InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Ovaalronde krab - zeldzaamheid aan de Nederlandse kust

Ovaalronde krab - zeldzaamheid aan de Nederlandse kust

Ovaalronde krab - zeldzaamheid aan de Nederlandse kust Op het strand van de Nederlandse kust worden regelmatig krabben aangetroffen. Grote krabben en kleine krabbetjes en over het algemeen is dat een Noordzeekrab en nog vaker een strandkrab. Soms ligt er een exotisch exemplaar tussen het aanspoelsel op het vloedmerk en zo’n krab is dan meteen nationaal nieuws. In het begin van 2017 staan de kranten bol van de vondst van een ovaalronde krab, een zeldzaamheid op de stranden van Nederland. Rugschilden en dode exemplaren met poten worden gevonden op Ameland, Terschelling en Texel en mariene biologen staan vooralsnog voor een raadsel hoe deze exemplaren op de stranden van de Waddeneilanden terechtkomen.

Vondst van de ovaalronde krab in januari 2017

De krab met het ovaalronde schild

Ovaalronde krab

De ovaalronde krab of Atelecyclus undecimdentatus is een krab met een ovaalrond rugschild die op de zeebodem leeft in wateren met een diepte van ongeveer 30 meter. Deze krabben komen in België en Nederland nauwelijks voor. Ze leven in de kustgebieden van de Atlantische Ocean en worden langs het Kanaal en in de Middellandse Zee aangetroffen. Ze horen eigenlijk niet thuis in de noordelijke wateren.

Aanspoelen op de kust
Sinds het begin van de éénentwintigste eeuw spoelt er regelmatig een aan op de Belgische en Nederlandse kust.

Stormen en strandvondsten

Stormen brengen beweging in het water en na een storm zijn er altijd bijzondere vondsten op het strand te doen. De zee geeft na een periode van veel beweging in het water schatten prijs en op de stranden van de Waddeneilanden en langs de Hollandse, Zeeuwse en Belgische kust worden dan verschillende soorten krabben aangetroffen: fluwelen zwemkrabben, helmkrabben, nagelkrabjes, hoekige krabben en het gangengravende kreeftje Callianassa, bijvoorbeeld. Deze soorten komen allemaal in de Noordzee voor, maar niet dicht onder de kust. Je ziet ze daarom niet vaak op het strand, behalve na stormen.

Stormslachtoffers
Tussen deze ‘stormslachtoffers’ is ook - heel soms - de ovaalronde krab te vinden.

Bron: Hylkje VoulonBron: Hylkje Voulon
Bron: Hylkje VoulonBron: Hylkje Voulon
Bron: Hylkje VoulonBron: Hylkje Voulon

Herkennen van een ovaalronde krab

De ovaalronde krab is een zeekrab die iets groter is dan de cirkelronde krab. De ovaalronde krab is te herkennen aan een aantal kenmerken.
  • Het rugschild is ongeveer 64 bij 49 mm groot, in een ovaalronde vorm en door vage groeven in regionen verdeeld;
  • de kleur is rozebruin met wit, soms meer paarsbruin;
  • het schild is gekorreld;
  • de zijranden van het schild heeft tien tot elf stekels die kleine afgeronde karteltjes aan de randen hebben;
  • tussen de ogen heeft hij drie tanden, waarbij de middelste groter en spitser is dan de andere twee;
  • de schaarpoten zijn breed kort en hebben een structuur met korreltjes;
  • de schaarpunten zijn donker, bruin tot zwart;
  • de buik, scharen en poten zijn behaard;
  • het achterlijf is bij zowel bij mannetjes als vrouwtjes lang en smal, met dit verschil dat de meerdere segmenten bij de mannetjes met elkaar vergroeid zijn;
  • de antennen zijn niet zo lang en de ovaalronde krab kan ze onder zijn schild verbergen;
  • van de pootjes die de mondopening bedekken (maxillipeden) zijn van het derde paar het laatste segment (merus) en het voorlaatste segment (ischius) ongeveer even lang. Hierin onderscheidt hij zich van de cirkelronde krab.

