De Zoetwatermurene

De murene is een mysterieuze vissoort die meestal in donkere grotten in diepe zeeën leeft. Hieronder wat meer uitleg over de zoetwatermurene, een soort die af en toe gehouden wordt in aquariua van liefhebbers. De murene is een straalvinnige vis uit de familie van de murenen, orde palingachtigen. De maximale lengte dat deze murenesoort kan bereiken in 60 tot 80cm.

Latijnse naam

De latijnse naam van de zoetwatermurene is 'Gymnothorax tyle'

Uiterlijk

De vis heeft geen zijlijn, maar wel een rugvin en een anaalvin. Verder heeft het lichaam een gedrongen aalachtige vorm,die toch ook wat afgeplat is.

Leefwijze

Deze soort van murene leeft in zoetwater/brakwater in een tropisch klimaat op een diepte van 2 tot 30m. Ze leven van nature dus in brakwater, maar kunnen naar zee gaan of naar de rivieren trekken. Murenen zijn voornamelijk in de avond en vroege (schemerlicht) ochtend actief. Het open en toe gaan van de bek van murenes heeft niets met agressie te maken, maar enkel met hun ademhaling.

Voeding

Het is een roofvis. Het voedsel is voornamelijk dierlijk: kleine visjes zoals guppys, neon tetra’s, garnalen, ... Wanneer de dieren zich op hun gemak voelen, zullen ze al snel het aangeboden voedsel accepteren. De murene kan relatief grote prooidieren grijpen. Plaats dus enkel grotere vissen bij in het aquarium.

Gemiddelde leeftijd

Ze groeien zeer langzaam. Ze kunnen zeer oud worden. (tot 30j.)

Huisvesting

Zorg voor voldoende verstopplaatsen. De decoratie van het aquarium moet bijzonder stevig in elkaar zitten! Het zijn vrij ‘hevige’ dieren. Plaats best ook enkel PVC-buizen in het aquarium waarin ze zich kunnen verbergen om hun prooi te nuttigen. Houdt de watertemperatuur rond 15-30°C. Houd er rekening mee dat murenes ware ontsnappingskunstenaars zijn. Elke opening moet dus goed dicht zitten, ook openingen tot ongeveer 20 cm boven het wateroppervlak. Om murenes te hanteren, neem je ze best met een vangnet.

WAARSCHUWING
: De beet van een murene kan erg pijnlijk zijn en langdurige verwondingen veroorzaken.
© 2007 - 2020 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Zoetwatermurene"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: December 2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!