InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Macropharyngodon bipartitus Diamant lipvis

Macropharyngodon bipartitus Diamant lipvis

De diamant lipvis is een prachtige vis om te zien. Op jonge leeftijd zijn alle dieren vrouwelijk, later zal er per groepje één dier mannelijk worden. Zij krijgen een totaal andere kleur en een ander patroon. Deze vis is helaas niet heel makkelijk houdbaar, maar voor de ervaren zeeaquariaan zeker de moeite waard.
  • Wetenschappelijke naam: Macropharyngodon bipartitus
  • Nederlandse naam: Diamant lipvis
  • Familie: Labridae (Lipvissen)
  • Geslacht: Macropharyngodon
  • Herkomst: Indische oceaan, Stille oceaan, Rode zee
  • De diamant lipvis komt in de natuur voor in lagunes en op beschutte riffen. De vis wordt gevonden op een diepte van 2-25 meter.
  • Ontdekt: Smith, 1957

Maximale lengte

De diamant lipvis wordt ongeveer 13 cm lang.

Minimale aquariumgrootte

Voor één of twee vissen geldt 200 liter als minimum bakgrootte, voor een groepje dient het aquarium een stuk groter te zijn.

Watertemperatuur

23-26 graden Celcius

Dieet

Deze vis zwemt constant door het aquarium op zoek naar micro-organismen om te eten. Ze dienen bijgevoerd te worden met mysis, cyclops, artemia en soortgelijk voer, de voerdeeltjes moeten niet te groot zijn aangezien de vissen een kleine bek hebben. Deze vissen hebben soms moeite om aan vervangend (dood) voedsel te wennen. Een refugium kan helpen om deze vis zoveel mogelijk natuurlijk voedsel te bieden, dit vergroot de kans op succes. Ook kan er geprobeerd worden om eerst levend voer te geven en wanneer dat opgenoment wordt, langzaam over te gaan naar bijvoorbeeld diepvriesvoer.

Soortgenoten

De diamant lipvis komt in de natuur voornamelijk in harems voor. In het aquarium kan de vis ook goed op deze manier gehouden worden. Hierbij is één mannetje met drie vrouwtjes een ideale combinatie. Op jonge leeftijd zijn alle diamant lipvissen vrouwelijk, uiterlijk zijn ze dan ook identiek. Wanneer de dieren wat ouder worden zal per groepje of harem één vis veranderen naar man. De mannelijke lipvis zal ook uiterlijk een gedaanteverwisseling ondergaan en krijgt een groene kleur en een ander patroon dan de vrouwelijke vissen. De artikelfoto laat twee jonge dieren zien, die beide de vrouwelijke kleuren dragen.

Houdbaarheid

De diamant lipvis is een wat moeilijker houdbare vis. Hij heeft vaak moeite om te wennen aan de aquariumomstandigheden. Ook het eten is bij sommige exemplaren een probleem. Indien de vis zich succesvol aan de aquariumomstandigheden aanpast en dus ook goed vervangend voer aanneemt, is de vis goed houdbaar.

Opmerkingen

Deze vis slaapt en schuilt in de zandbodem en deze dient hier dik genoeg voor te zijn. Een laag van 7 cm is een goede richtlijn.
Omdat er tijdens het graven vaak zand verplaatst wordt is deze vis geen ideale combinatie met gevoelige koralen die op de zandbodem liggen. Als deze koralen vaak zand over zich heen krijgen gaan ze steeds minder vaak open staan of beschadigen ze. Dit kan uiteindelijk tot de dood van het koraal leiden. Voor lederkoralen is dit minder een probleem dan voor steenkoralen.
© 2011 - 2019 Ilsemarietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Reef aquarium fishes - Scott W. Michael
  • www.zeewaterforum.info

Reageer op het artikel "Macropharyngodon bipartitus Diamant lipvis"

Infoteur: Ilsemarietje
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!