InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Baardagamen, leuke huisdiertjes!

Baardagamen, leuke huisdiertjes!

Baardagamen, leuke huisdiertjes! De hond en de kat hebben een beetje hun plaats als huisdier moeten afstaan aan de nieuwe trend, namelijk het houden van reptielen. Veel kinderen vinden dit reuze interessant en ook volwassenen zien de voordelen van een reptiel als huisdier steeds vaker in. Natuurlijk is het leuk, maar je moet wel verantwoord omgaan met de diertjes!

Algemeen

Het houden van baardagamen is tegenwoordig steeds populairder aan het worden. Steeds meer mensen vinden de baardagaam leuk en daar hebben ze groot gelijk in want het zijn ontzettend leuke dieren. Ze zijn niet zo super aantrekkelijk om te zien qua kleur en ook qua uiterlijk vallen ze niet echt op. Deze hagedissen vallen op door hun gedrag. Ze bezitten flink wat temperament en wanneer je een baardagaam van jongs af aan hebt dan kunnen ze erg tam worden en zijn ze graag bij je . Ook zijn het erg nieuwsgierige dieren. Ze houden dan alles ook heel goed in de gaten en soms zijn er baardagamen die zelfs gaan zitten bedelen voor het eten. Eten is dan ook iets wat ze graag doen en het is ook een erg leuk gezicht om ze bezig te zien wanneer ze weer eens achter een krekel aanrennen of deze juist langzaam besluipen. De baardagaam komt oorspronkelijk uit Australië, daar leven ze in gebieden met een droge, woestijnachtige bodem met hier en daar wat beplanting.Baardagamen zijn geen echte groepsdieren, ieder heeft zo zijn eigen territorium. Baardagamen zijn erg sterk en ze zien er dan ook erg stoer uit. De mannetjes kunnen zo ongeveer 61 centimeter lang worden van kop tot en met staart en de vrouwtjes zijn meestal iets kleiner en wat minder grof om te zien. De stekels zien er erg prikkelig uit maar dat zijn ze niet. Ze voelen juist zeer zacht aan, en zijn alleen maar bedoeld om potentiëlen roofdieren af te schikken. Baardagamen kunnen ongeveer 12 tot 15 jaar oud worden als ze een goede verzorging krijgen.

Het is echt aan te raden om eerst veel te lezen en te informeren over het houden van baardagamen. Vooral op internet zijn er heel veel goede sites om informatie te krijgen over deze dieren. Ook kun je vaak bij reptielenwinkels veel informatie krijgen van mensen die al jaren bezig zijn met baardagamen. Het houden van baardagamen is in het begin niet altijd even makkelijk. Het is dan ook belangrijk dat je eerst kijkt wat je er nog meer voor moet kopen. Het is geen dier dat je eerst aanschaft en dan nog eens even alles moet gaan kopen voor het terrarium of zo. Kijk eerst ook even naar alle kosten die er nog eens bijkomen naast het terrarium zelf. het voer, de verlichting, de inrichting van het terrarium; zo bij elkaar kan het flink oplopen. En sommige kosten komen ook vaker terug. Naast het voer dat wekelijks aangeschaft moet worden, zullen ook de lampen regelmatig moeten worden vervangen en zal het bodemsubstraat moeten worden verschoond. Zorg dus dat je voor jezelf al die kosten op een rijtje zet voordat je een baardagaam aanschaft. Zorg ervoor dat wanneer je dit alles weet en nog steeds baardagamen wilt houden dat je alles klaar hebt staan voordat je een baardagaam koopt. Het is namelijk belangrijk dat het diertje niet te veel afkoelt. En wanneer hij dan eerst nog eens een uurtje of meer moet wachten voordat het terrarium klaar is dan kan hij, zeker als je een jonge baardagaam hebt, erg ziek worden. Voor beginners is het vaak het beste om niet een heel jong baardagaampje te nemen maar een baardagaam van vijf of zes maanden oud. Deze zijn dan niet meer zo erg kwetsbaar en dan is de kans van slagen ook veel groter als dan bij een kleine baardagaam. Aan de andere kant is het erg leuk om ze te zien groeien en die kans krijg je natuurlijk minder naar mate je een oudere baardagaam koopt.

Gedrag

Baardagamen danken hun naam aan hun keelzak met stekels die ze op kunnen zetten. Dit gaat gepaard met een diepe zwartkleuring van de keelzak wanneer zij boos zijn of wanneer zie in de stemming zijn om te paren . Dit is het gedrag van een volwassen mannetje. Vaak gaat het ook gepaard met het jaknikken van de kop. Wat je vaker bij jongere of vrouwtjes zal zien is dat ze zwaaien. Dit is erg leuk om te zien, het is dan net of ze hallo zeggen. Vaak zwaaien ze om de volgende redenen:
  • Als herkenning van een soortgenoot van een verre afstand. Zodra deze dichter in de buurt komt, gaat het zwaaien met het jaknikken van de kop.
  • Tijdens het paarseizoen wordt het zwaaien vaak door de vrouwtjes gedaan om duidelijk te maken voor de paring.
  • Maar ook gebruiken de vrouwtjes het zwaaien om een agressief mannetje goed te stemmen.
  • Ook de jonge baardagamen zwaaien vaak naar elkaar maar dan niet met de bedoeling om een agressief soortgenoot milder te stemmen maar meer als een vorm van communicatie. Waarschijnlijk heeft het bij jonge baardagamen ook te maken met het begin een eigen territorium op te bouwen. Maar zodra ze volwassen zijn zal dit stoppen en word het zwaaien alleen nog maar door de vrouwtjes gebruikt.

