InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Pissebedden in huis? Wat kun je er tegen doen

Pissebedden in huis? Wat kun je er tegen doen

Pissebedden in huis? Wat kun je er tegen doen Pissebedden, kleine kriebelende grauwe beestjes. Je vind ze, meestal in grote groepen, op donkere vochtige plaatsen in de tuin, onder bloempotten of schalen. Ook laten ze zich zien in huis en dan vooral 's avonds en 's nachts. Ze kruipen dan over de muur of zitten in kleine hoekjes op de vloer. Voor de één ware horror voor de ander een onschuldig nuttig diertje. Maar wat kun je er tegen doen als het te erg wordt? En voor de echte durfal: Een recept om ze te verwerken in een maaltijd!

Pissebedden

In tegenstelling van wat vaak wordt gedacht zijn pissebedden geen insecten. Het zijn kreeftachtigen en behoren tot de geleedpotigen. Het is een schaaldier dat op het land en niet in water leeft. Maar hij kan absoluut niet zonder vocht en gaat binnen enkele uren dood in een droge omgeving. Verspreid over de gehele wereld zijn er ongeveer 900 verschillende soorten. In Nederland treffen we zo'n 35 soorten pissebedden aan. Het zijn echte rommelopruimers en hebben daardoor een erg belangrijke functie in het ecosysteem.

Anatomie
Ze zijn 0,5 tot 2 cm lang en voornamelijk bruin of zwart-grijs van kleur. Aan de voorkant hebben ze twee voelsprieten en hebben 7 paar pootjes, De ademhaling geschied door middel van kieuwen welke zitten verwerkt in de achter poten. Aan de achterzijde van het lijfje bevinden zich twee uitsteeksels, de borstelpoten ook wel uropoden genoemd. Hiermee nemen ze vocht op of, indien nodig, geven ze er een teveel aan vocht mee af. Hun harde uitwendige skelet vervelt elke 4 weken, om kalkgebrek te voorkomen wordt het afgevallen harnasje elke keer weer opgepeuzeld.

Voeding
Volwassen pissebedden eten het liefst rottend afval uit de tuin, zoals bladeren en hout. Het zijn dan ook ideale gasten op de composthoop. Bij gebrek aan rottend materiaal eten ze ook wel van levende planten, zo ziet men ze wel eens op een aardbei. Dode dieren eten ze af en toe, dit komt alleen voor bij zeer droge periodes. Bij zeer extreem voedsel tekort eten ze hun eigen uitwerpselen op, om daar nog de resterende voedingsstoffen uit te kunnen halen.

Natuurlijke vijanden
Veel dieren eten pissebedden. De roodwitte celspin is zelfs gespecialiseerd in het eten van pissebedden. Hij heeft sterke kaken waarmee de harde pantser moeiteloos gekraakt kan worden. Maar de volgende dieren zien ook graag een pissebed op hun menu staan.

  • egels
  • kikkers
  • padden
  • vogels
  • spitsmuizen
  • spinnen

roodwitte celspin met pissebed
roodwitte celspin met pissebed

Pissebedden in huis

Pissebedden leven het liefst in de tuin maar af en toe komen ze ook voor in huis. Men vindt ze alleen op vochtige plaatsen waar ook voedsel te vinden is. Anders is het voor hun onmogelijk om in huizen te kunnen leven. Ze kruipen 's avonds en
's nachts uit hun schuilplaats vandaan op zoek naar voedsel. Pissebedden in huis zijn niet vies of schadelijk voor de gezondheid. Maar het is echter niet prettig om ongenodigde gasten in huis te hebben die over vloeren en muren kruipen.

Voorkom dat ze in huis komen
Zorg dat de beestjes niet in huis kunnen dringen. Zo kan men kieren en spleten in de buitenmuur dicht kitten en roosters en andere ventilatieopeningen voorzien van horgaas. Het is belangrijk om voldoende te ventileren in huis om vocht en schimmel problemen te voorkomen. Denk er ook aan om rottende kozijnen en deuren tijdig vervangen want daar zijn ze gek op. Creëer in huis geen schuilplekken voor de pissebed door tijdig rommel op te ruimen. Regelmatig dweilen met een scheutje chloor door het water helpt ook goed.

