InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Kippenras: vechthoenders

Kippenras: vechthoenders

Kippenras: vechthoenders Vechthoenders zijn kippenrassen die al eeuwenlang voor hanengevechten gehouden worden. De dieren staan bekend om hun agressieve karakter, opgerichte houding en krappe bevedering. In de westerse wereld komt er steeds meer kritiek op de hanengevechten en deze zijn in veel Europese landen reeds verboden. Hoe kan je een vechthoender herkennen, welke soorten hanengevechten zijn er en welke vechthoenderrassen zijn er bekend? Tegenwoordig vindt er een verschuiving plaats van vechthoender naar showhoender, waarbij de dieren vaker geselecteerd worden op bouw en kleurslagen, in plaats van op agressie, zodat de dieren op shows met elkaar kunnen strijden om hun uiterlijk.

Inhoud

Wat zijn vechthoenders?

Vechthoenders zijn kippenrassen die van oorsprong gefokt zijn om te vechten met andere vechthoenderrassen. Naast hun vrij agressieve karakter vertonen zij een grote diversiteit aan kleuren, houdingen en modellen. Vechthoenders worden gezien als de oudste hoenders ter wereld en staan ook vaak aan de basis van hedendaagse vlees- en legrassen.

Geschiedenis van vechthoenders

Alle vechthoenders hebben één belangrijke eigenschap gemeen: hun wil om onderling langdurig te vechten. Deze vechtdrang wordt in het Engels ook wel ‘gameness’ genoemd. Vooral de hanen zijn erg agressief naar elkaar toe.

De reden dat er zoveel vechthoenderrassen zijn ontwikkeld, is waarschijnlijk omdat de mens weinig andere vormen van vertier kende en daardoor de behoefte had om met een grote groep mensen te kijken naar dieren die met elkaar gingen vechten. Deze behoefte aan vertier door het kijken naar vechtende dieren is niet alleen bij hanengevechten gebleven, dit zie je ook terug bij andere diersoorten. Zo zijn er bijvoorbeeld ook typische vechtrassen bij de honden, en zijn er ook een aantal runderrassen die bij elkaar in de vechtring gezet werden, net als dat er ook gefokt werd op agressieve vissen om met elkaar te laten vechten (de zogenoemde kempvissen).

Leeftijd van vechthoenders

Vechthoenders die in de ‘ring’ ingezet worden, leven vaak niet lang, omdat ze tijdens het gevecht doodgaan of later komen te overlijden aan hun verwondingen.

De wedstrijdhanen moeten volledig uitgegroeid zijn voordat ze aan wedstrijden mogen deelnemen, en in de meeste landen geldt een minimale leeftijdsgrens van 1,5 jaar.

Verzorging van vechthoenders

Vechthoenders die aan wedstrijden deelnemen, worden uitmuntend verzorgd en getraind door hun eigenaar, zodat de hanen in optimale conditie aan de wedstrijd kunnen beginnen.

Uiterlijk van vechthoenders

De verschillende vormen van hanengevechten die gehouden worden, hebben ertoe geleid dat er een grote diversiteit bij de vechthoenrassen waarneembaar is. De kleuren van de dieren waren daarbij van ondergeschikt belang, vooral de bouw en het agressieve karakter waren fokcriteria.

De meest genoemde fokcriteria voor vechthoenders die voor wedstrijden ingezet worden zijn:
  • Kracht
  • Vechtstijl
  • Wil om te vechten
  • Bouw

Als je naar een gemiddelde vechthoender kijkt – ongeacht ras – zie je een dier met een uitdagende, vaak opgerichte houding met een harde en sterk ontwikkelde bespiering. De schouders zijn vaak hoog aangezet en de vleugels krachtig gespierd. De bevedering is hard, maar matig ontwikkeld. Hanen hebben bovendien veel minder (of zelfs geen) sierbevedering bij de staart en het zadel dan de landhoenders. De krappe bevedering en de weinige sierbevedering zorgen ervoor dat de tegenstander minder houvast heeft op het dier.

Om de kop en hals goed te beschermen tijdens gevechten, beschikken vechthoenen vaak over extra huidplooien op de kop. Zodoende komen de ogen dieper te liggen en wordt de kans op oogletsel verminderd. De kam, kin- en oorlellen zijn ook vaak zeer klein bij deze rassen of ontbreken zelfs.

