InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De populier (Populus) in het Hollandse landschap

De populier (Populus) in het Hollandse landschap

De populier (Populus) in het Hollandse landschap De populier was in de jaren zeventig kenmerkend voor het Hollandse landschap, maar door de afnemende vraag werd de boom nauwelijks nog geplant. Door de inzet van Staatsbosbeheer is de populier aan een ware opmars begonnen, want de populier groeit snel en heeft een aantrekkingskracht op roofvogels en zangvogels als de wielewaal. Er is steeds meer vraag naar populierenhout in 2016, waardoor er meer populieren worden geplant en de populier net als vroeger weer een belangrijk onderdeel uitmaakt van het Hollandse cultuurlandschap.

De groei van de populier (Populus)

De populier (Populus) of peppel is een snelgroeiende loofboom uit de wilgenfamilie (Salicaceae). Populus komt van paipolos en dat verwijst naar het trillen van de bladeren bij het minste zuchtje wind. In de vrije natuur kunnen populieren dertig tot veertig meter hoog worden en wel tweehonderd jaar oud, ze groeien voornamelijk bij bosranden en op zandgronden. Om goed te kunnen groeien heeft de populier veel licht nodig. Hoge bomen vangen veel wind, dat geldt zeker voor populieren, maar ze waaien niet snel om.

De bloei van de populier

In het voorjaar krijgt de populier de kenmerkende donzige katjes die verschijnen vóór het blad. In de herfst verkleuren de bladeren van de populier geel tot goudgeel. De oppervlaktegroei van de wortels zorgt ervoor dat populieren niet in de buurt van huizen of langs wegen kunnen worden geplant. Datzelfde geldt voor de nabijheid van kabels en leidingen.

Infectieziektes populier

De belangrijkste infectieziektes die de gezondheid van de boom bedreigen zijn: populierenroest (veroorzaakt door schimmels), bladvlekkenziekte en bacteriekanker, daarnaast zijn er ook insecten die het voortbestaan van de boom op het spel zetten, maar dat geldt voor elke boom of plant.

De populier als appeltje voor de dorst

Een leuk feitje om te vermelden is dat men vroeger op het platteland een populier plantte als appeltje voor de dorst, bijvoorbeeld bij de geboorte van een baby. Tegen de tijd dat het kind ging trouwen was de boom volgroeid en kon de bruiloft worden betaald van het geld dat de gekapte populier had opgebracht.

Bron: Bluesnap, PixabayBron: Bluesnap, Pixabay

De populier in het Hollandse landschap

Vroeger was de populier een kenmerkende boom van het Hollandse landschap, maar omdat er nog maar weinig vraag is naar klompen en lucifers gemaakt van populierenhout wordt de populier nauwelijks geplant en is de boom weinig te zien in het landschap. Jammer, want populieren zorgen binnen ongeveer tien jaar voor een bos waarin roofvogels en zangvogels als de wielewaal zich goed thuis voelen. Dit in tegenstelling tot eikenbomen die wel dertig jaar nodig hebben om een compleet bos te vormen.

Afnemende vraag naar de populier

In de zeventiger jaren werden er jaarlijks nog ongeveer 1 miljoen populieren geplant. Vanaf 2010 liep dat aantal terug naar gemiddeld 40.000 exemplaren per jaar. Dit had te maken met het slechte imago van de populier veroorzaakt door inferieure ondersoorten die slecht groeiden.

De dichter Hendrik Marsman schreef in 1936 zijn bekende gedicht 'Herinnering aan Holland' over het Hollandse landschap. Een citaat hieruit:

'rijen ondenkbaar ijle populieren
als hooge pluimen aan den einder staan'

Het gebruik van populierenhout

Staatsbosbeheer maakt zich sterk voor de terugkeer van de populier in het Hollandse landschap en stimuleert het aanplanten van jonge populieren. Er komt ook steeds meer vraag naar populierenhout, want de toepassing ervan is onuitputtelijk en het hout is noestvrij zodat het makkelijk kan worden verwerkt. Zo kan populierenhout gebruikt worden voor de fabricage van meubels, kasten, kratten, pallets, lijkkisten en houten vloeren of worden verwerkt in keukens. En een surfplank van populierenhout is niet alleen veel sterker dan een kunststof surfplank, hij gaat ook veel langer mee.

De toekomst van de populier

De populier is van grote cultuurhistorische waarde voor het Nederlandse landschap en zorgt voor een verscheidenheid aan vogels en insecten. In dit kader zet ook de Brabantse Populierenvereniging zich al jaren in voor het behoud van de populier in het Brabantse coulisselandschap. Hiervoor is men om tafel gaan zitten met partijen als meubelmakers, houtverwerkers, boeren en kunstenaars. Uit deze samenwerking zijn nieuwe ideeën ontstaan om populierenhout middels verduurzaming toe te passen voor tuinmeubilair, tuinhuisjes en gevelbekleding.

De toenemende vraag naar populierenhout op de afzetmarkt zorgt er eveneens voor dat er nieuwe populieren worden aangeplant. Nog steeds wordt populierenhout voornamelijk gebruikt in de papierindustrie, maar mede door de nieuwe toepassingen wordt de verkoop van populierenhout extra gestimuleerd.
Gerelateerde artikelen
Unguentum populeumZwarte Populier of Populus nigra. In het Frans Le Peuplier, klinkt het niet alleen mooi, maar heeft het ook zoveel betek…
Populier, een alternatief voor eikenhoutEikenhout is in Nederland veruit het populairste hout. Maar waar komt deze populariteit vandaan en zijn er alternatieven…
Boomhoroscoop - de populier en de cederBoomhoroscoop - de populier en de cederWanneer je geboren bent tussen 4 en 8 februari, 1 en 14 mei of 5 en 13 augustus is je boomtype de populier. Het boomtype…
De geneeskracht van zwarte populierDe geneeskracht van zwarte populierDe zwarte populier is een in de winter bladverliezende boom die tussen de 20 meter hoog en 40 meter hoog wordt. Hij groe…
Ratelpopulier, Populus tremula LRatelpopulier, Populus tremula LDe ratelpopulier, ook wel bekend als de trilpopulier, esp of, in het Latijn, Populus tremula L., maakt een karakteristie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kitti851, Pixabay
  • http://nos.nl/artikel/2085299-nieuwe-bestemmingen-voor-minder-populaire-populier.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Populier
  • http://www.omroepbrabant.nl/?news/234102362/De+populier+moet+populairder,+tien+hectare+bos+gekapt+in+Schijndel.aspx
  • http://praedium.eu/portfolio/brabantse-populieren-vereniging-peppelhout/
  • http://www.probos.nl/images/pdf/artikelen/NaturaPopulierenland2003.pdf
  • Afbeelding bron 1: Bluesnap, Pixabay

Reageer op het artikel "De populier (Populus) in het Hollandse landschap"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 21-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!