InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Drakenkop "Gobioides broussonetti"

Drakenkop "Gobioides broussonetti"

Ondanks zijn angstaanjagende uiterlijk is de Drakenkopvis, of in het latijns Gobioides Broussonetti, een zachtaardige aquariumvis die in tegenstelling tot wat sommige boze tongen doen beweren uw vissen niet zal opjagen en/of veroberen. Wel heeft deze vis wat extra aandacht nodig voor u deze aanschaft. Ik heb mijn best gedaan om de belangrijkste punten hieronder op een rijtje te zetten.
  • Nederlandse Naam: Drakenkop / Drakenkopvis
  • Latijnse naam: Gobioides broussonetti
  • Overige namen: Dragon Goby, Dragon Fish, Violet Goby
  • Familie: Gobiidae
  • Herkomst: Atlantische kust van Georgia (USA) tot Noord-Brazilië
  • Waterlaag: Bodembewoner
  • Grootte: Rond de 30 cm. In het wild rond de 60 cm.
  • Temperatuur: 22-26 graden Celsius
  • Afmeting aquarium: Minimaal 120 cm. Het langer hoe beter. De hoogte is van ondergeschikt belang daar het een bodembewoner is.

Watertype

Van origine is de Gobioides broussonetti een brakwatervis. Om de vis het beste tot zijn recht te laten komen is het aan te raden de saliniteit (zoutgehalte) op 1% te houden. De hoeveelheid zouten bedraagt dus 10,0 gram per kg water.
Doordat de Gobioides broussonetti een goed aanpassingsvermogen heeft kan deze ook in zoetwater worden gehouden. Men dient geleidelijk de zouttoevoeging te verminderen. Neem hier ruim de tijd voor!

Tegenwoordig wordt de Gobioides broussonetti ook in zoetwater gekweekt. Vraag bij aanschaf altijd na of de vis in brak of zoet water is gekweekt. Helaas hebben vele vissen het loodje gelegd door de vis plots van brakwater in zoetwater te plaatsen.

PH van het water dient te liggen tussen de 6.5-8.5.

Ondergrond

De Gobioides broussonetti prefereert een zand/modder bodem. Hij zuigt zand in zijn bek en filtert op deze manier de voeding uit het zand. Daarnaast vindt hij het heerlijk om te woelen in het zand.

Schuilplekken

De Gobioides broussonetti prefereert veel schuilplekken waaronder buizen, rotsen etc. en liever teveel dan te weinig. Heb je meerdere bodembewoners die een schuilplaats prefereren zorg dan voor voldoende schuilplekken.

De Gobioides broussonetti is van nature niet schuw maar hou je hem met agressieve medebewoners dan kan het zijn dat hij zich blijft verschuilen in de plek die vaak het verst van zijn belagers af ligt.

Voeding

Zowel levend voer als diepvriesvoer. Hij houdt van wormen en kreeftachtigen met een voorkeur voor rode muggenlarven. Daarnaast is Artemia, Enchytreeën en Mysis zeer geschikt voedsel. Ook Tubifex is geschikt maar net als Enchytreeën bevat dit veel vet en het is dan ook aan te raden dit maximaal 1x per week te voeren.

Ondanks zijn uiterlijk is de drakenkop geen rover. Mocht er tijdens het eten bijvoorbeeld een baby gup in zijn mond verdwijnen dan is de kans wel aanwezig dat deze wordt opgegeten maar de Gobioides broussonetti zal niet actief op vissen jagen.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de Gobioides broussonetti past absoluut niet bij zijn karakter. Hoewel hij er angstaanjagend uitziet is het een zeer sociale vis. Een gezonde Gobioides broussonetti kan worden herkend aan een blauw metallic kleur met een gouden gloed op de buik. Een ander kenmerk van de Gobioides broussonetti zijn de kleine oogjes. Hiermee ziet hij bijna niets. Je zal hem tijdens zijn zoektocht naar voedsel ook vaak langs het voer zien zwemmen. In tegenstelling tot zijn kleine oogjes heeft de Gobioides broussonetti een zeer grote bek met vele kleine tandjes.

Karakter

Zoals hierboven reeds vermeld is het een zachtaardige vis met een imposant uiterlijk. De Gobioides broussonetti is een levendige vis en zal zich, zonder agressieve medebewoners, veelvuldig laten zien. Normaliter zal hij geen andere bewoners aanvallen. Hou deze vis niet samen met andere agressieve (grond) bewoners. Door zijn karakter bijt hij niet snel van zich af en zal daarom altijd het slachtoffer blijven en een vervelend bestaan hebben.

Levensverwachting

In gevangenschap kan de Gobioides broussonetti een leeftijd bereiken van ongeveer 10 jaar.

Kweek

De kweek dient te geschieden in een groot aquarium met voldoende schuilplaatsen met hierin één man en minimaal 3 vrouwtjes. De vrouwtjes zelf hebben de schuilplaatsen nodig maar ook het mannetje moet de ruimte hebben om er een nest in te maken. Stop het voeden voor een week en geef ze vervolgens veel levend voer zoals rode muggenlarven en tubifex. Na het paren worden de eitjes bewaakt door het mannetje.

De eitjes zullen na 1,5 á 2 dagen uitkomen en moeten worden gevoerd met infuusvoer en eencellige groene algen (groen water). Na ongeveer een maand kan over worden gegaan op Artemia. (Bron Harper, uit het boek Tropical Fish Hobbyist)
© 2010 - 2019 Fctwentepuntnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Kinderzimmer, vertaald als De kinderbarakrecensieBoekrecensie: Kinderzimmer, vertaald als De kinderbarak"De kinderbarak" is de Nederlandse titel van het oorspronkelijk Franse boek geschreven door Valentine Goby onder de Duit…
De geneeskracht van dragonOorspronkelijk komt dragon uit Mongolië en Siberië. De plant is gecultiveerd en we eten nu het meeste Duitse dragon, bet…
Vissen op roofvisVissen op roofvisVissen op roofvis, voor veel mensen een met enige regelmaat, en fanatiek beoefende hobby. Veelal voortkomend uit een eno…
Natuurlijke borstvergroting met borstmaskersBorstmaskers activeren de celvernieuwing, verbeteren de bloeddoorstroming, verstevigen de borsten en zorgen voor een nat…
Hoe werkt je afstandsbedieningWil je weten hoe de afstandsbediening van jouw televisie, stereo of video werkt? Hier staat in korte lijnen uitgelegd de…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia badmanstropicalfish.com Tropical fish hobbyist

Reageer op het artikel "Drakenkop "Gobioides broussonetti""

Reactie

Jp Vuyst, 15-01-2011 13:49 #1
Kan iemand mij vertellen of mijn vermoedens juist zijn dat het mannetje (anders dan bijv. aal) een stuk groter dan het vrouwtje is? En over de maximummaat in het wild; Ik heb ergens op het net een foto gezien van een met de hengel gevangen exemplaar van zeker 1,30. Het zou kunnen dat het om een ondersoort gaat natuurlijk. Verder heb ik ook gelezen dat ze in volkomen zoet water voorkomen. En de tweede vraag is; is voor de kweek brakwater noodzakelijk?

Infoteur: Fctwentepuntnu
Laatste update: 20-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!