InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogelreizen naar Spanje

Vogelreizen naar Spanje

Spanje is niet alleen een topbestemming voor een zonvakantie, maar ook voor een vogelreis. Vooral als u roofvogels zoals gieren en arenden wilt spotten, is Spanje een absolute aanrader. U kunt kiezen voor een georganiseerde reis, maar u kunt natuurlijk ook op eigen gelegenheid een vogelreis naar Spanje maken! Door het zonnige klimaat, de gebergtes en de grote natuurgebieden is Spanje voor veel vogels een overwinterland en mede daardoor één van de beste vogellanden van Europa. U vindt geweldige vogelgebieden in het hele land, zoals:

  • De Pyreneeën en de Elbro-delta in het Noord-Oosten, vlakbij Barcelona
  • De provincie Extremadura tussen Madrid en de grens met Portugal
  • Het Nationale Park Doñana in het zuiden, bij Malaga

Het aanbod van georganiseerde vogelreizen naar deze en andere Spaanse vogelgebieden is groot. In de meeste gevallen gaat het om groeps- of individuele reizen van een week. Het (vroege) voorjaar is over het algemeen de populairste periode.

300 vogelsoorten in de Ebro-delta

In het aan zee gelegen, moerasachtige Nationale Park de Ebro Delta worden niet minder dan 300 soorten vogels waargenomen, meer dan de helft van het aantal soorten in heel Europa. U vindt hier o.a. grote broedkolonies ralreigers, koereigers en purperreigers.
Bovendien vormt dit waterrijke gebied een favoriete rustplaats voor enorme groepen ibissen en flamingo’s.
De Ebro Delta is vanuit Barcelona uitstekend te combineren met een trip naar de Spaanse Pyreneeën, dat een waar paradijs voor roofvogels is, zoals lammergier, vale gier en steenarend.

Roofvogels en trappen in Extremadura

De in centraal Spanje gelegen provincie Extremadura heet niet voor niets zo. Het betekent ‘extreem zwaar of hard’, verwijzend naar het extreme klimaat en landschap. ’s Zomers wordt het hier soms bijna 50 graden, terwijl het ’s winters regelmatig streng vriest. Het landschap kenmerkt zich voornamelijk door een ruig steppegebied, afgewisseld met rivieren: groen en kleurrijk in het voorjaar, dor in de zomer. Het is één van de beste bestemmingen in Europa voor een vogelreis gericht op bijzondere roofvogels.
In het Nationale Park Monfraguë leven zeer zeldzame roofvogels zoals de keizerarend en de zwarte gier. Daarnaast is Extremadura hét gebied om de grote trap te zien. Naar schatting leven hier 23.000 exemplaren van deze grote vogel, 50% van alle grote trappen ter wereld.

Ibissen, Flamingo’s en sternen in Nationaal Park Doñana

In het uiterste zuiden van Spanje ligt Nationaal Park Doñana. Dit moerasachtige gebied is één van Europa’s belangrijkste gebieden voor trekvogels. Omdat er nauwelijks wegen door Doñana lopen, is het aan te raden om dit gebied tijdens een georganiseerde vogelreis of via een ter plekke geregelde vogelexcursie te ontdekken.
Bijzondere vogels die u in Doñana kunt spotten, zijn de uiterst zeldzame keizerarend, knobbelmeerkoet en marmereend. Erg indrukwekkend zijn bovendien de grote koloniën flamingo’s en zwarte ibissen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.birdingbreaks.nl

Reageer op het artikel "Vogelreizen naar Spanje"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 01-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!