InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Guppies: veelzijdige visjes, makkelijk te kweken

Guppies: veelzijdige visjes, makkelijk te kweken

Guppies: veelzijdige visjes, makkelijk te kweken Guppies zijn veelzijdige kleine visjes die gemakkelijk te houden en te kweken zijn. Ze zijn ideaal voor een beginnend aquariumhouder omdat ze zeer sterk zijn, omdat ze bijna alles eten en omdat ze in veel verschillende kleuren voorkomen. Er is voor elk wat wils!

Gegevens

  • Latijnse benaming: Poecilia Reticulata
  • Benaming in de volksmond: miljoenenvisje
  • Lengte mannetje: 5 cm
  • Lengte vrouwtje: 6 cm
  • Herkomst: Zuid-Amerika
  • Levensduur: gemiddeld 2 jaar

Het houden van guppies

Guppies zijn zeer gemakkelijk door beginners in een warmwater aquarium te houden. Ze leven in zoet water, dus er mag geen zout aan het water toegevoegd worden. De temperatuur van het water is ideaal 26°C, maar mag variëren tussen 18°C en 28°C. Dit betekent dat je zelfs guppies in een onverwarmd aquarium kunt houden, zolang de omgevingstemperatuur maar nooit onder de 18°C zakt. Guppies zijn dus een leuk alternatief voor goudvissen, maar houd guppie en goudvissen nooit samen in hetzelfde aquarium. Goudvissen zijn aggressiever en zouden de guppies aanvallen. Plaats een onverwarmd aquarium met guppies bij voorkeur dicht bij de verwarming, en zorg er voor dat de temperatuur ook 's nachts niet onder de 18°C zakt. In onverwarmd water kunnen ze langer dan gemiddeld leven, maar zullen ze nooit kweken. Ze zullen ook minder beweeglijk en actief zijn. Guppies houd je best in groepen. Ideaal is om per mannetje 3 vrouwtjes te voorzien, omdat de mannetjes sexueel zeer actief zijn en constant de vrouwtjes achterna zitten. Als de aandacht van een mannetje over meerdere vrouwtjes verdeeld wordt, zijn de vrouwtjes minder opgejaagd. Guppies kunnen heel veel soorten visvoer eten. Ze eten vlokkenvoer, kleine korrels, tabletjes, diepvries voer, levend voer en soms ook algen. Ook eten ze van dode vissen, maar laat dit niet toe. Haal dode vissen meteen uit het aquarium om verspreiding van ziektes te voorkomen.

Guppies zijn ideaal voor een gezelschapsaquarium. Ze zijn zeer vreedzaam, en kunnen gemakkelijk samen gehouden worden met andere vreedzame soorten vissen, op voorwaarde dat deze dezelfde temperatuur en waterkwaliteit verdragen. Houd eventueel enkele bodemkuisende vissen in je aquarium om uitwerpselen en andere afvalstoffen op te ruimen. Dit houdt de kwaliteit van het water goed.

Mannetjes en vrouwtjes onderscheiden

Mannetjes hebben een kleiner lichaam dan vrouwtjes, maar meestal hebben mannetjes een grotere staart en grotere vinnen. Ze hebben gewoonlijk ook meer en fellere kleuren dan vrouwtjes. Vrouwtjes kunnen ook mooie kleuren hebben, maar deze zijn meestal beperkt tot hun vinnen en staart. Mannetjes hebben ook veel kleur op hun lichaam.
Op de afbeelding bovenaan zie je allemaal mannetjes. Op de afbeelding hiernaast zie je een vrouwtje. Erg jonge mannetjes hebben nog een kleinere staart dan volwassen mannetjes, en de kleuren zijn ook nog niet volledig ontwikkeld. Dit maakt dat ze moeilijker te onderscheiden zijn van vrouwtjes. Het eerste herkenningspunt is dan dat vrouwtjes achteraan hun buik een donkere plek hebben, waar gewoonlijk de eitjes in bewaard worden. De onderste vin bij mannetjes krult op tot een soort buisje naarmate ze volwassen worden. Dit buisje fungeert als geslachtsorgaan waarmee ze de vrouwtjes bevruchten. Vanzodra dit buisje gevormd is en ze het naar voren kunnen bewegen, worden ze sexueel actief. Dit zijn ze al vóórdat ze helemaal volgroeid zijn.

Guppies kweken

Guppies kweken enorm snel. Het is niet voor niets dat hun bijnaam in de volksmond dan ook 'miljoenenvisje' is. Guppies zijn levendbarend. Dit wil zeggen dat ze geen eitjes leggen, maar dat de visjes meteen levend geboren worden uit hun moeder. In één worp kunnen wel tot 70 visjes geboren worden, maar een gemiddelde worp ligt rond de 25 visjes. Na een paring kun je een eerste worp na 4 weken verwachten, maar aangezien een vrouwtje het zaad van een mannetje kan bewaren, kan ze wel tot 5 keer na elkaar zwanger zijn van diezelfde paring. Besluit je dus op een bepaald moment om je mannetjes van je vrouwtjes te scheiden, dan kun je nog enkele worpen per vrouwtje verwachten. Guppies zijn geen zorgende ouders. Nadat de kleintjes geboren zijn, is het mogelijk dat het vrouwtje hen aanziet voor eten en ze opeet. Als je de kleintjes graag wilt houden koop je dan best een kweekbakje. Vanzodra het vrouwtje begint te baren doe je haar dan over in dit bakje, zodat ze niet meer aan haar kleintjes kan. Op die manier is het mogelijk dat bijna alle visjes het overleven. Maar als je de natuur haar gang laat gaan, is het het best om veel beplanting in je aquarium te hebben. Zo kunnen de kleine visjes zich beter verbergen en hebben ze een betere overlevingskans. Na een aantal weken zijn de kleintjes al sexueel actief, dus nog vóórdat ze volledig volgroeid zijn. Mispak je dus niet: als je met kweekbakjes werkt heb je binnen de kortste keren een overbevolkt aquarium. Guppies proberen te verkopen zal je niets opbrengen. Je zal zelfs moeite hebben om ze gratis kwijt te geraken als je er veel hebt!

Soorten en kleuren

Guppies komen in heel veel verschillende kleuren. Vooral de mannetjes hebben de felste kleuren. Je hebt ze met rood, blauw, paars, geel, zwart, en nog oneindig veel kleuren, maar je hebt ze ook gevlekt, gestippeld, effen, regenboog, enzovort.
Naast de verschillen in kleur kun je ook verschillen in vorm hebben. Er bestaan guppies met een soort pijlstaart, met grote waaierstaarten, met lange en korte rugvinnen, dikke en dunne vissen, enzovoort. De meest voorkomende vorm is een gewone waaiervormige staart met een gemiddeld lange rugvin. Sommige kwekers leggen zich speciaal toe op het uitkweken van een bepaalde kleur of vorm. Dit zijn de zogenaamde fancy guppies. Maar het vergt heel wat generaties guppies en heel wat aquariums en vooral heel wat zorg, aandacht en kennis om dit te kunnen. Als gewone hobbykweker kies je best de kleuren die je wil kweken rechtstreeks in de winkel waar je de visjes koopt. Maar het is niet gegarandeerd dat de kweek dezelfde kleuren heeft van de ouders. Meestal zijn guppies afkomstig van voorouders met heel uiteenlopende kleuren, en dit blijft in hun genen zitten. Je kan dus steeds opnieuw verrast worden van het resultaat van je kweek, wat op zich ook wel interessant is natuurlijk.
© 2008 - 2014 Bron_van_kennis, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poecilia reticulata - GuppyPoecilia reticulata - GuppyGuppy's zijn al jarenlang onverminderd populair bij aquarianen. Voor beginners zijn ze heel geschikt, omdat ze vrij ster…
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Familie Poeciliidae (levendbarenden)Familie Poeciliidae (levendbarenden)De familie levendbarenden is een groep vissen op zich. Zoals de naam al zegt leggen deze vissen geen eieren, maar worden…
Midden-Amerikaanse kuststroomDit eenvoudige en levendige aquarium vol grind en kiezels is een nabootsing van de natuurlijke leefomgeving van enkele v…

Reageer op het artikel "Guppies: veelzijdige visjes, makkelijk te kweken"

Reacties

Suus, 01-12-2013 23:20 #120
Hoelang houd je de pas geworpenen bij de groten vandaan?