Wat baardagamen ook kunnen doen is hun staart recht overeind houden. Vaak is dit een teken van alertheid; bij gevaar of soms bij het eten. Bij baardagamen zal , net als bij de meeste dieren, de sterkste baas zijn en zeker in een terrarium is dit gedrag vaak waar te nemen. Het vaak sterkste mannetje zal altijd op de beste plek in het zonnetje liggen. Daar dan vlakbij, maar op een minder goede positie, de op een na sterkste. In de natuur zul je dit gedrag niet zien aangezien ze allemaal hun eigen territorium hebben. Daarom is het ook erg belangrijk om te zorgen dat ze in een terrarium ook veel ruimte hebben zodat ze zich op een natuurlijke wijze kunnen gedragen. Een te klein terrarium zal stress veroorzaken, omdat ze geen eigen plekje kunnen vinden. Naar mensen toe zijn baardagamen zelden tot nooit agressief. Ze staan bekent om hun zachtaardige karakter en kunnen vaak ook goed overweg met andere huisdieren de baardagamen niet verwonden of te veel stressen.

Huisvesting

Bij de inrichting van het terrarium moet je rekening houden met een aantal dingen:
  • Als eerste moet je je wel realiseren dat het erg actieve dieren zijn. Ze zullen regelmatig op onderzoek gaan en het zijn ook zeer goede klimmers. Dus ze hebben veel ruimte nodig om zich goed te kunnen bewegen. Dit is erg belangrijk want als ze niet genoeg ruimte hebben kunnen ze last van stress krijgen.
  • Ten tweede zijn baardagamen vaak erg territoriaal en hebben daarom ook verschillende plekken nodig om lekker te kunnen liggen onder de lamp. Zeker wanneer je meerdere baardagamen houdt moeten ze eigenlijk allemaal een eigen stek hebben.
  • Ook is het belangrijk dat ze meerdere holletjes hebben waarin ze zich terug kunnen trekken wanneer het te warm voor hun is of wanneer ze willen slapen. wanneer je dit niet doet kunnen ze erg ziek worden of zelfs dood gaan. Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat je nu precies wilt.

Wil je een enkele baardagaam houden als huisdier of wil je ze gaan kweken of wil je echt een hele groep baardagamen. Hou daar rekening mee met de ruimte die ze nodig hebben. Van nature zijn baardagamen solitaire (alleenlevende) dieren. Het is daarom, met name voor beginners, aan te raden om één dier te houden. Let wel op dat je dan een mannetje en een vrouwtje of een vrouwtje en een vrouwtje neemt anders wil het nog wel eens fout gaan. Mannetjes kunnen niet bij elkaar in een terrarium gehouden worden want zodra ze bijna volwassen zijn dan word het knokken net zolang tot dat er een dood gaat. En als je een mannetje en een vrouwtje hebt dan loop je wel de kans dat wanneer ze volwassen zijn ze gaan paren. En dan krijg je dus jongen. Dus denk goed na over wat je nu wild met je baardagaam. Qua huisvestingseisen verschillen de jongen en de half volwassen of volwassen baardagamen nog wel met elkaar. De netgeboren of zeer jonge baardagamen groeien erg harden hebben dan ook een ontzettende eetlust. Wanneer je een aantal kleinen baardagamen bij elkaar in een terrarium houdt dan kunnen ze nog wel eens per vergissing in elkaars lichaam bijten in plaats van in het eten. Daarom gebeurt het nog vrij regelmatig dat je een jonge baardagaam ziet die een teen missen of het puntje van hun staart. Het is dan ook belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben en ook genoeg voer krijgen. De jonge baardagamen mag je echter ook niet in een te groot terrarium houden. Maar het moet wel groot genoeg zijn om zich te kunnen verschuilen. de reden dat het niet te groot mag zijn is omdat het voer dan makkelijk kan ontsnappen en zich verstoppen en de baardagamen zijn dan nog niet snel genoeg of groot genoeg om ze dan nog te kunnen vinden. Het is dan ook erg belangrijk dat je het terrarium niet te veel inricht met planten of hout. Want het voer verstopt zich overal onder of tussen. Het allerbeste kan je wanneer je jonge baardagamen hebt het terrarium inrichten met zand of kranten op de bodem. Zo kan je makkelijk de grote bootschappen op ruimen. Ook zou je wat stenen in het terrarium kunnen leggen zodat ze daar op kunnen klimmen. Leg de stenen dan zo dat je meteen kleine holletjes hebt waar ze in kunnen gaan liggen. Ook hebben ze een waterbakje nodig maar niet te groot of te diep want ze kunnen er in verdrinken. Helaas gebeurt het toch al te vaak dat mensen als ze thuiskomen dat ze een dode baardagaam vinden. Eigenlijk hoef je niet echt een terrarium te hebben om baardagamen te houden, maar het is wel makkelijker. Een oud aquarium kan ook wel. Zorg er dan wel voor dat hij afgedekt is met een houten deksel. Maak daar wel gaten in met daarvoor gaas zodat het voer er niet uit loopt. Ik moet ook opmerken dat het soms niet het beste is, omdat je dan van boven af in het terrarium komt en de baardagaam dit als een bedreiging kan voelen en minder snel tam word. Wat vaak ook een oplossing is, en veel goedkoper dan een echt terrarium is om hem zelf te maken van hout en alleen de voorruit van glas. Maar dit is wel weer moeilijker om schoon te maken. Met een terrarium van glas heb je daar geen problemen mee en je krijgt ook geen last van geurtjes. Als je een terrarium hebt dan zul je ook de bodem moeten bedekken, die kun je het best doen met zand, zeker met jonge baardagamen. Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat ze op houtsnippers zitten. Dan wel hele fijne soort houtsnippers, maar ook dit is een prima bodembedekking voor baardagamen; zeker als ze volwassen zijn. Hou er wel rekening mee dat je een flinke laag neerlegt want baardagamen graven graag. Er zijn verschillende soorten zand in de verkoop voor het terrarium; deze zijn bij een reptielenwinkel altijd wel te vinden. Vaak ook in verschillende kleuren, en dat is misschien wel leuk om te zien maar dat maakt de baardagaam niks uit. Let er wel op dat die kleuren bepaalde stoffen kunnen bevatte die niet goed zijn voor baardagamen. Vaak is het zand dat je bij reptielenwinkels kan kopen erg duur , terwijl je ook bij een bouwmarkt speciaal speeltuinzand kan halen. Dit is net zo schoon alleen nog wat vochtiger dan het zand dat je bij een reptielenwinkel koopt. Maar wanneer het onder een warme lamp in het terrarium ligt is het ook snel droog. Aangezien je toch regelmatig het zand of de houtsnippers zal moeten verschonen (ongeveer eens in de zes weken) wort het toch wel een duur grapje om iedere keer een zak zand van 25kg te kopen voor ongeveer 15 euro terwijl je bij een bouwmarkt voor hetzelfde zand voor dezelfde hoeveelheid ongeveer 3 euro betaald. Bij half volwassen baardagamen kan je dus ook houtsnippers gebruiken als bodembedekking. Verder kan je het terrarium met stenen en hout inrichten. Zorg ervoor dat ze veilig kunnen klimmen, dus stukken hout of steen zo plaatsen dat deze niet kunnen omvallen. Zoals gezegd moeten er zich holletjes bevinden tussen de stenen en het kienhout, zodat zij zich kunnen terugtrekken wanneer zij dat willen. Tevens vinden ze het wel leuk wanneer er planten in het terrarium aanwezig zijn, maar het is geen vereiste. Wel ziet een terrarium er leuker uit met planten. Let er wel op dat je geen echte planten neerzet in het terrarium, maar alleen planten van plastic. Echte planten kunnen giftig zijn en bovendien veel rommel geven. Bovendien krijgen ze erg veel te voorduren van de baardagamen want die zullen er in klimmen en de planten proberen op te eten. dit is vaak niet bevorderlijk voor de levensduur van de planten en het is ook weer een duur grapje om iedere keer nieuwe planten te kopen.

