InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Het bezweren van slangen

Het bezweren van slangen

Het bezweren van slangen Dit artikel gaat over het bezweren van slangen: hoe slangenbezweerders het doen, en wat voor gevolgen het heeft voor de slangen.

Geschiedenis

In het oude Egypte werden er al slangen bezworen, mensen die dat deden werden beschouwd als grote magiërs. Ook in India bestaan slangenbezweerders al heel erg lang.

Het bezweren

Het lijkt alsof slangen meebewegen op de muziek die de slangenbezweerders spelen op hun fluiten. Dit is echter niet waar. Cobra's, die voornamelijk gebruikt worden voor het bezweren van slangen, zijn namelijk doof. Doordat slangen visueel ingesteld zijn reageren ze niet op geluiden maar op beelden. Ze bewegen mee met de bewegingen van de fluit die die slangenbezweerder de fluit laat maken wanneer hij speelt. De slang beweegt mee met de fluit omdat dit een natuurlijk vluchtmechanisme van de slang is. De slang maakt zich klaar om te vluchten maar doet dit nog niet omdat er geen echt gevaar dreigt.

De slang

Het bezweren komt er dus op neer dat slangen voor de lol (en voor geld) bang worden gemaakt zodat ze aanstalten maken om te vluchten omdat dit 'mooi' is om te zien. De slangenbezweerder moet echter niet te lang doorgaan met het spelen omdat er dan kans is dat de slang hem aanvalt.

Slangenbezweerders naaien vaak de bek van een slang dicht of steken er een speld doorheen zodat er geen kans is dat ze gebeten worden en worden geïnjecteerd met het dodelijke gif van de slang. Bezweerders geven de cobra's vaak weinig te eten. Hierdoor vervellen ze veel omdat dit een uiting is van een slechte conditie. Zonder de knaagdieren en vogels die de cobra in het wild zelf zou vangen leeft een cobra gemiddeld een half jaar of net iets langer.
© 2008 - 2017 Dereau, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het bezweren van slangen"

Infoteur: Dereau
Gepubliceerd: 14-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!