InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kittens en onzindelijkheid

Kittens en onzindelijkheid

Kittens en onzindelijkheid Jaarlijks worden er in Nederland miljoenen kittens geboren, van verschillende rassen met verschillende kleuren. Helaas zijn bij deze kittens ook wel probleemgevallen bekent, zoals het niet zindelijk zijn. Je kent het waarschijnlijk al, ze plassen door het hele huis heen, ook hun grote boodschap laten ze achter op je tapijt. En dan die nare luchtjes. Mijn artikel gaat specifiek over probleem kittens die niet zindelijk zijn. Veel lees plezier. Kittens hoe lief ze ook lijken, hoe schattig ze ook zijn. Het zijn niet de makkelijkste huisdieren om in je huis te hebben, vele baasjes kampen met de problemen zoals zindelijkheid. Helaas hebben vele acties geen resultaten, en je blijft zitten met de nare luchten van ammoniak en de lelijke vlekken op je tapijt. Onzindelijkheid is een van de meest voorkomende problemen bij kittens, ze weten niet goed wat hun “behoefteplek” is en de nieuwe eigenaars worden hier helemaal gefrustreerd van.

Waarom is mijn kitten niet zindelijk?

Waarom je kitten niet zindelijk is kan verscheidene oorzaken hebben. Het nare is, wij zijn geen moederkat, ze leren het beste van hun mams, maar wanneer je de kitten al in huis heb, is mama niet meer aan bod. Voor ons mensen is het heel moeilijk om een kitten te laten zien, hoe het allemaal werkt, en waarvoor de kattenbak dient.

Stel jezelf eerst de volgende vragen voor je actie onderneemt:
  • Is mijn kitten oud genoeg om zonder moeder te kunnen?
  • Bevat de kattenbak een nare lucht?
  • Is er nog een kat in je huishouding aanwezig?
  • De kitten durft niet over de rand van de kattenbak?
  • De kitten vind de kap van de kattenbak eng?

Kittens leren vanaf hun 4e week dingen van hun moeder, zoals eten, en de kattenbak op te gaan. Ze leren ook dingen over hun eigen onderhoud, wassen en dergelijke. Maar vele mensen halen kittens al bij de moeder weg vanaf 6 weken, deze leeftijd is nog veel te vroeg. De minimale leeftijd dat aanbevolen wordt is 8 weken, deze weken zijn zeer belangrijk voor een kitten, ze ontdekken in deze weken de wereld beter, leren meer en makkelijker met moeder in deze weken. Vele fokkers staan erop om de kitten pas met 10 weken weg te doen bij de moeder en sommige mensen doen dat het liefst pas vanaf 12 weken.

Heb je een kitten die onzindelijk is, zonder dat hij/zij te vroeg van de moeder weg is gegaan (minimaal 8 week) dan kun je de volgende oplossingen proberen:
  • Kitten op de bak zetten, wanneer het aangeeft behoefte te moeten doen
  • Meerdere kattenbakken plaatsen ( is vooral handig als je meerdere katten heb)
  • Kattenbak aantrekkelijker maken, maak hem regelmatig schoon, zodat nare luchtjes eruit zijn
  • Durft je katje niet in de kattenbak, gebruik dan een dienblad met opstaande randen als kattenbak
  • Haal de kap van de kattenbak af

Help mijn volwassen kat is onzindelijk

Soms gebeurd het dat een volwassen kat onzindelijk wordt, omdat katten niet kunnen praten, laten ze het zien door overal zomaar hun behoefte doen. Wat mogelijk de kat kan aangeven is:
  • Het kattenbakgrit is niet fijn
  • De kattenbak is smerig
  • De kattenbak staat niet privé genoeg
  • De kat is ziek

Maar let goed op, ga goed na of het geen sproeien is, katten communiceren op die manier met elkaar. Door een stoel te markeren met hun urine, of kopjes te geven, laten ze hun geurkenmerk achter, dit vertelt een andere kat “afblijven mijn stoel”. Katten hebben aan de zijkant van hun kop geurklieren zitten, deze geurklieren gebruiken ze om voorwerpen te markeren, ze verspreiden hiermee feromonen door je huis om te zeggen “ga weg mijn huis”. Blijf je kat dit vaak doen, en ben je echt ten einde raad, raadpleeg dan een dierenarts, het kan zijn dat je kat ziek is, en dient dan zo spoedig mogelijk een behandeling te hebben. Het kan vrij onschuldig zijn maar het kan ook ernstig zijn.
© 2009 - 2014 Antrax, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kittens en onzindelijkheid"

Infoteur: Antrax
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!