InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia!

Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia!

Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia! Giardiasis is een parasitaire infectie die veroorzaakt wordt door de eencellige parasiet giardia (een protozo). Giardiasis leidt vooral tot diarree, die zeer ernstig kan zijn. De parasiet giardia komt overal in de wereld voor en kan alle zoogdieren (dus ook de mens) besmetten. Giardia is de meest voorkomende maag-darmparasiet bij honden. Wanneer je hond met diarree uit het pension of een kennel komt, is giardia zelfs vrijwel altijd de oorzaak! Honden kunnen besmet raken met giardia door de opname van cysten. Een cyste is een soort 'blaasje', waarin zich een pril stadium van de parasiet bevindt (een soort eitje van de parasiet). Besmetting vindt plaats door middel van het drinken of eten van met giardia besmet water of voedsel of door het zwemmen in (en inslikken van) besmet water. Ook kan een infectie rechtstreeks worden overgebracht door contact met de ontlasting van een besmette hond of ander dier.

Beschadiging slijmvlies

Na infectie via de mond komen de cysten via de slokdarm en de maag in de dunne darm terecht, waar ze zich ontwikkelen tot volwassen parasiet, zich vermenigvuldigen en vasthechten aan het slijmvlies van de dunne darm. De parasiet veroorzaakt daar een beschadiging van het slijmvlies met diarree als gevolg. In de dunne darm worden daarna door de parasiet weer cysten gevormd die met de ontlasting worden uitgescheiden. Cysten kunnen ook buiten het lichaam lang overleven, terwijl de parasiet zelf dat niet kan. De cysten kunnen vervolgens direct weer andere dieren infecteren.

De incubatietijd (de tijd tussen besmetting en ziek worden) is 5 tot 16 dagen. De minimale tijd tussen het moment van besmetting en de eerste mogelijkheid de parasiet aan te kunnen tonen in de ontlasting bedraagt zo’n 10 tot 36 dagen.

Diarree als belangrijkste symptoom

Bij gezonde, volwassen dieren verloopt een giardiainfectie vaak zonder symptomen. De ziekte is vooral gevaarlijk voor jonge en verzwakte dieren. Giardiasis word gekenmerkt door:
  • Telkens terugkerende diarree
  • Gewichtsverlies

Hoewel de eetlust meestal blijft, kan door de slechte voedselverwerking gewichtsverlies optreden.

Volwassen dieren vertonen minder vaak symptomen, maar ze scheiden wel periodiek eitjes uit en kunnen hierdoor andere dieren besmetten zonder dat ze zelf ‘ziek’ zijn.
Wanneer giardiasis onbehandeld blijft kan het bij verzwakte dieren tot ernstige gevolgen leiden. De diarree kan uitdroging tot gevolg hebben en uiteindelijk zal de hond zich zo ziek voelen dat hij ook niet meer zal eten, en in het ergste geval ook niet meer drinken! Een vroege diagnose is dus van groot belang.

Wanneer een hond al lange(re) tijd of steeds terugkerende diarree heeft en voorgeschreven medicijnen en aangepast voer geen verbetering lijken te geven, denk dan aan giardia! Ook wanneer een hond uit het buitenland komt en diarree heeft, moet je dit aan de dierenarts melden. Giardia kan dan zeker de boosdoener zijn.

Test door de dierenarts

De parasiet giardia / Bron: CDC / Janice Haney Carr, Wikimedia Commons (Publiek domein)De parasiet giardia / Bron: CDC / Janice Haney Carr, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De dierenarts kan een test op monsters van de verse ontlasting uitvoeren, om hierin de parasieten (trofozieten) zelf of de eitjes (cysten) van de parasiet te ontdekken. Dit is echter geen hele betrouwbare methode om giardiasis vast te stellen of uit te sluiten. De parasieten gaan buiten het lichaam van de hond namelijk heel snel dood, waardoor ze niet meer bewegen en dus niet meer te zien zijn. De eitjes worden niet continu, maar met tussenpozen, uitgescheiden. Hierdoor zijn ze dus soms niet te vinden, terwijl de ziekte er wel degelijk is. Onderzoek onder de microscoop biedt dus geen zekerheid.
Tegenwoordig beschikken veel dierenklinieken echter ook over direct uitvoerbare giardiatests, waarmee aangetoond kan worden of er giardia aanwezig is of niet. Deze test is betrouwbaarder dan het onderzoek onder de microscoop.