Tevens is het terrarium erg warm en daar kunnen ook niet veel planten tegen. De baardagaam is al flink gegroeid wanneer hij half volwassen is (5-7maanden) en dan mag de waterbak ook weer wat groter. Sommige baardagamen vinden het erg lekker om te zwemmen. Kijk wel uit dat de waterbak niet groter is dan je baardagaam. Let op de grootte van het lijfje van je baardagaam en zorg dat de waterbak ongeveer net zo groot is, dan zit je altijd goed. De waterbak moet van wat zwaarder materiaal zijn zodat hij niet zomaar omkiept als er een baardagaam druk bezig is in de waterbak. Steen, glas of zwaar plastic is hier goed geschikt voor. Besproei je baardagaam ook regelmatig met een plantensproeier die je op verschillende standen kan zetten. Zet hem op de nevelstand wanneer je een baardagaam gaat besproeien. Vaak gaan ze er dan helemaal voor zitten en genieten ze van de douche. En dan de verlichting, dit is echt heel erg belangrijk.

Uiteraard hoe groter het terrarium, hoe meer verlichting je nodig zult hebben. Je hebt in ieder geval ook twee soorten verlichting nodig:
  • TL-lamp met speciale UV-straling over de gehele lente van het terrarium. dit hebben ze nodig om vitamine D3 in hun in hun lichaam om te zetten zodat ze sterke botten krijgen. Wanneer ze niet zo speciale UV-lamp hebben dan kunnen ze ernstig ziek worden.
  • Warmte lampen om te zorgen dat het terrarium lekker op tempratuur blijft; in de bak overdags ongeveer 30 graden en onder de spot zelfs ongeveer 45 graden.

's Nachts gaan de lampen uit en mag het afkoelen tot ongeveer 20 graden in het terrarium. Voor de warmte kan je speciale lampen kopen bij reptielenwinkels maar dat is niet nodig. Deze lampen zijn op zich wel goed maar erg duur en dat terwijl je bij de bouwmarkt gewonen 60 tot 100 watt lampen kan kopen. Die geven net zo goed veel warmte af als die dure lampen die je bij de reptielenwinkel koopt. Waar je wel rekening moet houden is dat een baardagaam wel lekker dicht in het licht van de moet kunnen liggen maar er nooit echt bij mag kunnen komen. Want ze kunnen zich erg verbranden aan de lampen. De warmte verlichting moet ongeveer 12 tot 14 uur per dag branden en de UV-lamp ongeveer 8 uur per dag. Het is handig hiervoor tijdschakelaars te gebruiken zodat je vaste tijden kunt instellen waarop de lampen aan en uit gaan. Hier wennen de baardagamen aan en dat is wel zo prettig voor ze, want dan hebben ze een dag en nacht ritme. `s Nachts gaan dus alle lampen uit en daarom is het handig, zeker bij kleine baardagamen om een warmte steen in het terrarium te zetten die wel aan blijft. Deze zijn in verschillende maten te koop bij de reptielenwinkel. Tevens is het belangrijk om een thermometer in het terrarium te hangen of neer te leggen. Zodat je goed in de gaten kunt houden of het te warm is of wanneer het te koud is voor je baardagamen. Ik raad je wel aan om deze thermometer bij de reptielenwinkel te kopen. Ze zijn vaak niet zo erg duur en daarnaast bestendigt tegen reptielen. Aangezien we hier in Nederland een klimaat hebben wat alles behalve tropisch is kunnen we onze baardagamen niet regelmatig buiten zetten. Maar als het nou eens mooi weer is dan zullen ze het heerlijk vinden om buiten te zijn en in de echte zon te loggen. maak dan een kooi van hout en gaas zodat ze niet weg kunnen lopen en vogels of andere dieren niet bij hun kunnen komen. Scherm ook een gedeelte af zodat ze ook de schaduw kunnen opzoeken. let er wel op dat dit alleen kan wanneer het echt warm is. Heb je meerdere baardagamen in een terrarium zitten dan is het raadzaam om verschillende waterbakken en eventuele voerbakken neer te zetten in het terrarium zodat iedere baardagaam krijgt wat hij nodig heeft. Wanneer je al deze eisen kan voldoen zal je een mooi leuk terrarium hebben met zeer gelukkige baardagamen.