Bestrijding
Zijn er toch pissebedden in huis? Het diervriendelijkst is het om ze op te vegen en naar buiten te brengen. Ook kan men ze prima vangen met een natte dweil. Door een halve uitgeholde appel of aardappel met de platte zijde op de bodem te plaatsen zijn ze ook goed te vangen. De pissebedden kruipen hier namelijk in en kunnen zo de volgende dag naar buiten worden gebracht. Een apparaatje die ultrasound tonen verspreid houdt pissebedden op afstand omdat ze een hekel aan het geluid hebben. Mensen kunnen deze tonen niet horen en is ook niet schadelijk voor het menselijk oor.

Wie wil kiezen voor heftigere bestrijding kan pissebeddenlijmvallen plaatsen. Als de beestjes hierover heen lopen, plakken ze vast aan het vel. Deze vellen kunt u vervolgens weggooien met pissebed en al. Tevens zijn er sterk geurende substanties die de pissebedden verjagen. Poeders of spuitbussen zijn in alle varianten verkrijgbaar en richten zich nog meer tegen de pissebed. Al deze bestrijdingsmiddelen worden aangeboden door verschillende fabrikanten.

Bij zeer grote aantallen pissebedden in huis kan beter gezocht worden naar de oorzaak in plaats van de beestjes te bestrijden.
Chemische bestrijding buitenshuis heeft geen enkele zin. Tevens worden andere dieren hier ook de dupe van, denk bijvoorbeeld aan de vogels of egels.

Hoe komt de pissebed aan zijn bijzondere naam?

De pissebed dankt zijn naam aan vroegere tijden toen mensen nog erg bijgelovig waren. Om kinderen 's nachts van het bedplassen af te krijgen werden de beestjes gevangen, gedroogd en vermalen. De poeder werd vervolgens uitgestrooid tussen de lakens om het bedplassen te voorkomen. De pissebed wordt in de volksmond ook wel keldermot, muurluizen of muurvarken genoemd. In het dialect hebben de beestjes ook erg leuke namen. Zo worden ze in Groningen "stoinmotten" genoemd, in Brabant heten ze "keldezeugen" en in Limburg zijn het "verkesbiestjes"

Pissebed op tafel

De pissebed is een kreeftachtige en is heel goed eetbaar. Maar eerlijk is eerlijk, je moet wel een beetje lef hebben. Maar voor wie durft, twee recepten om ze eenvoudig te bereiden:

*Pissebedden (levend) koken, zodra er een sterke vis lucht ontstaat zijn ze gaar en kunnen ze uit het water gehaald worden. Even laten uitlekken in een vergiet. In een koekenpan een uitje en paprika bakken en een teentje knoflook toe voegen. Vervolgens de pissebedden overbrengen in de pan en nog even meebakken. Serveren in een schaaltje en smullen maar!

*Nog een ander eenvoudig recept:
Pissebedden even roerbakken in hete olie en met knoflooksaus en uitje serveren...

Eet smakelijk

Lees verder

© 2010 - 2014 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het leven van de pissebedHet leven van de pissebedDe pissebed behoort net zoals insecten, hooiwagens en de spinnen tot de geleedpotigen. Hun naaste verwanten zijn de kree…
Alles wat je nog niet wist over de landpissebedAlles wat je nog niet wist over de landpissebedEen pissebed heeft iedereen wel al eens gezien. Het is een klein grijs diertje met een pantser op de rug. Je vindt ze me…
Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet?Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet?De rupsen van de Spinselmot laten zich in grote getalen zien in de maanden mei en juni. Deze rupsen weten in mum van tij…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsBestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedrijging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Naaktslakken in je tuinNaaktslakken in je tuinVeel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moei…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Pissebedden in huis? Wat kun je er tegen doen"

Reacties

M, Kraan, 17-08-2011 00:19 #2
Wij treffen iedere dag een paar pissenbedden binnen in het huis, op de vloer of aan de muren, Hoe kunnen ze bestrijden?

Kees, 30-06-2011 20:39 #1
Een goede manier om pissebedden te bestrijden is het strooien van keukenzout in hun leefgebied. Reactie infoteur, 01-07-2011
@Kees,
Zout kan inderdaad een optie zijn maar kan vervelende plekken veroorzaken en is dus niet geschikt voor elk ondergrond. Indien zout op zeer vochtige plaatsen wordt gestrooid lost het op en ontstaan er duidelijke zichtbare natte plekken. Tevens is het strooien van zout niet geschikt indien er huisdieren en kleine kinderen rondlopen.
Maar het klopt helemaal dat pissebedden een hekel aan zout hebben!

Infoteur: El-ja
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Plaagdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!