InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenziektes en aandoeningen

Hondenziektes en aandoeningen

Hondenziektes en aandoeningen Mensen die huisdieren hebben weten vaak wel dat ze netzoals uzelf ziek kunnen worden. Sommige ziektes of aandoeningen kun je zelf voorkomen of met een beetje hulp genezen. Meestal moet er toch een dierenarts aan te pas komen om te behandelen of alleen een medicijn voor te schrijven.

Een gezonde hond

Een gezonde hond ziet er ook daadwerkelijk gezond uit. Sommige mensen zijn bang dat een hond met een natte neus verkouden zijn, zoals wij zelf wat 'snotteren' als we verkouden zijn. Dit is alleen niet zo. Een gezonde hond heeft een natte neus, ook wel neusspiegel genoemd. Als de neusspiegel droog is is de hond vaak ziek. Een droge neus kan ook voor koorts staan. Dan kunt u de hond het beste temperaturen.

Normale lichaamstemperatuur van een hond zit tussen de 37 en 38 graden. Een hond heeft het ook wel eens warm, omdat sommige rassen een dikke ondervacht hebben. Om de lichaamswarmte kwijt te raken gaan honden hijgen. Ze zweten dan via de bek. Ze hebben daarom op dat moment ook veel water nodig voor koelte.

Een gzonde hond heeft ook een glanzende vacht en heldere ogen. Ook is de ontlasting vrij stevig en bruin van kleur.

Verzorging

Een gezonde hond heeft verzorging nodig om gezond en mooi te blijven.

Vacht:
De vacht van een hond is per ras verschillend. Stock vachten, zoals bijv. stugge haren van een terrier, moeten voor de verzorging geplukt worden. De lange haren worden uit de nieuwe ondervacht gehaald. Dit wordt vaak bij een trimsallon gedaan. Ook moeten ze tijdens de verharing ongeveer 1 keer per week geborsteld worden. Een andere hond, zoals bijv. de herder, hebben een dikke ondervacht die veel verharen. Deze moeten tijdens zo'n periode ook veel geborsteld (ongeveer twee keer per week) worden om ingroei van haren te voorkomen. Ook is het borstelen goed om vlooien of teken te ontdekken.

Nagels:
De nagels van de hond groeien en moeten geslepen worden. Honden kunnen hun nagels niet intrekken zoals katten Als ze veel buiten op stenen lopen slijten ze wat makkelijker. Toch moeten de nagels wel bijgehouden worden. Te lange nagels kunnen krom groeien de poot in. Ook kunnen te lange nagels splijten. Hondennagels zijn ook te knippen. Sommige nagels zijn zwart waardoor het leven in de nagel niet meer te zien is. Onder de nagel is het leven wel een stukje te volgen. Om niet in leven te knippen moet je een aantal millimeter van het leven vandaan knippen. Vaak is het maar een punt van de nagel wat eraf gaat. Let wel op; bij een lange nagel wordt het leven in de nagel ook langer.

Tanden:
Honden die vaak knagen aan dingen og vaak harde brokken krijgen hebben vaak wel schone tanden. Soms zijn honden gevoelig voor tandsteen. Dit is overtollig tandplak die versteend op de tanden en een hard geel laagje achter laten. Teveel tandsteen kan lijden tot tandvlees ontsteking en uitvallen van tanden. Dit zie je vaak bij oudere honden die lange tijd tandsteen hebben. Veel tandsteen moet bij de dierenarts verwijderd worden. Het is te voorkomen door tanden te poetsen met een hondentandenborstel en tandpasta. Om het makkelijk te maken kun je het de pup al leren.

Ogen en oren:
Sommige honden zijn gevoelig voor traanogen. De traanstrepen kun je schoonmaken met een watje. De ogen kun je uitspoelen met gekookt afgekoeld water. Ga niet met dingen in het oog zitten. Ook zijn er middeltjes voor de traanbuisjes bij de dierenarts. Ook kan het een irritatie zijn van het oog, of een beschadiging. Dit moet even door een dierenarts gecontroleerd worden. Honden kunnen ook overtollig oorsmeer aan maken. Er komt dan zwart, vettig spul in de oorschelp. De oorschelp kan dan schoongemaakt worden met een watje en het oor uitspoelen met afgekoeld gekookt water. Ook zijn er wel oorcleaners verkrijgbaar. Kom alleen niet met watjes in het binnenoor. Als de hond veel met de oren klappert, jeuk en irritatie aan heeft kan het oormijt zijn. Dit zijn zwarte beestjes in het binnen oor. Deze kunnen op lange duur oorontsteking geven. Dit kan door een dierenarts vastgesteld worden. Als de klachten, met oren en ogen, te lang aanhouden en spoelen niet helpt kunt u het beste even bij de dierenarts langs gaan zodat die een medicijn voor kunnen schrijven.

