InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Plastic soep in de oceaan en zeemeerminnentranen op strand

Plastic soep in de oceaan en zeemeerminnentranen op strand

Plastic soep in de oceaan en zeemeerminnentranen op strand In de Noordelijke Stille Oceaan drijft een gebied bijna zo groot als West-Europa met plastic. Het wordt de plastic soep genoemd. Overal op alle stranden spoelen regelmatig plastic korrels aan. Die hebben de prachtige benaming 'zeemeerminnentranen' meegekregen. De naam is mooi, de uitwerking desastreus. Dieren zien het plastic aan voor voedsel en eten het zelf en voeren het hun jongen. Ze sterven dan met een volle maag van ondervoeding.

Zweemeerminnentranen in de vloedlijn

Plastic soep

In het noorden van de Grote Oceaan drijft een enorme hoeveel troep, waaronder veel plastic. Het wordt de plastic soep of kunststofarchipel genoemd. Het is een drijvende vuilnisbelt, waar zeebiologen zich zorgen om maken. Het plastic komt in het noorden van de Grote Oceaan terecht door de ringvormige zeestroom in de oceaan die de troep bijeendrijft. De exacte maat van het gebied is moeilijk te schatten, maar er worden maten van 34 keer Nederland genoemd.

Kunststofarchipel en North Pacific Gyre

In de jaren 80 werd onderzoek gedaan naar afval in zee en toen ontdekte men dat het plasticafval zich concentreert in gebieden waar zeestromingen elkaar kruisen. Men vermoedde toen dat dit ook bij de North Pacific Gyre, de ringvormige zeestroom in de Grote Oceaan, het geval zou zijn. Het was zeekapitein, oceanograaf en oprichter van de Algalita Marine Research Foundation, Charles Moore uit Californië, die het afval met eigen ogen in zee zag drijven toen hij met zijn schip langs de gyre voer.

Gyres

De oceanen kennen vijf gyres, locaties waar de oceaanstromingen cirkelvormig bewegen. Dat komt door de windstilte in die vijf gebieden. Je hebt de North Altantic Gyre, de Sout Atlantic Gyre, de North- en South Pacific Gyre en de Gyre in de Indische Oceaan. Afval concentreert zich op deze plekken.

Voedselketen

Het plastic valt door het zoute zeewater en inwerking van ultraviolet licht uiteen in kleine snippertjes. Kwallen, vissen en vogels zien dit aan voor eten en zo komt het plastic in de voedselketen terecht. Plasticdeeltjes komen in magen van vogels en dieren als de zeeschildpad. De hormoonhuishouding wordt verstoord of de dieren worden vergiftigd.

Verhongeren

Ook krijgen de dieren zoveel maagvulling, bijvoorbeeld door zeemeerminnentranen, dat ze daarna niet meer om echt voedsel zoeken en daardoor met een maag vol plastic verhongeren.

Zeemeerminnentranen

Het plastic blijft niet beperkt tot de Grote Oceaan. Ook in de Noordzee zit plastic. Op de stranden van de Waddeneilanden spoelt regelmatig plastic aan in de vorm van korrels. De kleine korreltjes die verschillende kleuren kunnen hebben, worden Mermaid Tears ofwel zeemeerminnentranen genoemd. Je vindt ze langs de vloedlijn. Men weet nog niet waar ze vandaan komen.

Granulaat

Het vermoeden bestaat dat de korrels gebruikt worden bij het reinigen van motoren. Het kan ook zijn dat het granulaat gemorst wordt tijdens het transport. De korrels dienen als grondstof in de plastic-industrie.

