InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Vulkaanuitbarsting Nieuw-Zeeland 2012: De Mount Tongariro
nieuws uitgelicht

Vulkaanuitbarsting Nieuw-Zeeland 2012: De Mount Tongariro

Vulkaanuitbarsting Nieuw-Zeeland 2012: De Mount Tongariro Na 115 jaar van inactiviteit is de Nieuw-Zeelandse vulkaan “Mount Tongariro” op maandag 6 augustus 2012 tot uitbarsting gekomen. De Mount Tongariro is gelegen op het Nieuw-Zeelandse Noordereiland en behoort tot het Tongariro National Park. Dit National park, dat zeer geliefd is bij toeristen, was het eerste National Park van Nieuw-Zeeland. Het gebied is vooral geliefd vanwege zijn mooie wandelmogelijkheden. De Mount Tongariro vulkaan heeft de laatste jaren extra naamsbekendheid gekregen. Dit komt omdat het gebied decor heeft gestaan in de filmen van “Lord of The Rings”.

Mount Tongariro

De Mount Tongariro is een complexe vulkaan in Nieuw-Zeeland. Complex wil zeggen dat de vulkaan meer dan één karakteristiek heeft. De Mount Tongariro, meestal Tongariro genoemd, ligt op het Noordereiland. Het Noordereiland is één van de twee grote eilanden waaruit Nieuw-Zeeland bestaat. Het andere grote eiland is het Zuidereiland. De Tongariro is de meest noordelijk gelegen actieve vulkaan van het Noordereiland. De Tongariro heeft een hoogte van 1.978 meter. De Mount Tongariro heeft een lange geschiedenis wat betreft vulkaanuitbarstingen. De vulkaan kwam voor het eerst ruim 260.000 jaar geleden tot uitbarsting. Na 1839 barstte de vulkaan ook nog zeker zeventig keer uit. Toch had de vulkaan zich al ruim honderd jaar slapende gehouden. Op 6 augustus 2012 kwam de Tongariro onverwachts tot uitbarsting. De verrassing zat hem in het feit dat vulkanologen geen extra seismografisch activiteit in het gebied rondom de vulkaan hadden gemeten. Deze metingen zouden moeten uitwijzen dat de vulkaan zeer spoedig tot uitbarsting zou kunnen komen.
Doordat de vulkaan gelegen is in het National Park Tongariro is de schade voor de bevolking beperkt gebleven. Toch is er een alarmfase rood uitgeroepen. De hoogste alarmfase die kan worden gehanteerd bij een vulkanische activiteit. Tot de alarmfase rood is besloten, omdat de overheidsdienst GNS Science verwacht dat de Mount Tongariro zeer binnenkort opnieuw tot uitbarsting zal komen. Deze uitbarsting zal dan naar verwachting veel heviger zijn dan de uitbarsting van 6 augustus 2012 en daardoor ook veel meer gevolgen kunnen hebben voor de plaatselijke bevolking.

Ring van Vuur

De laatste grote vulkaanuitbarsting op Nieuw-Zeeland vond plaats op het eiland White Island in 2003. Buiten deze grote vulkaanuitbarstingen zijn er nog diverse andere vulkanen in Nieuw-Zeeland. Deze zijn vooral op White Island. Deze komen regelmatig tot lichte uitbarsting of zorgen bijna voortdurend voor kleine aardbevingen. Deze hoge activiteit is te verklaren doordat Nieuw-Zeeland gelegen is op de Ring van Vuur. Dit is een ringvormig gebied rondom de Grote Oceaan. Dit gebied staat bekend om het veelvuldig optreden van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Deze aardbevingen en vulkaanuitbarstingen worden veroorzaakt door diverse subductiezones van tektonische platen in de regio.

Tongariro National Park

De Mount Tongariro is gelegen in het National Park Tongariro. Het National Park Tongariro ligt aan de zuidkant van het Taupomeer op het Noordereiland. Het park heeft diverse malen decor gestaan voor de verschillende delen van de film "Lord of the Rings". Daarnaast is het park erg geliefd bij toeristen vanwege zijn goede wandelmogelijkheden. Vooral de wandelroute Tongariro Alpine Crossing is zeer populair bij wandelaars. Het National Park Tongariro was het eerste Nieuw-Zeelandse park dat, vanwege zijn natuurlijke en culturele waarde, als gemengd erfgoed op de UNESCO Werelderfgoedlijst werden geplaatst.

Tongariro Alpine Crossing

De Tongariro Alpine Crossing is een zeven uur durende wandeltocht door Tongariro National Park en wordt gezien als de spectaculairste wandeling van het Nieuw-Zeelandse Noordereiland. De wandeling voert de wandelaars over het vulkanisch gebied Taupu. Dit gebied is ontstaan door uitbarstingen van twee van de drie nog actieve vulkanen op het Noordereiland, Mount Ngarahoe en de Mount Tongariro. De wandelroute is alleen geschikt voor gevorderde wandelaars die beschikken over een goede wandeluitrusting en wandelconditie.

Dit artikel maakt deel uit van de special: Vulkaanuitbarstingen 2012

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.elsevier.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.ad.nl
  • www.GSNSciense.com

Reageer op het artikel "Vulkaanuitbarsting Nieuw-Zeeland 2012: De Mount Tongariro"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 08-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!