InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?

Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?

Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief? Iedereen kent de huisspin wel. Af en toe komt hij weer tevoorschijn en weet hij ons de stuipen op het lijf te jagen. Veel mensen hebben angst voor de huisspin en willen de spin zo snel mogelijk uit het huis. Hoe kun je de huisspin zo effectief mogelijk verwijderen uit het huis en hoe kun je ervoor zorgen dat de huisspin ook het huis uit blijft? Hoe bestrijd je de grijze huisspin zodat je niet meer geplaagd wordt door dit angstaanjagend beestje!

De huisspin

De huisspin, ook wel tegenaria domestica genoemd, is een arachnidea die zich vaak laat zien in de verschillende vertrekken van het huis. Of het nou de keuken, de slaapkamer, de badkamer of op zolder is, de huisspin voelt zich overal thuis en kan zich overal prima redden. De huisspin eet andere insecten, vooral vliegen en muggen. Deze vangt hij zelf, door middel van een web. De spin is een prima jager en kan zich ook uitstekend redden onder verschillende omstandigheden.

Het spinnenseizoen is geopend!

De spin laat zich niet altijd zien. Veelal zit de spin verstopt ergens in huis en komt hij niet tevoorschijn. Zodra de lente begint, en het warmer begint te worden zien we de huisspin weer door het huis krioelen op zoek naar voedsel. Veelal komen wij dan in aanraking met de spin. De spin is echter voor de mens ongevaarlijk en kan de mens ook geen schade aanrichten. Toch zijn veel mensen doodsbang voor de huisspin. Als het kouder wordt zal de spin zich terugtrekken en laat hij zich even een tijdje niet meer zien. Een mooie rustplek voor de spin is op zolder of tussen in de spouw tussen de muur.

Spinnenweetjes

Voordat we bij de kern van dit artikel komen: eerst een paar spinnenweetjes.

  • In een gemiddeld hygiënisch huis zitten ongeveer 1500 spinnen
  • Een spin heeft acht poten en is geen insect
  • De spin valt in de orde van Arachnidae (net als de schorpioen)
  • De huisspin is niet gevaarlijk voor de mens

Hoe weer je de huisspin?

Het is niet makkelijk om de huisspin te bestrijden. Het beste is natuurlijk om de spin te laten leven. De huisspin is een zeer nuttige beestje en doet veel goed. Hij vangt muggen en vliegen die ons kunnen steken. Toch schiet dat niet door ons hoofd als we de spin zien. Het gevoel van angst en afkeer komt bij velen eerder naar boven. Als je de spin niet in huis wilt kun je het beste alle ramen dichtlaten, ook wanneer het buiten warm is. De spin komt met name tegen de avond naar binnen kruipen. Als je dan de ramen en deuren open hebt staan is dat voor de spin natuurlijk bijzonder gemakkelijk. Sluit dus de ramen en deuren. Ook kun je speciaal gaas kopen dat je voor de ramen spant. Zo kun je de ramen wel open laten staan, zonder dat er ongedierte naar binnen kan kruipen.

Wat als de spin al binnen is?

Paniek! Je ziet opeens een zwarte vlek op het plafond of op de muur en herkent de contouren van de spin. Angst en paniek komen naar boven drijven. Wat nu! Alarm!? De spin is nu al binnen dus is het te laat. Hoe ga je dit aanpakken? De stofzuiger wordt vaak als eerste gebruikt om de spin te verwijderen. Dit is echter niet aan te bevelen, de spin kan namelijk zo weer naar buiten lopen. De spin zal het doorgaans gewoon overleven in de stofzuiger. Hier een aantal diervriendelijke tips:
  • Pak een bezem. Laat de spin op de bezem kruipen en gooi de spin naar buiten
  • Via een potje kun je spin vangen en zo naar buiten gooien
  • De spin vangen met een stuk wc-papier. Je voelt de spin niet in je handen. Je kunt de spin vervolgens buiten laten gaan.

Onmogelijk!

Uiteraard zijn bovenstaande tips niet bepaald haalbaar voor veel mensen. Een spin vastpakken is gewoon ondenkbaar. Je kunt de spin in dat geval het best opruimen met een lange stok of bezem. Onthoud altijd dat spinnen andere insecten eten. Hoe kun je dus het beste huisspinnen uit je leefomgeving verwijderen? Precies, het eten van de spin verwijderen! Als er geen voeding voor de spin is, zal de huisspin zich ook minder vaak laten zien.

Middeltjes tegen spinnen?

