InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Het broeikaseffect

Het broeikaseffect

De temperatuur is in de laatste jaren fors gestegen en de voorspellingen voor de toekomst zien er niet al te best voor ons uit. De mens heeft drastische veranderingen gebracht in de oorspronkelijke natuur die niet meer te herstellen zijn. Wetenschappers houden de mens verantwoordelijk voor het versterkten van het broeikaseffect met als gevolg een klimaat verandering. Maar wat is nou eigenlijk broeikaseffect? Hoe wordt het veroorzaakt? Hoe kunnen we het verminderen?

De werking

Het broeikaseffect is het opsluiten van hitte binnen de atmosfeer. De broeikasgassen spelen hierbij een rol. De belangrijkste broeikasgassen in de atmosfeer zijn koolstofdioxide en waterdamp. Deze gassen vormen als het ware een deken om de
aarde die ervoor zorgen dat de hitte wordt opgesloten in de atmosfeer. Hoe meer broeikasgassen er in er in de atmosfeer bij komen des te meer warmte wordt vastgehouden aan het aardoppervlak. Dit heeft als gevolg dat de temperatuur op aarde stijgt. Zonder deze ‘deken’ zou er geen leven op aarde mogelijk zijn, want de temperatuur zal dan ver onder het vriespunt liggen.

De zonnestralen afkomstig van de zon bereiken nadat ze door verschillende atmosfeerlagen zijn gegaan uiteindelijk het aardoppervlak. Een deel van de zonnestralen wordt weer terug gekaatst en een ander deel wordt geabsorbeerd door de aarde waardoor de temperatuur stijgt. Bij het terugkaatsen van zonnewarmte wordt een deel tegen gehouden door de broeikasgassen die in de atmosfeer voorkomen. Hoe hoger de concentratie broeikasgassen is in de atmosfeer, hoe minder warmte er wordt terug gekaatst. De hitte blijft opgesloten en daardoor neemt de temperatuur toe.

Het versterkt broeikaseffect

Het versterkte broeikaseffect wordt in tegenstelling tot het natuurlijk broeikaseffect door de mens veroorzaakt. Het versterkte broeikaseffect begon ruim tachtig jaar geleden, tijdens het begin van de industriële revolutie. De mens was de oorzaak van de uitstoot van verschillende broeikasgassen. Door het gebruik van fossiele brandstoffen is de concentratie koolstofdioxide in de atmosfeer sterk toegenomen. Maar ook andere invloeden van de mensen versterken het broeikaseffect, het kappen van bomen bijvoorbeeld. De opgeslagen koolstofdioxide komt vrij en komt uiteindelijk terecht in de atmosfeer, waardoor er meer zonnewarmte wordt opgesloten op aarde.

Hoe kan het broeikaseffect worden verminderd?

Er zijn verschillende manieren waarop wij een steentje bij kunnen dragen aan het voorkomen van klimaatsverandering en uitputting van fossiele brandstoffen. Nu wordt er energie gehaald uit olie, kolen, gas en kernenergie. Er zijn ook andere
manieren om energie op te wekken. Kernenergie schijnt een oplossing te zijn voor het toenemende broeikaseffect en dus ook om klimaatverandering te voorkomen, omdat een kerncentrale geen koolstofdioxide uitstoot. Ook kernenergie heeft een
groot nadeel. Er blijft een grote hoeveelheid radioactief afval over op aarde wat de gezondheid kan schaden van organismen. Een goede oplossing is het gebruik maken van duurzame energie. De energie halen uit de wind, zon en waterkracht. Het kost echter veel geld om apparaten aan te schaffen die schone energie leveren.
© 2012 - 2017 Muogka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het broeikaseffect"

Infoteur: Muogka
Gepubliceerd: 04-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!