Bjorn, 13-11-2013 21:36 #119
Danielle, hier hebben we 6 guppies: 1 mannetje 5 vrouwtjes, 2 hebben er ongeveer 2 - 3 weken terug jongen gebaard in kweekbakjes, hier hebben we er nu ongeveer 30 - 50 jonge guppies zitten, er zitten er nu 2 andere in de kweekbakjes waarvan ik denk dat zij ook jongen gaan baren. Als ze zwart zijn aan de achterkant wil dat niet altijd betekenen dat ze jongen gaan baren. Ik denk dat je eerst en vooral kweekbakjes moet gaan halen in je lokale viswinkel, normaal moeten ze die daar wel hebben, anders kan je vragen aan hun of ze ergens weten waar je ze in de buurt kan vinden. Dan zou ik ook nog meer vrouwtjes kopen voor 5 mannetjes, zou je ongeveer 15 vrouwtjes moeten hebben (1 mannetje is 3 vrouwtjes waard)
Mijn eerste idee van die maanvissen was dat ze agressiever zijn tegenover andere vissen, als je op google zoekt word bevestigd dat maanvissen guppies voor voer gaan aanzien.
Hopelijk lukt het hierna wel.

Groetjes

Daniëlle, 05-11-2013 23:18 #118
Ik wil heel graag kleine guppy's. Ik heb al een paar keer guppy's gekocht maar ze gaan alleen maar dood. Ik heb nu wel weer 5 mannetjes en 5 vrouwtjes gekocht. Maar ik denk dat er 3 vrouwtjes zwanger zijn. Er zit namelijk wat zwarts aan de achterkant van de buik. Ze zijn ook een beetje dik. Het is verwarmt water. Zouden dit jonkies worden? Ik heb een zwarte vis die voor warm en koud water kan. De naam weet ik niet maar hij heeft 2 uitpuilende ogen. Ik heb een paar algeneters en nog 2 maanvissen en nog wel meer maar waar kun je de kweek bakjes kopen?

Mij, 27-09-2013 01:39 #117
Guppen in vazen, kommetjes etc… Ik kan jou ook je hele leven opsluiten in een hokje ter grootte van een wc. Overleef je het? Ja… Maar is dat kwaliteit van leven? Nee! Stop een gup ook niet in een kleine vaas of viskom.

Denise, 09-09-2013 15:16 #116
Er staat dat guppen en goudvissen niet samen kunnen omdat de goudvissen dan de guppies gaan opjagen, maar geldt dit ook als je een groot aquarium hebt?

Sanne, 14-06-2013 23:15 #115
U heeft staan dat guppen levendbarend zijn, maar ze zijn eierlevendbarend. de eierschaal breekt kapot op het moment dat het ei het water raakt, dan zwemt het baby gupje naar de bodem en overleeft hier op z'n eierzakje en daarna pas op voedselresten of vloeibaar voedsel.

Sander de Vriendt, 14-02-2013 10:36 #114
Ik heb onlangs een aquarium opgestart met guppies erin 1mannetje en 2vrouwtjes het mannetje stierf en 1 van de vrouwtjes ook er blijft nu nog 1 guppie over maar ik heb mijn aquarium gevuld met kraantjeswater heeft het hier iets met te maken. Stuur snel iets terug alvast bedankt.

Laura, 03-12-2012 20:21 #113
Ik heb een vraag. Moeten die guppies in een bepaalde hitte zitten of maakt dat niet uit?

Nynke, 04-11-2012 10:19 #112
Ik heb een vraag…
ik heb 1 mannetje en 2 vrouwtjes ik heb ze gewoon bij elkaar maar ze gaan maar niet kweken!
mijn vriendin zegt dat ze in minstens een kamer moeten staan dat 20 graden warm is! ik heb ze dan ook meteen verplaatst! maar als nog willen ze niet kweken kat moet ik doen?

Dennis Brings, 25-09-2012 16:48 #111
Hoi Gerda,

Wat jullie fout hebben gedaan is het volgende. Jullie hadden geen kraanwater mogen gebruiken. Hierin zit namelijk toevoegingen van de waterleverancier. En als je water uit de kraan gebruikt, zul je eerst een middeltje bij de dierenhandel moeten kopen om het water visklaar te maken. Dit duurt ca.2 weken daarna kunnen de vissen erin.

Groet Dennis

Gerda, 31-07-2012 19:42 #110
Hallo, mijn dochter heeft een klein aquarium gekregen van een vriendinnetje met 8 guppies erin, waarvan 2 net gekocht in de winkel. Gisteren hebben we het aquarium verplaatst naar ons huis, vrij veel water eruit voor de rit, en thuis lauw kraanwater erbij. Nu zijn in 1 dag 6 van de 8 guppies dood! HELP, wat doen wij fout?

Annestasia, 28-07-2012 15:38 #109
We hebben wel gezien tot ze zich heel snel vermenigvuldigen we hebben nu twee vrouwtjes de ene was eerst een hele kleine want die is namenlijk het dochtertje van het andere vrouwtje en het mannetje is gisteren gestorven want de goudvissen hadden hem opgegeten en ik geef antwoord op alle vragen: Erwin: nee, je kan een gupy niet in een vijver zetten. Kirsten: 1. dat weet ik helaas niet 2. ja dat mag 3. ja die bestaan 4. ja dat zou kunnen5. nee 6. gewoon hetzelfde voer geven en vooral met rust laten. Gloria: het liefst elke twee weken. Annie: 6 weken

Erwin, 23-07-2012 08:53 #108
Kan ik guppys op een gewone vijver plaatsen als ik de temperatuur oke houd?

Kirsten, 11-07-2012 18:15 #107
Ik heb een paar vragen,

- hoe veel visjes passen er in een bak van 30cm bij 15c,?
- mogen er 2 mannetjes bij elkaar?
-bestaan er oranje guppies met zwart gestreepte staart en vinnen.
- is voer voor kleine tropiese vissen goed voor ze?
-hebben ze er last van als ze eerst met een grote groep waren en dan opeens geschijden worden?
- hoe verzorg je een zwanger vrouwtje?

antwoord alstublieft snel

gr kirsten

Gloria, 09-07-2012 09:24 #106
Hoi, ik heb nu 5 volwassene guppy`s en twee baby guppy`s. Alleen heb ik nu een vraag.
Hoe vaak moet je de bak verschonen? Ik doe nu gewoon wanneer die vies is. Maar is dat goed of moet ik het noch vaker verschonen.

Annie, 18-06-2012 16:51 #105
Hoi hoi ik heb een guppie vrouwtje die zwanger is. Hoe lang duurt het dat de kleintjes uit komen uit haar buikje laat het weten?

Christa, 11-05-2012 11:29 #104
Hoi iedereen. Ik zie hier mensen zeggen dat guppies niet in een vissenkom kunnen. Ik heb een hele grote vaas met onderin steentjes en 1 hele grote zuurstofplant erin. Met 7 guppies waarvan er 2 mannetjes zijn en ik heb ze zelf ook pas 1 maand en mijn gup heeft gister ook jong geworpen. Ze zitten ook in koud water, lauw, dus het kan wel degelijk alleen je moet de bak goed schoon houden dan is het best mogelijk. Kennissen van mij hebben ze ook gewoon in een vissenkom zitten en die hebben ze al jaren. Die beestjes houden het gewoon goed vol.
dus volg je eigen intuitie, en laat je niet altijd wat wijs maken, heb ik ook gedaan en mijn guppies doen het hartstikke goed. kan niet beter :D

gr mij.

Roland Verlinde, 17-04-2012 16:55 #103
Kweek al lang guppys, maar nu heb ik een probleem. Al mijn vissen zwemmen aan het wateroppervlak en geen enkele meer beneden.Kan er mij iemand een reden geven voor dit verschijnsel.

Stefanie, 14-04-2012 13:05 #102
Mijn mama gup is zwanger geweest en heeft geworpen maar ik zie de kleintjes niet!
ik heb heel veel planten ik de bak zitten dus leek het mij een geschikte plek voor kleine guppen maar ik zie ze niet zullen ze opgegeten zijn of verstopt? wie kan het zeggen?

