InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De leeftijd van de kat

De leeftijd van de kat

De leeftijd van de kat Eén jaar in het leven van een kat zou gelijkstaan aan zeven mensenjaren. Nochtans is deze theorie niet helemaal juist. Ondertussen bestaat er een nieuwe en verbeterde schaal om de leeftijd van een kat te schatten.

Leeftijd kat

Het is nog altijd mogelijk om de leeftijd van een kat met die van een mens te vergelijken. Tegenwoordig wordt er echter van uitgegaan dat de eerste twee jaar van een kattenleven gelijk staan aan 24 jaren van een mensenleven. Dit is logisch als je bedenkt dat een kat van nog geen jaar oud al een nestje jongen kan krijgen (een kind van zeven jaar kan dit immers nog niet). Eenmaal de kat een oudere leeftijd heeft bereikt, staat elk kattenjaar gelijk aan vier mensenjaren. Hoe ouder de kat wordt, hoe groter deze schaal. Na verloop van tijd zal één kattenjaar dus gelijkstaan aan vijf mensenjaren.

Levensduur

De algemene levensduur van een huiskat is 14 jaar. Mits een goede voeding en verzorging (en geen ongelukken) kan die leeftijd gemakkelijk oplopen tot twintig jaar en ouder. Binnenkatten leven vaak langer dan buitenkatten omdat ze niet worden blootgesteld aan ongelukken, roofdieren en ziektes. Het record van de langstlevende kat is 36 jaar.

Kattenleeftijd tabel

In de onderstaande tabel zetten we de kattenleeftijd tegenover de mensenleeftijd:
KatMensKatMensKatMens
3 maanden5 jaar7 jaar44 jaar15 jaar76 jaar
6 maanden10 jaar8 jaar48 jaar16 jaar80 jaar
1 jaar15 jaar9 jaar52 jaar17 jaar85 jaar
2 jaar24 jaar10 jaar56 jaar18 jaar90 jaar
3 jaar28 jaar11 jaar60 jaar19 jaar95 jaar
4 jaar32 jaar12 jaar64 jaar20 jaar100 jaar
5 jaar36 jaar13 jaar68 jaar21 jaar105 jaar
6 jaar40 jaar14 jaar72 jaar22 jaar110 …

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ouder wordende hondDe ouder wordende hondMet de nodige zorg leven de meeste honden een compleet en gelukkig leven. Helaas lijkt een aanbeden huisdier nooit lang…
Verhoging AOW-leeftijdVerhoging AOW-leeftijdDe verhoging van de AOW-leeftijd is een feit. De AOW is 65 jaar, maar zal vanaf 2013 langzaam worden opgebouwd naar 66 j…
Vanaf welke leeftijd?Vanaf welke leeftijd?Hoe ouder je bent, hoe meer je mag. In dit artikel worden veelgestelde vragen beantwoord, zoals: vanaf welke leeftijd mo…
Dieren en hun leeftijdDieren en hun leeftijdIk heb me altijd afgevraagd hoe oud dieren nu eigenlijk konden worden. Het is geweten dat sommige dieren de leeftijd van…
Ouderdom bij de katOuderdom bij de katKatten worden net zoals mensen tegenwoordig steeds ouder. Een kat met een leeftijd van ruim 20 jaar komt steeds vaker vo…

Reageer op het artikel "De leeftijd van de kat"

Reacties

Anouk, 14-01-2014 00:57 #16
Onze poes Kuggy, heeft inderdaad ook een gezwel in de bekholte. Kuggy is van 1991 dus zou dit jaar 23 worden. De dierenarts heeft dit vorige week geconstateerd. En zei dat dit bij oude katten zeer snel gaat. Maar moeilijk hoor om de keuze te maken wanneer het tijd is! Als ik merk dat ze pijn heeft geen probleem, meteen inslapen, maar we laten haar nu nog lekker genieten van lekker eten en knuffelen!

