InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Paardentandarts

Paardentandarts

Het woord zegt het al: de paardentandarts is een tandarts speciaal voor paarden. Het is gebruikelijk het gebit van je paard één maal per jaar op tandproblemen te laten controleren door een tandarts. .

Behandeling

Als de paardentandarts langskomt ziet hij al heel veel aan de buitenkant van je paard, ongelijke spieren, pijnlijke gewrichten zegt al wat over onbalans. Ongelijke hoeven, asymmetrie en weinig ruimte tussen de eerste wervel en de achterrand van de onderkaak zijn dingen waar de tandarts rekening mee moet houden.

Als het paard verdoofd is en iets weg suft, wordt er met een mond sperde (klem dat om de mond gezet word) de mond geopend. Wat een tandarts niet kan missen is een lamp, zonder lamp kan hij niet zien wat hij doet en dus niet goed zijn werk doen. Als hij in de mond kijkt kan hij zien wat er moet gebeuren. De paarden tandarts werkt met verschillende soorten apparatuur, ' elektrischgereedschap' en 'handgereedschap’. Het doel van een behandeling is de mond zo goed mogelijk te laten functioneren en te balanceren, met een goede bewegelijkheid van de onderkaak ten opzichte van de bovenkaak. Hierbij zijn de voortanden ook erg belangrijk. In de mond van een paard zit heel veel werk en zonder elektrisch apparatuur is volledige correctie niet mogelijk.

Problemen in de mond

Aangeboren tand problemen

Overbijt: De boven kant is langer dan de onder kant. De boven tanden staan over de onder tanden heen. In de meest ernstige gevallen hebben de onder en boven kaak geen contact meer met elkaar waardoor het paard moeite krijgt met grazen en eten.
Onderbijt: Dat noemen ze ook wel eens 'snoeksbek' de onder kaak staat over de boven kaak voor geen goede aansluiting. Ook met dit gebit is het moeilijk voor het paard om te grazen en het hooi en zijn brok te kunnen eten.

Problemen die je paard kan krijgen

Paarden tanden groeien twee tot vijf millimeter per jaar. Ze slijten natuurlijk ook door het kouwen van je paard, dat is maximaal 2 millimeter per jaar. Door dat de boven kaak breder is dan de onder kaak komen er scherpe punten en haken aan de tanden. omdat de tanden over elkaar heen schuren precies op de punten waar de tanden elkaar niet raken komen de scherpe punten en haken. Bij paarden in het wild slijten de tanden sneller, deze paarden eten ongeveer 18 uur per dag. De paarden die wei in de stallen houden hebben veel minder kauw uren dus slijten de tanden ook minder snel. Dan moet er hulp komen van de tandarts. De tandarts kan een stukje van de tanden afveilen zodat de tanden weer door kunnen groeien. Je kan zien als het paard haken of scherpe punten heeft, dan maakt het paard van zijn hooi proppen die hij weer uit zijn mond gooit. Het wisselen van tanden kan zorgen voor problemen, waardoor het gebit niet meer helemaal goed kan bewegen. Het wisselen van tanden gebeurd tussen de 2,1/2 en 5e jaar. Daardoor is in die tijd goede controle aan het gebit erg belangrijk en voor jonge paarden eigenlijk onmisbaar.

Verdoving

Om een paard goed te kunnen behandelen is een goede verdoving nodig. Het zorg ervoor dat het paard er niet gestrest van word en de tand arts kan het paard dan sneller en beter behandelen. Het zorg ervoor dat het paard goed mee werkt, het paard krijgt zo ook geen nare ervaring aan de tandarts en is de volgende keer weer erg braaf.
© 2011 - 2019 Annehassink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.paardentandartsstaller.nl/

Reageer op het artikel "Paardentandarts"

Infoteur: Annehassink
Gepubliceerd: 18-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!