Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?

Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik? Dat zoogdieren hun kroost zogen is geen nieuws. Het diertje drinkt de melk uit de tepel, speen of melkklier van zijn moeder. Het aantal tepels van een zoogdier is lastiger aan te geven. Het varieert van twee tepels tot wel 22 tepels. Om per zoogdier ook nog eens de plek van de tepel aan te geven is de moeilijkste opgave. De tepels hebben geen vaste vindplaats en bevinden zich tussen de voorpoten, op de buik of tussen de achterpoten. En daarbij komen nog de verschillen tussen draagtijd en aantal nakomelingen. Is het gezin van de hamster al in 16 dagen gereed met gemiddeld acht baby's, doet de olifant bijna twee jaar over een nakomeling. De verschillen uiteen gezet. Er zijn van die dagen dat je opeens nadenkt over iets wat zo vanzelfsprekend is. Zogende zoogdieren is zo´n onderwerp. Niets bijzonders zo op het eerste oog. Maar wanneer je net je kind van de borst haalt en in de wei de mekkerende lammeren bij hun moederschaap ziet drinken, denk je opeens: wat gek, mijn kind drinkt tussen de ''voorpoten'' terwijl dat moederschaap de tepels tussen de achterpoten heeft.

De tepel voor of achter

Bevestigen wij menselijke zoogdieren met de afwijkende plek van de tepels de regel? Schapen, paarden, koeien, giraffen hebben allen de tepels tussen de achterpoten. Hoewel koeien een uier met vier spenen hebben en paarden twee tepels hebben, bevinden zich beide zoogplaatsen achter. Achter lijkt dus voor zoogdieren een veelvoorkomende plek te zijn voor tepels.Toch zijn wij mensen niet uniek met tepelplaats. Neem nou de olifant met ook twee tepels tussen de voorpoten. Maar ook de vleermuis heeft twee tepels voor. Zie je het jong van een vleermuis al drinken, onderste boven?

De buik als plaats

Dus voor en achter zijn wel gangbare drinkplaatsen. En er is meer. De buik van het zoogdier is een prima plek voor een hele rits tepels. Denk maar aan het varken met wel 12 tot 22 tepels. Of de hond en kat met ieder 9 of 8 tepels in het midden van het lijf.

Draagtijd en nakomelingen

Dat wat betreft tepels. De verschillen tussen zogende zoogdieren is daarmee nog niet klaar. Want ook draagtijd en nakomelingen zijn divers. De hamster is de vlotste met 16 dagen en met gemiddeld acht jongen per keer. De Afrikaanse olifant neemt de tijd. In 18 tot 22 maanden is dumbo pas volgroeid om geboren te worden.

Overzicht

In het overzicht staan de verschillen van een aantal zoogdieren op een rijtje.

ZoogdierDraagtijdNakomelingenAantal tepelsPlaats tepel
Mens9 maanden1-2 kinderen2 tepelsTussen voorpoten
Olifant18-22 maanden1 kalf2 tepelsTussen voorpoten
Vleermuis44-80 dagen1-2 vleermuizen2 tepelsTussen voorpoten
Schaap144-155 dagen1-4 lammetjes2 spenenTussen achterpoten
Koe9 maanden1 kalf4 spenen (uier)Tussen achterpoten
Giraf14-15 maanden1 jong2-4 spenenTussen achterpoten
Hond63-67 dagen6-10 puppies10 tepelsOp de buik
Varken112-114 dagen10-15 biggen12-22 tepelsOp de buik
Hamster16 -18 dagen8 jongen7-11 tepelsOp de buik
© 2012 - 2020 Mesdag, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Twee tepels tussen de voorpoten of 22 op de buik?"

Infoteur: Mesdag
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!