InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De grote renkoekoek (Greater roadrunner)

De grote renkoekoek (Greater roadrunner)

De grote renkoekoek is vooral bekend geworden door de tekenfilmpjes over Roadrunner. Daarin probeert een coyote de vogel te vangen. Wat is de renkoekoek eigenlijk voor een vogel? Is het inderdaad een heel snel dier of valt dat wat tegen? Waar komt de vogel voor en hoe ziet zijn leven er nou eigenlijk uit? Roadrunner
De renkoekoek is vooral bekend uit de tekenfilms Roadrunner. In deze tekenfilmserie probeert een coyote een roadrunner te pakken te krijgen, zodat hij wat te eten heeft. De Roadrunner (ook wel de renkoekoek dus) is de coyote telkens te snel af. Daarom besluit coyote andere maatregelen te nemen en bouwt hij de meest bizarre machines om de vogel te pakken te kunnen krijgen. Telkens faalt hij weer enorm, waardoor hij weer van een berg afvalt of waardoor een bom vlakbij zijn gezicht ontploft. De tekenfilmserie is ontwikkeld door Warner Bros en de korte afleveringen zijn een enorme bron van humor.

De grote renkoekoek

De grote renkoekoek is de herkennen aan zijn gevlekte verenpak en het kuifje op de kop. Hij heeft een lange staat en snavel. Hij kan tussen de 50 en 57 centimeter hoog worden en weegt meestal rond de 300 gram. Zijn geluid is opvallend en als je goed luistert kun je inderdaad het bekende ‘meep-meep’ horen uit de tekenfilms. De vogel is ontdekt in de staat New Mexico van de Verenigde Staten, maar tegenwoordig kun je hem vooral in het zuidwesten van de Verenigde Staten en het noorden van Mexico vinden. Hij leeft in de woestijn of in de omgeving daarvan.

Rennen

Het is een interessante vogel om te bekijken. Zeker wanneer hij door de woestijn rent om een hagedis te pakken. Dit is ook precies waar de grote renkoekoek bekend door is geworden. Hij vangt zijn prooi niet alleen vanuit de lucht, maar ook vanaf de grond. Door zijn lange poten kan hij 40 kilometer per uur rennen. Op deze manier vangt hij niet alleen hagedisjes, maar ook insecten, kleine slangen (ook ratelslangen), vogeleieren, jonge vogeltjes, spinnen en schorpioenen. Ook gebruikt hij zijn renkunsten om van vijanden te ontsnappen. De coyote is (net als in de tekenfilm) één van deze vijanden. De renkoekoek kan zo hard rennen, omdat hij zijn eigen lichaam met zo’n 7 graden weet te verhogen door een donkere vlek op zijn rug.

Nesten

De grote renkoekoek maakt zijn nest meestal in lage bomen, cactussen of struikgewassen. Het mannetje broedt de eitjes meestal uit. De meeste paartjes leggen vier tot vijf eieren. De jonge vogeltjes kunnen hun eigen voedsel al na drie weken dat ze uit het ei zijn gekomen vangen.

Andere talen

De grote renkoekoek wordt natuurlijk overal anders genoemd. Hier volgt een klein overzicht:
  • Nederlands – grote renkoekoek
  • Engels – greater roadrunner
  • Latijn - Geococcyx californianus
  • Spaans – Correcaminos Norteño

Dierentuin in Nederland

De grote renkoekoek is sowieso te bewonderen bij Burgers' Zoo in Arnhem. In deze dierentuin kun je de vogel vinden in de speciale desert. Hier is de omgeving vergelijkbaar met de Verenigde Staten, waar het dier oorspronkelijk vandaan komt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: 50 common birds of the southwest, ISBN: 0-911408-83-5

Reageer op het artikel "De grote renkoekoek (Greater roadrunner)"

Reactie

Anita Bongers, 26-02-2009 17:05 #1
Prachtige en komische vogel er zit er nu ook 1 in dierenpark blijdorp, prachtig.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!