Schadelijk

Het zeeleven heeft last van het plastic. Niet alleen is het plastic vervuilend, ook de organismen die zich in de plastic soep thuis voelen vormen een deel van het probleem. De plastic snippers in de oceaan worden gekoloniseerd door de schaatser, Halobates sericeus. Het insect legt massaal eitjes op de stukjes kunststof. De eitjes, en ook de insecten zelf, zijn geliefd voedsel voor onder meer krabben. Samen met de lekkere hapjes krijgen de krabben plastic afval in hun maag. Ongeveer een tiende deel van de op grotere diepte zwemmende lantaarnvissen heeft zelfs plastic deeltjes in het lichaam.

De kuststofarchipel in de Grote Oceaan

  • tussen 1970 en 2010 is de inhoud van de plastic soep in de oceaan verhonderdvoudigd
  • bevindt zich onder meer in het noorden van de Grote Oceaan
  • trekt afval aan van zowel de kust van Noord-Amerika als van Japan
  • de grootte wordt geschat op 700.000 km2 tot meer dan 15 miljoen km2
  • omvat 0.41% tot 8.1% van het oppervlak van de Grote Oceaan
  • omvat mogelijk meer dan 100 miljoen ton aan afval
  • 80% is afkomstig van land
  • 20% is afkomstig van schepen

Indische Oceaan

De plastic soep beperkt zich niet meer tot de Grote Oceaan, ontdekte onder meer de Beagle tijdens haar Charles Darwin herdenkingsreis in 2009. Ook de Indische Oceaan heeft haar kunststofarchipel.

Ballonnen

Bron: OpenClipart Vectors / PixabayBron: OpenClipart Vectors / Pixabay
Vlak voor Koningsdag 2014 houden verschillende organisaties een actie die de aandacht vestigt op ondoordacht vergroten van de plasticresten in zee. Op donderdag 24 april 2014 sturen Stichting De Noordzee, de Plastic Soup Foundation en Vereniging Kust & Zee aan alle burgemeesters van Nederland een ballonlintje per post. Het was een knipoog naar de koninklijke onderscheiding. Het was geen officieel lintje maar had evengoed een speciale betekenis.
Elk lintje kwam van het strand van de Nederlandse kust. Honderden vrijwilligers hadden op strandschoonmaakdagen duizenden lintjes van ballonnen, soms met resten van de ballon er nog aan, gevonden. Het waren linten van feestballonnen. Met de lintjes voor de burgemeesters vragen de organisaties aandacht voor het plasticprobleem. De burgemeesters kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van vervuiling van het milieu met linten en ballonresten. Sindsdien is er een beweging die oproept alternatieven te bedenken voor het oplaten van ballonnen. Op Twitter bundelen ze de tweets met de #DieBallonGaatNietOp.

Plastic Soup Surfer

De Plastic Soup Surfer en de Plastic Jagers vragen met hun acties aandacht voor het plastic probleem.

Gyres

Legenda
A. North Pacific Gyre
B. South Pacific Gyre
C. North Atlantic Gyre
D. South Atlantic Gyre
E. Indian Ocean Gyre

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kunststof, milieu, inzameling en recyclingKunststof heeft als licht verpakkingsmateriaal veel voordelen. De houdbaarheid van levensmiddelen is groter als deze in…
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
De beagle: het rasDe beagle: het rasDe Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op koni…
Bioplastic: wat is het en wat is het nut?Bioplastic: wat is het en wat is het nut?Bioplastic is plastic dat wordt gemaakt van biologisch materiaal (planten) óf plastic dat biologisch afbreekbaar is. Het…
Weetjes over landenHieronder staan een aantal leuke weetjes (en het zo leuke weetjes) over verschillende landen. Bijvoorbeeld wat zijn de k…
Bronnen en referenties
  • Stichting De Noordzee
  • De Volkskrant
  • Plastic Soup Foundation
  • Waddenvereniging
  • Wikipedia
  • http://www.planeetzee.be/lesmodule/3?page=3 geraadpleegd op 5 mei 2017
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart Vectors / Pixabay

Reageer op het artikel "Plastic soep in de oceaan en zeemeerminnentranen op strand"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Strand
Schrijf mee!