InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Oplossing tegen Zilvervisjes

Oplossing tegen Zilvervisjes

Oplossing tegen Zilvervisjes Het zilvervisje is een irritant beestje die in veel huizen leeft. Het beestje kan veel schade aanrichten aan je huis, wanneer hij in grote aantallen voorkomt. Hij kan het behang aantasten. Ook kunnen de 'visjes' zijde, foto's, voedsel en kleding aantasten. Deze ongedierte is goed aan te pakken als het om een aantal gaat. Het aantal van deze visjes kan snel stijgen. De diertjes kunnen erg oud worden 3 tot 4 jaar.

Het zilvervisje, wat is het zilvervisje precies?

Het zilvervisje behoort tot de familie van de Lepismatidae. Dit is een ongediertesoort dat veel in huizen voorkomt. Het aantal van deze gedierten in huizen is de laatste jaren explosief gestegen. De oorzaak zijn de goed geisoleerde huizen, met een slechte ventilatie. Die huizen bieden een goede schuilplaats aan de zilvervis. Het is een schuw beestje die meestal alleen 's nachts actief wordt, overdag schuilt het beestje in naden en kieren. Ze houden van vochtige ruimten. Als de luchtvochtigheid daalt, zal de vermenigvuldiging snel dalen en bent u sneller van de visjes verlost. Ze zitten graag in de keuken, badkamer, kelder en het toilet. Ze kunnen erg oud worden voor ongedierte, 3 a 4 jaar.

Het dieet van de zilvervis

De zilvervis kan veel schade aanrichten aan behang, kleding, foto's, zijde en voedsel. Zilvervisjes eten dan ook graag koolhydraten, zoals zetmeel, cellulose en suikers. Meestal blijft het bij een aantal en zal het beestje geen zienbare schade aanrichten.

Bestrijding van de zilvervis

Wat is er te doen tegen een plaag van de veel voorkomende zilvervisjes. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om de beestjes te kunnen bestrijden.

  • Chemische bestrijdingsmiddelen (kan invloed hebben op uw gezondheid)
  • Goede ventilatie (lage luchtvochtigheid)
  • Droog stoken (lage luchtvochtigheid)
  • Goed naden en kieren afdichten (geen schuilplaats)
  • lokvoer neerzetten. Voorbeeld: U kunt ze vangen doormiddel van een aardappel, de aardappel uittehollen en in een plasticzakje te doen. De 'visjes' gaan hier dan inzitten om te eten. Ze kunnen er dan niet meer goed uitkomen, waardoor ze vastzitten.
  • Temperatuur onder 22 graden houden in uw huis.
  • Broedplekken opruimen (kartonnen dozen, kranten ect)

Om 100% van de zilvervisjes af te komen is heel erg moeilijk. Om dit te bereiken moeten er drastische maatregelen worden genomen, dit kan zijn het inhuren van een professionele ongediertebestrijder of het huis zelf hermetisch af te sluiten en vol te spuiten met gif. Toch wil ik het niet aanraden om je huis helemaal vol te spuiten met gif, omdat de kans dat ze voor altijd wegblijven zeer laag is en het kan schade geven aan huis en uw eigen gezondheid.

Meer weten over ongedierte van de zelfde familie kijk hier.
Oplossing tegen Ovenvisjes
© 2008 - 2014 Aron, gepubliceerd in Diversen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zilvervisjes, papiervisjes, ovenvisjes: bestrijden voorkomenZilvervisjes, papiervisjes, ovenvisjes: bestrijden voorkomenHeb je ze ook in huis? Zilvervisjes? Kleine zilveren vliegensvlugge beestjes zijn het. Ze glippen zo snel weg als een vi…
Papiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of toch een zilvervisje? Helaas, ze komen niet voor in het water maar in je huis. Iedereen is wel…
Zilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes, het probleemZilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes, het probleemZilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes. Een groot probleem in de tijd van de goed geïsoleerde huizen! Een plaag zit in…
Allemaal beestjes: ongewenste bezoekers (deel 2)Allemaal beestjes: ongewenste bezoekers (deel 2)Het kruipt, het vliegt, het bijt, het steekt. Ongedierte. In huis en tuin. Men komt in huis verschillende diertjes tegen…
Hoe komen die gaatjes in mijn kleding?Veel mensen hebben het al mee gemaakt, net een leuk shirtje of leuke rok gekocht, blijkt er al een gaatje in te zitten.…