Voeding

Baardagamen zijn in principe alleseters. Van insecten tot allerlei groente en fruit. Vooral de jonge en halfvolwassen baardagamen eten enorm veel. LET ER WEL OP!!! het voer mag niet groter zijn dan de bek van de baardagaam! Zeker bij jonge baardagamen komt het nog wel eens voor dat ze door te groot voedsel ziek worden of zelfs dood gaan. Dit komt doordat het voedsel in de bek klem komt te zitten, of omdat grote stukken voedsel gewoon niet verteerd worden door de maag. Deze voedselresten kunnen allerlei verstoppingen veroorzaken en uiteindelijk zelfs in het spijsverteringskanaal gaan rotten. Dus nogmaals geef nooit te groot voer, kijk naar de bek van de baardagaam en pas dan de grote van de krekels aan. Meet de afstand tussen de ogen, dan zit je altijd goed. En neem bij twijfel gewoon een maatje kleiner. Dus kleine krekels (ongeveer 2 tot 3 weken oude krekels) en fijngesneden groente of fruit, voor de jonge baaragamen. Qua groentes kan je peen, spitskool, witte kool, andijvie, enz. geven zolang je maar smalle dunne reepjes van ongeveer 3cm lang maakt. Ook qua fruit kan je ze alles geven: appel, kiwi, sinasappel, aardbeien, enz. Maar maak ook hier kleine stukjes van. Een jonge baardagaam moet minimaal 2 keer per dag eten, drie keer zou zelfs nog beter zijn. Maar volwassen baardagamen hoef je maar 1 keer per dag te voeren. Want hoe groter de baardagaam, hoe groter het voer wort dat hij zal eten. Let er ook op dat je niet te veel voer geeft. Voedsel dat niet wordt opgegeten kan in sommige gevallen je baardagaam gaan aanvallen! Het gebeurt regelmatig dat voedseldieren zoals sprinkhanen of krekels een gat in een baardagaam vreet. Ook kan voedsel dat niet word opgegeten voor stress zorgen doordat het over je baardagaam heen gaat lopen. daarom moet je ook bij jonge baardagamen twee keer per dag eten geven. En dan kleine porties zodat alles opgegeten word en er niks blijft rondlopen in het terrarium. Als je baardagamen half volwassen zijn, ongeveer vanaf 5 tot 10 maanden oud, word het makkelijker om ze te voeren. Het voer word dan alweer wat groter en ze krijgen meer afwisseling. Ze groeien dan meestal al wat minder hard en ze hebben dan al wat vetreserves opgebouwd. Je mag ze dan ook wel eens meelwormen geven. Maar niet te vaak want deze bevatten weinig voedingsstoffen en alleen maar vet. Ze zijn dus niet erg gezond, maar de baardagamen zijn er wel dol op. Ook ijsbergsla mag je niet te vaak geven want daar zit ook bijna niks in. Geef nooit meelwormen aan hele jonge baardagamen deze zijn nog niet in staat om de meelwormen te verteren vanwege de harde schaal van de meelwormen. Beter is om ze dan wasmotlarven te geven. Bij halfvolwassen baardagamen die al bijna echt volwassen zijn kan je ook sprinkhanen gaan geven. Wat heel verstandig is wanneer je net voer gehaald hebt bij de reptielenwinkel is om bij je krekels of sprinkhanen nog een schijfje peen of een stukje fruit in het doosje te doen. Dit is heel erg belangrijk want wanneer je een doosje krekels bij de reptielenwinkel koopt dan hebben ze vaak weinig of heel goedkoop eten gekregen daardoor bevatten ze dan ook weinig vitamines. Dus als je ze dan eerst een stukje fruit of een schijfje peen laat eten, dan bevatten de krekels meer vitamines. Wanneer je baardagaam zo een krekel eet krijgt hij ongemerkt toch een hoop vitamines binnen. Ook is het belangrijk dat je je baardagaam ook nog met vitamines en kalkpoeders bijvoert. Dit doe je door over je krekels die je gaat voeren wat kalkpoeder of wat vitaminepoeder te strooien. Even schudden totdat ze mooi wit zijn en dan aan je baardagaam voeren. Zeker bij jonge baardagamen is het belangrijk om dit elke dag te doen. De ene dag kalk en de andere dag vitaminepoeder. Deze kan je bij elke reptielenwinkel halen. Er is ook een vloeibare vorm van kalk en vitamine, dit is een zeer geconcentreerde versie en mag je dan ook niet te vaak geven. Meestal eens in de twee weken. Lees altijd eerst goed de bijsluiter, want een overdosis kalk of vitamine is ook slecht voor de dieren. Het is niet de bedoeling dat je de kalk en vitaminepoeder tegelijk geeft want dan werkt het niet optiemaal. Er zijn mensen die hun baardagaam alleen maar speciaal kattenvoer voor oude katten geven. Maar alleen dat zou ik niet doen. Het zijn nou eenmaal dieren die insecten eten en groente en fruit. Wel kan het een prima aanvulling zijn op hun voeding. Maar dan niet meer als een eetlepel per week want ze worden er wel erg dik van. Het is belangrijk dat je het voedsel afwisselt; de ene dag krekels en de andere dag weer wat groentes en dan weer wat sprinkhanen enz. Zo blijft er een gezonde variatie in het voer en dat is erg belangrijk. Let ook op het gewicht van de baardagaam als hij te dik is geef hem dan minder voer of laat hem een dag vasten.

