InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Incontinentie bij jonge honden door ectopische ureters

Incontinentie bij jonge honden door ectopische ureters

Incontinentie bij jonge honden door ectopische ureters Bij jonge honden of puppy's die lijden aan ongecontroleerde urine incontinentie, kan er sprake zijn van ectopische ureters. Dit is een anatomische aangeboren afwijking van de urinewegen. Dit is zowel voor de hond als voor het baasje een vervelende aandoening. Gelukkig is deze aandoening operatief wel te behandelen.

Wat zijn ectopische ureters?

Ectopische ureter is een term die verwijst naar een urineleider die zich anatomisch niet op de normale plaats bevindt. De ureter of urineleider is een buisje dat de nier met de blaas verbindt. Wanneer deze ectopisch zijn, wil dit zeggen dat één of beide urineleiders niet in de blaas uitmondt, maar op een andere plaats. De ureter kan uitmonden in de vrije buikholte of rechtstreeks in de plasbuis. Daarnaast kan de urineleider bij teefjes uitmonden in de vagina of baarmoeder en bij reuen in de prostaat of zaadleider. We spreken van éénzijdige ectopie wanneer één urineleider verkeerd aangelegd is en van bilaterale ectopie wanneer beide urineleiders verkeerd uitmonden.

Oorzaak

Er is nog weinig bekend over het ontstaan of de wijze van overerving van ectopische ureters. Er wordt aangenomen dat erfelijke factoren een belangrijke rol spelen. De aandoening komt bij bepaalde rassen wel vaker voor zoals bij de Entlebucher Sennenhond, Labrador retriever, Golden retriever, Siberische husky, Newfoundland, Bullebijter,West Higland White Terrier, Foxterrier en poedels.

Symptomen

Urine incontinentie

In normale omstandigheden wordt urine door de urineleiders in de blaas geloosd. De blaas beschikt over een sluitspier die de blaasopening dichthoudt. Hierdoor kunnen honden controle houden over hun urine. Bij ectopische ureters monden de urineleiders voorbij de sluitspier van de blaas, met als gevolg ongecontroleerde urineverlies of incontinentie. Deze incontinentie kan al optreden bij heel jonge hondjes. De incontinentie wordt meestal bij teefjes waargenomen. Bij reuen is de aandoening moeilijker waar te nemen. Omwille van de langere plasbuis zijn reuen meestal niet incontinent of treedt de incontinentie op na tweeënhalf jarige leeftijd op. De ectopische ureters kunnen bij de pups door de fokker worden opgemerkt wanneer de pup urine uit de nog niet gesloten navel lekt. Wanneer de navel wordt gesloten, krijgt de pup een dikke bulk door ophoping van urine. Nadien is deze afwijking nog merkbaar door het druppelen van urine en natte plekken waar de pup gelegen heeft (natte pups).

Urineweginfecties

Bij teefjes kan de vulva ontstoken zijn doordat de hond voortdurend nat is door urineverlies. Op die manier geraken bacteriën ook gemakkelijker binnen en kunnen er vaak terugkerende blaasontstekingen optreden. Dit leidt ertoe dat de hond een verhoogde aandrang tot urineren vertoont, binnenshuis gaat plassen of dat er bloed in de urine wordt waargenomen.

Algehele ziekte

Sommige honden met ectopische ureters hebben ook afwijkingen in de nieren. Wanneer het urineweg-systeem verkeerd is aangelegd, kan er bijvoorbeeld urinestuwing en terugkerende infecties ontstaan die ernstige schade kunnen berokkenen aan de nieren. Soms is de ureter te nauw waardoor er een te hoge druk ontstaat in de afvoersysteem. Dit kan ervoor zorgen voor het kapot springen van de nier met het overlijden van de hond als gevolg.

Huidinfecties

Door urineverlies is de hond constant nat. Dit kan ervoor zorgen dat er huidinfecties optreden in het liesgebied van de hond. Daarnaast kan de vacht ook gaan verkleuren en enorm gaan stinken.

Diagnose

De dierenarts zal in eerste instantie luisteren naar de vaststellingen. Honden die onbewust urine verliezen, zal je vooral merken tijdens het slapen of tijdens het liggen van het dier. Er ontstaan namelijk natte plekken waar de hond gelegen heeft. Daarna kunnen er onderzoeken voorgesteld worden. Via een echo, röntgenonderzoek, CT-scan of scopie kunnen de uitmondingen van de ureters in beeld gebracht worden.

Behandeling

De enige behandeling bestaat uit een operatieve ingreep waarbij een nieuwe uitmonding van de ureter in de blaas gemaakt wordt. Na de operatie kan urineverlies nog optreden omdat de sluitspier van de blaas zwak is. Door middel van medicatie is dit te verhelpen maar ook dit leidt niet altijd tot volledige continentie. Afhankelijk van de ernst van de ectopische ureter worden er goede en minder goede resultaten bereikt. Daarnaast kunnen bepaalde middelen het herstel versnellen, infecties voorkomen en het immuunsysteem versterken.
© 2015 - 2019 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ectopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslagEctopische hartslagen: Extra hartslagen na normale hartslagEctopische hartslagen zijn extra hartslagen die optreden vlak voor een normale hartslag. Ectopische hartslagen zijn norm…
Homeopathie bij urine-incontinentieHomeopathie bij urine-incontinentieAls u de aandoening urine-incontinentie heeft dan heeft u moeite met het ophouden van uw plas. Moeite met het ophouden v…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakHydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er sprake is van hydronefrose lopen de nieren vol urine. Dat komt vaak door een verstopping in de urinewegen. Hierdo…
Nadruppelen, ongewild urineverlies bij mannenOndanks schudden en wachten toch nadruppelen. Maar liefst één op de vijf mannen heeft last van ongewild urineverlies in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beethoven E, Pixabay
  • https://www.labradorkring.nl/ectopische-ureteren
  • www.spodan.com/nl/3088.html
  • www.seppl.nl/files/seppl/pdf/ectopische_ureters.pdf

Reageer op het artikel "Incontinentie bij jonge honden door ectopische ureters"

Reactie

Simone Visser, 22-07-2018 23:39 #1
Mijn labrador van 16 maanden is een week geleden geopereerd ivm ectopische ureter in een kliniek in Duitsland omdat ze daar ervaring mee hebben. Ze plaste voorheen goed maar was daarnaast veel inco van urine en als ze lag te slapen zag je het er gewoon uitdruppelen. Heb haar maandag weggebracht en ze moest een nacht blijven ivm een katheter, dinsdag hadden ze besloten nog een dag rust te willen geven aan de blaas en de katheter er woensdag uit te halen, urine kwam er helaas niet, nav de echo denken ze dat goede kant had waarschijnlijk een bloedstolsel in gezeten, de andere nier was nog niet aan het werk. Katheter weer terug en langer rust en dagelijks een echo, med voor de blaas. Katheter is er vandaag weer uitgehaald maar helaas, wel drang maar alleen wat druppels urine. Wat nu? morgen gaan ze met een ballon slangetje kijken of ze ik denk de urineleider kunnen verwijden, volgende stap opnieuw opereren, wat een spanning dit, gebeurt dit vaker? en wat kan er mis zijn? Hoop dat iemand me hierbij kan helpen… bedankt!

Infoteur: Oceane
Laatste update: 03-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!