InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Koorts bij een hond - oorzaken en behandeling

Koorts bij een hond - oorzaken en behandeling

Koorts bij een hond - oorzaken en behandeling Koorts is een reactie van het lichaam op ziekteverwekkers, die door de temperatuursverhoging worden uitgeschakeld. Honden kunnen, net als mensen, ook koorts krijgen. Ze voelen zich dan slecht en zijn traag. De normale lichaamstemperatuur van een hond ligt tussen de 38 en 39 graden Celsius. Bij hogere temperaturen heeft een hond verhoging of koorts. Loopt de temperatuur op tot boven de 40 graden Celsius? Dan is het verstandig om een dierenarts te raadplegen. Je kunt de temperatuur zelf opnemen met een gewone, digitale thermometer, via de anus.

Wanneer heeft een hond koorts?

De lichaamstemperatuur van een volwassen hond ligt tussen de 38 en 39 graden Celsius. Voor puppy’s is een temperatuur van 39,5 graden Celsius normaal. Een hond heeft verhoging bij een temperatuur tussen de 39 en 39,5 graden Celsius. Bij een hogere temperatuur is het koorts.

Koorts of oververhitting

Oververhitting zorgt ook voor een stijging van de lichaamstemperatuur. Een verhoging van de lichaamstemperatuur wordt hyperthermie genoemd. Oververhitting is van tijdelijke aard. Als de hond is afgekoeld daalt de temperatuur weer tot normale waarden. Oververhitting ontstaat vooral na inspanning, onder invloed van hormonen, bij stress, in een te warme omgeving en bij warm weer. Koorts ontstaat wanneer de hond ziek is.

Wat doet koorts in het lichaam van een hond?

Door de temperatuursverhoging versnelt de stofwisseling, gaat het hart sneller kloppen en wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Dit heeft een positief effect op het immuunsysteem. Ziekteverwekkers worden gedood en afgevoerd en de zieke cellen genezen sneller.

De oorzaken van koorts

Koorts kan verschillende oorzaken hebben. Het ontstaat bij
  • Een virale infectie
  • Een bacteriële infectie
  • Een parasitaire infectie
  • Een ontstekingsreactie rond een tumor
  • Auto-immuunziekten
  • Tropische parasieten
  • Na een vaccinatie (verhoging)

Veel voorkomende symptomen bij koorts

In eerste instantie merk je vaak niet dat een hond ziek is. Maar als een hond afwijkend gedrag gaat vertonen kan er meer aan de hand zijn. De volgende symptomen kunnen erop wijzen dat de hond zich niet lekker voelt.

De hond:
  • is sloom.
  • vertoont afwijkend gedrag.
  • heeft warme oren en een warme buik.
  • hoest of ademt moeilijk. Dit kan een longontsteking zijn.
  • loopt mank. (let op verwondingen aan de poot)
  • heeft diarree, veroorzaakt door een virus of parasiet.
  • stinkt uit zijn bek.
  • heeft een ontstoken huid.

Wanneer wordt de lichaamstemperatuur te hoog?

Zodra de lichaamstemperatuur boven de 40 graden Celsius uitkomt is het verstandig om een dierenarts te raadplegen. Een dierenarts stelt de diagnose en schrijft medicijnen voor. Meestal zijn deze koortsverlagend en ontstekingsremmend (NSAIDs). Ook kunnen corticosteroïden bij auto-immuunziekten, antischimmelmiddelen of antibiotica worden voorgeschreven. Geef een hond nooit medicijnen die voor mensen zijn bedoeld zoals paracetamol of aspirine. Het hondenlichaam werkt anders dan het menselijk lichaam en zelfs het geven van een lage dosering kan fataal aflopen.

Waarom is een te hoge lichaamstemperatuur gevaarlijk?

Een te hoge lichaamstemperatuur is gevaarlijk omdat eiwitten veranderen en organen worden aangetast. De schade is onherstelbaar en de afloop kan dodelijk zijn. Ook als de koorts te lang aanhoudt kan er schade ontstaan.

Wat doet antibiotica in het lichaam?

