InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Netelroos bij de hond

Netelroos bij de hond

Netelroos bij de hond Netelroos is een veelvoorkomend probleem bij zowel mens als dier. Het kan een enorme last zijn op je huisdier en soms is het probleem zo ingewikkeld en apart dat de medicatie gegeven door de dierenarts niet meteen aanslaat. Toch is het belangrijk door te zetten tot de aangepaste medicatie is gevonden en de oorzaak is aangepakt. Je huisdier zal er je dankbaar voor zijn. En wanneer de oorzaak is weggenomen is er minder kans dat de netelroos nog terugkeert.

Wat is netelroos precies?

Netelroos of Urticaria ontstaat door een allergische reactie. Dit kan door iets wat je hond heeft gegeten tot een insectenbeet. De oorzaken zijn vaak zeer divers dus het kan een tijdje duren voor de eigenaar de oorzaak van de netelroos vindt.

Oorzaken van een allergische reactie kunnen zijn:
  • Bepaalde medicijnen kunnen een allergische reactie veroorzaken bij de hond. Hou alle medicatie die je hond recent heeft gekregen nauwkeurig bij indien hij blijvend last heeft van netelroos.
  • Inentingen kunnen ook een bron van netelroos zijn. Net zoals bepaalde medicijnen kunnen zij stoffen bevatten waaraan je hond allergisch is. Controleer wanneer je hond zijn laatste inenting kreeg en wanneer de eerste symptomen van netelroos opdoken.
  • Voedsel is waarschijnlijk één van de meest voorkomende oorzaken bij netelroos. Indien je niet zeker bent of voeding aan de basis van het probleem ligt, probeer even af te wisselen met andere voeding. Vaak kun je bij je dierenarts of een groepspraktijk voeding kopen speciaal voor dieren met een allergie. Als het probleem hierdoor verminderd is voeding hoogstwaarschijnlijk de boosdoener.
  • Te veel zon kan er ook voor zorgen dat je huisdier een allergische reactie gaat ontwikkelen die leidt tot netelroos. Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid UV-straling.
  • Insectenbeten kunnen ook leiden tot netelroos. Dit is waarschijnlijk één van de meest moeilijke oorzaken om aan te pakken. Honden lopen graag door struiken en stoeien graag in de tuin waar het wemelt met ongedierte. Probeer je huisdier zo goed mogelijk te beschermen tegen insectenbeten als je denkt dat dit de oorzaak van het probleem is.

Wat zijn de symptomen bij netelroos?

  • Je hond gaat zich verschrikkelijk veel gaan krabben. De allergische reactie zorgt voor een verschrikkelijk jeuk. Dit kan zo erg worden dat hij zelfs plukken haar gaat uitbijten.
  • Bij sommige soorten netelroos kan het probleem alweer verdwijnen na 24 uur. Bij een acuut geval van netelroos dient men de oorzaak vaak binnenshuis te zoeken.
  • Verhevenheden op de huid gepaard met roodheid.
  • In sommige gevallen kan de hond een dikke poot of opgezwollen hoofd krijgen. Dit komt doordat de allergische reactie gezorgd heeft voor een zwelling van de huid, vaak op de onderliggende weefsels.

Behandeling bij netelroos

Op zich lijkt de behandeling bij netelroos zeer gemakkelijk. Niets is minder waar. Wanneer de oorzaak van het probleem aanwezig blijft zal de netelroos vroeger of later terugkeren. En de behandeling is meestal maar tijdelijk. Sommige medicatie slaat ook niet meteen aan en dikwijls is er meer dan één bezoek aan de dierenarts nodig. De meeste gevallen worden behandeld met diverse corticosteroiden, die overgevoeligheidsreacties tegengaan.

Toch is het meest belangrijke om de oorzaak van het probleem te vinden en te elimineren. Wanneer de netelroos constant terugkeert is het aangeraden je hond even een dagje in de gaten te houden. Wat krijgt je hond te eten? Welke bestanddelen zou hij allergisch aan kunnen zijn? Is er iets in de tuin wat je hond niet goed kan verdragen, zoals een bepaalde plant die hij verorbert? Is je hond ontvlooit? Indien je hond een dekentje in zijn mand heeft wissel het dan even af met een ander. Wanneer je het dekentje wast gebruik je dan een welbepaald wasmiddel waaraan je hond kan gevoelig zijn. Kortom er is een ganse waslijst aan oorzaken waarmee je moet rekening houden. Maar denk erom, eens de oorzaak is gevonden zal de netelroos bijna zo goed als zeker niet meer terugkeren.
Gerelateerde artikelen
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos - natuurlijke behandelingenNetelroos - natuurlijke behandelingenNetelroos, ook urticaria of galbulten genaamd, zijn sterk jeukende roze bulten op de huid die in de meeste gevallen onts…
Vaccineren en reizenVaccineren en reizenAls je op reis gaat naar een subtropisch land, dan loop je soms het risico op een ziekte. Het is dan verstandig om jezel…
Bronnen en referenties
  • http://www.petsplace.nl/index.php/ik-heb-een-vraag/310241-wat-houd-netelroos-in-en-wat-zijn-de-uiterlijke-verschijnselen-bij-honden
  • http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,40329.0.html

Reageer op het artikel "Netelroos bij de hond"

Reactie

Dick Groenink, 08-10-2017 11:14 #1
Kan het zijn dat vers gesnoeid coniferen loof netelroos veroorzaakt? Mijn hond heeft namelijk alle symptomen die daar op lijken.

Groet Dick

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 21-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!