Kweek

Kweken met baardagamen is niet erg moeilijk, Sterker nog in sommige gevallen gaat het helemaal vanzelf. Maar als je echt wilt kweken met baardagamen dan zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om ze te laten paren. Als eerst moet je wel zeker weten dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. Dit merk je meestal al snel aan het gedrag van de baardagamen maar mocht je twijfelen dan kun je altijd bij een dierenarts of een goede reptielenwinkel om ze te laten seksen. In principe kan je dit ook helemaal zelf doen maar dat is nogal stressvol voor die dieren en het is ook niet altijd even makkelijk, daarom kan je het beste iemand met veel ervaring dit laten doen. Het beste kan je het zien bij de volwassen baardagamen. Een mannetje herken je meestal aan zijn gedrag, het tonen van de zwarte baard en het ja knikken van de kop en ze zijn ook erg territoriaal. Als je echt zeker wilt zijn zet je een (gesekst) ander mannetje bij; reactie verzekerd, maar wel weer snel weghalen voordat het vechten word natuurlijk. De mannetjes zullen niet snel gaan zwaaien dit doen de vrouwtjes wel erg vaak. Ook zijn de mannetje veel grover en groter dan de vrouwtjes, met name de kop. Een belangrijke factor is de leeftijd van de baardagaam. Zodra ze een jaar oud zijn geweest worden ze seksueel actief, meestal tot hun 5e of 6e jaar. Tijdens die periode kunnen ze gezonde eieren leggen. Na de leeftijd van 6 jaar neemt de kwaliteit van het legsel af. Wanneer je serieus met baardagamen wilt kweken dan zal je ze "in de stemming" moeten brengen. Al een paar maanden voor de paring moeten ze in zeer goede conditie zijn en goed eten. Ook zal je het in het terrarium ook koeler moeten maken zodat ze een winterslaap kunnen houden. In een winterslaap zullen ze dan in een holletje gaan liggen en langer slapen dan gewoonlijk, maar dit houd niet per se in dat ze de hele dag gaan slapen. Ook gaan de baardagamen in die periode minder eten. Hierdoor kunnen ze snel afvallen, maar dat eten ze na de winterslaap weer bij. De winterslaap duurt ongeveer8 tot 12 weken en daarna ga je de tempratuur weer langzaam opvoeren en geef je ze weer veel te eten. Ook is het raadzaam om het vrouwtje extra kalk te voeren in deze periode, omdat ze voor de aanmaak voor die eieren die kalk hard nodig heeft.
© 2007 - 2017 Cheri, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De baardagaam, wat meer uitlegDe baardagaam, wat meer uitlegVan de meeste reptielen die gehouden worden, is waarschijnlijk de baardagaam wel een van de populairste. Het zijn erg ta…
Werkstuk baardagamenWerkstuk baardagamenEen super spannend moment, een spreekbeurt houden. Om toch enigszins zeker over te komen is een interessant onderwerp er…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Tweelingen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Tweelingen?Tweelingen-huisdieren zijn makkelijk opvoedbaar en intelligent, maar ze zijn niet altijd trouw en laat je hen maar een k…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Vissen zijn de ideale huisdieren voor een gezin, want ze houden van huiselijkh…
Voersoorten voor dierenEten is bij dieren net zo belangrijk als bij de mens. Er zijn verschillende soorten voer te krijgen. Het is belangrijk o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baardagamen, leuke huisdiertjes!"

Reacties

Wim, 12-12-2016 13:23 #43
Hallo, mijn baardagaam eet niet en onder zijn bek is hij helemaal zwart.

Lydia, 08-01-2016 15:45 #42
Hoi
Vanaf welke leeftijd is een baardagame volwassen?

Naamtimo, 11-11-2014 23:40 #41
Hallo, ik heb nou 2 baardagamen sinds 4 maanden geleden. sinds eind oktober begin november begon ze steeds meer onder de grot zitten en nu zitten ze er dag en nacht onder? Ze willen niks meer! Wat kan ik doen?

Lydia, 26-09-2014 15:14 #40
Hallo

mijn baardagame (mushu) (een mannetje) tikt vooral in de middag heel de tijd met het puntje van zijn bek teken de ruit van het terarium. is dat normaal? voor heen deet hij dat niet maar pas sinds een week.
voor betere infotmatie: hij zit alleen in zijn terarium en hij is ongeveer anderhalf jaar oud

ps. sorrie voor eventueele spellingsfouten ik heb dyslectie

Berit, 31-07-2014 17:28 #39
Hallo byron, Als hij niet eet kan je proberen te gaan dwangvoeden. Je doet bijvoorbeeld geprakt fruit groente etc. in een spuitje en vervolgens houd je hem vast en trekt zijn onderlip een beetje naar beneden en spuit een beetje in zijn mond vervolgens laat je het lipje los en als het goed is gaat hij vanzelf eten. Zo niet dan zou ik als ik jou was naar de dokter gaan.

Nataschs, 23-02-2014 10:59 #38
Mijn baardagaam loopt steeds wild door de terrarium. Zijn kop word ook wit. Hij klimt ook steeds tegen de zijkant op. Wie kan mij vertellen wat dit is.

Marnix, 22-10-2013 19:28 #37
Hoi dion,

je moet ze echt vlees geven dat is noodzakelijk en ook calciumpoeder en een UV lamp van 10.0 en een warmtelamp dus denk er goed over na!