Endo parasieten

Endo parasieten zijn parasieten die in het lichaam zitten.Daarvan heb je de spoelwormen en de lintwormen. Spoel wormen zijn echt wormpjes zie je in de ontlasting terug vindt. Soms kan een hond ze ook uitbraken. Van de lintworm vindt je de deeltjes terug in de ontlasting. Deze lijken op rijstekorreltjes. Ook kan er een stukje lintworm uit de anus van de hond komen, want een lintworm is daadwerkelijk een lange lint in de darmen.

Besmetting:
Beide kunnen doorgegeven worden van dier op dier. Dit gebeurt vaak via de ontlasting van de andere hond . Zorg bij een hond die vaak in dingen vroed die besmet kunnen zijn dat je ze regelmatig ontwormt. Pups kunnen de spoel wormen via de moedermelk krijgen.

Ziekte verschijnselen:
Magerder worden ondanks dat de hond toch genoeg eet, of zelfs meer. Ze krijgen last van diarree en maken een wat zieke indruk. En net zoals ik al eerder had verteld zijn er stukjes in de ontlasting te vinden. Pups kunnen een groeiachterstand krijgen.

Behandeling:
Ontworm een hond meteen als er een besmetting is en vaak moet je de ontworming na een paar weken weer herhalen. Kijk hiervoor op de verpakking of vraag een deskundige. Ontworm de teef op tijd voor ze puos krijgt om besmetting te verkomen. Ook zijn er wel puppy ontwormingsmiddelen, maar meestal kunnen deze maar met een aantal weken leeftijd toegediend worden. Houw het ontwormen ook regelmatig bij. Meestal eens per half jaar. Als uw hond regelmatig besmet wordt kun je het naar 4 keer per jaar brengen. Ontvlooi uw hond ook regelmatig want vlooien kunnen weer lintworm over brengen.

Ecto parasieten

Ecto parasieten zitten op het lichaam. De meeste die daarvan voorkomen zijn vlooien en teken. Het zijn allebei bloedzuigers die bloedarmoede kunnen veroorzaken als ze met meerdere zijn. Ook kan de teek de ziekte van Lyme overbrengen. Een teek is een klein spinnetje die zich in de huid vastmaakt om met zijn lange bek bloed te eten. Daarmee groeit het kleine lijfje tot een ballon. Ze kunnen bruin of grijs gekleurd zijn. Als ze vol zijn (dit kan wel tot centimeter groeien) laat hij zich los. Een bloedmaaltijd duurt ongeveer een week.

Een vlo is ook een klein zwart insect die over de huid loopt. De bloedmaaltijd van een vlo is korter. Deze duurt ongeveer 48 uur. Ze blijven klein en zwart, maar laten wel vlooien uitwerpselen achter. Deze zijn typisch, want ze lijken op korreltjes zand maar als je ze uitveegt op een vochtig wit pappiertje wordt de kleur bruin/ rood van opgedroogd bloed. Dan weet u of het dier besmet is met vlooien.

Vlooien kunnen ook heftige allergieën veroorzaken. Ze spuiten na hun bloedmaaltijd een soort gifje in om de wond te sluiten, een hond kan hier allergisch voor zijn en er jeukerige bulten van krijgen.

besmetting:
Teken komen vaak van buiten. Ze zitten in bomen en grassen. Als ze lichaamswarmte van een hond, een andere dier of zelfs een mens voelen laten ze zich vallen. Vaak zitten ze meteen al goed en dan zoeken ze een plekje waar ze zich kunnen voeden en bijten zich vast.

Vlooien kunnen zich verplaatsen van dier op dier. Ook kunnen ze een mens bijten. Vaak is dat een keer want mensen bloed is voor een dierenvlo niet aantrekkelijk. De besmetting gebeurt ook binnenshuis. 95% van de vlooien komt uit de omgeving. Dit komt omdat vlooieneitjes uit de vacht vallen in de vloerbedekking, bank of de hondenmand waar de hond vaak in licht. Daar komen de eitjes uit en springen op de hond.

Behandeling:
Er bestaan veel middelen om de hond te ontvlooien en ontteken. Sommige zijn zelfs combinaties. Tegen vlooien en tegen teken. Ook bestaan er middelen die eitjes doden van de vlo voor ze uitkomen, maar toch is het een aanrader bij een grote besmetting om de omgeving meteen me te behandelen tegen de vlooien. Kijk op de verpakking hoe vaak het advies is om te ontvlooien of te ontteken.

Ziekte van Lyme

Dit is een van de ziektes die door teken wordt door gegeven. Ook andere dieren en mensen kunnen deze ziekte van een tekenbeet krijgen. Dit begint als een roodgekleurde ring om de tekenbeet heen. Daarna volgt door ontstekingen aan gewrichten, de hond is vaker moe en met uiteindelijk verlammingsverschijnselen. Kijk alleen wel uit: een rode kring kan ook ringworm betekenen. Dit is een schurft soort. Hiervoor moet u ook wel naar de dierenarts, maar is wel wat minder ernstig als de ziekte van Lyme. Ziekte van Lyme is dus echt een rode kring om de tekenbeet.

Besmetting:
Door het stofje van een tekenbeet.