Huh, 27-09-2013 11:21 #15
@luuk. Sorry het te moeten zeggen, maar misschien is de logica achter de tabel gewoon wat te hoog voor je gegrepen. Waarschijnlijk heb je andere kwaliteiten.

Virginia, 01-09-2013 18:36 #14
Ik heb een poes met de naam minoe en die is op 14 mei 1997 geboren, dus ze is nu a 16 jaar en 3 maanden. Nog nooit ziek geweest en 1 keer maar ingeënt toen ze negen jaar was. Voor de rest is ze nog levendig en gezondheid en eet goed.

Luuk, 13-07-2013 15:26 #13
Stel nou dat je iemand tegenkomt van 40 jaar en die heeft een kat van 11 jaar en ze heeft die kat sinds de kat geboren is, staat die persoon dan te liegen? want bovenin staat dat als een kat 11 jaar oud geworden is dan is een mens 60 jaar ouder geworden, of zie ik het verkeerd? dus hij/zij had die kat 11 jaar terug gekregen dus was hij/zij 29 jaar oud, die kat word 11 jaar en dus zou zij in die 11 ''kat''-jaren'' 60 ''mensjaren'' ouder geworden zijn, en dan was hij/zij 89, dus of die tabel klopt niet of die persoon staat te liegen, maar het kan ook aan mij liggen.

Humphrey, 04-01-2013 19:56 #12
Mijn beide Dames zijn nu 15 jaar ze zijn beide Kartauser oftewel Britse kort haar en echte huis lady's wij zijn geregeld vanwegen mijn werk verhuisd in de afgelopen 15 jaren maar we zijn altijd samen gebleven… mijn vraag, weet iemand hoe het is met ras/ britse korthaar poezen hoe oud zij gemiddeld worden!?

Patrick, 25-07-2012 16:07 #11
Onze Tijgertje hebben we vandaag laten inslapen. Ze zou in maart 20 zijn geworden. Ze was erg mager geworden het laatste jaar en wassen ging moeilijk. Ook was ze doof. Dat ging allemaal echter nog wel. TOtdat ze een tijdje terug een tumor kreeg aan de zijkant van haar hoofd, in de bekholte. Het is een moeilijke keuze om je geliefde poes die zo lang bij je was te moeten laten gaan. Toch hebben we sterk het gevoel dat we haar en onszelf ermee hebben geholpen. Het was op en zo is het goed. Er is wel veel verdriet en we missen haar. Groeten, Patrick

Sjoerd, 11-03-2012 22:35 #10
Onze poes is nu 24 of misschien 24,5 als ze toch een najaarspoes is. Ze heeft geen enkele tand meer. Ze is stokdoof. Ze wast zichzelf niet meer. Dus regelmatig borstelen en wassen. Ze heeft schildklierproblemen, dus elke dag een Pil (doet ze niet moeilijk over) Ze heeft staar en ziet dus vogels niet meer zoals vroeger. Die weten dat ook dus merels lopen rustig op een paar meter langs haar terwijl onze poes dat niet ziet. Vissen bij de vijver interesseert haar ook niet meer. Ze is wel heel gezellig, is gek op kaas en geeft duidelijk aan dat ze wel meer lust! Wil graag op schoot en slaapt erg veel. Ze wordt dement: weet soms niet meer hoe het kattenluik werkt! plast soms voor de kattenbak ipv erin. Toch hoop ik dat ze nog ons nog lang blijft vergezellen!

Hans, 16-01-2011 09:37 #9
Onze poes Riet, wordt in maart 20 jaar, maar helaas zal ze dat niet gaan halen. Ik denk dat we haar deze week weg moeten brengen, met pijn in ons hart. Onze dochter kreeg haar toen ze 6 weken oud was en kon alles met haar doen, luiers aan, in de poppenwagen liggen, in het fietsstoeltje voorop de fiets, Rietje vond alles goed. Maar nu worden de dagen voor haar steeds zwaarder, ze heeft last van haar nieren, eet haast niets meer en geeft dagelijks verschillende keren over. Ook denken wij dat ze dement is, gaat achterstevoren op de bak zitten, en schrikt als ze zichzelf in de ruit ziet, ook valt haar achterlijf soms weg bij het lopen. Volgens de dierenarts heeft ze geen pijn, maar het is zielig om haar zo te zien, ze gaat ook stinken omdat ze zichzelf niet goed meer kan wassen, ik denk dat we haar binnenkort weg moeten brengen, helaas.

