InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Planten die muggen wegjagen

Planten die muggen wegjagen

Planten die muggen wegjagen Muggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In dit artikel planten die u in de tuin kunt plaatsen of binnen neer kunt zetten, om de muggen te verjagen.

Citroengras

Deze plant wordt gebruikt om citronella kaarsen van te maken. Citronellagras is een tropische plant dat vrij groot kan worden.
Heb altijd een flesje etherische olie van citronella bij de hand, heeft u last van muggen, doe een druppeltje etherische olie van citronella op het haar of op de kleding en de muggen komen u niet lastig vallen.

Pepermunt

Sprenkel een paar druppels peperpunt op uw kussen en de muggen blijven weg.

Rozemarijn

Een kruidenplant die een olie bevat dat de muggen verjaagd. Het zijn aantrekkelijke planten om in uw tuin te zetten. Ten eerste voor het verjagen van de muggen, ten tweede voor het gebruik van de kruiden in de keuken. Ze kunnen niet goed tegen de kou. Echter is het ook mogelijk rozemarijn in een kleine pot te kweken voor bijvoorbeeld in de keuken.
Leg wat rozemarijntakjes op de barbecue en de muggen (en andere insecten) blijven op afstand.

Lavendel
Lavendel

Lavendel

Deze geurige plant groeit op zonnige, droge plaatsen.
De olie van de lavendel, de etherische olie, houdt de muggen op afstand.

Eucalyptus

Eucalyptus wordt voor veel doeleinden gebruikt. Het is een zeer snel groeiende, altijd groene loofboom. Hij kan wel 60 meter hoog worden. Echter wordt hij ook in kleinere variaties aangeboden.
De scherpe geur van de bladeren houden de muggen op afstand.

Goudsbloem
Goudsbloem

Goudsbloem

Goudsbloem heeft een aparte geur die vele insecten vervelend vinden. Het zijn goede planten om muggen weg te houden.

Kattenkruid

Kattenkruid is een bloeiende plant met witachtige bloemen die van binnen rood gestippeld zijn.
Kattenkruid bevat nepetalacton wat werkt tegen muggen. Het ruikt citroenachtig en pepermuntachtig. De muggen kunnen hier niet tegen.

Plaats deze planten in het slaapkamerraam of in de keuken. De muggen zullen niet binnenkomen en u niet lastigvallen.

U leest hier enkele tips tegen wespen en muggen.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: pepermuntPepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overb…
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…
Maatregelen tegen muggenMaatregelen tegen muggenHet is weer bijna zover: de muggentijd is aangebroken. Het irritante gezoem kan je uren uit je slaap houden. Er zijn een…
Eucalyptusolie en lavendelolie helpen muggen te verdrijvenEucalyptusolie en lavendelolie helpen muggen te verdrijvenGedurende de zomermaanden hebben nogal wat mensen last van muggen. Ze houden je uit de slaap met hinderlijk gezoem en oo…
Manieren om steken van muggen te voorkomenManieren om steken van muggen te voorkomenEen erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan g…

Reageer op het artikel "Planten die muggen wegjagen"

Reactie

Dianne, 22-01-2009 21:01 #1
Ik hoop dat dit wel allemaal helpt, want ik ga naar Suriname met vakantie. Maar heb een klein beetje schrik vanwege die muggen, dus wil ik wel een en ander mee nemen. Zou je dat wel overal kunnen kopen is mijn vraag, hoop van wel dan is dat een oplossing hoop ik. Ben blij dat ik dit gelezen heb! Reactie infoteur, 24-01-2009
Dag Dianne,

Dit is gewoon in de tuincentra of in de natuurwinkel te koop. In Suriname weet ik het niet, dus misschien is het beter als je het hier koopt.

Heb je het artikel met de tips tegen muggen ook gelezen? Daar staan ook aantal handige dingen in om te weten.

Fijne vakantie!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!