Megs, 04-04-2012 14:02 #101
@K.rietveld. Je zegt dat je zeker 100 guppen in je tank hebt, dus moet je uitrekenen dat je geen overbevolking hebt. Als je 100 guppen hebt moet je minimaal een bak van 1, 80 tot 2 meter hebben. In een 80 cm bak kun je ongeveer 40 tot MAX 60 guppen C.Q andere vissen, anders heb je zware overbevolking waardoor stress vormt en je vissen dus in principe een "Hartstilstand" krijgen en dood gaan. Dus of je bak is groot genoeg voor je vissen ander is het te vol.
@lauwers Ann. Zodra mama gup alle visjes heeft geworpen meteen terug in de echte bak doen want anders eet ze haar baby`s op. Maar dat er sterfte is zal niet veranderen. Misschien hou je er wel meer van over. En net wat Guppie zegt, het water mag gerust 24 tot 26 graden zijn, maar dat moet het altijd al zijn. Hoop jullie wat wijzer te hebben gemaakt, laat maar weten als jullie andere vragen hebben.

K. Rietveld, 20-03-2012 19:45 #100
Ik heb al guppies zo lang ik me kan herinneren, ze jongen als gekken, soms haal ik ze er niet uit, maar laat ik ze erin, ik zit nu aan de 100 guppies in mijn aquarium, mijn vraag is eigenlijk sinds een maand of 3 gaan er ineens mannetjes dood, zomaar, de ene dag zie je niets aan ze de volgende dag gaat hun staat in elkaar zakken en een dag later zijn ze dood. in deze 3 maanden zijn er al zeker 10 dood gegaan waaronder 1 vrouwtje. wie o wie weet er een oplossing zo hou ik niets meer over als het zo door gaat.

Lauwers Ann, 09-03-2012 20:13 #99
Hallo, ik heb twee vrouwtjes guppy's in aparte kweekbakjes gezet, omdat ik vond dat ze serieus dik waren. Nu is in de week de ene bevallen, maar echter waren al de kleintjes dood, ze lagen allemaal dood op de bodem van het bakje. Enkel eentje heeft het overleeft. De tweede is nu pas bevallen en dat zijn er zeker meer dan 20. Maar nu is mijn vraagje, mag ik de moeder guppy in het bakje laten zitten of moet ik die terug gewoon in de aquarium zetten? Ik zie dat bij die ene met de 20 jonge visjes dat de baby guppy's naar boven komen en dan zit de moeder er dadelijk achter. Dus nu weet ik niet wat ik het best zou doen. Ze in het bakje laten of gewoon in de aquarium zetten, de moeder he. Kan iemand mij dat vertellen hier aub?

Guppie, 08-02-2012 22:51 #98
Guppies kweken is erg makkelijk zorg dat er genoeg plantjes en of andere schuilplekjes zijn want zowel moeder en andere vissen zien het als eten. de moeder gup werpt zo een 10 tot 70 guppies. guppies leven het best in water wat boven de 18graden zit. ps guppies in een aquarium let dan op het nitraat dat is niet alleen dodelijk voor guppies maar voor alle vissen en het komt sneller voor in een nieuwe bak

Vissie, 08-02-2012 16:48 #97
Ik had 2 goudvissen en nu is het mannetje dood en het vrouwtje is zwanger en leeft nog!
maar heb ik een mannetje nodig om te kweken! want de ene keer staat er dat na het kweken het mannetje iets moet doen en dan andere keer niets! dus… is het van belang om een nieuw mannetje te kopen of als het vrouwtje toch al zwanger is hoef ik geen mannetje meer te kopen? alfast bedankt! xXx

Carolien, 23-01-2012 16:27 #96
Ik verbaasde mij erover dat hier staat dat de guppen in een koudwaterbak amper jongen en niet actief zijn. De mijne zitten ook in een koudwaterbak, overdag en 's nacht's zo'n 18 graden. En ze planten zich juist ontzettend goed voort, naar mijn idee te goed, ik heb altijd wel jonge vissen erbij zitten. Die dienen dan wel weer als voedsel voor mijn kempvis, maar dan nog. ze gedijen goed.

Pilaaaass, 14-01-2012 18:08 #95
Ik heb 1 guppie tetra, en 2 gewone guppies als op de foto(een vrouwtje en een mannetje). ik heb de tetra heel raar gezien met witte bobbels over zijn lijf, en op zijn kop. Ik heb hem nu in een vaas met waterplanten en knikkers, maar we weten niet zeker of dat een ziekte is? weet u toevallig iets over ziektes, we denken namelijk dat het witte stippen ziekte is. kan dat zo zijn?

Danielle, 11-01-2012 10:55 #94
Ik heb guppies maar tot nu toe een keer 2 jonkies gehad. Eentje heb ik kunnen redden de ander was al opgegeten voordat ik hem er uit kon vissen. Er gaat regelmatig een guppie dood en nu heb ik er eentje zwemmen in een apart bakje omdat ik eacht dat die dood zou gaan, maar dat is nu al weer een week verder. Die zwemt op zijn zij met zijn staart in een knik naar beneden. Lijkt wel of hij een gebroken staartje heeft of zo. Geen idee. Maar waarom lees ik overal dat ze zo gemakkelijk te kweken zijn terwijl er bij mij bijna nooit jonkies komen terwijl de verhouding goed was wat aantal mannetjes en vrouwtjes betreft.

Myrthe, 27-11-2011 15:05 #93
Ik heb 3 mannelijke guppies en ander vissjes zoalz roodneus zalmpje en de rode kardinaal en nog wat anderen maar die 3 guppies ze zitten constant met èlkaar te klooien gaan ze met zin 2e op een gup vinen happenof zo het gaat zo snel dat ik het niet goed kan zien maar het wisselt wel af dan is die andere gup aan de beurt maar kan niet ondekken wat het is maar voor de rest gaat het prima moet wel zeggen ze zijn wel actiever dan de ander visjes.

Kethy, 02-11-2011 16:48 #92
Hoi,
Ik heb vanaf de zomer guppen gekregen en toen waren ze nog erg klein. Ik wil graag kweken alleen ik weet dus niet waarneer ze daar oud genoeg voor zijn en wanneer ze volgroeid zijn.

Jesse, 31-08-2011 17:50 #91
Mijn guppen groeien niet.
Ik heb er een paar aan een vriend gegeven, van dezelfde worp die wel helemaal zijn volgegroeid…
wat is de oorzaak?
hopelijk wordt er gereageerd

Tina, 28-08-2011 14:29 #90
Mijn guppen die springen gewoon uit de bak. het is een aquarium met pomp, lampje en filter. we hebben al 4 dode visjes op de grond teruggevonden :(, het waren 3 zwangere vrouwtjes en 1 mannetje. wat is de oorzaak dat ze allemaal wegspringen?
ik hoop dat jullie reageren.

Hihi, 25-08-2011 16:07 #89
Hoe veel kost zo'n kweek bakje?
en ik heb nu al een paar maanden guppy's maar er komen maaer geen jongen hoe kan dat
ze staan wel gewoon op mijn kamer en in koud water.
ik hoop dat jullie reageren!

Freddy Braekeveld, 25-08-2011 09:00 #88
Vanaf hoe oud beginnen guppys te kweken?

Rianne, 24-08-2011 09:23 #87
Ik heb een koudwater aquarium boven staan dus eingelijk iets te koud daarom gaan ze in de winter naar beneden maar goed op 16 augustus een jaar geleden heeft mijn gup jongen gekregen had mijn guppen toen 2 maand en aquarium stond nog boven. Maar als ik dit goed lees zeg jij dat ze zich niet voortplanten in een koudwater aquarium hoe verklaar je dat? Heb een aquarium van 10 liter en 4 guppen passen daar goudvissen bij en hoeveel? Als ik de guppen er uit haal hoeveel goudvissen kunnen er dan in?

, 17-08-2011 15:45 #86
Je gup is een maand of een week langer zwanger

xxxxxxjes suc6 mt je aqua.

