InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Transport van koi vanuit Japan

Transport van koi vanuit Japan

Transport van koi vanuit Japan Japanse koi ondergaan een flinke reis van ruim 9000 kilometer voordat ze bij de dealer in de winkel te koop worden aangeboden. Hoeveel dit voor vissen een zware en vooral lange reis is, zijn er methoden om de vissen toch netjes onder controle te vervoeren en in goede conditie te laten arriveren op plaats van bestemming.

De reis van Japan naar Nederland

Japanse koi worden vervoerd via het luchtruim. Alle echte Japanse koi die in Nederland worden verkocht hebben dan ook een vliegreis meegemaakt. Deze vliegreis zelf neemt ongeveer 11,5 tot 12,5 uur in beslag. De totale reis, vanaf moment van vangen bij de kweker in Japan tot en met het uitpakken en vrijlaten van de koi in Nederland, neemt 35 tot 45 uur in beslag. Aangezien de vissen tijdens de vliegreis in zoet water vervoerd moeten worden, dienen er een aantal maatregelen getroffen te worden.

Verpakken van Japanse koi

De koi worden verpakt in dubbele transportzakken om het risico te beperken, hierdoor kan er immers één transportzak leeg raken zonder problemen. Deze zakken zijn gevuld met ongeveer één derde deel aan water en twee derde deel aan zuurstof. Vervolgens worden de transportzakken aangebracht in dozen.

Hoeveel koi worden er verpakt in één doos?

Afmetingen van de koi zijn hierbij de bepalende factor. Grotere koi (60 centimeter en langer) worden verpakt in dozen die ongeveer 5 tot 10 centimeter langer zijn dan de koi zelf. Ditzelfde geldt voor de breedte van de doos. Hierdoor kan de koi zichzelf niet meer draaien, en zal zijn vinnen breed uit leggen en rustig wachten op wat er komen gaat. Weinig ruimte blijft er over voor de vis om zich te bewegen, wat alleen maar ten goede komt aan de gezondheid van de koi. Hierdoor kan transportschade haast uitgesloten worden.

Kleinere koi kunnen met grote hoeveelheden verpakt worden in één doos. Vaak gaan 70 tot 150 stuks koi met een lengte van +/- 10-15 centimeter in één doos van 70 bij 30 centimeter. In diezelfde doos kan bijvoorbeeld één koi van 60 tot maximaal 65 centimeter verpakt worden.

Hoe kan het dat de waterkwaliteit goed blijft tijdens de reis?

Belangrijk is dat er naast voldoende zuurstof in de transportzak ook de waterkwaliteit in zekere mate van goede kwaliteit blijft. Aan de transportzakken worden absorberende chemicaliën toegevoegd die zijn verpakt in kleine zakjes. Deze zorgen ervoor dat CO2 en ammoniak, afvalstoffen van koi, geabsorbeerd kunnen worden waardoor de waterkwaliteit onder controle kan worden gehouden. Deze zakjes lijken op de silicageldroogzakjes die vaak worden toegevoegd in de verpakking van bijvoorbeeld elektrische apparaten, maar dan vanzelfsprekend met een andere functie.

Aankomst op het vliegveld

Mocht het gaan om de reis naar Nederland, dan komen de koi na de vliegreis aan op luchthaven Schiphol. Bij iedere levering worden een aantal dozen geopend op Schiphol ter inspectie, de transportzakken worden hierbij in de meeste gevallen niet geopend. De winkeliers en dealers mogen de koi hier in overleg met de transhipper ophalen.

Aankomst bij de dealer of winkelier

Het afhalen op luchthaven Schiphol wordt gedaan via eigen methode door de winkelier of dealer. In de meeste gevallen wordt de doos direct vanaf Schiphol getransporteerd via bus of vrachtwagen. Wanneer de koi aankomen op plaats van bestemming, worden de dozen voorzichtig geopend kunnen de koi vrijgelaten worden in de verkoopbassins of quarantainebassins. De koi arriveren vaak in goede conditie en zwemmen direct zonder problemen in de bassins.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Transport van koi vanuit Japan"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 03-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!