Antibiotica wordt alleen voorgeschreven bij een bacteriële infectie. Bij een virusinfectie werkt het niet. Antibiotica remt de groei van bacteriën en dood ze. Het ondersteunt het afweersysteem. Een antibioticakuur moet altijd worden afgemaakt. Ook als de klachten zijn verdwenen. Zo voorkom je dat de klachten terug komen en de hond opnieuw ziek wordt. Antibiotica kan ook bij honden bijwerkingen geven. Maag-darmklachten zijn de meest voorkomende klachten. De hond is misselijk, moet overgeven, heeft een slechte eetlust of diarree. Daarnaast kan de hond allergisch zijn voor antibiotica.

Het opnemen van de lichaamstemperatuur

Met een gewone, digitale thermometer kun je zelf de temperatuur van de hond opnemen. De meest betrouwbare manier om dit te doen is via de anus.

Hoe ga je te werk?

  • Neem de temperatuur op wanneer de hond staat of ligt.
  • Vraag om hulp als de hond onrustig of gestrest is.
  • Met wat vaseline aan het uiteinde van de thermometer breng je deze gemakkelijk in de anus.
  • Til de staart op en breng de thermometer 2 cm in de anus.
  • Let op de anusreflex! Als de thermometer in de anus komt zal de kringspier zich aanspannen, dit wordt de anusreflex genoemd. Als deze reflex afwezig is kan er lucht in het rectum zitten waardoor de uitslag onbetrouwbaar is.
  • Wacht tot de thermometer klaar is en lees de temperatuur af.
  • Bij verhoging mag de hond uitzieken, bij koorts is het verstandig om een dierenarts te raadplegen.

De behandeling van een hond met koorts

Een hond met koorts heeft extra zorg nodig. Geef de zieke hond:
  • Een rustige plek waar hij kan slapen en laat hem met rust.
  • Drinken, want dat is belangrijk bij koorts. Zorg voor voldoende vers water om uitdroging te voorkomen.
  • Licht verteerbaar voedsel

Wat kun je doen als je geen thermometer hebt?

Wat kun je doen als je vermoedt dat je hond koorts heeft maar je hebt geen thermometer bij de hand? Let dan op het gedrag van je hond. Afwijkend gedrag, traagheid, diarree, hoesten en benauwdheid zijn tekenen die erop wijzen dat de hond zich niet goed voelt. Een zieke hond kan ook agressief reageren en zich afzonderen van mensen en soortgenoten. In veel gevallen zijn oorontstekingen of tandvleesontstekingen de oorzaak van koorts. Bij een oorontsteking krabt de hond aan zijn oor en vindt hij het niet fijn dat er iemand aan zit. Een tandvleesontsteking zorgt voor een vieze adem. Het gebit is geel en bruin en de hond kan niet eten vanwege de pijn. Bij ernstige ontstekingen vallen tanden en kiezen uit.
© 2018 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De fopspeen thermometerMet een fopspeen thermometer kunt u heel eenvoudig en zonder problemen uw kleintjes op koorts controleren. In feite is h…
Wat te doen wanneer je koorts vatWat te doen wanneer je koorts vatKoorts is een medisch teken waarbij je lichaamstemperatuur een hoogte boven het normale bereikt van 36,5 tot 37,5 graden…
Wat doen tegen koorts? Oorzaken en behandeling van koortsWat doen tegen koorts? Oorzaken en behandeling van koortsKoorts lijkt op het eerste zicht onrustwekkend en dat is het ook vaak. Je gaat plots erg zweten zonder dat er een duidel…
Het nut van koortsHet nut van koortsKoorts hebben hoort bij ziek zijn. Waarom de mens eigenlijk koorts krijgt, is voor velen een raadsel. Koorts is ontzette…
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rwltn1, Unsplash
  • https://dierenziekenhuizen.nl/honden/veel-voorkomende-symptomen/mijn-hond-heeft-koorts/
  • https://www.leef.nl/kennisbank/koorts-bij-honden
  • https://gelukkigehonden.nl/hond-heeft-koorts
  • http://hondheeft.nl/hond-heeft-koorts/
  • https://www.dierendokters.com/honden/temperatuur-opnemen-koorts

Reageer op het artikel "Koorts bij een hond - oorzaken en behandeling"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 11-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!