Enzo, 03-08-2011 19:11 #85
Hallo,

hoelang kan een guppy zwanger zijn als je me zou kunnen wijzer maken dan ben je echt dankbaar

Soraya D., 03-08-2011 11:29 #84
Hallo,
ik heb een gup die vrij dik is met een behoorlijke bruine achter kant
Kan zijn zwanger zijn de 2 dunne gupjes die ook in de vissen kom leven zitten steeds achter haar aan! we weten niet of het een zij is of een hij maar ze ziet er duidelijk anders uit
als de 2 dunnen guppen. We hebben ook een vaas in de kom daar schuilt zij steeds inde andere doen dat niet kan u ons vertellen wat hier aan de hand is dat ze zo vol is dat normaal ze is al 2 maanden zo vol en heeft een grote bruine kont graag reactie!
vrg Soraya.D

Jp Vuyst, 15-07-2011 15:59 #83
Het begint al met de grootste onzin.Guppen leven namelijk niet alleen in zoet water! ze leven in brak en zelfs in zout water (zee) dus. Ik heb een brakwaterbak staan (250 cm) met 11 drakenkopvissen (gobiodes broussonetti )lengte tussen 18 en32 cm samen met ongeveer 280 guppen.Dat zijn de enige bewoners.Het zoutgehalte in mijn bak is 7 gram per liter.10 gram is normaal voor brak dacht ik te weten.misschien is het nog leuk om te vermelden dat bij de balts de man drakenkopvis soms een vrouw bij haar staart beetpakt en door de bak heensleurt.verder nog interresant om te vermelden dat deze vis een soort nestbouw doet.Niet tijden de balts o.i.d maar om zn territorium af te bakenen legt hij stukje kienhout en drijvende varens op zij grens.De voorkeur gaat uit naat plastic pvc buizen van verschillende dikte.In de dikste buizen gaan ze met zn 2en in.Sommige eten graag baardalg van kienhout maar ook van ruiten.Zelfs al voer ik speciaal groenvoer.

Maaike, 16-05-2011 19:01 #82
Hallo, heb eigenlijk maar 1 vraag, na hoeveel weken zijn guppies geslachtsrijp?
Ik heb namelijk 2x over guppies gekregen, na de 2e x hebben we het mannetje weg gedaan, en de zo'n 50 guppies, we hebben er 3 over gehouden, waarvan ik weet dat er 2 mannetjes in zitten, die we nu dus ook weg doen. Alleen kan het al zo zijn dat dat ene vrouwtje zwanger is, ze zijn namelijk op 2 januari geboren.

Voor de rest heb ik nog 2 goudvissen, een black moly, en een zwaardvisje, en dus 4 guppies in de bak, en dat gaat prima samen. Oh en het maakt niet uit hoe warm het water is, die guppies van mij die kregen dus 2x jongen, met koud water. En het is niet alleen het vrouwtje wat de jongen opeet, maar ook het mannetje lust ze wel.

Quincy, 12-05-2011 20:19 #81
Hallo ik heb nu zo'n 2 jaar een aquarium met 6 guppy's maar bij mij is het water rond de 25 graden maar mijn vrouwtjes werpen nooit ik snap het gewoon niet meer wat ik eraan kan doen.

Reinier, 02-05-2011 20:05 #80
Ik heb jonge guppies moeten ze dan apart in een kom

Jasmijn, 13-04-2011 16:06 #79
Ik heb net kleine guppies gekregen, ze zitten in een apart netje in het aquarium. ik vraag me alleen af hoeveel mm/cm ze moeten zijn zodat ze niet meer opgegeten worden.
Weet iemand dat?

Sarah, 05-03-2011 14:35 #78
Goudvis en gup samen verdient ook niet de aanbeveling. Uiteindelijk blijft de gup een tropisch visje, dat het best tot zijn recht komt rond de 25 graden. Een goudvis verdraagt zulke temperaturen eigenlijk niet. Dus mensen, wees verstandig… zet geen goudvissen en guppen samen. De gup wordt fletser op koud water terwijl de goudvis hoge temperaturen niet verdraagt. Wat een maanvis betreft hangt er mede vanaf of je jongen wilt overhouden. Maanvissen zullen roven. Dat is een feit. Maar met voldoende drijfplanten heb je kans dat er wel overblijft. 2 tot 3 vrouwen op 1 man.

Rene1976 (infoteur), 05-01-2011 15:40 #77
Hoi lisa, een goudvis en een guppie gaan erg goed samen met een maanvis zou ik niet doen omdat dit toch wel jagers zijn.

Hoi goof, een guppie zwemt heel erg vaak bovenin het wateroppervlak of in het midden de guppen komen vrijwel niet onder in de bak dit is gup eigen en heeft niks met je water kwaliteit te maken.

Rene1976 (infoteur), 05-01-2011 15:35 #76
Hoi sven, er kunnen meerdere mannatjes in een bak alleen is dat niet aan te raden omdat deze sexueel erg actief zijn en dan kunnen gaan vechten.

Sven, 05-10-2010 07:51 #75
Kunnen er ook alleen mannetjes in een aquarium?

Sasja, 14-09-2010 15:30 #74
Ik werk bij een bedrijf waar we guppies kweken we hebben een aquarium van 26 m bij 20 m. daar leven meer als 2000 vrouwtjes in Een andere bak van 15 m bij 10 m leven ongeveer 900 mannetjes

soms zetten we 50 mannetjes bij de vrouwtjes. een week daarna zwemmen er meer als 30 jonkies, die doen we dan ook weer in een aparte bak!

Lisa, 09-09-2010 07:55 #73
Hoi ik ben lisa.ik krijg een aquariam
met van die maanvissen en de gup kan dat samen?
en ik heb 1 goudvis welke vis kan bij de goutvis?

Goof, 24-08-2010 20:05 #72
We hebben 5 dagen geleden een aquarium gekocht en gisteren guppies gekocht maar ze blijven de hele tijd boven zwemmen waarom is dat? Het water is goed dat hebben we laten testen.

Alvast bedankt

Goof

Giel, 17-08-2010 20:10 #71
Ideaal is om per mannetje 3 vrouwtjes te voorzien, omdat de mannetjes sexueel zeer actief zijn en constant de vrouwtjes achterna zitten. Als de aandacht van een mannetje over meerdere vrouwtjes verdeeld wordt, zijn de vrouwtjes minder opgejaagd.

Laura, 14-08-2010 17:23 #70
Hallo ik heb 2 vraagjes.

Ik heb ook guppen en ik wil jonkies krijgen maar ik heb van mensen wat gehoord.

vraag 1: sommige mensen zeggen dat je maar 1 mannetje en 1 vrouwtjes nodig hebt en ik lees hier 1 mannetje en 3 vrouwtjes. wat is het nou?

vraag 2: Als je het vrouwtje in een andere bak wil zetten waarneer moet ze dan terug in het aquarium?

stuur me snel wat terug

xxx laura

p.s. Al vast bedankt:-)

Jac, 27-07-2010 19:50 #69
Hallo,

ik heb sinds een tijdje guppy's.
'kheb alleen een vraag: hoe kun je eigenlijk zien of merken dat
een vrouwtje zwanger is?

Somebody, 22-07-2010 11:41 #68
@Kelsey

Ja ik heb dat ook.
Mjin mannetjes hebben wel een oranje staart enzo, maar meer dan ook niet.
De vrouwtjes zijn gewoon wit.
Ik heb ze in een koudwateraquarium.
Heeft dit daarmee te maken? xx

Kelsey, 18-07-2010 12:54 #67
Ik zit eigenlijk met het probleem dat mijn gupy's niet kleuren :-(, er zijn er maar 2 vn de 7 die kleuren maar dan ook niet echt goed maar er zijn er dan nog 2 die maar lichtjes kleur krijgen in hun staart, weten jullie misschien waarom?