Nadia, 10-07-2013 15:10 #36
Hallo,
Mijn baardagaam Dundee is bijna 2 en erg nieuwsgierig en ondernemend. Het liefst zit hij in de tuin of gaat mee wandelen met de hond (wel in het zonnetje anders gaat ie lopen rondwriemelen). In de tuin luistert hij naar alle geluiden en gaat op onderzoek uit. De laatste tijd wil hij alleen niet meer graag in zijn terrarium. Als ik hem in de woonkamer zet probeert hij zich door het glas van de pui naar buiten te graven en als hij in zijn terrarium zit doet hij hetzelfde om eruit te komen. Wil hij gewoon heel graag naar buiten of verveelt hij zich in zijn bak. (100x50x50 cm met klimmogelijkheden). Graag reacties. Groet

Mathias, 05-03-2013 16:56 #35
Ze eten sprinkhanen en ook fruit maar vooral sprinkhanen. 2 keer in de week geef ik fruit.

Dion, 13-09-2012 16:01 #34
Hallo ik wil graag een baardagaam. En weet niet of je ze perse krekels of milwormen moet geven. Zijn groenten en fruit voldoende of moet ik toch krekels aanschaffen?

mvg. Dion

Evert-Jan, 23-06-2012 22:51 #33
Hallo,
ik heb een vraagje, ik heb nu twee jaar 3 baaragamen, en deze gaan prima samen, ik weet hun geslachten niet, want vreemd genoeg vertonen ze zowel mannelijk (het ja knikken) en vrouwlijk (zwaaien) gedrag, nu kreeg ik nog een baardagame aangeboden een man, mijn terrarium is 2 meter lang, 1 meter hoog, en +- 84 cm diep, is het mogelijk om de 4e erbij te doen, of zou je dit afraden?

mvg evert-jan

Leah, 17-05-2012 13:23 #32
Ik had eerst 2 baardagamen een mannetje en een vrouwtje (Dexter en Sandy). Ik fokte ze niet en het ging natuurlijk niet goed. Later werd het mannetje zo paargraag dat hij haar verwonde als hij wilde haar eitjes niet leggen. Toen ik het mannetje weg deed legde ze pas haar eieren. Ik weet dus zeker dat dit het vrouwtje is, maar laatst begon ze te jaknikken en werd haar baard zwart, wat betekend dat?

Ralph Oosterwaal, 11-05-2012 16:07 #31
Beste Marion, Ik heb al 5 jaar baardagamen. 3 vrouwtjes en 1 mannetje, allen zijn 5 jaren oud. Dat van die dode sprinkhaan is volgens mij gewoon kletskoek. Ik voeder mijn baardagamen elke week meerdere grote sprinkhanen en soms ligt er weleens een dode tussen, maar ze eten het gewoon op en zijn nog nooit ziek geworden.

Mijn tip: Koop een plastic bak (bijv: een vervoersbox met luchtgaten voor knaagdieren) doe hierin wat papier en stop dan je sprinkhanen erbij. Ze hebben nu meer ruimte en als je af en toe wat wortel of gras erbij doet dan leven ze makkelijk 3 weken na aankoop.

Voeder alleen nooit dood voedsel aan je dieren, dan kunnen ze wel ziek worden. Belangrijker is om je terrarium wekelijks schoon te maken en dagelijks de poepjes te verwijderen. Dan zul je zien dat, net als bij mij, je dieren nooit ziek worden.

Succes gr Ralph

Maud, 26-04-2012 19:19 #30
Hallo,
ik ga 2 baardagamen kopen alleen als je op vakantie gaat moet je dan er voor zorgen dat ze bij iemand gaan staan of kunnen ze op een of andere manier mee?(ik ga met de auto), want ik zou het wel leuk vinden als ze mee kunnen, want ik ga naar Frankrijk en daar is het warm dus kan ik ze een beetje rond laten lopen.
Groetjes,
Maud

Marion, 26-03-2012 13:46 #29
Ik heb 2 baardagamen, ze groeien en gedijen goed, maar nu kreeg ik te horen dat je nooit sprinkhanen mag voeren, die in een doosje hebben gezeten waar ook een dode sprinkhaan in heeft gelegen. Het zou zo zijn dat een dode sprinkhaan een stof afscheid, waar baardagamen ernstig ziek en soms zelfs dood aan kunnen gaan. Ik heb dit ook aan de terrariumzaak gevraagd waar ik alle lekkertjes voor ze koop, maar hij heeft er nog niet van gehoord. Weet iemand hier meer van? Ik wil natuurlijk niet dat mijn schatjes wat gebeurd. Ik hoor het graag.
groetjes marion.

Bob, 09-03-2012 16:09 #28
Hallo ik wil het hebben over mijn baardagaam billy, hij is 4 jaar.ik heb hem een jaar ongeveer.ik laat hem vaker uit zijn terrarium, de laaste weel laat hij zich niet meer vangen als hij eruit is.hij is dan heelemaal zwart van baard en zijn bek doet hij open klaar om te bijten.hij is ook onrustig en zwart van baard als hij in het terarium zit soms ook niet tuurlijk.weet iemand waar dit aan kan liggen ik denk zelf de tijd of iets, ik weet niet precies wat de juiste tijd is om in teschakellen op de tijdklok

Byron, 23-02-2012 14:53 #27
Ik heb net sinds een week een baartegaam van 2 jaar, Een mannetje en redelijk groot
Aleen hij wil niet eten maar graaft wel de hele dag en is wel actieff

Wat zou het kunnen zijn dat hij niet wil eten

Vriendelijke groetjes BYRON

Esmee, 17-02-2012 13:39 #26
Leuk stukje! Sommige info klopt alleen niet helemaal. Het zou zonde zijn als toekomstige eigenaren van deze geweldige diertjes verkeerde info krijgen. Zoals door D. al gezegd; wortels en kool is niet goed voor ze! Er zitten stoffen in die ze niet goed kunnen hebben, ze kunnen hier heel ziek van worden! Ook staat er dat het beter is om ze met z'n tweeën te houden, maar dat is niet waar. Hier worden baardagamen juist stresserig van, omdat het solitaire dieren zijn. Dit is moeilijk te begrijpen voor de mens als sociaal soort, maar toch beter voor ze. Het kan wel, meerdere dieren houden, maar dan moet er echt genoeg ruimte zijn, moeten ze allemaal een eigen schuilplek hebben en het liefst ook een eigen etensbakje. Anders zullen ze zich bedreigd voelen door de andere agaam.

