Een steur in je vijver

Een steur in je vijver Steuren zijn enorm populair om in de vijver te houden, je komt ze daardoor ook regelmatig tegen in een tuincentrum, vijverwinkel of speciale koizaak. Dat steuren enorme vissen kunnen worden is bij de meeste wel bekend. Zo kunnen diamantsteuren tot een lengte uitgroeien van ruim twee meter. Niet voor niets is het daardoor verstandig om eerst goed na te denken of een steur wel geschikt is voor jouw vijver.

Is een steur geschikt voor een vijver?

Een steur kan prima leven in onze Nederlandse omstandigheden, er is vrijwel geen kans op ziekten en tevens staat de temperatuur het prima toe. Als je echter van plan bent om een steur aan te schaffen, is het verstandig om hierover goed na te denken. De twee bekendste steurensoorten welke te koop zijn in Nederland zijn de sterlet en diamantsteur. Een sterlet kan een lengte behalen van ongeveer 120 centimeter, een diamantsteur kan zelfs uitgroeien tot ruim twee meter. Voor de gemiddelde vijver is een steur dus veel en veel te groot!

Grootte van de vijver

Als vuistregel kan gebruikt worden dat een steur een ruimte nodig heeft van 10 maal de lengte van de vis. Een steur van 30 centimeter heeft hierdoor al een vijver nodig welke een lengte heeft van meer dan 3 meter. Let er wel op dat een steurtje van 30 centimeter binnen 2 á 3 jaar een lengte zal bereiken van al snel 70 centimeter. Dit betekend dat de vijver dan al een lengte dient te hebben van maar liefst 7 meter. De groei zal hierna wat langzamer verlopen, blijf echter wel rekening mee houden dat een steur een groot dier zal worden.

Een steur kan zich vast zwemmen in de planten of algen

Daarnaast is een steur niet zo geschikt voor een natuurlijke vijver waar veel planten aanwezig zijn. Steuren zwemmen voornamelijk over de bodem en langs de wanden van de vijver, waardoor ze zich makkelijk vast kunnen zwemmen in aanwezige beplanting of draadalgen. Voor een kleinere steur is het moeilijk om los te komen wanneer deze verstrikt zit, ze hebben niet genoeg kracht om zichzelf te bevrijden en kunnen tevens niet achteruit zwemmen.

Omstandigheden in de vijver

Net als voor andere vijvervissen, is het van belang dat de waterkwaliteit prima op orde is voor een gezonde steur. Hierbij is het van belang dat de afvalstoffen van de vissen omgezet worden door een filter. Daarnaast is zuurstof een cruciale factor voor steuren, de vissen zijn hier zeer gevoelig voor. Het is dus van belang dat er voldoende belucht wordt in de vijver door gebruik te maken van een zuurstofpomp. Ook is het van belang dat er stroming in het water aanwezig is, stilstaande waterpartijen zijn niet de juiste omstandigheden voor steuren.

Steuren in combinatie met koi

De combinatie van steuren met koi gaat prima op. De steuren en koi zullen beide rustig hun gang gaan in de vijver. Wanneer je koivijver beschikt over een bodemdrain, is het helemaal verstandig om een steur in de vijver uit te zetten. Doordat de steur constant aan het zwemmen is langs de wanden en over de bodem van de vijver, worden de vuildeeltjes in beweging gebracht waardoor deze makkelijker opgezogen kunnen worden door de bodemdrain.
Bron: USFWSSoutheast, Flickr (Publiek domein)Bron: USFWSSoutheast, Flickr (Publiek domein)

Wat voor voeding hebben steuren nodig

Steuren hebben andere voeding nodig dan andere vijvervissen. Speciaal steurvoer is hierdoor van belang, dit voer bevat meer vetten als andere vijvervissen nodig hebben. Daarnaast zinkt het voer naar de bodem, waardoor de steur het makkelijker kan opeten. In combinatie met andere vijvervissen valt dit niet altijd mee, meestal zijn deze veel sneller bij het voer aanwezig als de steur zelfs. Hierdoor komt het geregeld voor dat steuren sterven aan ondervoeding. De beste oplossing is om de steuren aan te leren dat ze het eten op een bepaalde tijd krijgen, op een vast tijdstip. Nog mooier is het voeren van de steur vanuit de hand, wat goed mogelijk is om aan te leren doordat ze niet snel schrikachtig of bang zijn.

Regelmatig komt het voor dat er gesproken wordt over het feit dat steuren afval, zoals ontlasting van andere vissen, van de bodem zullen opeten. Dit kan als een fabeltje worden beschouwd, steuren zullen al zeker geen ontlasting van andere vissen opeten.

Een steur kopen

Is je vijver groot genoeg en beschikt je over de juiste omstandigheden en wil je een steur in de vijver gaan houden? Dan is het verstandig om geen te jong of klein steurtje te kopen. Wanneer het dier namelijk een lengte heeft van z'n 20 tot 25 centimeter zijn deze veel kwetsbaarder en hebben ze met grote regelmaat voeding nodig. In praktijk overleeft maar een klein percentage van deze kleine steurtjes het in de gemiddelde vijver. Ben daarom verstandig en kies een steur uit welke al een lengte van 40 centimeter of meer heeft bereikt en een mooi vol lichaam heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een steur in je vijver"

Infoteur: Anteur
Laatste update: Oktober 2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!