Piet, 12-05-2010 11:38 #66
Hoi
alllemaal ik kweek ook guppies om precies te zijn heb ik ongeveer 200 vrouwtjes guppen en 100 mannetjes momenteel heb ik 88 jonkies

Ronny, 11-05-2010 16:56 #65
Halo ik heb nu een jaar mij aquarium en steeds aals ik er 20 vissen heb dn gaan ze een voor een dood en dn gaat het een tijdje goed en dn het ik er weer 15 dn beging het weer opniew:-(
en als mijn vrouwtjes bevallen dn gaan ze naar een paar dagen dood :-(
heb nu wel een paar babys en de heb ik nu een week en ze krijgen nu al kleir en zijn al best grood
groeten ronny
asjeblieft een bericht terug weet geen raad meer

Sabrina, 05-04-2010 13:11 #64
@dierenvriend,
guppies kunnen niet in een vissenkom het zijn aquariumvissen en hebben een pomp nodig en termostaat, daarbij is het het beste om 3 vrouwtjes op 1 mannetje te hebben anders raken de vrouwtjes gestrest, en als je de waterplantjes wilt laten groeien in plaats van dood laten gaan raad ik je aan een voedingsbodem te nemen en co2 tabletten voor extra zuurstof.
voo vragen mail mij maar sabbie_rullezz@hotmail.com

Yde, 01-04-2010 14:54 #63
Ik heb ook guppies ik vind het erg leuk omze te zien zwemmen en die kleuren zijn erg mooi
maar ik heb ook babys maar het lijk als of de babyguppies geen mooie kleuren krijgen kan ik daar wat aan doen?
ps; ik heb de babys al 5 maanden

Khalil, 07-02-2010 12:15 #62
Hallo ik ben khalil ik had anderhalf jaar geleden 5 guppies gekregen van mijn kennis 2vrouwtjes zijn nu al dood en k zie vaak dat de mannetjes de vrouwtjes bijten ik weet niet door wat het komt weten jullie dat? ik wil het antwoord graag weten

Dierenvriend, 06-02-2010 15:55 #61
Hallo

ik heb al meer dan een jaar geleden 3 guppies van en vriendin gekregen 2 mannetjes en 1 vrouwtje
gewoon in een vissenkom zonder verwarming of zo
na een maand 31-12-08 ging een mannetje dood ik denk omdat het op mijn slaapkemer te koud was
dus ik had de vissenkom gouw vershoond warm water in gedaan en in de kamer gezet
maar telkens na dat ik de kom verschoon gaan de waterplantjes dood weten jullie hoe dit kan?
nu heb ik nog 1 mannteje en 1 vrouwtje
ik wil eigenlijk nog een vrouwtje maar ik heb ze nu meer dan een jaar maar heb nog nooit jonkies gekregen
komt dat door dat het misschien te koud ofzo is?
willen jullie mij asjeblieft helpen en mijn vragen beantwoorden en misshien hints op tips geven?

Timo, 29-01-2010 17:02 #60
Hoi
vier weken geleden is mijn guppie bevalen en ik had er zo'n 70
maar nu heb ik er nog maar 4 weet iemand hoe dat kan ik heb ze wel van koud naar warm water gedaan
en weet iemand of ik ze al in het grote aquarium kan doen of worden ze dan opgegeten

Esmeralda, 20-01-2010 15:08 #59
Hallo
mijn gup is net bevallen van rond de 7 guppies. maar vond in het kweekbakje een klein rondje met 2 zwarte puntjes dat op oogjes lijkt. en het glimd een beetje weet u wat dat kan zijn.
ze heeft al vaker guppies gehad dat waren er meestal stuk of 15 tot 25 stuks.
kan ook zijn dat ze nog niet klaar is ik weet niet hoe lang ze er meestal over doen om te bevallen.

bedankt alvast.

C. M. G. W. Verhaar, 18-01-2010 12:42 #58
Ik heb guppy's waarvan de staart aangetast word, een soort weg gevreten.
De ene na de andere gaat nu dood.
Mijn nitraat is goed en de andere test kwam ook op goed uit.
Nu heb ik wit stip in mijn bak en ben dit nu al 5 dagen aan het bestrijden met EXITtm.
Zijn ze daar soms erg gevoelig voor?
Nu heb ik ook een bak met jonen staan dat waren er ongeveer 80, als ik er nu nog 20 over heb mag ik blij zijn.
Wat moet ik doen?
Met vriendelijke groet,

Justine, 13-01-2010 19:47 #57
Wanneer moet je je zwangere vis in het moederbakje steken? Ik heb een zwangere maar weet niet hoe lang het nog gaat duren. Ik vind het erg zielig als ze in de kleine bakje hele dag moeten rond zwemmen.

Turbomutsje, 12-01-2010 22:55 #56
Pas op met al je water in 1 keer verschonen, er zitten goede bacterien in. Ik heb nu bijna een half jaar guppies, en het heeft even tijd nodig voordat je aquarium goed is. Overigens maakt het ook wel uit bij welke winkel je ze haalt. En check je nitriet en nitraat deze stoffen komen vrij bij de kieuwen. Deze stof kan ook dodelikjk zijn je kan je water hier op testen. TIP bij de Intratuin kunnen ze je water tesen.

Justine, 11-01-2010 16:26 #55
Eergisteren dacht ik deze heeft een ERG dikke buik dus ongeveer een buik van 4-5 mm
ik dacht ik wacht er nog 1 dagje mee en ik steek ze appart…
te laat gedacht… de volgende ochtend zie ik dat er nog een paar kleine guppies rondzwemden in mijn bokaal
ik heb nu 7 kleintjes ik denk allemaal vrouwen… :-(
dus steek ze vanaf je een buik ziet direct appart anders overkom je het zelfde als bij mij…
hopelijk weet je al wat meer bij vragen stel maar…

Van den Bulcke Jan, 07-01-2010 16:30 #54
Hoi iedereen…

Heb een vraagje hoe kan je zien wanneer een guppy vrouwtje zwanger is en wanneer ze gaat bevallen om dan eventueel appart in een kweekbakje te zetten.
Heb an verschillende keren een vrouwtje met een erg dikke buik appart gezet omdat ik dacht dat ze zwanger was maar na een dag of vier vijf waren eer nog steeds geen jongen.

Jael, 01-01-2010 15:20 #53
Hey

mijn gupie heeft kleintjes, wat moet ik ze geven voor voer? xx

Grace Johan, 30-12-2009 01:45 #52
Hallo Allemaal…
Ik heb sinds Augustus óók een Aquarium… én heb daar Guppies in zwemmen, echter… na enige Weken, overleed er eentje, nadat hij was vast te komen zitten achter een Plantje, heb hem toen apart gezet en hij leefde weer op, maar uiteindelijk… Maar nú,tot mijn grote verdriet en teleurstelling, is er vanmorgen een Guppie zonder meer overleden… en ik begrijp NIET,hóé dat nu kan? Ik ben Super schoon met het Aquarium en geef het voorgeschreven voer… en dan nú dit, terwijl ik zojuist op de Site lees, dat Guppies tot Twee Jaar kunnen worden! Wát heb ik verkeerd gedaan, óf doe ik verkeerd? Welke Guppei Liefhebber of liefhebster, kan mij een antwoord hierop geven? Uiteraard heb ik bij het ontdekken van het het dode Guppie het Aqaurium direct verschoond en hoop nu maar, dat het niet wederom gebeurd! Groetjes en aan een ieder die dit leest… Een Gezond en Gelukkig 2010!

Jacqueline, 26-12-2009 20:48 #51
Guppy's kweken is zo makkelijk. Gewoon een mannetje kopen en minimaal 2 vrouwtjes bij elkaar zetten en afwachten. En kweekbakjes gebruiken voor de jongen is na mijn idee niet nodig. Als je genoeg plantjes in je aquarium hebt, dan is er niks aan de hand. Ze hebben toch heel veel kleintjes en als er een paar opgegeten worden, jammer dan. Ik heb 4 maanden geleden 1 mannetje en 3 vrouwtjes gekregen, en heb er nu een stuk of 30 grote guppy's. Succes ermee.

Sem, 09-12-2009 14:41 #50
Hallo,
mogen er plantjes in het kweekbakje zitten.