Op de markt is spiderfree verkrijgbaar. Het is niet een middeltje om de spin te verjagen, het is meer een preventie. Spiderfree spray je op ramen en kozijnen. Er wordt zo een soort coating aangebracht waar de spin zich niet aan wil hechten. De spin vind de plek waar de spray is aangebracht niet prettig en zoekt een andere plek. Het middeltje werkt niet goed tegen huisspinnen, aangezien deze zich niet specifiek op een bepaalde plek gaan nestelen. Tegen kruisspinnen wil het nog wel eens helpen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arachnofobie / spinnenfobieSpinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men z…
Bestrijden van spinnen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Het leven van de huisspinHet leven van de huisspinDe huisspin die meestal 's avonds tevoorschijn komt jaagt vele mensen de stuipen op het lijf. Deze snelle donkergekleurd…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Dierenweetjes - SpinnenWat is de grootste spin ter wereld? Is het waar dat we spinnen in onze slaap eten? Hoe oud wordt een spin? Kan de beet v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?"

Reacties

Handige Harrie, 14-10-2016 23:11 #12
Een beker over de spin plaatsen en aluminiumfolie onder de beker schuiven. Aluminiumfolie is dun genoeg om eronder te schuiven maar sterk genoeg om de spin niet door te laten. Wel weer vrij laten want het beestje heeft ook gewoon zijn nut!

Mica, 05-04-2016 20:45 #11
Aanrader is een spinnenvanger. Wij zijn thuis het meest enthousiast over de bugaway (die ook prima werkt om vliegen mee te pakken die over het raam lopen. De vliegen zien de transparante kap niet komen). Ze zijn er met korte en lange steel (plafond). Nadeel is dat je geen spin uit een hoekje kunt pakken, maar over het algemeen werkt de bugaway fantastisch. We hebben ook de spider catcher geprobeerd, maar die werkte niet altijd en dan wordt het toch wel griezelig.

Verder kan een spinnenfobie behandeling een uitkomst zijn. Wordt op verschillende locaties aangeboden. Soms dekt de verzekering de kosten.

Jacob Lageveen, 31-01-2016 17:52 #10
Deze spinnen worden voor Nederlandse begrippen toch vrij groot. Ik vind ze zelf minder lastig dan kruisspinnen etc die wel degelijk bijten. Reactie infoteur, 16-03-2016
Helaas lijkt de huisspin elk jaar groter te worden. Dat is misschien nog wel het meest lastig voor de meeste mensen. Hoe groter de spin, hoe groter de angst.

Jimmy, 17-10-2015 11:38 #9
Wat bij mij goed helpt tegen spinnen is mijn kat, deze jaagt graag op de spinnen en eet ze op. In de 3 jaar dat ik een kat heb heb ik geen spinnen meer gezien in mijn huis.

Patrick, 16-07-2015 18:27 #8
@ Tineke,
Zulke spinnen komen in Nederland niet voor. Zo groot als een mobieltje moet een ander beest geweest zijn.

Bovendien kunnen spinnen echt wel naar binnen, ook al zijn de ramen gesloten. Spinnen kunnen zich zo ontzettend klein maken om overal door de kleinste kiertjes naar binnen te kunnen. Ook door horren. Spinnen kunnen overal vandaan komen, en anders komen ze wel binnen via afzuigsystemen en ventilatoren en via spleten in muren. In de spouwen wonen inderdaad talloze spinnen, weet ik nu. Of ze een val overleven weet ik nog steeds niet.

Tineke, 06-08-2014 07:03 #7
Ik schrok me vanmorgen een rotje, 's morgens vroeg om 6 uur zet ik zomers altijd de schuifpui open met de hordeur ervoor om lekker even door te luchten voordat het warm wordt.
Vanmorgen liep er iets ter grote van mijn mobiel naar binnen, zwart, ik had mijn bril niet op en het huis was nog donker, dit was absoluut geen hooiwagen of een of ander spinnetje, vreselijk eng want waar is ie nu en waar en wanneer zal ik em tegen komen?
Het was ook geen egel of wat dan ook daar liep ie te snel voor.
Kan het een giftige spin zijn of hebben we die hier in Nederland niet?

Patrick, 07-07-2014 22:54 #6
Spinnen met een stofzuiger opzuigen helpt wel degelijk. Zo kwam ik na een stofzak die open was gescheurd bij toeval een dode spin (hooiwagen) tegen (waarvan ik natuurlijk ook erg schrok, ook al was hij dood). Hij was wel nog heel met de poten opgekruld. Maar dat er zoveel spinnen in 1 huishouden zit, dat is niet te geloven. Zitten de meesten dan in de spouwen van muren enzo? Ik woon op een kamertje van slechts 25 vierkante meter op 2 hoog in een lage flat, wonen daar ook 1500 spinnen in mijn appartementje?