Reageer op het artikel "Oplossing tegen Zilvervisjes"

Reacties

Juul, 15-01-2014 20:24 #17
Hallo. Wij hebben ze ook ik gebruik nu een spuitbus van kruidvat tegen kruipende insecten en wespen kost maar 2 euro 50 en kan met de spuit slang goed onder de plinten en gaatjes en een keer spuiten is goed voor 4 tot 6 weken.

François, 12-05-2013 23:00 #16
De oplossing tegen Zilvervisjes is Duurzame Ongediertebestrijding & Preventie. Hierbij wordt geen gif gebruikt en is zeer effectief. Sprays daar in tegen zijn giftig en gevaarlijk voor de gezondheid. Duurzame Ongediertebestrijding & Preventie is een plug in systeem en er zijn inmiddels verschillende mensen die kunnen beamen dat het echt werkt.

Lisa, 17-03-2013 04:08 #15
Ik heb een zilvervisje ontdekt. En gelijk gedood met een wc-papiertje. Ons huis is meer dan 45/50 jaar oud (het is een Flat) En ik wist gelijk wat het was. Hij liep zo op de muur van de wc. Zouden er meer zitten? Ik wil ze graag met alles doden! Want het zijn vieze onnuttige beestjes.

Famke, 06-01-2013 22:48 #14
Oplossing zilvervisjes: hier een ervaringsdeskundige aan het woord, die een echte plaag zilvervisjes in huis had, ongeveer 200 per dag die we eerst met een papiertje en allerlei huis tuin en keukenmiddelen hebben geprobeerd te bestrijden. Geloof me ik was ten einde raad en ze beheerste een groot gedeelte van mijn dag. Na een jaar vol ergernis hebben we de volgende maatregelen genomen en we zijn nu beest vrij… yes.

Tip 1: kit zo veel mogelijk af, zodat je er achter komt waar ze vandaan komen, bij ons waren het behoorlijk veel plekken.

Tip 2: gebruik hq sprai

Tip 3: gebruik de airwick spray, met lavendel geur. De paarse fles. Daarmee dood je ze. Voordeel, geen vlekken op de muur, effectief, handig op hoge plekken of achter de kastjes en je huis ruikt lekker

Paul, 15-05-2012 19:28 #13
Dit is een milieuvriendelijke site maar na alles uitgeprobeerd te hebben zijn mijn favorieten toch de de chemische HG spuitbus maar gelukkig ook een 100% natuurlijke, de zilvervisjes weg blokjes. Ik heb verschillende vallen geprobeerd maar ze lokken ze niet echt. Af en toe loopt er een in.
Ik heb ook geprobeerd de vochtigheid omlaag te krijgen, maar met vaker een raampje en roosters open heeft dat geen effect gehad. Ik krijg de vochtigheid niet onder de 70. Het is nu redelijk onder controle maar helemaal kwijt ben ik ze niet en ben bang dat dat ook niet gaat lukken. Ze schijnen in Duitsland goede lokdozen te hebben, maar heb niet kunnen vinden wat dat is.

Nes, 07-03-2012 15:10 #12
Ik had ook steeds gaatjes in mijn kleren. Ik dacht eerst aan motten maar later las ik dat zilvervisjes katoen eten en motten wol. Mijn aangevreten kleren waren van katoen dus zilvervisjes. Beetje gaan googlen en besloten het eerst natuurlijk te proberen. Ik ben gegaan voor de makkelijkste oplossing met die zilvervisjes weg blokjes. Gewoon neerzetten en klaar. En ja het werkt. tenminste ik heb geen nieuwe gaatjes meer gevonden. Ik heb die beestjes nooit gezien maar het zal het toch wel geweest zijn.