Behandeling:
Controleer een tekenbeet een aantal weken regelmatig op die rode kring. Meld het meteen bij de dierenarts of uw dokter wanneer er een kring te zien is.

Hondenziekte (ziekte vanCarré)

Deze ziekte begint als een kleine verkoudheid, maar kan de dood tot gevolg hebben. Het is een ziekte van bacterien die cellen aantasten in het lichaam. De dodelijke afloop licht aan waar de cellen worden beschadigd in het lichaam.

Sympthomen:
De hond maakt een algehele zieke indruk. Hij heeft koorts, braakt vaak en heeft soms bloederige diarree. Soms is het lever aangetast en dan treedt er geelzucht op. Het oogwit in de ogen kan er dan geelig uitzien. In het tweede stadium van deze ziekte kunnen er zenuwbeschadiging optreden, zodat de hond vaak zenuwtrekkingen heeft die gepaard gaan met toevallen en verlamminsverschijnslelen.

Behandeling:
Bel meteen de dierenarts als een hond deze zieke indrukken heeft. Hij kan de hond behandelen en isoleren. Deze ziekte is namelijk erg besmettelijk voor niet gevaccineerde honden.
Voorkomen kan dus door uw hond regelmatig in te enten.

Kennelhoest

Kennelhoest is een ziekte die voorkomt bij honden die met meerdere bij elkaar zijn zoals in een asiel, kennel of op shows. De honden besmetten elkaar door elkaar in de bek te blaffen, kuchen of hoesten. Het is een ontsteking aan de voorste luchtwegen zoals het strottehoofd en keel. Een hond met kennelhoest zal vaak hoesten, vooral in de vroege ochtenduren. Ook braakt de hond kleine beetjes slijm op omdat zijn keel irriteerd en kriebeld. De hond is ook wat benauwder en soms kan het uitlopen op longontsteking.

Behandeling:
Een enkele keer gaat het vanzelf over, maar dit duurt tot wel een aantal weken. Vaak moet de dierenarts een medicijn voorschrijven om de hond wat sneller te laten herstellen. Ook kan kennelhoeft door een enting voorkomen worden. Veel kennels en assiels willen graag dat de hond eerst geent wordt tegen kennelhoest voor de hond mag komen.

HD, Hernia en spondylose

Deze drie aandoeningen zijn van het skellet.

Heupdysplasie
HD (Heupdysplasie) is een aandoening aan de heupen. De heupkop past niet goed meer in de kom waardoor dit vergroeiing geeft en pijn bij het lopen. De hond loopt dan stijf en stram en hinkt met de zere poot. Sommige grote hondenrassen zijn hier gevoelig voor. Zoals bij het fokken van Herdershonden worden er vaak officiele HD foto's gevraagd om er zeker van te zijn dat vader en moeder geen aanleg voor HD hebben. Niet alleen komt HD door erfelijke aanleg, maar het kan ook door verkeerde beweging komen waar de pup al mee begint. Trap lopen is heel slecht voor de heupen. Ook is goede voeding belangrijk. Een grote hond hoort ook puppie voer op maat te krijgen. Anders komen er vergroeingen in het bod waar de hond later last van krijgt. HD is alleen maar vast te stellen bij de dierenarts met een rontgenfoto.

Hernia
Een Hernia is een breuk in de ruggewervel. Een wervel is een lang stuk holle botten bij elkaar van de nek tot het staartpuntje. Door de holtes van de wervels lopen de zenuwen . Tussen de wervelschijven zit de tussenwervelschijf van zachtere materiaal die schokken opvangt. Als een wervelschijf breekt puilt de tussenwervelschijf eruit en drukt tegen de ruggemerg. Hernia komt ook vaak in de wervels van de rug voor, maar kan ook in de nek voorkomen. De nek en de ruggewervels. De hond loopt dan vaak met een kromme hoge rug van de pijn en loopt stram. Ook kunnen er op langer termijn verlammingsverschijnselen optreden. Een breuk in de wervel komt vaak voor na een ongeluk. Hernia is netzoals HD alleen bij de dierenarts te zien op een rontgenfoto.

Spondylose
Spondylose is een vergroeing aan de wervels bij de lendenen. De wervels groeien door de jaren heen met botjes aan elkaar. Soort van bruggetjes. Dit wordt ook wel botwoekering genoemd. De wervels zijn dan minder bewegelijk en het dan pijnlijk om te lopen. De hond gaat dan ook stram lopen. Deze aandoening komt bij oudere honden voor omdat het lang groeid voor het vast zit. Het komt bij verschillende rassen voor, maar hij is vooral bekend bij Boxers. Spondylose is bij de dierenarts te zien door een rontgenfoto.

Behandeling:
Beide aandoeningen zijn met pijnstillers te behandelen.

