InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Mooie stukjes Nederlandse natuur

Mooie stukjes Nederlandse natuur

Mooie stukjes Nederlandse natuur We gaan graag op vakantie en vaak is hoe het motto ‘hoe verder hoe mooier’, maar we gaan voorbij aan de mooie stukjes Nederland. Vooropgesteld dat deze nog mooier worden met mooi weer, en daar hebben we nu eenmaal niet zoveel van in Nederland, zijn het ook bij minder weer plaatjes op zichzelf. Plaatjes waar er duidelijk respect voor de natuur is en stukjes land welke we moeten koesteren.

We hebben zo veel

Ondanks dat Nederland een vol land is waar we zo efficiënt als mogelijk op de m2 proberen te leven, zijn er prachtige natuurgebieden die we vooral moeten koesteren. De groep mensen die deze bescherming op zich neemt gaat verder dan vanuit overheidswege gedaan wordt en terecht. De natuur die in Nederland over is moeten we koesteren en dat moeten we allemaal doen.

Echt kijken en ervaren!

We lopen door een natuurgebied en vinden iets mooi of niet, maar de vraag is in hoeverre we echt kijken. Neem niet alles wat je ziet voor lief, maar bedenk ook spannende momenten die het mooier kunnen maken. Enkele voorbeelden:
  • Een heel vroege wandeling op de Veluwe laat, als je voorzichtig loopt en niet praat, de herten met kroost (in bepaalde tijden) zien. Soms kan je ook een everzwijntje voorbij zien komen, let alleen wel op als ze kleintjes heeft. Deze worden, zodra je opgemerkt bent, verdedigd.
  • De nacht maakt spannend en ietwat onheilspellend, maar wel heel leuk om een natuurgebied te verkennen. Let wel op, je mag niet overal tijdens de nachtelijke uren komen.
  • Neem een klein wendbaar bootje en ontdek op die manier de Biesbosch, de Nieuwkoopse plassen of de Vechtplassen.
  • Ontdek wandelend of op de fiets het natuurgebied met bijbehorende vennen in Oisterwijk. Het groene hart van Brabant.
  • Heb je sterke benen, neem dan de fiets door het heuvelland en de uitgestrekte velden van Zuid-Limburg. Het uitzicht is schitterend.
  • Duik letterlijk onder en zie hoe het onderwater leven in de Oosterschelde is.
  • Zoek het ruige heide- en zandverstuivingsgebied bij Kootwijk op. Het is de grootste zandverstuiving van West-Europa.
  • Combineer bos, water en heide in Vught en zoek je weg door het gebied van de IJzeren Man en de Vughtse Heide.
  • Meer aan op een oude tjalk en verken vanaf het oude schip het prachtige waddengebied.
  • Ga rond het ondergaan van zon tijdens de kortste nacht (21/6) de natuur in (welk gebied dan ook, als je maar uitzicht hebt) en ervaar op het late tijdstip de ondergaande zon.
  • Zet een route in Drenthe uit waar je langs de eeuwenoude hunebedden loopt.
  • Ga in de zomer bij een stevige wind op blote voeten langs de kustrand lopen (van Zeeland tot en met Groningen). De wind in het gezicht, de zon op het lijf en het water aan de voeten is een aparte (natuur) sensatie.

Dit is nog maar een greep uit de gebieden waar je terecht kunt (voor niets of een klein bedrag) en je bent heel dicht bij de natuur. Het is vaak net even simpeler dan we denken en voor sommige zelfs naast de deur.

Respect voor de natuur

In tegenstelling tot wat mensen zeggen, zie je nog vaak dat de natuur respectloos behandeld wordt. Maak maar eens een wandeling door een natuurgebied en ervaar wat mensen gewoon weg gooien. Van flesjes van glas of plastic tot papierenverpakkingen, gebruikte serveren en lege blikjes. Een appelkroosje kan geen kwaad, maar kauwgom zal er snel zo’n 20 jaar liggen, voordat deze echt weg is.
Maar ook uitgedrukte peuken, met de risico’s van dien. Het feit dat mensen er niet eens aan denken dat het brand op kan leveren en het zomaar een prachtig natuurgebied in brand kan zetten. Echter, als je het aan iemand vraagt, doet niemand het. Zet je toch aan het denken hoe dan al die spullen toch in de natuur terecht komen!

Neem, als je besluit een gezellige picknick te organiseren in de natuur, altijd wat mee waar je afval in deponeert en gooi het bij de uitgang in een bak of gooi het thuis in je eigen kliko. Dan weet je zeker dat die mooie natuur, straks ook nog steeds zo mooi is.

Tot slot

Het besef dat hetgeen we in Nederland hebben ook moeten houden, druppelt gelukkig bij steeds meer mensen door. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen aan de natuurorganisaties geld moeten geven. Immers, als je het je niet kunt veroorloven moet je het niet doen. Maar met respect de natuur betreden kan wel iedereen, kost in geld niets en is niet meer of minder dan een stukje beschaving. Veel plezier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Holland: Natuur in de DeltaHolland: Natuur in de DeltaVan de makers van de succesvolle natuurfilm ‘De Nieuwe Wildernis’ is in september 2015 het tweede deel van de trilogie o…
Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNatuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNaar een natuurcentrum, een bezoekerscentrum of recreatieterrein is een leuke uitje op een regenachtige dag, maar ook al…
Tip: Skateroutes Zuid-NederlandWilt u ook gaan skaten, maar u weet niet waar u dit het beste kunt doen? Er zijn vrijwel ieder weekend georganiseerde to…
Een eeuw lang verbonden met het Waddeneiland TexelIn 2009 was Natuurmonumenten precies honderd jaar actief op het Waddeneiland Texel. Datzelfde jaar werd de Ecologische H…
De 20 Nationale Parken in NederlandDe 20 Nationale Parken in NederlandIn Nederland zijn twintig Nationale Parken aangesteld. De Nationale Parken zijn gebieden die erg grote natuurwaarde hebb…

Reageer op het artikel "Mooie stukjes Nederlandse natuur"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Vakantiemogelijkheden
Schrijf mee!