InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Voeding landschildpadden

Voeding landschildpadden

De vraag naar landschildpadjes is tamelijk groot. Daarom hier wat extra informatie wat je zo'n diertje best te eten geeft!

De voeding

Zorg dat je veel afwisseling biedt!

Hier enkele voorbeelden:
  • paardenbloembladeren en bloemen (niet de stengel)
  • weegbree
  • madeliefjes
  • rode en witte klaver
  • witloof
  • savooi
  • andijvie
  • hibiscusbloemen
  • rozenblaadjes
  • Chinese kool
  • radijsjes + bladeren
  • aardappel (geschild)
  • boerenkool
  • boontjes
  • courgette
  • erwten
  • herderstasje
  • komkommer
  • mais
  • melkdistel
  • paprika
  • worteltjes (niet te veel)

Opmerking

Fruit (aardbijen, appel (pitten zijn giftig!), banaan, frambozen, kersen, kiwi, krenten, mandarijn, meloen, peer, perzik, druiven, …), tomaten en sla mogen gegeven worden maar in mindere mate, omdat fruit te veel suikers bezit, tomaat het vocht uit het lichaam opneemt en sla een te veel aan nitrieten bezit.

Enkele nuttige tips

  • Om bultvorming tegen te gaan of te voorkomen dat de schildpadden ziekelijk hard zouden gaan groeien in korte tijd kan je gerust 2 vastendagen inlassen in de week (dan geef je ze geen eten). Geen nood, hier kunnen ze wel tegen.
  • Geweekte katten- of hondenbrokken maximum 1 keer om de 4 weken geven! (dit is niet zo goed voor lever en nieren).
  • Ook een sepiaschelp en gemalen eierschalen voorzien als extra calcium.
  • UVb-Lamp voorzien en D3 calcium supplement 1x per week over het eten strooien.
  • Bied ook dagelijks vers drinkwater aan in een ondiep drinkbakje.
© 2007 - 2018 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Landschildpad kopen. Terrarium en andere benodighedenLandschildpad kopen. Terrarium en andere benodighedenEen landschildpad is een apart maar kwetsbaar huisdier. Een 'gewone' schildpad of landschildpad kan prima in zijn eentje…
Landschildpad als huisdierLandschildpad als huisdierEr zijn ongeveer 40 verschillende soorten landschildpadden. De landschildpadden kunnen tussen de 10 en wel 50 cm groot w…
Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Als je kiest voor een schildpad als huisdier heb je de keuze tussen een landschildpad of waterschildpad. Deze dieren heb…
Het houden van landschildpadden en de wetLandschildpadden mag je niet zomaar in je bezit hebben. De landschildpadden die in Nederland het meest als huisdieren ge…
Een winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadEen winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadDe Griekse landschildpad is afkomstig uit de Europese landen rond, en de eilanden in de Middellandse Zee en heeft dus ve…

Reageer op het artikel "Voeding landschildpadden"

Reacties

Bloby, 01-11-2016 17:57 #14
Heel erg bedankt, top.

Pascale Putteman, 11-06-2016 19:22 #13
Beste,

Heb een moorse landschildpad van 2jaar oud en ze krijgt een sepiaschildpadje, nu gaat het daar zo een gang mee dat ik me begin af te vragen hoeveel het daar mag van eten? een heel sepia op 6 weken.
Is klaproos inderdaad toegestaan? alleen de bloemblaadjes?
hartelijk dank voor de geboden hulp,
vriendelijke groeten
pascale

Chantal, 21-07-2015 19:45 #12
Hoi,
Ik heb een gladrandklepschildpad (landschildpad), mogen die gedroogde meelwormen en insecten eten?

Maxime, 03-01-2015 15:27 #11
Hallo, ik heb eens gelezen dat van sommige soorten fruit je schildpad maagklachten kan krijgen, weten jullie welke? Ik heb Griekse landschildpadjes.