Nik, 30-06-2010 08:25 #8
Mijn kat wordt morgen 20 jaar! Feestje dus. En ze doet het nog hoor. Zo nu en dan wat aan het dementeren maar ze gaat nog gewoon op de bak en eet nog goed.

Jeanneke, 09-03-2010 19:16 #7
Wat leuk om te zien hoe oud onze katten zijn. Wij hebben sinds een dag of 5 een oudere kat erbij gekregen en nu zie ik dus dat hij in mensenjaren 76 is. We hadden al een kat van 48 jaar en 2 van 40. :-)

Etienne Overath, 27-02-2010 13:46 #6
Geachte

Wij hebben een huiskat die momenteel 26 jaar oud is. Wat betekent dit in mensenjaren?

Groeten

Ed, 15-02-2010 20:30 #5
Onze kater pruts is al zo'n twaalf jaar, het is altijd al een "krapuultje" geweest en het vechten zit er nog steeds in. Jaren geleden is tijdens een bloedtest vastgesteld dat hij aids had en niet lang meer te leven had, dit is zeker al 6/7 jaar geleden. Zo zie je maar dat diagnoses bij dieren ook niet altijd juist zijn.

Linda, 15-11-2009 16:00 #4
Wij hebben ook 2 katten van bejaarde leeftijd, ééntje van 17 jaar (Fons) en één van 19 jaar (Pier). Er heeft onlangs een artikel in de krant gestaan dat katten op leeftijd weleens alzheimer hebben en onze oudste poes heeft ook weleens die kenmerken. Hij moet ook elke dag een pilletje nemen omdat zijn schildklier niet zo goed meer werkt. Onze Fons krijgt speciale voeding omdat hij vroeger eens last heeft gehad van blaasgruis. Maar voor de rest genieten ze volop van hun oude dag en we hopen ook nog lang van hen te kunnen genieten.

Helen, 17-10-2009 15:00 #3
Ook wij hebben een kat die inmiddels 20 jaar is. We hebben hem vanaf dat die 4 weken oud is. Ik hoop dat die nog een aantal jaartjes bij ons mag zijn. Zal raar zijn als die er niet meer zou zijn. Mickey springt ook nog overal op en net als Minou voel je ook al haar botjes. Horen doet ze haast niet meer, maar eten ruikt ze nog als de beste. Ik heb onlangs vernomen dat katten de enigste dieren zijn die kunnen gaan dementeren vraag me af of dat klopt? Heeft iemand dat ook wel eens gehoord? Ik verdenk mijn kat daar inderdaad wel eens van. Ben erg benieuwd of iemand hier iets vanaf weet.:-):-)

Engel, 12-08-2009 17:23 #2
Onze Minou(een lapje) is 21 jaar, dus 105. Ze eet en drinkt nog goed en springt nog steeds op schoot/bed/bank. Ze is wel helemaal ingevallen en je kan al haar botjes voelen. Momenteel is ze een beetje verkouden dus zijn we al bij de dierenarts geweest voor een prikje want pilletjes krijgen we niet naar binnen, ondanks dat ze verpakt zijn in rosbief. We hopen haar nog lang te mogen houden maar vrezen dat het einde er toch aan zit te komen. :-(

Somebody With Cats, 12-05-2008 10:43 #1
Dank je wel! Zeer handig! Nu weet ik eindelijk hoe oud mijn katten zijn, ik vroeg me dit eigenlijk al altijd af. Het is toch raar om te beseffen dat je katten al ouder zijn dan jezelf :-)!

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Poezen
Reacties: 16
Schrijf mee!