Charlotte, 13-10-2011 23:31 #11
Wij hebben ze ook thuis, echt super veel! ze zitten door het hele huis heen, wij denken dat ze misschien achter de schotten vandaan komen? wij hebben een nieuwbouw huis en we wonen er nu 5 jaar en sinds een tijd hebben we die beestjes. Ik zie ze wel is over de vloer heen schieten in mijn kamer en dan plet ik ze altijd dood want ik vind het echt vieze beesten. Ook had ik gehoor dat als je ze wil bestrijden dat je dat dan met de hele buurt moet doen anders werkt het niet omdat je ze dan van de buren kunt krijgen. Ik hoop echt dat het vanzelf mindert want die maatregelen zijn best moeilijk om je aan te houden enzo maar helaas hebben we nu ook baby/jonge visjes dus ik vrees dat ze aan het voortplanten zijn :(

Iemand nog tips die niet zo moeilijk te hanteren zijn?

Elisabeth, 31-08-2011 15:48 #10
Wij wonen op de 7de etage en ook daar verschenen ze op een dag. Ik vind ze erg onsmakelijk. Dat met het bakje bloem ga ik zeker proberen. Als je moeite hebt met ze te vangen: doe een flink stuk duktape met de plakkant naar buiten op een pollepel en raak ze daarmee als je ze ziet. Dan kunnen ze niet ontsnappen want ze zijn erg vlug!

Dirk, 30-06-2011 12:59 #9
Bij mij thuis heb ik ook last van zilvervisjes, onder de trap. In een soort bekisting van hout, waardoor de luchtpijp loopt van de kachel. Hierin zitten ze ergens, de ontluchtingsgaten heb ik maar dichtgemaakt, en heb mierenbestrijdingsmiddel erin gestrooid. Ook ruikt het wat muf onder de trap, zal wel vocht zijn, denk ik. Ik moet meer ventileren. Het zijn er niet veel, 1 of 2 zo nu en dan.

Nancy, 15-06-2011 18:55 #8
Help! Heb allemaal gaatjes in mijn kleding. Ik zie inderdaad regelmatig een zilvervisje (denk ik) wegschieten en heb er ook al regelmatig eentje gevangen. Zullen die echt de boosdoeners zijn? Reactie infoteur, 17-06-2011
Het zou kunnen dat ze je kleding aantasten, dat gaat niet over een nacht maar na een aanzienlijke tijd kunnen ze wel zienbare schade aanrichten. Ik zou als ik jou was de kledingkast(en) leeg halen en dan met gif bewerken. Gif oplaten drogen dus 1 of 2 dagen laten rusten en daarna schoonmaken en dan de kleding er weer in hangen. Het kan ook helpen om de kleding op te hangen en niet neer te leggen op planken. Om echt 100% van zilvervisjes af te komen is heel erg moeilijk, dan zou je een professionele bestrijder erbij moeten halen. En dan is het nog niet zeker of ze weg blijven. Succes in ieder geval!

Dirk, 20-02-2011 16:49 #7
Klopt Lisa, het probleem is er vooral bij de potdichte huizen. Het blijkt maar weer dat isoleren en ventileren goed op elkaar afgestemd moet zijn.

Rebecca, 28-11-2010 21:23 #6
Ook wij hadden last van zilvervisjes, of misschien wel ook papier- en ovenvisjes. Ze zijn weg of dood. Het enige wat ik gedaan heb ik 2 elektrische luchtontvochtigers en 3 hygrometers gekocht en die dag en nacht aangedaan. De luchtvochtigheid heb ik laten dalen tot onder de 40%, dit duurde 2 weken voordat het zo was en nu kom ik de beestjes dood tegen. Een site wilde levende hebben, dus ik ving ze en stopte ze in een pot, maar ze overleden binnen een dag. Ik zie ze nu helemaal niet meer. Nu houd ik de luchtvochtigheid tussen de 40 en 45%, dus de ontvochtigers gaan wel aan als er wordt gedoucht, de droger aan staat of het regent lang buiten.

