InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Wat te doen bij een orkaan?

Wat te doen bij een orkaan?

Wat te doen bij een orkaan? In sommige delen van de wereld zijn orkanen elk jaar een terugkerend fenomeen waarbij veel schade wordt aangericht en doden en gewonden vallen. Deze natuurrampen zijn niet te voorkomen. Wanneer je als individu in een gebied bent waar er kans is op een orkaan, zijn er een aantal maatregelen die je kunt treffen. Dit kan het verschil zijn tussen leven en dood. Hoe kun je bijvoorbeeld een orkaan signaleren? Welke maatregelen kun je van tevoren treffen? En wat moet je doen als je in een orkaan zit?

Wat is een orkaan?

Een orkaan is wind met hoge snelheid, boven windkracht 12 op de Beaufort schaal. Deze kan stortregen met zich meebrengen en kan kwetsbare constructies vernietigen. Het is een tropische vorm van een cycloon. In de omgeving van China wordt een Orkaan ook wel een tyfoon genoemd. Orkanen ontwikkelen zich boven de oceaan wanneer zeetemperaturen op zijn hoogst zijn, voornamelijk in het laatste deel van de zomer. Warme lucht veroorzaakt een kern van lage druk waar wind omheen draait met snelheden van 300 kilometer per uur of meer. Op het noordelijk halfrond zorgt dit voor cirkelingen tegen de klok in. Op het zuidelijk halfrond draaien orkanen met de klok mee. De sterkste wind is meestal 16 tot 19 kilometer van het middelpunt van de orkaan, terwijl de kern of het oog tijdelijk kalm is. De diameter van het oog kan 500 kilometer zijn. Orkanen kunnen gedurende het hele jaar plaatsvinden. Op het noordelijk halfrond is het hoogseizoen van juni tot november, terwijl op het zuidelijk halfrond het hoogseizoen van november tot april is. Orkanen komen niet voor in het zuiden van de atlantische oceaan.

Hoe kun je orkanen signaleren?

Satellieten maken het mogelijk voor meteologen om orkanen te signaleren en waarschuwingen te geven. Sommige orkanen bewegen zich heel wisselend voort, dus het is belangrijk om weersvoorspellingen goed in de gaten te houden in gebieden waar orkanen voorkomen. Als er geen radio is om je op de hoogte te houden, kunnen hogere golven in combinatie met een sterk gekleurde zonsondergang en -opgang, een abnormale stijging van luchtdruk gevolgd een snelle daling, en veerwolken (afzonderlijke witte wolken met een vezelige bouw, die vaak een zijdeglans vertonen; ze lijken soms op krijtstrepen, veren of gebogen draden) die zich richting de naderende storm bewegen.

Voorzorgsmaatregelen

  • Evacueer. Verlaat de route die de orkaan volgt, als dat mogelijk is. Orkaanwaarschuwingen worden meestal 24 uur van tevoren gegeven als ze verwacht worden.
  • Blijf weg van de kust en van rivierbanken.
  • Bescherm ramen en zorg voor een veilige plek voor voorwerpen die buiten staan en weggeblazen kunnen worden.
  • Als je op zee bent: doe de zeilen naar beneden, sluit deuren en verzamel al het materiaal.

Wat te doen bij een orkaan?

In een gebouw

Als je in een stevig gebouw bent of op een hoge verdieping, blijf dan waar je bent. Reizen tijdens een orkaan is extreem gevaarlijk. De veiligste plek is meestal in de kelder of onder een trap. Ga niet vlakbij een openhaard zitten, omdat deze kan instorten. Sla drinkwater op, water en elektriciteit kunnen worden afgesloten bij een storm, en zorg voor een radio die op batterijen werkt, zodat je naar instructies kunt luisteren. Als je je niet in een gebouw bevindt met een stevige constructie, evacueer dan naar een plek speciaal ingericht voor 'vluchtelingen'. Sluit alle elektriciteit in huis af voordat je weg gaat.

In een auto

Rij geen auto in een orkaan. Auto's bieden geen bescherming tegen stormen en vliegende objecten.

In de buitenlucht

Als je buiten bent op het moment van de orkaan, biedt een grot de beste bescherming. Een greppel is de op één na beste bescherming. Als het onmogelijk is om te vluchten, lig dan plat op de grond waar je het minst kans hebt om doelwit te zijn van vliegend puin. Kruip naar een de kant van iets stevigs, zoals een stevig stuk rots, of een verzameling van hoge bomen. Wees alert voor kleine bomen en hekwerken die tegen je aan kunnen waaien.

Wat te doen als je in het oog van de orkaan bent?

Als de orkaan voorbij lijkt te zijn. Blijf dan waar je bent. Er zit meestal minder dan een uur tussen voordat het oog voorbij is. Daarna beginnen de stormen opnieuw in tegengestelde richting. Wanneer je buiten onderdak hebt gevonden, ga dan naar de andere kant van het object die de wind tegenhoudt of ga naar beter onderdak als deze dichtbij is.
© 2009 - 2017 Indiaan1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkanen kennen wij hier in Europa eigenlijk alleen maar van de televisie. Er wordt hier wel eens een windhoos gezien, ma…
Orkaan: natuurverschijnsel met vaak veel slachtoffersOrkaan: natuurverschijnsel met vaak veel slachtoffersEen orkaan is een natuurverschijnsel dat soms meer dan honderdduizend slachtoffers eist. In onze streken komen geen orka…
Tornado en orkaan: het verschil tussen tornado´s en orkanenTornado en orkaan: het verschil tussen tornado´s en orkanenWat is het verschil tussen een orkaan en een tornado? Ondanks de enorme verschillen tussen een tornado en een orkaan, ve…
Wat is een orkaan?Meteorologisch gezien zijn de maanden juni tot en met november de maanden waarin orkanen veel voorkomen. Het hoogtepunt…
Orkanen  hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan?Orkanen hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan?Orkanen zijn tropische stormen die door hun kracht enorme schade kunnen veroorzaken aan onder meer gebouwen. In de afgel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Werner22brigitte, Pixabay
  • Wiseman, J. (2004). SAS Survival Guide. Londen: Collins

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een orkaan?"

Reactie

Stoepoel, 31-10-2016 12:05 #1
Zeer sterk verhaal

Infoteur: Indiaan1984
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!