InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Aandoeningen bij de kat: pancreatitis

Aandoeningen bij de kat: pancreatitis

Aandoeningen bij de kat: pancreatitis Pancreatitis is de officiële naam voor een ontsteking van de alvleesklier. Het is een niet altijd eenvoudig te detecteren aandoening. Dit heeft te maken met de veelal vage klachten van de kat. Daar komt nog bij dat de oorzaak vaak niet te herleiden is. Maar gelukkig kan er in veel gevallen wel een dusdanige behandeling in gang gezet worden dat de kat weer beter wordt. Waar moet je bij de kat op letten als je een vermoeden hebt dat je kat pancreatitis heeft en hoe kan de kat adequaat geholpen worden?

Wat is pancreatitis precies?

Pancreatitis is een ontsteking van de alvleesklier. De alvleesklier is een klein orgaan in de buikholte en ligt vlakbij de maag en in de kromming van de dunne darm. De alvleesklier bestaat uit twee delen, te weten:
  • het endocriene deel
  • het exocriene deel

Endocriene deel

Dit kleine gedeelte is bekend door de hormonen die geproduceerd worden. Mogelijk de bekendste is toch wel insuline. Erg belangrijk bij de suikerstofwisseling. Als er hier iets mee aan de hand is, kan het suikerziekte veroorzaken.

Exocriene deel

Het grootste gedeelte van de alvleesklier produceert enzymen die in bolletjes worden opgeslagen. Deze enzymen hebben tot doel om in de dunne darm de voeding te helpen verteren. Het enzym amylase zorgt voor vertering van zetmeel. Het enzym trypsine regelt de vertering van eiwitten en lipase doet hetzelfde voor de vertering van vetten.

Bron: Eigen kat - AnnastaalBron: Eigen kat - Annastaal
Wat gaat er fout en waar ligt de oorzaak?
Bij een acute pancreatitis gaat de activatie van de enzymen niet goed en worden de enzymen in de alvleesklier al actief. Helaas is in de meeste gevallen niet vast te stellen waar de oorzaak ligt. Bij de chronische vorm is de ontsteking langer aanwezig en ontstaat er littekenweefsel in de pancreas. De productie van hormonen en enzymen neemt gestaag af. Ook hiervoor geldt dat de oorzaak vaak niet is vast te stellen. Wel iets vaker dan bij de acute vorm. Je kunt dan denken aan:
  • trauma
  • tumor
  • erfelijke factoren
  • vernauwing van de afvoergang naar dunne darm

Diagnose stellen

Omdat de klachten vaak vaag zijn, is de diagnose heel lastig te stellen. Er kunnen uiteenlopende klachten zijn en zijn ze meer gebundeld, dan is het goed de dierenarts te raadplegen. Klachten zijn zoal:
  • slechte eetlust
  • vermageren
  • sloomheid
  • braken
  • diarree
  • buikpijn
  • uitdroging
  • ondertemperatuur
  • koorts

Bij de kat kan de lichaamshouding beduidend anders worden en soms de gezichtsuitdrukking. Je moet je kat goed kennen om dit te kunnen detecteren. Hoe vaak deze aandoening voorkomt is niet bekend, maar omdat de klachten vaak zo vaag zijn zou het er wel eens beduidend meer kunnen zijn dan we denken.

Test

Sinds begin 21ste eeuw is er een test op de markt. Via het bloed kan pancreatitis vastgesteld worden. En soms is testen sowieso goed, al was het maar om bij vage klachten van de kat uit te sluiten dat dit het is.

Behandeling

Soms zijn de complicaties van dien aard dat de kat niet meer te redden is, maar meestal kan er een goede behandeling in gang gezet worden, zoals:
  • Het intraveneus toedienen van vocht om de vochtbalans te herstellen en de doorbloeding van de alvleesklier te verbeteren.
  • Pancreasenzymen over het voer strooien. Als de kat niet eet dan dwangvoeren, eventueel via een neussonde.
  • Pijnstillers in de vorm van morfine.
  • Antibraakmiddelen of maagzuurremmers (als de kat ook braakt).
  • Antibiotica bij een mogelijke bacteriële infectie.
  • Een vetarm dieet.
  • Vitamine B12 geven.
  • Corticosteroïden tegen de ontstekingsreacties.