Groetjes, Sem

Denise, 16-11-2009 19:00 #49
Hallo allemaal,
Ik heb ongeveer 6 weken terug 3 guppy's gekocht 1 mannetje en 1 wijfje en van die andere kondn we het geslacht niet bepalen. Nu is de laatste reeds gestorven, hij had net een waas over zijn lichaam en werd een beetje blauwig. uiteindlijk is ie gstorven. dat wijfje nu heeft al sindsdien een dikke buik. wet niet als ze wanger is en hoe verder. moet k haar apart zetten. ze zitten nu in een gote bak met 3 betta's, 2 goudvisjes en 2 coridoras. of moet k haar apart zetten. had der apart gezet, maar ze sprong gewoon uit die bak. dus zette k der weer met die anderen. heb wel begrepen dat k drijfplanten in die bak moet zetten. klopt dat. Alvast bedankt.

groetjes Denise

Mandy, 25-10-2009 13:39 #48
Hoi iedereen,
ik heb 5 guppy's 3 vrouwtjes en 2 mannetjes
een van mijn vrouwtje is nu al 6 weken heel erg dik
ik betwijfel wel of ze zwanger is of zouden de guppy's dood in haar buik zitten?
(ze is echt heeel dik)
zou dit ook door het eten van haar vorige verzorger kunne zijn
ik kreeg er al toen ze dik was
volgens mij is zel al volwassen wan ze is al erg groot
wie weet hier meer van?

groetjes mandy:-)

Annelies, 17-10-2009 16:14 #47
Je moet baby guppen niet apart doen, als je gewoon genoeg plantjes hebt waar ze zich in kunnen verstoppen, worden ze niet opgegeten, in het wild worden ze toch ook niet apart gedaan.

Fatiha, alleen mannetjes kan best.

Fatiha, 01-10-2009 23:45 #46
Hallo, mijn dochter heeft van haar vriendin 2 guppies gekregen (2 mannetjes) waarvan er eentje gestorven is. Nu heeft ze me gevraagd om er zelf bij te kopen maar ik wil niet dat ze gaan kweken, dus als ik gewoon alleen mannetjes erbij haal worden ze dan niet agressief?

Meikee, 01-10-2009 15:10 #45
Ik heb een vraag ik heb al zeker 5 maanden guppies en er zitten mannetjes en vrouwtjes tussen toch heb ik nog geen jonkies gekregen. Moet ik ze scheiden of hoe zit dat?

Marije, 30-09-2009 17:28 #44
Er staat in dat guppies niet in koud water kweken, nou ik kan je toch echt vertellen dat dat wel het geval is, wij hebben ze bij goudvissen in zitten en plots zwommen er een stuk of 30 babyguppen bij… hebben ze er meteen uitgehaald anders werden ze opgegeten door de anderen. Alleen zijn de guppen nu 2 maanden en ze zijn nog bijna niet gegroeid… wie kan mij vertellen hoe dat kan?

Esmée, 20-09-2009 18:45 #43
Hallo, Ik ben van plan guppen te gaan kopen, en dan wil ik graag jongen gaan 'kweken'… Maar zijn er dingen die ik moet weten voordat ik dat ga doen?

Marian, 07-08-2009 22:43 #42
Waar zijn die grote/lange mannetjes-guppen gebleven. Ik zie alleen nog maar zeer kleine. Woon in Amsterdam (Tropenmuseum). Bericht aan Guppytje: met dit weer kunnen guppen heel goed zonder verwarming.

Mietje, 28-07-2009 15:32 #41
Hoi jaap,

soms als je een plant koopt zitten er waterslakken bij,
als je die in je kom zet, merk je vanzelf dat de algen al wat gaan verdwijnen omdat de waterslakken de algen opeten!:-p

Guppytje, 28-07-2009 15:13 #40
Ik heb 15 guppen maar nu heb ik te veel jongen en heb ze dan maar in een gewone koudwater vis bokaal gezet maar hier zit geen filter of zuurstof in. Is dit erg of kunnen ze zo ook overleven?

S. Baytekin, 07-07-2009 15:37 #39
Als een vrouwtje zwanger is hoelang duurt het dat het guppy baby's wordt geboren en wanneer moet je ze apart zetten?

Jean-Baptiste, 20-06-2009 15:57 #38
Hey,
Ik heb zojuist 3 mannetjes en 3 vrouwtjes gekocht, kan dit kwaad?
Zullen ze veel minder lang leven?
2 van de 3 vrouwtjes zijn zwanger… :p
Maar nu ben ik bang dat mijn verhouding totaal niet klopt…?
Dank bij voorbaat
Jean-Baptiste

Marieke, 31-05-2009 21:34 #37
Hallo.Hoelang duurt het voor een pasgeboren gup volwassen is? mijn vriendin wil er namelijk een paar maar ik weet niet waarneer ik ze dan kan geven. was het zijn er 21 en ik heb ze nu al vanaf 8 mei 2009.

Groetjjes marieke

Geert, 28-05-2009 12:16 #36
Hoi ik heb een bak van 260liter er zitten 15 grote goudvissen in en 16 guppen het gaat harstikke goed goudvissen doen niks met de guppen of heb ik toevallig geluk?

Gallice, 22-05-2009 11:29 #35
Ik had een paar vragen over het kweken: Hoe weet je dat de vrouwtjes guppie zwanger is? Ik heb 2 mannetje en 2 vrouwtjes, is dat afwisseling genoeg?

Jacky, 07-05-2009 13:11 #34
Hallo

ik heb allemaal kleine gupjes in een kweek bak zitten hoe lang moet je ze daar in laten zitten tot dat ze los kunnen.

met vriendleijke groet jacky

Jaap, 22-04-2009 13:06 #33
Hallo ik heb allemaal algen op mijn bak en op mijn planten wat moet ik doen?

grotjes jaap alvast bedankt:-)

Jannie, 13-04-2009 21:38 #32
Hee Julie, ik zag je berichtje over de siameese tweeling. nou heb ik er gisteren ook eentje gekregen het is echt zielig, ik weet niet of ze het overleven. Ze kunnen heel moeilijk zwemmen ze komen bijna niet eens omhoog.

Roel, 06-04-2009 15:31 #31
Bovenstaande is niet helemaal waar. Ik heb zelf een 20 liter aquarium met onverwarmd water, ik denk dat de temperatuur rond de 15 graden is. Ik kocht 1 mannetje en 2 vrouwtjes en binnen 2 weken had ik al jongen rondzwemmen. ik heb ze nu in een bakje gezet dat in het aquarium drijft, dit is voor 3 euro in de dierenwinkel verkrijgbaar. Wat echter wel waar is is het feit dat je de visjes straks niet meer kwijt komt en je wegens plaatsgebrek de natuur maar haar gang moet laten gaan.

Yoni, 04-04-2009 12:21 #30
Heeey!

ik heb 3 guppy vrouwtjes en 6 guppy mannetjes.
ik heb een zwanger guppy vrouwtje maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de kleine visjes niet worden opgegeten?

x Reactie infoteur, 05-04-2009
Om te zorgen dat de kleintjes niet worden opgegeten, haal je een kweekbakje in de dierenwinkel, dat is heel goedkoop. De meeste visjes gaan dan niet opgegeten worden. Maar het is wel een manier om snel een overbevolkt aquarium te krijgen, dus geen goed idee voor een klein aquarium.
Een andere manier is om veel plantjes en zo veel schuilplaats te bieden (vooral op de bodem maar ook aan het oppervlak), en de bodem te bedekken met steentjes in een grijsbruine kleur, dat geeft camouflage aan de visjes. Veel visjes gaan nog wel opgegeten worden, maar er zullen er meestal wel enkele overleven.

Aileen, 03-04-2009 09:16 #29
Hoi,
Ik heb ook een aquarium en telkens gingen mijn guppy's dood,
maar een tje overleefden het en kan dus tegen mijn water.
en ze4 is vanacht bevallen :-)
Ik wist niet zeker of ze zwanger was want ze was niet dik, ze heeft er ongeveer11 gekregen.
Wel wijnig voor een guppu he…!

Pierre de Rycke, 22-03-2009 14:38 #28
Id dat niet gevaarlijk als je een filter hebt? dat de guppy's er in worden gezogen?
leg een keer uit in een stappen plan hoe je eigenlijk guppys kweekt,

want we zijn naar een viswinkel geweest en vijf visjes gekocht.ik krijg van mijn vriend 5 guppy's 3 vrouwtjes en 2 mannetjes. mijn water schomelt tussen de 23 en25 graden

wat gaat er gebeuren en wat moet ik doen guppy's te kweken?

Yvonne, 11-03-2009 16:25 #27
Hallo, ik heb momenteel 3 zwangere guppies maar die zitten bij de planten, is het mogelijk dat ze dat doen om te kijken of ze daar hun jongen kwijt kunnen? Of is het misschien omdat ze snel gaan bevallen?