Wanneer giardiasis is geconstateerd, zal de dierenarts je hond medicijnen voorschrijven. Om te voorkomen dat de andere dieren in het gezin de parasiet ook krijgen, kun je de besmette hond het beste enige tijd apart te houden. Sommige dierenartsen behandelen echter, wanneer bij je hond giardiasis is vastgesteld, (uit voorzorg) alle dieren uit het gezin.

Let op herbesmetting

Aangeraden wordt om je hond op de 3e en 5e dag na de start van de behandeling volledig en goed te wassen. Zo verwijder je eventuele diarreeresten uit de vacht van je hond en voorkom je dat de hond zich opnieuw besmet.

Tot slot is ook een goede hygiëne van groot belang. Was altijd je handen nadat je contact hebt gehad met je hond en reinig en desinfecteer alle plaatsen waar je hond in of rondom het huis komt goed. Op deze manier verklein je de kans op een herbesmetting aanzienlijk.

Gunstige prognose

De prognose is gunstig. Meestal herstellen de dieren na de juiste behandeling goed van een giardiainfectie.
© 2011 - 2017 Tamira, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parasietaire infectie: GiardiasisParasietaire infectie: GiardiasisGiardiasis (ook wel lambliasis genoemd) wordt veroorzaakt door de uiterst kleine parasiet Giardia Lamblia, die zich verm…
Giardia Lamblia (giardiasis): symptomen en behandelingGiardia Lamblia (giardiasis): symptomen en behandelingGiardiasis is een aandoening die wordt veroorzaakt door besmetting met de parasiet Giardia lamblia (zie foto), een kosmo…
Darmparasiet Giardia symptomen: buikpijn en winderigheidDarmparasiet Giardia symptomen: buikpijn en winderigheidEen darmparasiet kan chronische darmklachten veroorzaken. Last van buikpijn en winderigheid? Misschien is er een darmpar…
Infectie met Giardia/giardiasis: verschijnselen, behandelingInfectie met Giardia/giardiasis: verschijnselen, behandelingGiardia lamblia is een parasiet die over de hele wereld voorkomt. Slechte hygiënische omstandigheden zijn een belangrijk…
Giardiasis, symptomen en behandelingGiardiasis, symptomen en behandelingGiardiasis is een ziekte die wordt veroorzaakt door de parasiet Giardia intestinalis. Deze parasiet wordt wereldwijd gez…
Bronnen en referenties
  • www.dierenkliniekwilhelminapark.nl
  • Dierenartsencombinatie ZuidOost
  • http://commons.wikimedia.org
  • Afbeelding bron 1: CDC / Janice Haney Carr, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia!"

Reacties

Gina van Aarle, 16-10-2017 20:13 #3
Mijn Jack Russel eet mondjesmaat maar heeft hevige diarree en heel veel honger, zou graag weten wat voor medicijnen daar voor nodig. Zijn reageert niet op antibiotica. Wat is het beste? Dierenarts is bang voor kanker maar dat geloof ik niet ze is wel al 13 jaar maar wil haar nog niet kwijt en geloof niet dat het kanker is. Lijkt echt op deze kenmerken. Aub help me.

Bert, 23-01-2015 14:53 #2
Geachte,

Kan een volwassen hond diarree krijgen als hij last heeft van zijn gebit.

Met vriendelijke groet,
Bert Reactie infoteur, 09-02-2015
Ik weet niet precies wat u bedoelt met 'last van zijn gebit'. Een slecht gebit, met bijvoorbeeld veel tandsteen en eventueel ontstekingen, kan inderdaad tot allerlei andere lichamelijke klachten leiden. De bacteriën verspreiden zich dan door het bloed naar andere plekken in het lichaam en veroorzaken daar problemen. Of diarree een gevolg hiervan kan zijn durf ik zo niet te zeggen, daarvoor kunt u het beste even langs de dierenarts. Dat is bij een slecht gebit of 'last van zijn gebit' sowieso verstandig.

Marian, 10-07-2012 22:42 #1
Mijn pup heeft Giardia, is al aan zijn vijfde kuur Metrobac bezig, mag dit zolang? Reactie infoteur, 15-07-2012
Beste Marian,

Dat kunt u het beste overleggen met uw dierenarts. U kunt altijd een second opinion vragen bij een andere dierenarts, mocht u het niet helemaal vertrouwen. Giardia kan echter zeer hardnekkig zijn en behandeling soms lastig. Ik neem aan dat giardia is aangetoond en eventuele andere oorzaken zijn uitgesloten?

Ik wens u veel succes!

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Infoteur: Tamira
Laatste update: 08-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!