Verstopte annaalklieren

Elke hond heeft anaalklieren naast de anus zitten. Bij de grote ontlasting worden deze klieren leeggedrukt en geven een geurtje af waardoor de honden hun soortgenoten herkennen. Soms raken deze annaalklieren niet leeg doordat de hond geen harde ontlasting heeft. De klieren kunnen ook verstopt raken.

sympthomen:
Verstopte annaalklieren gaan heel vaak irriteren. De hond gaat op zijn kont zitten en trekt zich met de voorpoten over de vloer. Dit heet sleetje rijden. Door het vaak sleetje rijden wordt vaak de achterhand en de staartbasis kaal.

Behandeling:
Als de hond regelmatig last heeft van verstopte anaalklieren moeten de anaalklieren regelmatig uitgedrukt worden. Dit kan bij de dierenarts of een trimsallon. Als de hond er te vaak last van heeft kunnen de klieren ook operatief verwijderd worden.

Prostaatklier

De prostaatklier is een geslachtsklier dat tussen de darmen en de bekkenbodem ligt. Doordat de prostaatklier kan ontsteken een gezwel kan hebben, vergroot hij. De prostaatklier kan dan de darmen dicht drukken. De hond krijgt problemen met zijn ontlasting kwijt te raken en plassen gaat vaak ook wat moeilijker. Soms zit er bloed bij de urine. Deze aandoening komt vaak bij oudere honden voor.

Behandeling en voorkomen:
Bij deze aandoening moet de dierenarts gewaarschuwd worden. Hij kan de hond dan castereren. Door de hond op tijd te castereren voorkom je prostaatproblemen.

Baarmoederontsteking

Deze aandoening openbaart zich meestal aan het eind van de loopsheid of in de rustvase van de loopsheid. Er kan witte punssige of bloederige slijm uit de geslachtsdelen. Later kan de hond een zieke indruk maken zoals sloomheid, koorts, minder actief en minder eetlust.

Behandeling:
De dierenarts moet meteen gewaarschuwd worden bij deze sympthomen. De hond wordt dan operatief behandeld met een sterelisatie.

Maagtorsie

Dit is een aandoening die vaak bij de grotere hond voorkomt. De maag draaid dan in het lichaam. Dit kan komen door veel droogvoer na veel bewegen. Het kan ook zijn doordat voor grote honden de voorbak laag staat. Ook kan het komen door veel voer in een keer. Het dier wordt onrustig, begind te kwijlen en probeert te braken terwijl er niets uitkomt. Als de maag gedraaid is, is het aan de voorkant en achterkant afgesloten. Door bloedstuwing vormt er snel veel gas in de maag die opzwelt. Door de zwelling wordt de maagwand dicht gedrukt. De bloedvaten daarin worden ook dichtgedrukt waardoor het hart niet genoeg bloedkrijgt en hartproblemen ontstaan. Het grootste probleem is dat de maagwand kan afsterven en de maag knapt. De hond sterft dan snel.

Behandeling:
Zodra deze sympthomen zichtbaar zijn moet de dierenarts zo snel mogelijk gewaarschuwd worden. De hond kan dan meestal operatief geholpen worden. Dit moet wel op tijd zijn. Verder kunt u na een maagtorsie de hond beter kleine beetjes voer over de hele dag geven inplaats van een hele grote maaltijd op een dag. Verder kan het voor grote honden helpen om een bakken standaard te gebruiken, zodat de voerbakken hoog staan.
© 2007 - 2014 Jean1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het herkennen van ziektes bij mijn hondHet herkennen van ziektes bij mijn hondJe hond is je beste vriend en dat wil je zolang mogelijk zo houden. Om de gezondheid van je hond te garanderen is het be…
Symptomen hondenziektes: oorzaken acute diarree hondSymptomen hondenziektes: oorzaken acute diarree hondSymptomen hondenziektes: oorzaken acute diarree hond. De grootste vreugde van een eigenaar van een huisdier, is om zijn…
Gezondheidsproblemen bij honden: mond en gebitHonden gebruiken hun mond en gebit niet alleen voor eten, maar ook om zich te verdedigen, te verzorgen, genegenheid te t…
Huisdierenverzekering: Het beste voor uw huisdierHuisdierenverzekering: Het beste voor uw huisdierNederlanders zijn gek op huisdieren! In niet minder dan 40% van de Nederlandse huishoudens is een huisdier te vinden. Di…
Winter: het seizoen van gezondheidskwaaltjes en aandoeningenWinter: het seizoen van gezondheidskwaaltjes en aandoeningenDe winter is niet alleen het seizoen van de gezelligheid, maar ook van allerlei kwaaltjes en aandoeningen. Het gebrek aa…
Bronnen en referenties
  • Mijn dierenartsassistente opleiding

Reageer op het artikel "Hondenziektes en aandoeningen"

Reacties

Raymon Coppen, 12-02-2014 20:34 #40
Mijn hond American stafford watert veel uit de bek, zijn bek is dan ook echt warm. zijn bek gloeit dan ook helemaal, hij heeft het niet vaak, maar als die het heeft dan heeft hij erg lang en veel. Ik ben al bij de dierenarts geweest en die wist het niet kon zo niks merken aan zijn maag of bek.

weet iemand hier mij mee te helpen?