Julie, 26-02-2009 12:58 #26
Hallo,
vandaag is mn guppy bevallen van een stuk of 16 baby's waaronder 1 siamees tweeling. ze zitten met de buik aan elkaar geplakt. heeft iemand dit weleens meegemaakt? of weet er iemand toevallig of ze wel groot kunnen worden?
gr'tjes julie

Isa, 20-02-2009 09:58 #25
Hoi, ik heb al een tijdje guppies en het is al die tijd goed gegaan. Nu heb ik een groter aquarium gekocht, en gaan opeens mijn mannetjes een voor een dood… Het lijkt wel alsof hun staart stukgaat. Uiteidenlijk kunnen ze hun staart niet meer gebruiken en liggen ze de hele dag stil. Hoe kan de staart van een mannetje zomaar 'oplossen'? Er blijft echt niks meer van over en dit vind ik echt zielig. Reactie infoteur, 12-03-2009
Hallo,

Ik zou het niet echt weten, behalve misschien als het aan de waterkwaliteit ligt, of dat het een ziekte is, namelijk "staartrot". De offiiële naam ken ik niet.
Als het aan het water ligt, heb je misschien water rechtstreeks zonder behandeling uit de kraan gebruikt, of zonder het eerst minimum 24 uur te laten staan zonder af te dekken? Mogelijk dat er restjes chloor in zitten die niet goed zijn voor vissen, die verdwijnen vanzelf uit het water door het 24 uur onafgedekt te laten staan, of door met een middel te behandelen.
Best eens langsgaan in de aquarim winkel, of desnoods eens een dierenarts opbellen en om advies vragen.

Miriam, 27-01-2009 19:47 #24
Ik heb even een vraag… Begin januari heb ik jonge guppies gekregen! Erg leuk om te zien, en ook om het vrouwtje te zien bevallen. Ik heb ze allemaal in een kweek bakje gedaan. Nu is mijn vraag: wanneer kan ik de guppies "vrij" laten… zonder dat ze opgegeten worden? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-01-2009
Hallo,

Het hangt er een beetje van af hoe agressief je grote guppen de kleintjes najagen, of je plantjes hebt die ze beschermen of niet, en hoe snel je kleintjes groeien. In warmer water groeien ze namelijk sneller dan in koud water, en ook de voeding kan een effect hebben op de groeisnelheid.
Over het algemeen geldt wel dat het veilig is vanzodra de kleintjes niet meer in de mond van de grote passen.
Als je niet zeker bent, zet er eerst enkele uit, en bekijk de situatie, vooraleer je ze allemaal vrij laat.
Maar ik wil ook adviseren, wacht tot ze groot genoeg zijn om de sexen te scheiden en houd de mannetjes en vrouwtjes ze gauw mogelijk apart, ofwel houd de kleintjes in het vervolg niet meer in kweekbakjes. Want als je ze steeds gaat "redden" en ze blijven maar sneller en sneller kweken, dan heb je op korte tijd veel te veel visjes in een veel te kleine ruimte. En met zo'n overbevolking krijg je meer agressieve vissen, kapotgebeten staarten, heel snel vuil water, enzovoort.
Guppies hebben niet voor niets de bijnaam "miljoenenvisjes".

Nog veel succes ermee!

Bas, 25-12-2008 15:46 #23
Ik heb een vraag. Ik ben sinds een week in het bezit van een aquarium, hij staat ook al een week te draaien met een paar plantjes. Ik heb er "safe start" van Tetra aquaria toegevoegd op aanraden van dierenspeciaalzaak. Ik zou eigenlijk alleen mannenguppen in het aquarium willen hebben, geen vrouwtjes dus. Is het mogelijk om alleen guppenmannen in mijn aquarium te houden? Reactie infoteur, 25-12-2008
Hallo,

Ja het is best mogelijk met alleen mannetjes. Ze gaan dan wel soms achter elkaar aan zitten in plaats van achter de vrouwtjes, als er geen vrouwtjes zijn.
Maar dat kan natuurlijk geen kwaad.

Groetjes

Gupgek, 22-11-2008 08:06 #22
Hoi Taco,

Wat de verkoopster zeg klopt, anders geef je ze teveel eten en dan gaan ze dood, het zijn immers maar kleine visjes. Dus netjes om de dag eten eten geven, dan komt het helemaal goed en een keertje vergeten is ook niet zo erg (het zijn best sterke visjes).

Groetjes en veel plezier met je visjes,

Gupgek

Vis, 21-11-2008 19:49 #21
Ik heb 3 gup vrouwtje, 1 gup man, nu nog 1 black molly en een kempvis. Nu lag er vandaag een dode black molly in de kom en de andere black molly valt de guppen aan en de kempvis val weer de black molly aan. Wat kan ik hier aan doen? kloppen de verhoudingen niet?

Gupgek, 21-11-2008 16:48 #20
Hoi, ik heb 2 vrouwtjesguppen(volwassen), 2 jonge guppen, en 1 mannetjesgup. Mijn vraag aan jullie is, 1 vrouwtje is al ongeveer 12 weken dik, hij is wel kleiner dan het andere vrouwtje, heeft een zwart kontje, maar bevalt maar niet, hoe kan dit en is ze uberhaubt wel zwange, is ze niet gewoon dik.

Visje, 16-11-2008 14:42 #19
Zijn guppy's vreemdzame vissen? Ik heb zelf wat platy's zitten en denk erover om ook guppy erbij te doen.

Taco, 02-11-2008 15:32 #18
Ik heb net 3 guppies gekocht 1 mannetje en vrouwtjes hoe lang zal het duren voor ik jongen krijg? En hoe vaak moet je ze eten geven? Op het pakje staat 2 keer per dag en de verkoper zei 1 keer in de 2 dagen.

Betsy, 31-10-2008 20:56 #17
In onverwarmd water zullen ze nooit kweken. Dit is wat jullie schrijven, maar onze guppen leven al jaren in onverwarmd water, zonder pompje met zuurstof en ze krijgen toch iedere keer jongen. In augustus kreeg één guppy 43 jongen. Wel had ik de guppy een dag voor dat ze jongen kreeg in een aparte bak gezet. De moedergup zwom er heel rustig tussenin zonder dat ze probeerde om die jonkies op te eten, maar ik heb het ook wel eens anders gezien. Dan zat de moedergup of een andere er meteen achteraan zodra de jongen geboren waren. Ook hebben we al een siamese tweelingguppy gehad. Heel apart om te zien:
twee guppies die met de buik aan elkaar zitten en toch ieder voor zich willen zwemmen. Deze siamese tweelingguppie heeft ongeveer drie weken geleefd.

Nicole S., 27-10-2008 20:23 #16
Hallo,

Ik had als eerste goudvissen in een gewone plastic kom. Nou vind ik het toch wel erg leuk en heb een aquarium gekocht en guppies. Ik heb ze samen in het aquarium zitten, maar als ik het goed begrijp wat ik allemaal lees, kunnen guppen niet samen met goudvissen omdat ze agressiefer zijn dan guppen. Klopt dit? Reactie infoteur, 30-10-2008
Hallo,

Ja goudvissen kunnen vrij agressief zijn en vaak genoeg bijten ze de staarten van de guppen kapot, of ze kunnen zelfs de guppen doodbijten.
Maar als je een paar vreedzame goudvissen te hebt die niet naar de guppen happen, dan heb je wel erg veel geluk. Toch blijven op letten want misschien zal het niet blijven duren.
Als je zeker wilt zijn, houd ze dan toch maar apart.

Groetjes

Melanie, 26-10-2008 18:17 #15
Zoveel jongen ze kunnen Leggen.
Heb er thuis zelf ook 10.:-):-p

Jorien, 17-10-2008 20:07 #14
Hallo allemaal,
sinds enige tijd heb ik thuis guppies, maar er is me tijdens het verschonen van het water iets opgevallen…
tussen de plantjes zat op verschillende plekken een soort snot om het zo maar even uit te leggen.
je zou het kunnen vergelijken met kikkerdril.
Ik dacht eerst dat het eitjes waren maar nu lees ik op internet dat guppies geen eitjes leggen.
Heeft iemand enig idee wat dit is?

groetjes jorien Reactie infoteur, 23-10-2008
Hallo,

Heb je toevallig ook slakjes in je aquarium, gewenst of niet? Mogelijks komt dit van slakjes.