De snavel is een belangrijk aspect bij de hanengevechten en de snavel moet dan ook krachtig en kort zijn.

Eigenschappen van vechthoenders

De vechthoenders worden voornamelijk gefokt op hun agressieve karakter. Ondanks dat de vechthoenders nu steeds meer en meer tot de showrassen gaan behoren, wordt er nog steeds veel geselecteerd op een agressief karakter. Dit agressieve karakter zorgt er namelijk voor dat de dieren hun provocerende houding behouden, evenals de vaak felle en pientere uitdrukking in de ogen.

Welke vechthoenders bestaan er?

Er bestaan een groot aantal vechthoenders, waarvan de meest bekende hieronder weergegeven worden:

Verschillende soorten hanengevechten

Veel mensen denken dat hanengevechten altijd hetzelfde verloop hebben: dat één van de hanen het leven laat - de nog levende haan is dan de winnaar van de wedstrijd. Deze wedstrijdvorm heet ‘dead game’, maar is zeker niet altijd van toepassing. Vaak moeten de dieren tegen elkaar vechten tot duidelijk genoeg is welke haan de winnaar wordt, op dat moment worden de dieren al uit elkaar gehaald.

Daarnaast zijn er nog veel andere soorten hanengevechten, welke vaak op minuscule gebieden van elkaar verschillen. De typen zijn vaak ook cultuur- of regiogebonden.

Verbod op hanengevechten

Eeuwenlang werden er hanengevechten georganiseerd en werd dit als volksvermaak gezien. Echter is – voornamelijk – de laatste 50 jaar een omslag te zien, vooral in de westerse wereld. Daar worden dierengevechten nu als wreed gezien, en in veel westerse landen worden hanengevechten (en gevechten tussen andere dieren) verboden. Wie zulke gevechten organiseert, dieren houdt met als doel ze met elkaar te laten vechten, of wie een bezoek brengt aan dierengevechten, kan rekenen op hoge geldboetes en zware straffen.

Van vechthoender naar showras

Omdat in veel westerse landen, waaronder ook Nederland en België, een verbod geldt op hanengevechten, heeft er een omslag plaatsgevonden in de wereld van de vechthoenders. Nu wordt er minder op agressie gefokt, maar op uiterlijk. Tegenwoordig zijn er ook een aantal rassen ontwikkeld voor op shows, in plaats van voor gevechten. Voorbeelden hiervan zijn de Modern Engelse vechthoenders en Modern Engelse vechtkrielen. De dieren worden meer en meer geselecteerd op houding, uiterlijk en kleurslagen.

Houden van vechthoenders

Als je graag vechthoenders wilt houden, zijn er een aantal dingen waar je als toekomstig eigenaar rekening mee moet houden. Vechthoenders hebben (nog steeds) een zeer agressief karakter en kunnen vaak niet samen met andere rassen samen gehouden worden. Ook onderling – dieren van hetzelfde ras – kunnen flink met elkaar op de vuist gaan.

Hennen en hanen zijn allebei vechtlustig en dulden vaak geen andere soortgenoten om zich heen. Het beste is om de kippen in een klein toompje te houden van één haan en één hen (maximaal twee hennen).

Naar hun verzorger toe zijn de meeste vechthoenders echter vertrouwelijk van aard. Naar mensen toe vertonen zij zelden tot nooit agressie, zeker niet als de dieren genoeg ruimte hebben en al van jongs af aan gewend zijn aan de omgang met mensen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenrassen: De YokohamaWereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoe…
Kippenras: Moderne Engelse vechtkrielKippenras: Moderne Engelse vechtkrielDe moderne Engelse vechtkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 625 gram. De die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vyas16muthu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vechthoenders
  • http://www.vechthoenderfokkersvereniging.com/
  • https://www.garvo.nl/nl/2017/01/03/3648/
  • http://optimumavium.com/index.php/rassen
  • http://vechthoendervriendenkringbelgie.tripod.com/rassen/rasinfo.htm
  • https://luiksevechter.weebly.com/vechthoender-clubs--verenigingen.html
  • http://www.bloggen.be/vechthoenders/
  • https://www.pluimveemuseum.nl/2019/01/01/vechthoenders/

Reageer op het artikel "Kippenras: vechthoenders"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!