InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > 4 kippenrassen: wat meer info

4 kippenrassen: wat meer info

In het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte en de zijdehoender.

De Antwerpse baardkriel

De Antwerpse baardkriel is een kippenras dat vooral geschikt voor het houden in een kleine ruimte. Ze hebben een levendig karakter, maar worden ook gemakkelijk handtam. De hennetjes leggen kleine crèmekleurige eitjes en broeden die zelf uit. De borst is zeer breed en wordt tamelijk opgeheven en naar voren gedragen. Een zeer volle driedelige baard is het handelskenmerk van de Antwerpse baardkriel. Dit kippenras heeft een rozenkam en de ogen zijn meestal donkerbruin gekleurd. Dit ras is afkomstig uit België.

De Cochin

De Cochin is een kippenras dat zijn oorsprong heeft in China. Het is één van de grootste en zwaarste rassen ter wereld. Het is een ras dat zowel hoog als breed is. Het is een exotisch ras met een enorme bolronde staart. Ze hebben een imposant lichaam en hierdoor zijn ze niet in staat om te vliegen, dus volstaat een lage omheining om deze kippen in de ren te houden. Ze hebben ook pootbevedering. De hennen zijn goede legsters en worden gemakkelijk en meermaals per jaar broeds. Ze brengen hun jongen op uitstekende wijze groot. Ze hebben een enkele kam. Het is een erg rustig ras.

Wyandotte

Van oorsprong komt dit ras uit Amerika. De Wyandotte is eigelijk een zeer makkelijk ras om te houden, en dus sterk aan te bevelen voor een beginner. Ze hebben rustig en vertrouwelijk karakter, hoewel ze ook erg levendig zijn. Het zijn uitstekende moeders, maar maar middelmatige eilegsters. De Wyandotte heeft een rozenkam en een ronde lichaamsvorm.
De poten van de Wyandotte zijn geel. Dit ras heeft een korte staart die goed gespreid is.

Zijdehoender

De zijdehoenders zijn hoogst waarschijnlijk ontstaan in China. Zijdehoenders zijn een halfkrielen. Het zijn de kleinsten van de grote rassen. Ze wegen o¬ngeveer 1000 tot 1600 gram. De hennetjes hebben een erg bolstaande kuif. De zijdehoen is makkelijk handtam te maken. De hennetjes zijn geen goede ei-leggers, maar wel goede broedsters. Hun vel is meestal donkerblauw ofwel zwart. De veren zien eruit als dons, vanwaar ook de naam komt. Zijdehoenders hebben blauwe poten en grote donkere ogen. Ze hebben een walnootkam, die purperkleurig is. Ze hebben ook een extra teen, namelijk 5 tenen i.p.v. 4 tenen.
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "4 kippenrassen: wat meer info"

Reactie

Jan, 11-02-2008 21:11 #1
Ja wyandotte kippen zijn inderdaad makelijke kippen je kunt ze houden ze zijn rustig vliegen niet en legen goed en veel vlees voor de soep.

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 25-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!