F. de Haan, 13-01-2014 19:59 #39
Hallo, ik heb met m'n boomer hondje het zelfde probleem als J.Roozeboom (27-09-2013). via de DA van alles geprobeerd pillen, zalfjes. afgelopen weken zat hij aan de Rimadyl 50 mg, Stomorgyl 10 en de Nizoral 200mg. afgelopen donderdag zijn we gestopt met de pillen, omdat hij steeds zieker en lustelozer werd. hij loopt moeilijk, opende voetjes, begint achter op de rug te vreten. we doen de voetjes sinds enkele weken, elke dag eerst in de jodiumzeep voetbadje, en sinds vorige week in de biotex. begint nu wel weer te eten en drinkt ook goed, wat zouden wij er nog meer aan kunnen doen? z'n gewicht is 8 kilo.
Met vriendelijke groet,
Frits

J. Roozeboom, 27-09-2013 21:08 #38
Dag,
Mijn hond (kruising tussen shi shu en mathezer ongeveer 10 jaar) heeft nooit ergens last van gehad. En nu al een paar maanden heeft hij last van z'n pootjes alle 4.
Helemaal opgezet, rood, ontstoken, doet pijn bij lopen, likt er veel aan.
Hij heeft inmiddels 3 antibioticakuren gehad. De eersten hielpen even, maar nu helpt het niks meer. Hij heeft geen luizen, vlooien, teken, wormen ( krijgt voor dit alles regelmatig wat). Wat is dit? En waar kan hij mee geholpen worden?

groet,
J.Roozeboom

Christiane, 16-04-2013 12:45 #37
Wij hebben een pincherhondje, net 12 jaar geworden, nog kwiek en levendig. Behalve haar tanden dan. Reeds laten tanden trekken en kuisen. Dat is verleden week ook gebeurt omdat ze minder at. Nu zijn we dus al een poos later en ze eet niet meer. Zelfs geen snoepje meer.
Ze staat soms met haar poep omhoog en de voorpoten plat op de grond, zoals de speelhouding, maar dit is het niet. Heb nu haar bloed laten trekken, misschien weet ik dan meer. Heeft iemand dit ook meegemaakt met z'n hondje of weet iemand raad?

Charlotte, 28-03-2013 12:07 #36
Hey!
ik heb een boxer van 8 jaar oud! (best oud dus) maar hij wordt op sommige plekken kaal!
bij zijn achter boven benen (knieën die tegen de buik aan liggen). op zijn piemel(tje) krijgt hij bultjes die heel erg op tepels lijken. op zijn achterwerk zijn ook kale plekken

ik maak me heel erg zorgen. wat is dit? en wat kan ik er aan doen? het jeukt trouwens niet!

Berrie, 24-03-2013 19:10 #35
Onze Labrador Max, heeft ineens last van zijn linker achterpoot waardoor hij niet meer verder kan lopen als 5 tot 10 meter. Wij zijn bij DA geweest en foto's laten maken omdat de arts dacht aan HD of rug, of zijn linkerpoot. Dus hebben we 3 foto's laten maken van deze vermoedelijke oorzaak, maar foto's waren okay. Dus dacht DA aan een ontsteking en heeft onze Max Cortisone in combinatie met tramadol en zantac. Eerste 2 dagen was er iets vooruitgang, maar daarna ging het bergafwaarts. Max heeft zowat al zijn eten uitgebraakt en gele ontlasting en kan niet meer staan. Daarbij heeft hij braaknijgingen waarbij er niets meer uitkomt, omdat hij niets meer eet, ook begint hij sinds vandaag te kwijlen en heeft hij een paar kleine hapjes gegeten en minimaal gedronken. Hij kan niet verder lopen dan 1 of 2 meter, en dan zakt hij door poten.

Marissa, 26-01-2013 20:04 #34
Hallo,

Wij hebben een Engels Stafford van 8 maanden en loopt al een aantal weken mank, we zijn al naar de Dierenarts geweest en die heeft niets ontdekt.
Er zijn fotos gemaakt en daar was ook niets op te zien.
Maar hij loopt nu een paar dagen met zijn rechter achterpoot omhoog, staat er alleen op als hij still staat. Weten jullie mischief wat dit kan zijn? Hij is wel getest op HD.

Groetjes: Marissa

Arend Tieman, 13-11-2012 08:58 #33
Hallo,
Mijn hond andor had een dikke bult aan de rechterkant in de huid de dierenarts heeft deze verwijderd d.m.v. een operatie, volgens haar was het kanker, en kunnen er nog steeds cellen zitten. Wie heeft hier ervaring over, en wil mij er over inlichten?
Groetjes Arend

Everard Am, 18-09-2012 07:33 #32
Hallo,
Reeds 3 weken heeft mijn hond last van verstopte neus, ik ben al 3 maal hij de dierenarts
geweest, heeft cortisone gekregen en antibiotica niets helpt. Wat moet ik nu doen?