Ik heb vanavond een lege drinkfles met zo'n spuitdop gevuld met water, want toevallig zat er een grote hooiwagen onder en achter een handvat van het raam dat open kan, en heb de spin met een waterstraal verwijderd naar buiten toe, waardoor hij naar beneden viel naar buiten. Maar overleven die spinnen eigenlijk zo'n val wel?

MVG patrick.

Luuk Ten Have, 27-08-2013 22:38 #5
Ik vind spinnen echt 1 groot drama. Mijn ex- vriendin pakte ze altijd op en bracht de spin naar buiten. Nu ben ik bijna 5 jaar weer single. En ik hoop echt dat ik in mijn volgende relatie weer een vriendin krijg die niet bang is voor spinnen. In de afgelopen 5 jaar moest ik het probleem altijd zelf oplossen als ik er weer 1 zag. Het komt voor dat de man in plaats van de vrouw bang is voor de spin. Ik laat m'n ramen eigenlijk altijd gesloten, om het verschrikkelijke beest uit huis te houden. Nu heb ik schimmel op de muur door het gesloten raam. Het is ongelooflijk, zo is er altijd wat. Spinnen en schimmel op de muur, ik wil het beide niet. Ik hou ongelooflijk van de winter. Veel minder spinnen in je huis voor je idee, en ook minder snel schimmel. Ik zie nu al op tegen de dag van morgen. Ik hoop dat het een spinloze dag worden zal.

Juliët, 14-04-2013 01:22 #4
Dit artikel klopt niet. Een spin zal NOOIT uit de stofzuiger kruipen, want door de zuigkracht breekt het z'n skelet (dat aan de buitenkant zit). Zelfs als dat niet zo zou zijn, stikt de spin van de hoeveelheid stof in de stofzuiger, door de boeklongen die 'ie heeft. Reactie infoteur, 15-04-2013
Beste, klopt gedeeltelijk, echter een spin kan wel degelijk uit een stofzuiger kruipen! Spinnen zijn zijn zeer goed in overleven en kunnen door kleine kieren weer naar buiten kruipen, ook door een slang of door een kleine stofzuigermond. Nooit is wel heel erg stellig. Als je het zekere voorhet onzekere wilt nemen moet je hier rekening mee houden. Toch, bedankt voor de aanvulling!

Louise, 26-09-2012 22:43 #3
Mijn vader zei altijd: 'Als je er eentje ziet, dan kan de ander niet ver zijn.' Hij dacht dat ze altijd in paren voorkwamen en ik moet zeggen dat ik dat ook vaak wel meen te hebben gezien (dat er vaak nog eentje bleek te zijn als je de ene gevangen had). Klopt het dat ze in paren leven? Of is het een solitair beest? Ik kan er weinig over vinden. Ik kom op deze site omdat ik me net rot geschrokken ben van eentje, die ik tot mijn spijt heb vermoord. Hij was zo snel en ik heb veel spullen op mijn kamer, dus hij was anders snel onvindbaar geweest en dan had ik de komende tijd niet meer rustig kunnen slapen. Nu ben ik dus bang dat er nog eentje zit ergens. Aan de andere kantů ik vond gister een enorm zilvervisje in mijn bed, waarschijnlijk had ik de spin beter kunnen laten lopen zodat hij wat had kunnen jagen. Het is hier een oud huis vol kieren, er loopt hier regelmatig van alles rond.

E. V. Zoest, 22-09-2012 11:06 #2
Een maand geleden rende er 's avonds een grote zwarte spin door de kamer.
Ik heb hem onder een glas gevangen en buiten los gelaten.
Een week later rende er weer een langs mijn voeten. Deze heb ik een eind verder bevrijd. Gisteren was er 's avonds weer een. Die heb ik nóg verder in de bosjes gezet. Op internet zag ik nu dat het een huisspin betreft. Men zegt dat deze spinnen steeds weer terugkomen. Is dat waar?

Robin, 30-08-2012 23:16 #1
Volgens mij heeft een hele sterke reuk. Als je ammoniak licht verdunt voor de geur en het bij de plek waar je veel spinnen vindt. Zouden ze daar weg gaan wegens de stank die hun irriteert. Scheelt veel geld dus koop niet die spiderfree troep ;) Reactie infoteur, 31-08-2012
Beste Robin,

Bedankt voor je toevoeging! Zeker eens het proberen waard.
- Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 12
Schrijf mee!