Kurt van Campenhout, 29-07-2014 13:56 #10
Hoi ik heb net 4 babyschildpadjes die uit hun ei zijn gekomen, zitten nu in terarium wanneer begingen ze te eten en wat mag ik allemaal geven. En hoe en wanneer kan ik aan cites pappieren komen alvast bedankt grt kurt

Susan, 02-12-2013 10:55 #9
Ik heb 2 jonge griekse landschildpadden. Ze zijn nu binnen, voor de winter. Is het dan nodig een uvb lamp op te hangen voor de vit.D3 of is alleen een een toevoeging van een vit.d3supplement voldoende? En waar haal ik dat?
Susan.

Anneke Riethoff, 04-09-2013 15:49 #8
Beste mensen.
Ik sinds 2008 ben in het bezit van een Griekse landschildpad, die ik met certificaat in 2009 heb aangeschaft. Het is een vrouwtje. Ze heeft zich in het begin prima ontwikkeld en is goed geroeid, ondanks dat ik vind, dat ze geen goede eter is, ze is kieskeurig en eet ze geen grote hoeveelheden. Haar gewicht is momenteel 902 gram, ik weet niet of dit een gezond gewicht is. Het schild is stevig en goed/normaal ontwikkeld. Afgelopen winter is ze voor de tweede maal in winterslaap geweest, maar vanaf het moment van ontwaken (ze heeft ongeveer 3 maanden geslapen) eet ze weinig tot slecht. Wat ik haar maar voor zet, ze eet er nauwelijks tot niks van. Wat ze wel graag eet zijn geweekte brokjes van gedroogd landschilpaddenvoer (Sera Reptil herbivor) en af en toe 1 brokje geweekt droog kattenvoer. Ik geef haar regelmatig een lauwwarm bad, maar ze krijgt weinig tot geen ontlasting. Ze is niet ingevallen, of uitgedroogd. Ze loopt in een grote buitenren met binnenhok, maar ze komt zelf niet uit het binnenhok en als ik haar weer buiten zet, gaat ze gelijk weer terug het binnenhok in, om te slapen. Ik blokkeer regelmatig het binnenhok, anders zou ze een tekort aan daglicht krijgen. Ondanks dat ze toch geen zieke indruk maakt, maak ik me wel zorgen om haar. Hopelijk weet iemand mij het juiste advies te geven om haar weer beter te laten eten en actiever te maken.
Alvast bedankt.

Brigitte, 23-04-2013 11:59 #7
Is broodboom of Aucuba Japonica giftig voor de griekse landschildpad?

Visser, 04-02-2013 18:53 #6
Hallo,
Even een vraag over de aardappel en groentes… deze moeten rauw aangeboden worden neem ik aan? En hoe kan je het beste de eierschalen aanbieden? En snijden jullie alles in kleine stukjes…?
Alvast bedankt!

Turbo, 01-07-2012 11:58 #5
Myn schildpad heeft diaree en ziet eruit als melkwater. wat moet ik doen?

Janneke, 10-04-2012 11:36 #4
Mag ik mijn Russische vierteen schildpad verse rode bietjes voeren?

Marleen Smet, 18-01-2012 16:26 #3
Goede dag ik heb een paar dagen geleden een grieks schildpadje gekocht met vergunning ze is 5.5cm en zit nu binnen, kunt u me zeggen wat ik van voeding en vitamine moet geven aub
groetjes Marleen

Nick, 02-05-2010 16:26 #2
Opgelet! Mij hebben ze meerdere malen gezegd dat klaproos (of papaver) giftig is voor landschildpadden.

Jacqueline Boderie, 07-10-2008 15:04 #1
Bedankt voor het overzichtelijke lijstje. Ik woon op Aruba. Wer hebben 5 landschildpadden. Geen idee welk ras… het was een verjaardagscadeautje voor onze jongste dochter. Ze zijn nu 13 jaar oud en ongeveer 30 cm lang (geschat!). Hoeveel mogen de schildpadden aan groenten/fruit eten per dag? Zijn die erwten uit een pot?

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 05-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 14
Schrijf mee!