@Ukki747; Ja, ze worden echt zo groot. Het is wel zo dat de staart meestal wordt meegerekend, dus dat de eigenlijke grootte wel meevalt, maar klein blijven ze inderdaad niet. Als je een kleine hagedissoort zoekt kun je even info vergaren over Luipaardgekko's, dit zijn goede beginnerssoorten en worden uit mijn hoofd niet groter dan twintig centimeter. Succes!

D., 17-01-2012 22:26 #25
Bij t stukje voeding hierboven geschreven staat dat baardagamen wortels mogen en koolsoorten DIT IS NIET WAAR, NIET GOED VOOR ZE ZE WORDEN ER ERG ZIEK VAN

Ukki747, 17-01-2012 20:54 #24
A.U.B. help,

ik ben van plan een hagedis te kopen, waarscheinlijk een baardagaam, maar ik wil een ding weten, worden ze echt zo groot? want als dat zo is zal ik waarscheinlijk iets anders in huis moeten halen, kent er iemand mischien nog een hagedis, liefst ene die je tam kunt maken, die niet zo groot wordt?

alvast bedankt :)))

Bb, 17-01-2012 12:07 #23
Kan iemand mijn vraag beantwoorden of goed advies geven! Over een paar jaar als ik alleen ga wonen wil ik er zelf 2 baardagamen. Een mannetje en een vrouwtje. Ik ben bereid er alles voor te doen, en heb veel informatie gelezen over ze. Ik vind ze zooo leuk sgattig en cute. Net als ik, maar de probleem. Niet uitlachen >:( Als je de wormen en kevers vieze beesies vind en zelfs niet eens de blik durft aan te pakken, is het vast een slecht idee om ze te nemen. De rest durf ik ze wel te voeren maar, ik neem ze niet als ik ze niet 100% gelukkig kan maken en sterk. Dus laat ik die taak aan een andere liefhebber over. Xx Iemand die het heel moeilijk heeft en de baardagamen aan iemand anders gunt! Omdat ze zelf de baardagamen belangrijker vindt! (K) Kussssssss voor de baardagamen! :)

Puntje, 27-07-2011 03:03 #22
@Bleeker
Je kleine baardagaam is nog véél te jong om hem bij die grote te zetten, hij zal hem zien als voedsel en hem hoogstwaarschijnlijk ook gewoon opeten.

Bleeker, 18-07-2011 20:31 #21
Heb een baardagaam van zo'n 8 maanden oud, en het is volgens mij een mannetje. Nu heb ik er een jong baardagaampje bij gekocht van ongeveer 7 weken. Maar het amnnetje van ons valt deze aan. Hoe kan ik hem zover krijgen dat ie hem met rust laat, of accepteerd. Of moet ik die kleine eerst iets groter laten groeien in een andere bak.

Volwassen, 15-06-2011 15:23 #20
Zet het mannetje niet bij de vrouwtjes ze zijn te jong, later kan het misschien maar nu nog niet.

Bernt, 26-05-2011 16:41 #19
Hoi Hoi

Had een vraagje heb 2 vrouwtjes baaragamen van tussen een half en een jaar oud,
maar heb ook nog een mannetje van 3 jaar maar zou ik het mannetje bij de 2 vrouwtjes in kunnen zetten of zijn ze daar te jong voor?

Groetjes

Cyril, 15-08-2010 13:33 #18
@Lassie51 Ik heb ook een baardagaam, de andere is aan tumor overleden, maar het beste is als je op vakantie gaat dat je de baardagaam iets meer eten geeft dan normaal, en dat je tijdschakelaars op de lampjes zet, dat zze om 8 'smorgens aan gaan en tussen 8 en 9 uur weer uit. Dit werkt bij mij goed als je echt niet langer dan 2 weken gaat. Verder moet ik nog iets toevoegen op het gebied van eten. Je moet ze geen KOOL geven, niet doen, iemand die ik ken heeft ook baardagamen en er is er een aan doodgegaan en een heleboel waren er ziek nadat ze eens kool hadden gekregen. Maar dit is wel een fijne site om te leren hoe je met baardagamen moet omgaan. :D:-)

Baardagamen Liefhebber, 22-04-2010 20:07 #17
Baardagamen houden een winterRUST (geen winterslaap, want ze reageren gewoon minder) van 2 maanden, misschien is je probleem dat ze het niet goed met elkaar kunnen vinden.

