InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De bedreigde Hyacint ara

De bedreigde Hyacint ara

De rode lijst van 1996 schrijft dat de aantallen Hyacint ara’s in het wild, drastisch zijn verminderd. De meest recente status die de Hyacint ara heeft toegeschreven gekregen in 2000 is ‘bedreigd’. Maar wat betekent dat nu? En welke maatregelen worden er genomen om de aantallen Hyacint ara’s in het wild te herstellen? De Hyacint ara (Anodorhynchus hyacinthinus) staat als ‘kwetsbaar / zeldzaam’ op de rode lijst van 1990 en 1994. De rode lijst van 1996 registreert de ara als ‘kwetsbaar’. De meest recente status die de Hyacint ara heeft toegeschreven gekregen in 2000 is ‘bedreigd’.

Van de in totaal 19 arasoorten zijn er twee uitgestorven en de overige 17 soorten hebben allemaal de Convention on International Trade in Endangered Species (CITES) status. Tien arasoorten staan geregistreerd onder CITES I, waaronder de Hyacint ara, en zeven arasoorten onder CITES II.

Rode lijst

Rode Lijsten zijn een internationaal toegepast middel om de aandacht te vestigen op soorten planten en dieren die bedreigd worden of al verdwenen zijn. Aan de hand van deze lijsten kan gericht beleid ontwikkeld worden om populaties die in de knel zitten te beschermen.

CITES

De Convention on International Trade in Endangered Species (CITES) oftewel de Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde uitheemse dieren en planten. Het CITES-verdrag regelt de internationale handel in bedreigde dieren en planten.
CITES kent drie bijlagen met elk een eigen beschermingsniveau. De bijlage waarin een soort is opgenomen, bepaalt of internationale handel is toegestaan en zo ja, onder welke voorwaarden.
  • Bijlage I omvat soorten die, onder meer door internationale handel, met uitsterven bedreigd zijn. Commerciële handelingen met deze soorten zijn niet toegestaan.
  • Bijlage II omvat soorten die, onder meer door internationale handel, met uitsterven bedreigd kunnen worden.
  • Bijlage III omvat soorten waaraan een land, waar zo’n soort voorkomt, bescherming wil bieden om te voorkomen dat deze door internationale handel uitsterft in dat land.

Kweekprogramma voor de Hyacint ara

In 1989 is er een EEP (European Endangered species Program) voor de Hyacint ara opgezet. Dit wil zeggen dat voor deze arasoort een intensief populatie management wordt gevoerd in dierentuinen lid van EAZA (European Association of Zoos and Aquaria). Gegevens betreffende de status van alle individuele Hyacint ara’s, gehouden in de dierentuinen, worden zorgvuldig bijgehouden en geregistreerd. Tevens worden elk jaar aanbevelingen gedaan met welke ara’s en uit welke dierentuinen gekweekt dient te worden of niet. Eén van de uitgangspunten voor EEP's is het terugplaatsen van bedreigde diersoorten in de natuur. Een goede herintroductie voor de Hyacint ara in het wild is noodzakelijk. Noodzakelijk voor een goede herintroductie in het wild is het koppelen van succesvolle broedparen, die voor nakomelingen zorgen. Daarbij is veel onderzoek nodig naar een geschikte plaats waar de gekweekte Hyacint ara's losgelaten kunnen worden, zonder dat ze bedreigd worden door menselijke activiteiten.

Lees verder

© 2007 - 2019 Leplat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De douane: wat mag je invoeren en wat niet?De douane: wat mag je invoeren en wat niet?Iedereen weet dat je geen wapens of drugs mee mag nemen langs de douane op het vliegveld. Maar er zijn ook zaken waarbij…
Tropisch hardhout: PalissanderhoutTropisch hardhout: PalissanderhoutDe hardhoutsoort palissander is erg geliefd om zijn eigenschappen en toepassingsmogelijkheden. Het hout komt van kleine…
Zwarte wouw, Milvus migransZwarte wouw, Milvus migransDe zwarte wouw, Milvus migrans, is een roofvogel die maar zelden in Nederland voorkomt. Als hij hier al voorkomt is het…
De kleine ijsvogelvlinder is een bedreigde dagvlinderDe kleine ijsvogelvlinder is een bedreigde dagvlinderIn Nederland staan er dagvlinders op de rode lijst. Vlinders die al verdwenen zijn, vlinders die bedreigd worden én vlin…
Bronnen en referenties
  • http://www.minlnv.nl
  • http://www.iucnredlist.org

Reageer op het artikel "De bedreigde Hyacint ara"

Reacties

Danielle, 08-03-2011 13:58 #2
We hebben overal in de wereld met CITES te maken. CITES zit in meer dan 100 landen, waarvan wij ook. Nederland heeft ook veel meer te maken met CITES dan met de Flora- en faunawet.

Herman Kremer, 08-12-2007 08:41 #1
De correcte Nederlandse naam van deze vogel is: hyacinthara (dus niet met een hoofdletter en in één woord). Verder is het zo dat wij binnen de EU niet zozeer met CITES te maken hebben, maar met de 'vertaling' van deze regels binnen de Europese Unie (EU-Basisverordening) en binnen onze nationale wetgeving (Flora- en faunawet).

Infoteur: Leplat
Laatste update: 19-11-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Hyacint ara
Reacties: 2
Schrijf mee!