Ook met een goede behandeling geldt dat je je dier goed moet blijven volgen. Er bestaat een mogelijkheid dat het dier er toch suikerziekte aan over zal houden.

Tot slot

Het is complex als de kat geen heel duidelijke symptomen heeft. Ziekte bij de kat is sowieso vaak al moeilijk te detecteren en helemaal als het vage klachten oplevert zoals bij pancreatitis. Maar bij goed zorgen voor je dier, volg je je dier ook. Dan is extra alert zijn als je een van de symptomen langer hebt gadegeslagen geen overbodige luxe.
Gerelateerde artikelen
Alvleesklier klachten / symptomen: mogelijke oorzakenAlvleesklier klachten / symptomen: mogelijke oorzakenDe alvleesklier of pancreas is een orgaan dat met twee belangrijke functies bij de spijsvertering heeft. Ten eerste de a…
Alvleesklier: functie en aandoeningenAlvleesklier: functie en aandoeningenDe alvleesklier heeft aan de ene kant een staart, en aan de andere kant loopt deze breed uit. De functie van de alvleesk…
Pijn aan de alvleesklier door alvleesklieraandoeningenPijn aan de alvleesklier door alvleesklieraandoeningenWaar kan pijn aan de alvleesklier op wijzen? Pijn in de bovenbuik welke uitstraalt naar de rug, kan wijzen op een aandoe…
Werking van de alvleesklier en pancreatitisWerking van de alvleesklier en pancreatitisDe alvleesklier of pancreas is een langwerpig orgaan dat zich bevindt in de bovenste buikholte, naast de twaalfvingerige…
Pancreatitis symptomen: buikpijn, misselijk, braken & koortsPancreatitis symptomen: buikpijn, misselijk, braken & koortsPancreatitis is een ontsteking van de alvleesklier. De alvleesklier is een langgerekte klier, die verscholen ligt achter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal
  • http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/kat/ziekten/467-alvleesklierontsteking-bij-de-kat
  • Neocat, 1e kw. 2016: “Pancreatitis bij de kat”
  • http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/pancreatitis.html
  • http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/pancreatitis
  • http://www.mcvoordieren.nl/alvleesklierontsteking-hond-kat
  • Afbeelding bron 1: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Aandoeningen bij de kat: pancreatitis"

Reacties

Ac van Rijswijk, 30-03-2017 17:02 #2
Hallo ik ben nog iets vergeten te vragen.
Ik zie ook in de behandeling vitamine B12 kan ik dat ook voor mijn kat, voor wat is dat.
En Pancreanzymen over het voer strooien en waar kan ik kopen kan dat ook bij de dierenarts.
Hartelijke groeten Mevr van Rijswijk.

Ac van Rijswijk, 30-03-2017 15:12 #1
Hallo ik heb een kat van bijna 15 jaar. 4Weken terug ben ik met de kat naar de dierenarts gegaan omdat hij niet wilde eten en veel braken.
Daar hebben ze bloed afgenomen en daar kwam uit dat hij alvleesklierontsteking heeft.
De dierenarts heeft medicijnen gegeven voor het braken en een prik voor de pijn.
Nu heb ik vet dieet en blikjes van het merk Y/D Prescription diet.
Die brokjes en een beetje van het blik voer doe ik door elkaar mengen maar dan likt hij alleen het blikvoer en de brokjes laat hij staan.
Als ik de brokjes fijn maak en dan een beetje van het blik voer dan eet hij het wel op, als ik voor de nacht een beetje brokjes in een schaaltje doet eet hij ze niet op.
Ik heb de dierenarts gebeld en ik heb het uitgelegd dat de kat niet gewoon zijn brokjes eet, maar ik moet gewoon zo door gaan.
Nu wil ik van u weten wat u denkt, wat ik moet doen.
Mevr van Rijswijk. Reactie infoteur, 30-03-2017
Als u teveel blikvoer geeft, is de kat niet hongerig genoeg om aan de brokjes te beginnen. Soms kan de brokjes een beetje vochtig maken, zodat het iets meer op 'pap' lijkt, nog wel eens helpen.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!