Leefgebied Atlantische Oceaan

De ovaalronde krab leeft uit de kust op grind- en zandbodems, normaal gesproken niet in de Noordzee. Hij graaft zich deels in en eet kleine kreeftachtigen. De krab zelf staat op zijn beurt op het menu van kabeljauwen, inktvissen en roggen. Deze krabbensoort leeft in oostelijke Atlantische Oceaan, van het Kanaal tot Senegal, en in de Middellandse Zee. Het Kanaal bij Bretagne was zijn noordelijkste leefgebied. Daar lijkt verandering in te zijn gekomen.

Nederlandse kust

Sinds 2006 wordt er met enige regelmaat een ovaalronde krab op de stranden van de Nederlandse kust gevonden. Dit kan betekenen dat de soort zijn leefgebied naar het noorden aan het opschuiven is. Helemaal zeker zijn de krabbenexperts hier nog niet over. In 2017 zijn opmerkelijk veel meldingen gedaan van strandvondsten van een ovaalronde krab, geheel of alleen zijn rugschild. Van 2015 tot 2017 kwamen bij de natuurcentra meldingen binnen van Ameland, Hoek van Holland, Katwijk-Noordwijk, Scheveningen, Terschelling en Texel.

Strandaanspoelsel Monitoring Project - SMP

Stichting Anemoon heeft een Strandaanspoelsel Monitoring Project (SMP), waarbij vrijwilligers systematisch delen van het strand naspeuren op strandaanspoelsels. Regelmatig treffen zij een bijzonder of zeldzaam exemplaar aan, zoals op 10 januari 2017 toen een ovaalronde krab op het strand van Ameland gevonden werd. Hylkje Voulon trof tussen paal 15.400 en 16.400 het dode dier aan en schakelde de Amelander strandinventariseerders in. Samen met krabbendeskundigen kwamen ze tot de conclusie dat het hier een Atelecyclus undecimdentatus, ovaalronde krab, betreft, een zeldzaamheid voor het strand van Ameland.

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
El Niño 2014-2015, niet zo krachtig meerEl Niño 2014-2015, niet zo krachtig meerEr zijn signalen die verwachten dat de Atlantische oceaan een heftig orkaanseizoen kan verwachten. Dit als gevolg van ee…
Zonsverduistering (Solar Eclips) voorspellingen 2011-2020Zonsverduistering (Solar Eclips) voorspellingen 2011-2020Een van de prachtigste natuurverschijnselen op Aarde zijn zonsverduisteringen. Dit fenomeen vindt plaats wanneer de Maan…
Zware stormen door klimaatveranderingZware stormen door klimaatveranderingHet klimaat verandert. Dat deed het altijd al en dat doet het in onze tijd ook. De wereld heeft warmere periodes gekend…
Turks- en CaicoseilandenTurks- en CaicoseilandenDe tientallen eilanden die samen de Turks- en Caicoseilanden vormen, liggen ten oosten van Cuba en ten noorden van Haïti…
De Bermuda Driehoek: Feiten en mythesDe Bermuda Driehoek: Feiten en mythesOok al zal je het niet vinden op de kaart, bestaat de Bermuda Driehoek wel degelijk. In het verleden zijn er veel verhal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hylkje Voulon
  • http://www.anemoon.org/flora-en-fauna/soorteninformatie/soorten/id/1542/ovaalronde-krab geraadpleegd op 31 januari 2017
  • http://www.ecomare.nl/bezoek-ecomare/nieuwspagina/news/zeer-zeldzame-krab-gevonden/no_cache=1&cHash=aaa65e5b27de272d358f5fddd803567f geraadpleegd op 31 januari 2017
  • https://en.wiktionary.org/wiki/maxilliped#English geraadpleegd op 31 januari 2017
  • Afbeelding bron 1: Hylkje Voulon
  • Afbeelding bron 2: Hylkje Voulon
  • Afbeelding bron 3: Hylkje Voulon

Reageer op het artikel "Ovaalronde krab - zeldzaamheid aan de Nederlandse kust"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 01-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Strandvondsten
Schrijf mee!