Jolanda, 12-03-2010 18:25 #16
Hallo kan iemand mij vertellen hoe laang de winterslaap bij baardagamen duurt? de mijne liggen namelijk al vanaf september onder een rots ze leven nog wel want ze zijn er 2x onderuit geweest de eerste keer heb ik ze zelf na 5maanden er uitgehaald maar toen begonnen ze met elkaar te vechten en gingen daarna weer onder de rots 2 weken geleden kwam er weer 1 er onder vandaan en ligt er weer onder wie kan mij vertellen wat ik nu moet doen

Armani, 04-02-2010 19:56 #15
Hallo, ik heb een vraagje…
Hoeveel kans is er eigenlijk als je een mannetje en een vrouwtjes baardagaam bij elkaar steekt dat ze gaan paren.
Hopelijk kan iemand me antwoorden.
:-):-p

Debbie, 25-11-2009 21:48 #14
Hallo, ik heb dit artikel gelezen, maar wat te doen bij: als ze niet eten. Ik zie ze niet eten en er ligt nog net zo veel voer in de bak dan dat ik het er in gegooit heb. Krekels doen ze ook niets mee, en (meel)wormen ook niet. Ik heb ze sinds zondag, kan het zijn dat ze gewoon moeten wennen? Ik hoop dat IEMAND weet wat ik kan/moet doen!

Vivere87 (infoteur), 16-10-2009 19:41 #13
Wij hebben er ook 1 :D Een tijdje geleden was ie een beetje ziek, maar toen hebben we hem veel in het licht gezet en natgemaakte kattenbrokjes gevoerd, dat heeft goed geholpen en hij is er weer helemaal bovenop :-)

Lassie51 (infoteur), 16-08-2009 20:22 #12
Ik ben van plan om baardagaam(en) te nemen maar ik zit met een vraag voordat ik dat doe. Namelijk wat ik met ze moet doen als ik op vakantie ben want ik ken niemand die voor ze wil zorgen?

Jurgentn, 23-07-2009 12:15 #11
@ Geoffrey: Een zwarte baard is typisch voor het mannetje als hij "zin heeft". Ook zal hij met zijn kop knikken. Meestal heeft het vrouwtje daarop een antwoord door met haar poot te zwaaien. Het "aanvallen" en "bijten" is inderdaad paringsgedrag. Er kunnen wondjes ontstaan in de nek van het vrouwtje. Dat is normaal gezien niet erg en geneest wel.

Clara, 25-05-2009 11:57 #10
Fiona heb je sprinkhaanen gebrobeer? Want dat eten ze meer en geef hem/haar ook wat fruit.

Geoffrey, 11-05-2009 17:32 #9
`goededag
het zit zo
heb nu sinds oktober 2 baardagamen.
het mannentje groeit flink door en is behoorlijk de baas.
maar het vrouwtje zit laatste tijd alleen maar verscholen onder rotsen.
en moment dat ik ze los laat lopen op de bank in de volle zon
vliegt het mannentje vol op het vrouwtje af van achteren en bijt haar dan in de stekelnek
is dit een paringsteken of is dit puur dat hij kwaad in zin heeft.
want hij valt der telkens aan.
wel is ze keel helemaal zwart geworden laatste 2 dagen.
en vrouwtje wordt wel steeds schuwer en vlucht als je der probeert te pakken.

Pamela, 30-03-2009 19:10 #8
Een paar weken geleden is het puntje van de staart van mijn baardagaam tussen het terrarium gekomen. Er zit een knik in en het is een beetje zwart. Maar het is al een paar weken geleden gebeurd weet iemand of het puntje van de staart er af gaat of niet?

Jochem, 30-11-2008 13:54 #7
Hallo ik had een vraagje ik heb 2 jongen baardagamen en 1 mist een stukje van zijn staart maar er komt
een lelijk stukje aan beetje zwart moet dit behandelt worden?

Ilovereptiles, 27-07-2008 23:24 #6
Goede site! Alleen heb nog een klein vraagje, zijn baardagamen actieve beestjes? Ik bedoel in de zin van: kan je echt met ze spelen?

Thirz, 22-07-2008 17:43 #5
Leuke site met veel info heb er zeker wat aan, maar ik heb toch nog een vraag. ik had 1 baardgaam vrouwtje en heb er nu ze ongeveer 2 is een mannetje bij gezet. het vrouwtje is druk aan het zwaaien enzo maar rent wel weg als hij er aan komt. maar hij doet nog niks hij knikt ook niet ofzow en krijgt ook geen zwarte baard ze staan nu 2 dagen bij elkaar
is dit goed?

Fiona, 22-04-2008 16:09 #4
Hallo, ik heb dit artikel gelezen, maar wat te doen bij: als ze niet eten. Ik zie ze niet eten en er ligt nog net zo veel voer in de bak dan dat ik het er in gegooit heb. Krekels doen ze ook niets mee, en (meel)wormen ook niet. Ik heb ze sinds zaterdag, kan het zijn dat ze gewoon moeten wennen? Ik hoop dat IEMAND weet wat ik kan/moet doen! Alvast erg bedankt!

Groetjes Fiona

Sonja, 27-01-2008 20:19 #3
Heb zeker veel aan het artikel. We gaan zeer binnenkort een baardagaam aanschaffen en dan is het toch wel handig als je het 1 en ander leest… Verder had ik nog wel 1 vraag, want daar heb ik nog niks over gelezen, hoe zit het als je 1 agaam heb en je later nog beslist om er 1 bij te nemen? Is het verstandiger om er dan maar meteen 2 aan te schaffen, of kan er later nog 1 bij en binnen welk tijdsbestek is dit dan het verstandigst?

Groetjes Sonja

Manuela, 26-01-2008 15:43 #2
Ik heb zelf ook 2 baardagamen en ben er zeker gek op. Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet doen als ik eiren krijg. Heb een broedkast gekocht maar dat werk niet echt zo. Als je infomatie voor me heb dan hoor ik het graag, zal het wel leuk vinden om eiren een keer uit zien te komen. Groetjes Manuela

Rowdy, 29-10-2007 20:28 #1
Ik vond het leuk om te lezen en je hebt er zeker wat aan. Ik ben weer wat wijzer, dankje wel. Groetjes Rowdy

Infoteur: Cheri
Gepubliceerd: 15-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 43
Schrijf mee!