Kok, 21-10-2010 23:08 #5
Ik heb inderdaad gaatjes in mijn kleding ik wist niet dat zilvervisjes dat deden, ik heb ze nog wel eens in mijn slaapkamer ik sla ze dood maar heb meteen een vlek op mijn muur hoe kan ik ze bestijden Reactie infoteur, 04-11-2010
Je kunt ze beter met een stukje papier pakken. Dan krijg je in ieder geval geen vlekken. Bestrijden van die beestjes is een heel gedoe, eigenlijk kom je er niet vanaf zonder hele extreme middelen, maar je kunt beginnen met alle gaten en kieren te dichten en dozen en andere spullen waarin of tussen ze zich kunnen verstoppen. Succes, met de bestrijding.

W. van den Berg, 19-09-2010 16:49 #4
Ons huis is casco gerenoveerd, dus anders ingedeeld en verlaagde plavonds, wel goed geisoleerd, maar heb altijd een raam open, we wonen er nu 5 jaar en heb sinds 2 jaar de visjes in ons toiletruimte, woon op de 2de etage, hoe komen ze daar dan opeens. Reactie infoteur, 04-11-2010
Het zou kunnen dat ze van zolder komen of anders uit de riolering. Ze kunnen echt uit elk gaatje of kiertje komen. Dus probeer alle gaten en kieren dicht te maken. Daarnaast zijn dozen en andere donkere plekken populair. Succes ermee, het is echt een plaag die in heel Nederland voor komt.

Allan, 03-12-2009 12:17 #3
Van de zomer was ik bezig de voortuin opnieuw te bestraten. Enfin, nadat de tegels op hun plaats zaten, heb ik gewoon zand gestrooid om de naden te dichten, door zowat elke dag een beetje aan te vegen. Tot mijn schrik moest ik constateren dat bij elke veeg van het zand, zowat een veelvoud van deze beesten te voorschijn kwamen!

Vroeger dacht ik dat de invasie van deze beesten, te wijten was van het open laten van je dakraam, vensters of achterdeur (je weet maar nooit wat er van de buren komt aangewaaid) tijdens zomerse dagen.

Mijn buren hebben in de tussentijd de oplossing gevonden, en aangezien we de laatste jaren weleens hete zomerdagen krijgen, hebben zij een airconditioning aangesloten voor zowat alle verdiepingen. Wel een behoorlijke investering!

Een ding is wel zeker, op een goede dag is alles binnenshuis (garderobekasten, plinten van het aanrecht verwijderen etc.) hermetisch afgeplakt en flink de airco aan! Binnen een paar dagen probleem opgelost!

Ann, 29-05-2009 00:07 #2
Ik heb ooit van een oude buurvrouw gehoord dat je vochtbeestjes het beste kan bestrijden door een bakje met bloem neer te zetten, wel een wat hoger bakje gebruiken, ze kruipen erin en kunnen er dan niet meer uitkruipen. hopelijk hebben jullie hier wat aan Reactie infoteur, 10-06-2009
Bedankt voor je input, die ga ik er zeker bij zetten! Ik heb zelf ook last van de beestjes, ik heb alle ideeen gebruikt. Ze helpen wel maar ze blijven toch terug komen. Ik zal deze ook testen.

MVG,

Aron Rikels

Lisa, 23-04-2009 09:21 #1
De oorzaak is helemaal niet door de goed geventileerde woningen, maar door de goed geisoleerde woningen en te weinig ventilatie. Reactie infoteur, 28-04-2009
Oh ja, stom zeg dat ik die fout niet eerder had gezien! bedankt.

Infoteur: Aron
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 17
Schrijf mee!