InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Natuurgebied Bantam

Natuurgebied Bantam

De geschiedenis van Bantam rijkt terug tot 1634, waar het eigendom werd van de heer Abel Mathijsz Burgh. In het verleden werd dit prachtige gebied omgetoverd tot een klassieke Franse tuin waarna het, in de achttiende eeuw om werd gezet naar de trend van de karakterestieke landschapstijl. Een gebied met een geschiedenis, prachtige bezichtigingen en sinds 1983 is dit gebied in bezit van Natuur Monumenten, waar het ook haar hoofdkantoor heeft.

Geschiedenis van Bantam

Bantam, gelegen in Hilversum kent zijn huidige karakter met dank aan de heer van Schaep en Burgh die in de achttiende eeuw eigenaar was van dit gebied. Hij kreeg toestemming om het gebied te ontginnen en legde een prachtige landschaptuin aan van 28ha, dit gebied werd ook wel 'Klein Zwitserland' genoemd. De heuvels en vijvers van destijds zijn er nog steeds en de rechte Beuken en Eikenlanen, aangelegd door de bekende tuinarchitect Zocher zijn ook nog steeds aanwezig.
Het landhuis dat in 1879 gebouwd is, is helaas vergaan, in 1971 was het zo vervallen dat het gesloopt moest worden, er is niet veel meer van over als een paar bordestreden.
Echter, de geschiedenis van dit gebied gaat nog verder terug naar het jaar 1634. Bij een verloting van 27 percelen kwam het 2e lot terecht bij een welgestelde Amsterdammer genaamd Abel Mathijsz Burgh, na zijn overlijden werd het gebied verdeeld onder vijf verschillende neven en nichten. De heer Gerard Simonsz. Schaep, een belangrijk koopman-regent en burgemeester van Amsterdam, wist zijn aandeel uit de erfenis van de heer Mathijsz Burgh uit te breiden tot de omvang van het huidige Schaep en Burgh. Waar de heer Gerard Simonsz schaap het gebied omvormde tot een afleiding van de klassieke Franse tuin, vormde de laatste eigenaar van dit gebied het om tot de mode van die dag: Een karakterestieke landschap stijl met een glooiend landschap, begroeide heuvels, uitbundige boomgroepen en natuurlijk gevormde waterwegen en vijvers.

Bantam vandaag de dag

In 1983 heeft Natuur Monumenten dit gebied over genomen en tot op de dag van vandaag is het nog een geliefde wandelplek. men mag vrij wandelen op wegen en paden en honden zijn ook welkom, indien aangelijnd.
Recentelijk is de Lindenkom in Bantam gerenoveerd. Nieuwe lage begroeing en bomen zijn geplant rond één van de vijvers die dit gebied bezit. Er zijn nog plannen om dit gebied verder te renoveren en terug te brengen tot zijn oude staat.
Natuur Monumenten beheert het gebied door te snoeien en te maaien waardoor het zijn statige uiterlijk behoudt, op zeker plaatsen worden de bossen echter met rust gelaten, dode bomen worden niet weggehaald en dienen als voedsel en woonplaats voor vele dieren en planten. Tevens staan er Eiken die uit het jaar 1830 stammen en Grove Dennen uit het jaar 1860, dit zijn tevens de oudste Grove Dennen van Nederland. Verder zijn er vele holle bomen te vinden waar allerlij dieren zich nestelen.

Activiteiten en bezichtigingen van het Bantam

In Bantam zijn er verschillende bezichtigingen, er is de mogelijkheid om uitgebreid te wandelen en om diverse oude gebouwen te bezichtigen. Ook is hier het hoofdkantoor van Natuur Monumenten te vinden.

De IJskelder

De ijskelder stamt uit 1802 tot 1813 en werd oorsprokelijk gebruikt voor ijsopslag. Vandaag de dag is het te herkennen als een begroeide heuvel met een Noordelijke ingang en, na een restauratie door Natuur Monumenten biedt het in de winter huis aan vele vleermuizen.

Het Capitool

Het Capitool was oorspronkelijk een biljartzaal, gebouwd rond 1820 naar een ontwerp van de heer Zocher, in de jaren '90 is het Capitool zwaar beschadigd door een storm, gerenoveerd en daarna, in 2002 volledig afgebrand. Het Capitool is in oude staat hersteld en sinds 2005 wordt hier het programma 'vroege vogels' opgenomen.

Het hoofdkantoor van Natuur Monumenten

Het hoofdkantoor van Natuur Monumenten is te vinden in Bantam, het klassieke gebouw werd tot 1951 particulier bewoond door diverse families en werd in 1971 opgekocht foor natuurmonumenten. In 1976, na een grote renovatie, werd het gebouw in gebruik genomen door Natuur Monumenten als hoofdkantoor.
© 2010 - 2017 Neveah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurmonumenten, een goed doel voor de Nederlandse natuurNatuurmonumenten, een goed doel voor de Nederlandse natuurNatuurmonumenten was de eerste vereniging in Nederland die zich bezighield met het beheren van natuurgebieden. Het is la…
Google Street View laat Nederlandse natuurgebieden zienGoogle Street View laat Nederlandse natuurgebieden zienIn het najaar van 2015 is Google Street View in samenwerking met Natuurmonumenten gestart met het in kaart brengen van d…
SchiermonnikoogSchiermonnikoog, daar is Nederland op z'n mooist. Alles wat zeldzaam is geworden vind je hier terug. Witte stranden, ade…
Een eeuw lang verbonden met het Waddeneiland TexelIn 2009 was Natuurmonumenten precies honderd jaar actief op het Waddeneiland Texel. Datzelfde jaar werd de Ecologische H…
UNESCO Werelderfgoedlijst: Het Parklandschap Dessau-WörlitzUNESCO Werelderfgoedlijst: Het Parklandschap Dessau-WörlitzDe UNESCO Werelderfgoedlijst staat vol met zaken die voor het nageslacht bewaard dienen te blijven. Een vermelding op de…
Bronnen en referenties
  • Natuur Monumenten: www.natuurmonumenten.nl
  • Holland Groen: http://www.lutfiuzun.nl/natuurgebieden/nl/noord-holland/bantam

Reageer op het artikel "Natuurgebied Bantam"

Infoteur: Neveah
Laatste update: 17-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!