Groetjes
AM

Jolanda, 08-09-2012 11:50 #31
Ik heb een hondje van bijna veertien jaar en die heeft regelmatig last haar anaalkliertjes nu zijn dinsdag de kliertje weer geleegd en 'savonds zat ze weer sleetje te rijden, als ze gekamd wordt bij de staart vindt ze dat heerlijk! Wij denken ze inwendige jeuk heeft?! Wat is daar tegen te doen…

Kirsten, 23-03-2012 04:36 #30
Mijn hond is overleden in 2008, en ik blijf met een schuld gevoel, ik blijf me afvragen is er iets wat ik had kunnen doen? Mijn hond kreeg grijze plekken op zijn poten tussen de nagels daar begon hij op te bijten, toen kreeg hij het ook op zijn neus en bek en dat waren grijs/roze vlekken. hij begon er toen heel ziek uit te zien en wankelde ook een beetje, nou vraag ik me af wat is het? Had een kraag het kunnen verhelpen?

Miranda, 19-03-2012 10:41 #29
Onze hond luisterd heel goed, blaf nooit, jankt/joekert nooit, doet nooit binnen en hij is 5 jaar. maar de laatse week heeft hij al 6 keer binnen gepoept, heeft hij echt nog nooit gedaan. Lijkt wel of hij het ook niet op kan houden, hij blaft of joekert nooit als hij naar buiten moet, dus kan het niet aan geven of het valt ons te laat op, wat ik eerder denk. Hij laat deze week trouwens ook scheten, die ik bijna nog nooit bij hem heb geroken, deze week net zoveel als in zijn eerste 5 levens jaar. Zou ze iets onder de leden kunnen hebben? iemand een idee?

Math van Haeren, 12-03-2012 11:56 #28
Mijn hond heeft bultjes aan zijn anus, hij lijkt er geen hinder van te hebben behalve dat onze 2de hond daar de hele dag door aan likt waardoor de andere hond de hele dag blijf grommen. wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen

Anita Deckers, 05-02-2012 16:06 #27
Hulpvraag!
Onze hond Kovik (Zwitserse Herder, reu, 9 jaar oud), heeft de laatste tijd veel last van overmatig vochtverlies uit zijn bek. Het druppelt er echt uit. Hij likt daarbij ook vaak aan zijn voorpoten, kleed en aan de vloer. Wat kan hiervan de oorzaak zijn

Rani, 20-01-2012 17:17 #26
Als mijn hond teveel blaft achter elkaar raakt zijn maag en longfunctie helemaal in de war want alles wat hij eet geeft hij over en er komt ook heel dik slijm mee.
Dat slijm is zo dik en bijna 200 ml.
Ik kom er ook niet uit.
wie kan mij helpen?

Janneke, 04-01-2012 23:38 #25
Hallo,
mijn hond (harzer fucks) eet sinds een paar dagen helemaal niet meer en lubbert de hele tijd aan zijn drinkbak. Bij hem is een ziekte geconstateerd waarbij zijn alvleesklier geen voedingstoffen meer opneemt. Hij krijgt hiervoor enzymen. Echter nu kwijlt hij heel erg en als je hem probeert gewoon te laten drinken gaat alles via zijn neus eruit (zelfs heel zacht eten). Hij is ook al 6 kilo afgevallen en je voelt alleen nog maar botten.
Wie kan hem helpen want zo redt hij het niet meer heel lang.

Myrthe, 24-12-2011 15:12 #24
Mijn golden retriever pup van 8 weken heeft kleine rode wondjes of bultjes bij het geslachtsdeel. Het is een teefje, kan dit komen door bijten of is het irritatie?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Steye Raviez, 30-11-2011 14:09 #23
Mijn hond hijgt soms urenlang, alleen gedurende de nacht. Kan dat kwaad?

Samantha, 09-11-2011 20:15 #22
Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb een kruising herder/rottweiler van 13 jaar die opeens diarree had en hoge koorts. Na lang onderzoeken bij die dierenarts bleek dat hij heel veel gisten in zijn maag en darmen had zitten. Zij gaven aan dat het door mest te eten kwam maar mijn hond eet NOOIT iets anders dan zijn eigen brokken. Nu heb ik hier in huis wel veel last van vochtproblemen zoals beslagen ramen en schimmels, weet iemand heel toevallig of dit ook een oorzaak van zijn probleem kan zijn? Ik moet dit nodig weten zodat ik zijn leefomstandigheden per direct kan aanpassen samen met de woningbouw.

Thea Stoop, 22-10-2011 14:54 #21
Hallo sinds aug 2010 heb ik een hond uit Bulgarije, na 1 maand werd hij ziek; trillen, lusteloos, niet vooruit te branden niet eten en drinken, na diversen onderzoeken tot zelfs in Universiteit Utrecht, konden de dierenartsen er niet uit komen wat hij heeft. Na een prednison kuur is hij weer opgeknapt. Maar om de 2 a 3 maanden komen de verschijnselen weer terug en geven we opnieuw een spuitje en blijft het weer een tijdje weg Wie herkent dit?

