InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Hoe kan je schade door onweer voorkomen

Hoe kan je schade door onweer voorkomen

Hoe kan je schade door onweer voorkomen Onweer kan behoorlijk wat schade veroorzaken, niet alleen materiële schade, maar ook persoonlijk letsel. Wanneer je te maken krijgt met onweer is het verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen. Mensen vergeten vaak hoe gevaarlijk onweer kan zijn. Vooral buiten gebeuren tijdens onweer nogal eens persoonlijke ongelukken, met vaak letsel en soms de dood tot gevolg.

Materiële schade door onweer voorkomen

Om materiële schade te voorkomen kan je tijdens een onweersbui het beste alle stekkers uit het stopcontact halen en alle netwerkkabels verwijderen. Elektronische apparatuur en dan met name computerapparatuur wordt het vaak getroffen door onweer. Om schade te voorkomen kan je het beste gebruik maken van een geaard stopcontact en een geaarde stekkerdoos met zekering. Wanneer je geaarde stopcontacten met overspanningsbeveiliging gebruikt is het niet nodig om de stekker uit het stopcontact of de stekkerdoos te halen.

Schade bij verzekering melden

Wanneer er toch sprake is van schade aan elektrische apparatuur, dan kan je dan verhalen op je inboedelverzekering. Schade aan de woning zelf meld je bij je opstalverzekering. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact op met de verzekeringsmaatschappij. Maak foto's van het getroffen apparaat. Zorg dat je de aankoopbon bij de hand hebt. Wanneer je geen aankoopbon meer bezit, kan je opzoeken wat het kapotte artikel momenteel kost en dit ter indicatie opgeven aan de verzekeringsmaatschappij.

Persoonlijke schade door onweer

In Nederland worden gemiddeld zo'n vijf mensen per jaar dodelijk getroffen door de bliksem. Dat is wereldwijd duizend mensen per jaar. Een aanzienlijk aantal mensen overleeft een blikseminslag. Vaak houden ze er wel brandwonden, hartproblemen of neurologische klachten aan over.

Roy Sullivan

Roy Sullivan is voor zover bekend het vaakst getroffen door de bliksem. Hiervan zijn zeven keren geregistreerd. Zelf vertelde hij dat hij acht keer getroffen was door de bliksem, maar van de eerste keer zijn geen officiële bewijzen. Roy Sullivan werd in 1983 getroffen door een kogel en overleed hieraan.
  • 1924? getroffen tijdens het maaien van het graan via zijn zeis, geen verwondingen. (niet geregistreerd)
  • 1942 getroffen in een uitkijkpost. Hij verbrandde zijn been en verloor hierbij de nagel van zijn grote teen.
  • 1969 getroffen door het open raam, terwijl hij in zijn truck reed. Hij verloor het bewustzijn en verbrandde beide wenkbrauwen en wimpers.
  • 1970 getroffen terwijl hij in zijn voortuin stond. Hij verbrandde zijn linker schouder.
  • 1972 getroffen in het parkwachtershuisje. Zijn haar vloog in brand.
  • 1973 getroffen bij het verlaten van zijn auto. Hij had brandwonden aan zijn rechterbeen, net onder de knie en weer vloog zijn haar in de brand.
  • 1976 getroffen tijdens een wandeling en hij raakte gewond aan zijn enkel.
  • 1977 getroffen tijdens het vissen. Hij verbrandde hierbij zijn buik en borst.

Buiten tijdens het onweer

Hoe kan je jezelf het beste beschermen wanneer je buiten bent tijdens het onweer?
Tel het aantal seconden tussen de flits en de donder en deel dat door drie. Dit is ongeveer de afstand van het onweer tot jou in kilometers.
Wanneer het onweer zich binnen vijf kilometer van je vandaan bevindt, wordt het tijd voor maatregelen:
  • Zoek zo snel mogelijk een schuilplaats, bijvoorbeeld een auto, onder een viaduct, in een gebouwtje.
  • Wanneer je je in een bos bevind, blijf dan daar. Ga niet onder de allerhoogste boom staan, dan ben je redelijk veilig.
  • Vermijd open ruimtes, wanneer jij het hoogste object bent, gaat de bliksem door jou heen.
  • Schuil niet onder een hoog object zoals een boom en vermijdt metalen objecten (hek, speeltuintoestellen).
  • Wanneer je je op een fiets of motor bevindt, stap dan zo snel mogelijk af en ga bij je rijwiel vandaan.
  • Gebruik geen paraplu.
  • Wanneer je in een tent zit tijdens hevig onweer is het verstandiger om een ander heenkomen te zoeken.
  • De beste houding om blikseminslag te voorkomen is de hurkzit.

Wanneer je binnen bent tijdens een onweersbui, wil dat niet zeggen dat je per definitie veilig bent. Blijf uit de buurt van ramen en radiatoren. Gebruik geen elektrische apparaten en ga niet douchen of in bad.
Gerelateerde artikelen
Panisch voor onweer en bliksemPanisch voor onweer en bliksemHeel bang zijn voor onweer en bliksem. Sommige mensen worden helemaal gek als ze weten dat er onweer en bliksem op komst…
Jodendom  het weer: onweer, bliksem en stormJodendom het weer: onweer, bliksem en stormOnweer is wetenschappelijk makkelijk te verklaren. Maar wat is de diepere Goddelijke betekenis van onweer? Volgens rabbi…
Wat is Donder & BliksemWat is Donder & BliksemVaak hoort men een bui al van heel ver aankomen, het gerommel ver achter de horizon. Tot het ineens donker wordt en de e…
Bliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenBliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenDat onweer één van de gevaarlijkste weersverschijnselen ter wereld is weten we allemaal. Maar hoe ontstaat onweer nou ei…
Onweer en bliksem, vuurwerk maar geen feestOnweer en bliksem, vuurwerk maar geen feestDe laatste tijd wordt je bijna dagelijks geconfronteerd met berichten over onweer en bliksem. En dan niet over het versc…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Sullivan
  • www.Cijfers.net/bliksem_01.html

Reageer op het artikel "Hoe kan je schade door onweer voorkomen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 02-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!