InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Dier of plant? Is de mens de laatste schakel?

Dier of plant? Is de mens de laatste schakel?

Dier of plant? Is de mens de laatste schakel? Dieren zijn organismen met een aantal levensprocessen, net als planten. De wetenschap die zich daarmee bezighoudt heet zoölogie. Ook de eencelligen behoren traditioneel tot die groep, ook al lijkt dat niet logisch en zijn de meningen erover verdeeld. De indeling en geleding van de dierenwereld ziet er dankzij de evolutie dan ook zeer indrukwekkend uit. Is de mens de laatste schakel?

Inhoud

De grens tussen plant en dier

Van dieren kunnen we zeggen dat ze ogenschijnlijk onafhankelijker zijn van het milieu waarin ze leven dan planten. De aanpassing aan temperatuurverschillen is daarvan een goed voorbeeld. Het grootste verschil is echter dat dieren niet hun energie opwekken door fotosynthese. Planten zijn onder invloed van licht in staat om uit voedingszouten, mineralen, water en koolzuurgas hun eigen voedsel te maken. Dieren kunnen dat niet.

Bron: Geralt / PixabayBron: Geralt / Pixabay

Schimmels

Over het algemeen worden in de wetenschap alleen de veelcelligen tot het dierenrijk gerekend. Traditioneel horen daar echter ook de eencelligen in thuis. Of dat biologisch gerechtvaardigd is? De meningen zijn er nog steeds over verdeeld. Een voorbeeld daarvan is de schimmel (zustergroep van het dierenrijk).

Overgangsvormen

In de biologie zijn die er te over. Sommige levende wezens kunnen uit mineralen met behulp van groene bladgroenkorrels en licht voedsel maken. Tegelijk hebben ze een oogvlek, waarmee ze licht opvangen. Net als de dieren. Ook verplaatsen ze zich met zweep- of trilharen. De zeeanjer lijkt op een bloeiende plant, maar is een dier. De mooie ‘blaadjes’ zijn immers tentakels.

Is de mens een dier?

In biologisch opzicht wel. Ook uit gedragsonderzoek en diercommunicatie komt dat duidelijk naar voren. Dat geldt ook voor het abstract denken. De ontwikkeling van een zogenaamde hoogstaande cultuur is echter typisch een menselijke gave … hoewel? Naarmate het onderzoek in de dierenwereld voortschrijdt, vervaagt waarschijnlijk ook die grens. Wetenschappelijk-biologisch gezien is het onderscheid tussen mens en dier echter beslist arbitrair.

Traditionele, vereenvoudigde indeling van het dierenrijk

A. Ongewervelde dieren

Ongewerveld wil zeggen dat deze dieren geen centrale streng hebben die het lichaam stevigheid biedt.
  1. Eencellige dieren: Eencelligen zijn microscopisch klein.
  2. Sponzen: Hebben een skelet van naalden tussen de cellen.
  3. Holtedieren: Hun lichaam kenmerkt zich door een zakvormig geheel. Met hun tentakels ‘vegen’ ze voedsel naar binnen.
  4. Platwormen: Zeer primitieve worm. Meestal leven ze parasitair, net als de rondworm.
  5. Ringwormen: Deze wormen zijn geleed. Ze bestaan dus uit afzonderlijke delen. De regenworm is daarvan een voorbeeld.
  6. Schaaldieren: De groep van krabben en kreeften.
  7. Insecten: De groep met de meeste soorten. Ze hebben een driedelig lichaam en zes poten.
  8. Spinnen: Behoren met de voorgaande twee groepen tot de geleedpotigen. Spinnen hebben acht poten.
  9. Weekdieren: Dieren met een week lichaam. Uit het water halen ze kalk waarmee ze hun schelp maken.
  10. Stekelhuidigen: Met de kalk uit het water vormen ze huidstekels, zoals de zeester.

Bron: ColiN00B / PixabayBron: ColiN00B / Pixabay
B. Gewervelde dieren
De gewervelden zijn voorzien van een wervelkolom met een centrale zenuw, ofwel het ruggenmerg.
  1. Vissen: Gebonden aan het water.
  2. Amfibieën: Leven zowel op het land als in het water.
  3. Reptielen: Deze groep omvat alle dieren die wat betreft hun lichaamstemperatuur afhankelijk zijn van het milieu. Dat geldt trouwens ook voor de vissen en amfibieën.
  4. Vogels: Poëtisch gezegd zijn ze heer en meester in de lucht.
  5. Zoogdieren: De hoogst ontwikkelde dieren, waaronder de mens.

Wat komt er na de mens?

Een interessante vraag. De mens is immers ontstaan uit de primaat. Wetenschappers speuren al naar aanwijzingen die erop duiden dat er zich uit de mens een ‘zoogdier’ ontwikkelt dat ons in alle opzichten naar de kroon steekt, zoals wij onze voorgangers voorbij zijn gestreefd. Wat zal het worden als de mens niet de laatste schakel is? Een wezen dat sommigen in hun dromen zien: met een ‘waterhoofd’ en grote ogen, wezens die zich verplaatsen in wat wij nu nog als ufo’s beschouwen? Zien we met andere woorden onze toekomst al?
Gerelateerde artikelen
Schimmels, bacteriën en spinnen!Schimmels, bacteriën en spinnen!De keuken en de badkamer zijn de lievelingsplaats van bacteriën. De badkamer vinden ze geweldig omdat het er lekker warm…
Angst voor spinnenAngst voor spinnenAngst voor spinnen: de meeste mensen vinden spinnen helemaal niks. Ze heben er angst voor en gaan ze het liefst uit de w…
Er is geen hard bewijs voor de evolutietheorieEr is geen hard bewijs voor de evolutietheorieIs het leven op onze planeet ontstaan door evolutie of door schepping van een hogere macht. Een vraag die ons zal bezigh…
Gewervelde DierenGewervelde dieren (Vertebrata) zijn dieren met een inwendig skelet. Er zijn er op aarde meer dan 50.000 soorten van: op…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dier of plant? Is de mens de laatste schakel?"

Infoteur: Orion
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!