InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Venus vliegenval handleiding

Venus vliegenval handleiding

Venus vliegenval handleiding De meeste planten halen hun voedsel uit de grond maar er bestaan ook vleesetende ofwel carnivore planten. De venus vliegenvanger of venusvliegenval behoort tot die groep. Met zijn aantrekkelijke geur van nectar, twee harde bladen, scherpe tanden en trilhaartjes is hij de perfecte val voor nietsvermoedende insecten. De venus vliegenval heeft graag de warme zon maar hij kan ook tegen een zachte winter. De verzorging is niet zoals bij een gewone plant, je hebt eerst wat kennis nodig voor je eraan kan beginnen.

Oorsprong

De venus vliegenval of venusvliegenvanger groeide oorspronkelijk in de Verenigde Staten waar de bodems stikstofarm zijn. In 1768 bracht John Ellis voor het eerst zaden mee naar Engeland. Nu zijn de plantjes niet moeilijk te vinden, je kan even langs gaan bij een tuincentrum en er eentje vragen.

De val

De naam verraadt al een beetje hoe het werkt, je plant zal vliegen vangen. De val bestaat uit twee harde blaadjes met aan de bovenkant scherpe tanden. Aan de binnenkant van elk blad zitten drie haartjes, als een vlieg één van de haartjes binnen 20 seconden twee keer aanraakt of twee haartjes tegelijk dan klappen de bladeren toe. De vlieg zit dan vast, hij probeert te ontsnappen waardoor de plant nog meer gestimuleerd wordt en zich volledig gaat sluiten. Nu produceert de plant een sap waarmee hij de nuttige stoffen uit de vlieg haalt. Na ongeveer een week gaan de bladeren weer open en blijft er een uitgedroogde vlieg over. De vlieg kan je laten wegspoelen door kleine drupperltjes water in de blaadjes te doen. De val kan ongeveer acht keer worden gebruikt daarna sterven de bladeren af.

Verzorging

Aarde

De grond van je plantje moet voedselarm zijn, de beste grond die je dan kan gebruiken is turf of een mengsel van turf en zand. Bemesting is overbodig, integendeel het is juist slecht voor de venusvliegenvanger.

Water

De venus vliegenval leeft in moerassen dus zorg dat je plant altijd vochtig genoeg is, plaats ook een schoteltje gevuld met water onder de pot zodat de lucht vochtig blijft. Geef nooit kraanwater maar gebruik regenwater of gedestilleerd water, de wortels van de plant kunnen doodgaan van kraanwater door de grote hoeveelheid kalk en het teveel aan zouten.

Winterslaap

Plaats de venus vliegenval op een zonninge plaats, zo kleurt de binnenkant van de blaadjes mooi rood waarmee insecten worden aangetrokken. Als de winter is aangebroken plaats je plantje dan in een koele kamer bijvoorbeeld de garage, Hij heeft een rustperiode nodig, delen van de plant gaan afsterven en onder de grond nieuwe kleine vliegenval maken. Verwijder rotte bladeren om schimmels te verkopen. Als de winter voorbij is verplant je venus vliegenval dan in een nieuwe pot met turf. Het kan even wachten zijn op de nieuwe plantjes.

Voeding

De venus vliegenval vangt zelf zijn voedsel maar als je ziet dat je plant geen insecten vangt kan je zelf insecten vangen en dan op de plant zetten, let er wel op dat de insecten nog moeten leven. Wees wel voorzichtig het kost heel veel energie voor de plant om insecten te vangen en te verteren dus ga niet zomaar je vinger tussen de blaadjes steken. Een venus vliegenval kan alle insecten eten, zorg wel dat ze niet te groot zijn anders gaan de blaadjes kapot en als je te kleine insecten geeft dan kunnen die ontsnappen. Geef ook geen stukjes vlees want dat gaat rotten en behoorlijk stinken.

Kweken

Verpotten

Tijdens de rustperiode zal de venus vliegenval onder de grond nieuwe plantjes maken. Als je bezig bent met het verplanten, neem dan een paar van de nieuwe scheutjes weg en plant die in een andere pot.

Stekken

Neem een blad van de plant en snij het blad zo dicht mogelijk bij de wortel af. Leg het blad in een andere pot met turf en strooi er 1 cm turf overheen. Geef genoeg water en trek een plastiek zak over de pot zodat de lucht vochtig blijft. Na ongeveer een maand zullen er nieuwe plantjes groeien.

Zaad winnen

In de zomer gaat er een bloem groeien bij je venus vliegenval. Snij deze bloem af als je niet van plan bent om te kweken zodat je plant geen energie verspilt aan de bloem. Als je wel gaat kweken dan moet het stuifmeel van een andere bloem op de stamper terecht komen, dit doen de bijen maar aangezien er allemaal vallen rond de bloem staan gaat dit niet lukken. Daarom moet je twee bloemen tegen elkaar wrijven ofwel ga je met een penseel het stuifmeel overbrengen. Na ongeveer een maand zullen er zaadjes gevormde worden die je dan onmiddellijk kan planten. Een venus vliegenval doet er ongeveer 2 jaar over om volledig te groeien.
© 2013 - 2017 Compass, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De venusvliegenvanger - Dionaea muscipulaDe venusvliegenvanger - Dionaea muscipulaVleesetende planten zijn erg populair, vooral de venusvliegenval (ook wel venusvliegenvanger genaamd) siert veel kamers.…
VliegenoverlastVliegenoverlast komt zowel binnenshuis als buiten voor. Vaak is de oorzaak te vinden in onder andere afval, huisdieren o…
Venus (tweede planeet)Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet in het zonnestelsel. De planeet heeft ongeveer dezelfde grootte en zwaart…
Venus, planeet in ons zonnestelselVenus, planeet in ons zonnestelselVenus is een planeet dat behoorlijk dicht bij de zon staat. Hij is namelijk de tweede planeet vanaf de zon. Hierdoor is…
Het zonnestelsel: VenusHet zonnestelsel: VenusDe planeet Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet van ons zonnestelsel, een buurman van onze aarde die de derde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MonikaP / Pixabay
  • http://vleesetendeplant.be/
  • http://www.vleesetendeplanten.be/
  • http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Dionaea_muscipula
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Venusvliegenvanger

Reageer op het artikel "Venus vliegenval handleiding"

Reactie

Wim Faasse, 07-04-2016 12:50 #1
Ik heb een prachtige Dionaea muscipula plant van af nov, (15)in winterrust gegaan de hierna dode bladeren voorzichtig verwijderd, nu zijn voor een groot deel zwart geworden maar niet allemaal enkele kleine worden niet bruin de wortels aan de onderkant van het potje verwijderd maar hoe nu verder de plant krijgt 5 uitlopers die bijna in de bloei komen en hoeveel moet de binnen pot groter zijn als de pot waar hij in overwintert is.

In afwachting W.D.Fasse

Infoteur: Compass
Gepubliceerd: 19-06-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!