InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Feiten en fabels over planten

Feiten en fabels over planten

Er bestaan veel feiten en fabels over planten. En je zult zien dat van sommige plantenfabels echt een kern van waarheid in zal zitten. Maar er zitten ook echt wel een broodje aap verhalen bij. Ik heb de meest bekende feiten en fabels met antwoord over planten hieronder op een rijtje gezet. Veel lees plezier.

Feit

Sommige planten zijn zo giftig dat ze bij consumptie dieren of mensen kunnen doden. Antwoord: Ja, dat klopt. Een van de meest bekende giftige plant is de Dieffenbachia. Bij consumptie van deze plant kunnen kleine huisdieren, zoals een kat, en kleine kinderen door het gif in de plant overlijden. Gelukkig zijn de meeste giftige planten erg bitter, en laten de meeste dieren na het proeven van de plant de plant links liggen. Heb je kleine kinderen in huis, zet de giftige planten op een plaats waar ze dan niet bij kunnen of gooi de planten weg. Een lijst van giftige kamerplanten vind je op het internet, of je kunt een medewerker van een plantenzaak informatie vragen.

Feit

Sommige planten kunnen zich bewegen. Antwoord: Bewegen is een groot woord, het is meer een reflex. Vooral vleesetende planten zijn bekend dat ze "bewegen". In de vangbladeren van een vleesetende planten zitten een aantal voelers. Als er een insect op de bladeren komt en het insect raakt de voelers aan, dan klapt het blad als een reflex dicht. Als het insect is verteerd dan opent het blad zich weer. Heb je zo een plantje in huis, speel dan niet met de blaadjes. Bij te veel aanraken van de voelers, beschadigen ze op den duur, en kan het blad geen insecten meer vangen. Wel kan je de plantjes met insecten voeren. Heb je een dode vlieg, leg dan met een pincet de vlieg in de vangbladeren en beweeg het een klein beetje heen en weer. De vangbladeren zullen zich sluiten en de plant heeft een lekker maaltje. Het is trouwens een fabel dat een vleesetende plant je vinger af kan happen, een plant heeft namelijk geen tanden.

Fabel

De oudste boom ter wereld is meer dan 2000 jaar oud! Antwoord: Ja dat klopt. De boom is een Britlecone pine en staat in de White Mountains in Californie. De boom is maar liefst 4700 jaar oud!!

Feit

Planten kunnen communiceren: Antwoord: Planten kunnen niet praten zoals wij, maar ze kunnen wel communiceren met hun omgeving. Bijvoorbeeld: Om insecten te lokken voor hun bestuiving, scheiden planten een geur af om insecten te lokken. Ook de felle kleuren van bloemen trekt insecten aan. Maar een plant probeert zich ook op verschillende manieren te verdedigen tegen hun vijanden, de aanvretende insecten.
De communicatie van planten gebeurd onder andere op de volgende manieren:
  • Bloembouw en kleur
  • Speciale structuren
  • Vlezige vruchten
  • Vruchten met veel reserve stoffen
  • Reukstoffen
  • Smaakstoffen
  • Gifstoffen
  • Ander afweermechanismen

Fabel

Het is slecht om een kamerplant op je slaapkamer te hebben. Antwoord: Een plant op je kamer is juist erg gezond. Overdag produceert de plant veel zuurstof, voor een goede nachtrust. Het klopt dat planten 'nachts zuurstof uit je kamer halen. Maar die hoeveelheid is zo klein dat het eigenlijk geen invloed heeft op de luchtkwaliteit. Doordat er overdag meer zuurstof geproduceerd wordt dan 'nachts koolstof, krijg je uiteindelijk een gezondere omgeving. Vermijd wel sterk geurende planten in je slaapkamer, dit kan je nachtrust verslechteren. Goede slaapkamerplanten zijn Monstera (gatenplant), Ficus en vele andere bladplanten.

Feit

Een orchidee is een moeilijke plant je moet hem goed verzorgen. Antwoord: Nee, de orchidee is een van de makkelijkste planten die je kunt hebben. Bij verwaarlozing gaan ze het steeds beter doen. Wel vraagt deze plant veel licht, maar geen zonlicht. Dus heb je een raam op het noorden, dan is dit de ideale plant om er neergezet te worden.

Feit

Er is een waterlelie waarvan je op de bladeren kunt zitten. Ja dat klopt. Alleen een kind kan op de bladeren van deze waterlelie zitten. Het gaat om de Victoria waterlelie. Deze waterlelie groeit helaas niet in Nederland maar in het Amazone gebied van Brazilië. Wel is deze lelie te bewonderen in Hortus botanicus in Amsterdam.
© 2009 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kamerplantenencyclopedie

Reageer op het artikel "Feiten en fabels over planten"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!