InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Nationaal Park De Biesbosch

Nationaal Park De Biesbosch

Nationaal Park De Biesbosch Nationaal Park De Biesbosch, ook wel gewoon De Biesbosch genoemd, is een natuurgebied gelegen op de grens van Noord-Brabant en Zuid-Holland. Het park heeft een oppervlakte van ongeveer 94 km2, en werd in 1994 uitgeroepen tot nationaal park. Het is nu een zeer bekende toeristische locatie, en zeer populair bij natuurliefhebbers.

Geschiedenis

De Biesbosch is ontstaan doordat op 19 november 1421 een heftige storm zorgde voor een dijkdoorbraak. Bij deze dijkdoorbraak zijn ongeveer 2000 mensen om het leven gekomen. Deze ramp wordt ook wel de Sint-Elisabethsvloed genoemd.

Kinderdijk

Toen het ergste geweest was en de storm ging liggen, gingen de mensen naar buiten om te kijken of er nog dingen te redden vielen. Ze klommen op de dijk omdat ze vanaf daar een goed overzicht hadden. Tot hun verbazing zagen de mensen een wiegje aan komen drijven. Toen de wieg al maar dichterbij kwam, zagen de mensen iets bewegen. Het was een kat die door heen en weer te springen ervoor zorgde dat de wieg niet kantelde. Toen de wieg uit het water gehaald werd, bleek dat er ook nog een slapende baby in lag, ongedeerd en wel.

Tweede Wereldoorlog

De Biesbosch was in de Tweede Wereldoorlog een ideale locatie om mensen en spullen te verstoppen. Het was namelijk erg moeilijk om iets of iemand te vinden op het wilde begroeide terrein. Je moest ook goed de weg kennen, anders was de kans groot dat je zou verdwalen.

De vier delen

De Biesbosch bestaat uit vier delen:
  • Sliedrechtse Biesbosch
  • Hollandse Biesbosch
  • Brabantse Biesbosch
  • Dordste Biesbosch

Sliedrechtse Biesbosch

De Sliedrechtse Biesbosch ligt het meest noordelijk. Door de afsluiting van de Haringvliet is dit deel het enige van de vier delen dat nog een groot getijdenverschil heeft. In het oosten van dit deel ligt één van de laatste rivierduinen structuren in Nederland. De naam is te verklaren door het dorp Sliedrecht, dat voor de Sint-Elisabethsvloed in dit gebied lag. Door de vloed is dit dorp verloren gegaan. Later is dit dorp opnieuw opgebouwd en het bestaat nog steeds, onder de oude naam Sliedrecht.

Hollandse Biesbosch

Dit deel ligt helemaal in het westen van de Biesbosch. In dit gebied leven tevens de meeste vogels. De Hollandse Biesbosch was onderdeel van de voormalige Zuid-Hollandse Biesbosch.

Brabantse Biesbosch

De Brabantse Biesbosch is het gebied dat aan de oostkant van de rivier de Nieuwe Merwede ligt. Veel stukken land gelegen binnen de Brabantse Biesbosch worden gebruikt voor landbouw. Alleen de Zuidwaard (de zuidelijke zijde het gebied) is intact gebleven als natuurgebied.

Dordtse Biesbosch

De Dordtse Biesbosch heeft een oppervlakte van ongeveer 1000 hectare, gelegen op het Eiland van Dordrecht. Dit gebied bestaat uit allemaal verschillende stukken grond, die ‘platen’ worden genoemd. Voorbeelden van deze platen zijn de Janusplaat en de Tongplaat.

Recreatie

Er is uiteraard veel te doen in De Biesbosch. Men kan er wandelen, fietsen, dieren spotten, kanoën, viesen en nog veel meer. Tevens vaart er een rondvaartboot. Het park heeft drie bezoekerscentra die allemaal activiteiten en excursies verzorgen.
© 2015 - 2019 Joost01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://spreekbeurten.info/biesbosch.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Park_De_Biesbosch
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordtse_Biesbosch
  • http://www.np-debiesbosch.nl/documents/home.xml?lang=nl

Reageer op het artikel "Nationaal Park De Biesbosch"

Infoteur: Joost01
Laatste update: 16-02-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!