Joy, 20-10-2011 07:43 #20
Ik heb een vraagje?
mijn hond zijn neus is helemaal droog maar dan ook droog zijn neus puntjes van zijn neus steken uit en er zijn korsten. ik ben zeer bang maar mijn moeder denkt dat het niets is kan je helpen

Sonja van Ruremonde, 12-10-2011 16:31 #19
Hallo.Ik heb een dwerg pincer.Heel actief, altijd aanwezig, met balletjes spelen, kortom;een ontzettend energiek hondje van 2 jaar.vorige week naar de dierenarts geweest ondat hij niet meer wilde lopen.arts dacht aan een rug of spierblessure, dus pilletjes en een spuit.Hij loopt nu wel gewoon weer mee, maar het lijkt wel of zijn enthousiasme eruit is.hij speelt niet meer als voorheen hij is gewoon niet het hondje zoals we hem kennen.vol energie en speelsheid en steeds willen spelen en stoeien.en hij slaapt best veel.wie herkent dit?

Minke, 01-10-2011 17:32 #18
Ondanks een ontwormingskuur en uitknijpen van de anaalklier blijft onze hond op zn kont in het ronde draaien en gaat dan heel erg blaffen, het uitknijpen is bij de dierenarts gebeurd. Waarom draait hij nog steeds in het rond, hij krijgt ook pretnisolon er voor maar na een week is het nog steeds hetzelfde.

Petra, 06-09-2011 16:20 #17
Hallo marianne Simmers. Wanneer een hond met zijn achterpoten helemaal naar achteren ligt, en de hond als het ware op zijn buik ligt… Is er niets mis met je hond hoor.
Dit is alleen maar een goed teken dat hij ook geen last heeft van zijn heupen, sommige honden kunnen niet zo liggen… Wij hebben veel honden gehad, met name rottweilers die ook zo lagen… Het is geen teken van last van de anaalklieren hoor, daarvoor moet hij inderdaad wel sleetje rijden… of ander zichtbaar gedrag of iets dat je kunt zien aan zijn anus.

Marianne Simmers, 07-08-2011 18:28 #16
Mijn Friese Stabij ongecastreerd van 3 jaar ligt vaak op de grond met zijn achterpoten naar achteren. Iemand heeft gezegd dat hij wel eens last kon hebben van zijn anaalklieren. Echter, ik heb hem nog nooit sleetje zien rijden. Kan er toch iets met hem aan de hand zijn of zijn dit lose praatjes?

Richard van Gurp, 12-06-2011 12:46 #15
Hallo
ik heb een vraag onze hond van 1 jaar oud heeft een op gezwollen bovenlip
ik weet niet hoe het is ontstaan.
wie kan mij helpen.

Rowena, 20-04-2011 00:18 #14
Hallo,
Mijn hondje (chihuahua ) is 1,5 jaar ze heb nu al 3 weken last van hoesten snotere en half stikken ik ben al na de dierenats geweest en heb een antibiotica kuur gekregen en druppels voor der neus. nou na 2 weken was het weg en na een week was het weer terug. toen ben ik weer na de dierenarts gegaan en heb weer een kuur uitgeschreven gekregen ik ben nu nog bezig maar ze blijft het houden wie kan mij helpe? gr

Linda, 05-04-2011 18:24 #13
Mijn hond is na de castratie erg dik geworden, drinkt ontzettend veel wel 5 tot 8x per dag de helft van een waterbak. en in 1 keer heel veel maar loopt regelmatig naar de drinkbak. wil eigenlijk niet eten ik help hem daarmee, wat droge brokjes en wat blikvoer. Als het aan hem ligt eet hij helemaal liever niets, heb al zoveel soorten voer geprobeert, droog en blik, wat moet ik doen. Hij is ook heel angstig geworden naar de castratie hoe kan dit allemaal. Ginger zoals het hondje heet is 3 jaar, een mengelmoes tussen een jack russell en pincher.Watmoet ik doen!

met vriendelijke groet

Linda

Toos Thijs, 05-01-2011 17:36 #12
Geachte

Onze Bouvier is helaas gister overlede. Na een fijn e wandeling van drie kwartier gooide ik de bal, die hij terug kwam brengen, maart hij ging erbij liggen. Ik zei: "ben je nu al moe"? Ik gooide de bal weer weg en hij ging hem halen, bracht hem terug en storte in elkaar en was dood.
Ik had al tegen de fokker gezegd dat onze Boris doof was, maar dat dat voor mij niet erg was en Boris de gebarentaal heel goed kende. Ik vond het wel vreemd.
De dierenarts vertelde mij, dat een hond die doof was meestal meer afwijkingen had en dat Boris een hartstilstand heeft gehad. Boris was 1 jaar, dat zou hij op 14 januari worden.
Het is heel verdrietig, om zo snel van je maatje afscheid te moeten nemen.
Moet ik dit doorgeven aan de bouviervereniging? Of is dit normaal, dat dat voorkomt?