Groetjes

Maarten, 01-10-2008 11:08 #13
Ik heb een schildpadje die mij van overbevolking weerhoud. Sommige visjes overleven het gelukkig wel.

Guppie-Lover, 28-09-2008 17:38 #12
Hoe lang duurt het voordat onze baby-guppies groot zijn? En hoe lang duurt het voordat je hun kleuren goed kan zien?

Jur, 19-09-2008 10:59 #11
Heb pas voor die kleine van mijn een bakkie gekocht met 5 guppies maar die zijn allemaal dood gegaan? Nou had ik nieuwe gekochte n die gaan ook al weer dood? Weet niet wat het is maar ze gaan op eens met hun kop om hoog zwemmen en met de staart naar beneden.

ze krijgen eten en ze hebben plantjes

kan iemand helpen? Reactie infoteur, 23-09-2008
Hallo,

Laat je het water tenminste 24u staan vooraleer je de visjes erbij doet?
Ligt het misschien aan de filter, is die goed gespoeld of gereinigd voor gebruik? Hetzelfde met de bak, decoratie, steentjes, …
En de temperatuur: ligt die niet al te laag?
Hebben ze genoeg ruimte voor beweging?
Als het allemaal hier niet aan ligt, probeer dan eens guppies van een andere winkel. Niet elke kweker levert even sterke gezonde visjes, sommige kwekers hebben veel last van inteelt (en trekken zich daar ook niks van aan), en dan zit je met zwak nageslacht.

En anders zul je moeten de water samenstelling testen, maar daar is al meer ervaring voor nodig om de resultaten goed te interpreteren en de samenstelling te veranderen. En het lijkt me ook heel wat gedoe voor een gewoon klein bakje met enkele guppies.

Als ultieme oplossing neem je dan best maar goudvissen, daarin heb je ook mooie en speciale soorten.

Groetjes

Anika, 24-08-2008 14:14 #10
Af en toe doe ik een glaasje handwarm water in de kom van mijn guppies. Ze lijken het fijn te vinden, ze worden ook actiever. Is dit eigenlijk schadelijk voor de kleine beestjes?

Christa, 19-08-2008 10:59 #9
Heey
ik heb ook guppie's en heb 120 jongen gekregen :-p
echt wel veel en dat alle maal in 1 keer is dat normaal?

groeten christa

Jonas, 16-08-2008 17:45 #8
Hoi, ik heb een keer vijf jongen gekregen en daarvan zijn er vier overgebleven terwijl ik maar een plantje heb dus soms eten ze de jongen niet op. groet jonas:-p

Dennis En Wendy, 12-08-2008 18:33 #7
Wij hebben ook een bak met guppen we hadden 2 mannetjes en 6 vrouwtjes, maar voor de 2de keer is er een mannetje dood gegaan an was er een stuk van zijn staart af, het leek wel of erin gebeten was hoe komt dit? en hoe kan ik dit voorkomen?

Margo Kerseboom, 04-08-2008 00:02 #6
Hallo ik begon met 1 gup die achteraf zwanger was, dat is nu ongeveer ander half jaar geleden. Nu heb ik ongeveer 85 guppen. 48 jongen gewoon in een hele grote ronde kom. Zonder extra warmte of zo. Ze hebben het prima naar hun zin. Alleen wat doe ik er allemaal mee? Het worden er echt te veel. Groetjes Margo Reactie infoteur, 05-08-2008
Hallo,
Als je teveel guppen hebt, plaats je best de mannetjes en de vrouwtjes apart, zodat ze niet meer kunnen kweken.
Alle mini jonkies die je nu nog hebt of krijgt, kun je bij de andere guppen plaatsen die ze kunnen opeten.
Ik weet dat het grof klinkt, maar anders is het echt niet meer te doen.
Winkels aanvaarden gewoonlijk geen guppies van andere mensen dan hun vaste leveranciers. Dus je kunt ze maar heel moeilijk kwijt.

Als je kiest van de mannetjes en vrouwtjes toch samen te houden, dan zou ik zeker niet meer de jonkies apart plaatsen, laat ze maar vrij zwemmen tussen de grote en laat gewoon de natuur zijn gang gaan.
Anders word je nog zo wanhopig dat je eraan denkt ze door het toilet te spoelen of zo, en dat voorkom je best.

Groetjes

Nina, 31-07-2008 13:08 #5
Ik krijg zaterdag 10 guppen, ze zij anderhalve maand oud. Kunnen ze dan al jonkies krijgen? En nog een klein vraagje, als ik jonkies krijg moet dan moeder bij de jonkies blijven of moet ze dan weg? Groetjes Nina Reactie infoteur, 05-08-2008
Hallo,
Guppies kunnen al paren vooraleer ze helemaal groot zijn.
Als je jonkies krijgt, zet je ofwel de moeder (en andere grote guppies) weg van hen zodat er zoveel mogelijk kunnen overleven, ofwel laat je ze vrij zwemmen bij al de andere guppen. Zorg er wel voor dat je genoeg beplanting hebt waarin kleine guppies zich kunnen verstoppen, als je wil dat er toch tenminste een paar overleven.
Laat je ze allemaal groot worden, dan weet je op den duur niet meer waar je ze kwijt moet want winkels nemen gewoonlijk geen guppies van andere mensen dan hun leveranciers.
Op een paar maanden tijd kun je namelijk met honderden guppies zitten, ook al begin je maar met 10.

Groetjes

Gilles, 24-07-2008 22:28 #4
Hallo, wij hebben een aquarium met een 20-tal guppies, maar wij zouden er enkele andere tropische vissen willen aan toevoegen. Nu is de vraag welke soort steek je nu het best bij guppies? Reactie infoteur, 26-07-2008
Hallo,
Je kan best eens in de winkel vragen wat ze hebben dat goed samengaat, maar over het algemeen gaan guppies goed samen met tetra's, zebra's, grondzwijntjes (ken de echte naam niet), molly's, ruitenkuisers (catfish), glasvissen, en nog veel meer. Zeg gewoon dat het een warmwater gezelschapsaquarium is met guppies.
Introduceer bij voorkeur niet teveel nieuwe soorten ineens. Zorg er ook voor dat je aquarium niet overbevolkt geraakt, dit lokt agressie uit bij veel soorten vissen.

Nog veel succes!

Joelle, 08-07-2008 17:53 #3
Hallo, ik heb ook nog een andere dringende vraag kan iemand me a u b helpen door een antwoord te geven via : reactie toevoegen.?

mijn vraag: Ik heb een aqua 40 maar ik weet niet hoeveel vissen er ongeveer in kunnen.

Joelle, 08-07-2008 17:07 #2
Hallo,
Ik (Joelle) heb 3 guppies.
Een Guppie is zwanger hoelang zal het ongeveer nog duren voor dat hij bebys krijgt? ( hij is een beetje dik maar ik weet wel zeker dat ze zwanger is).
Groetjes, Joelle Driessen. Reactie infoteur, 11-07-2008
Hallo,
Een guppie kan na 1 enkele bevruchting 3 keer om de maand baby's krijgen. De eerste worp zal het grootst zijn, daarna steeds een kleiner aantal. Tenzij ze telkens opnieuw bevrucht geraakt, dan kan het aantal groter, kleiner of hetzelfde zijn.

Een maand is een gemiddelde: hoe warmer het water is, hoe sneller het kan gaan. Als ze in redelijk koud water leeft kan het soms wel 2 maand duren.

Groetjes

Warlock, 31-03-2008 18:15 #1
Guppy's kweken inderdaad gemakkelijk maar ge kunt uw jongen wel degelijk kwijt als ge iemand kent met een schildpad. Want die vinden dat best lekker. Dus echt overkweken kan ik niet want heb drie schildpadden zelf. En als de natuur zijn gang gaat zelfs in een dichtbevolkte planten aquarium kan het nog zijn dat ge maar 2 of 3 jongen overhoudt.

Infoteur: Bron_van_kennis
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 120
Schrijf mee!