Vr groet

Toos Thijs

H. M. Retel, 05-10-2010 12:08 #11
Eigenlijk heb ik gewoon een vraag
hoe kom het dat mijn hond heel veel moet plassen
net buiten gelopen { 2 a 3 uurtjes } binnen gekomen
toch weer gewoon in huis plassen terwijl hij loop
hij doet dat al ziens hij bij mij is gekomen { +-9 mnd }
hoop dat uw mij hier mee kan helpen met de oorzaak te achter halen
en wat moet ik doen om het te verbeteren
bv mijn hartelijke dank
h.m.retel

Ivy van den Ende-Szprock, 21-08-2010 18:04 #10
Mijn Duitse herder Joyi heeft steeds last van schilfers die blijkbaar erg jeuken, Hij krabt en bijt dan regelmatig zijn huid stuk. J\Hij heeft een flinke karpattenkuur (teken) achter de rug. Ik heb van alles geprobeerd:zalf frontline, aloë enz maar niets schijnt te helpen. Heeft U een suggestie? De veearts weet het ook niet goed.

Peter Brennecke, 13-08-2010 15:16 #9
Ik heb er een grote Boerenfox van 25 Kilo.Hij heeft Athrose in zijn linker Achterpoot (Heup) In de laatsten drie Dagen beginnt hij erg lastig op zijn rechter Achterpoot te loopen.Hij verzoekt de heele tijd de linke athrosepijn ermee te ontlasten om alles met de rechte poot de doen en nu is het dadoor heel peijnlik voor hem geworden.Als hij uitrust en opstaan will, dann jankt hijn effe zijn pijn eruit.Welk medizijn is voor hem nret best doeltreffend?

Hardeman, 14-03-2010 09:50 #8
Wij hebben n japanse spits van 8.mnd.het is n reutje het zijn witte hondjes maar deze heeft van die rode vlekjes onder de ogen, zou mij iemand kunnen vertellen hoe je die kan verwijderen.en hij heeft n wollige ondervacht en n langharige bov
envacht zou graag willen weten welke kam of borstel hier geschikt voor is.
Marja

Toke, 25-10-2009 12:37 #7
Wij hebben een Boemertje teefje van bijna 12 jaar. Ze is nog erg fit voor haar leeftijd, loopt nog goed, ziet nog goed, maar het gehoor wordt minder, speelt nog af en toe, maar ze slaapt ook veel, maar dat is het probleem niet. Vanmorgen toen ze opstond en ging lopen, liep ze helemaal scheef en trekt met haar achterwerk naar links, ze geeft geen pijn aan, het is net of haar linker achterpootje een beetje sleept.
Weet iemand wat ze gedaan heeft, en wat ik er zelf aan kan doen voor ik naar de Dierearts ga.

Barbara Wilpstra, 08-08-2009 14:24 #6
De herdershond van mijn ouders heeft voor een maand terug ineens een hele opgezette keel (vocht). De dierenarts schreef toen antibiotica voor, maar het heeft niet geholpen. Nu heeft de hond ook 2 dikke poten gekregen. Ook de vlank is dik (vocht). Ik maak mij zorgen omdat de hond kortademig lijkt en zijn ademhaling gaat snel en hij hijgt. Weet iemand wat het is, en wat er aan gedaan kan worden?

Barbara

P.S. Mijn ouders willen na t weekend weer naar de dierenarts om verder na te vragen.

Aj Wilmink, 09-07-2009 06:18 #5
Onze hond is twee dagen geleden aan de diaree geweest. Gisteren was het vrij normaal en vanacht heeft ze de hele nacht lopen hijgen en likken. Kan iemand mij zeggen of het kwaad kan. Het is een rotweiler.

Histamine?, 18-06-2009 20:58 #4
Onze pup van 5 maanden heeft een bobbel met een soort bloeduitstorting aan de bovenkant, volgens de dieren arts kàn het een goedaardig gezwelletje zijn (histamine) kunt u mij iets meer vertellen wat dat precies is?
Ook heeft/had ze een vaginaontsteking en kreeg 8 dagen antibiotica, het is minder maar nog steeds vochtig, volgens de dierenarts komt dit vaker voor bij puppy's en gaat het over nà de 1e loopsheid. Moet ik hier niets aan laten doen?

Fam Hinrichs, 09-03-2009 20:43 #3
Kan iemand ons vertellen "waarom" chocolade slecht is voor een hond! Wij horen verschillende kanten van het verhaal!

Judit, 13-08-2008 19:17 #2
Onze hond heeft vanaf maandag een dikke neus en aan 1 oor een opgezet oorkussen en vandaag ook aan het andere oor. Wij dachten eerst dat hij door een wesp was gestoken maar nu weten wij het niet zo zeker.

Roadmaster, 27-04-2008 00:02 #1
Ik had een vraagje. mijn beste vriend heeft een hond die ernstig ziek is maar niemand weet wat het is dit zijn de kenmerken bobbeltje op de rug, last van de heupen en glazige ogen. Weet iemand wat voor een ziekte dit is stuur mij dan een mailtje
alvast hartelijk bedankt voor uw hulp
mvg. roadmaster

Infoteur: Jean1985
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 40
Schrijf mee!