Recyling: de inzameling van oud papier

Recyling: de inzameling van oud papier Het grootste deel van het papier in Nederland is gerecycled papier. Het is mogelijk om op een groot aantal plaatsen het oud papier in te leveren. Dit kan bijvoorbeeld bij kerken en sportvereniging, maar gemeenten plaatsen ook veel vaker containers en papierbakken. Zij ontvangen een bepaalde prijs voor het papier wanneer zij dat inleveren. Daarom houden zij zich graag met de inzameling bezig. Niet al het papier en karton kan overigens gerecycled worden. Er wordt in Nederland veel papier gerecycled. Ongeveer negentig procent van het papier dat gebruikt wordt is gemaakt van gerecycled papier. Er zijn meerdere redenen voor waarom er in Nederland zo'n nadruk ligt op het hergebruik van papier. De eerste reden is de nadruk op schaarste. Er is een toenemende schaarste aan grondstoffen en daardoor moet er zuinig worden omgegaan met de grondstoffen die we nog hebben. Papier wordt voor het grootste deel gemaakt uit bomen. Bomen vangen CO2 op en zijn daardoor goed voor het milieu. Het zou slecht zijn voor het milieu als er te veel bomen worden gekapt. Die moeten allemaal opnieuw geplant worden. Dat is dan ook meteen de tweede reden waarom er zo'n nadruk ligt op het hergebruik van papier. Het is simpelweg goedkoper op oud papier om te zetten in nieuw papier dan iedere keer nieuwe bomen te planten en vervolgens te kappen en daar papier van te maken.

Inzameling van oud papier

Het zijn met name kerken en sportverenigingen die zich bezig houden met de inzameling van oud papier. Dit zijn er minder dan vroeger. De belangrijkste reden daarvoor is dat de prijs van oud papier door de jaren heen is gezakt. Daardoor levert het minder op om oud papier in te zamelen en bij sommige van de inzamelaars weegt alle moeite op een gegeven moment niet meer op tegen de kosten. Ook zijn veel meer gemeenten eigen papierbakken en containers gaan plaatsen, waardoor het voor huishoudens veel makkelijker is geworden om hun oud papier dicht bij huis weg te doen.

Wat is oud papier?

Bijna alle soorten papier en karton mogen terecht bij het oud papier. Het is wel belangrijk dat ze droog en schoon zijn. Sommige verpakkingen die een plastic laagje hebben of een waslaag, moge bij het restafval. Er zijn gemeenten die deze apart ophalen, maar dat kunt u het beste navragen bij uw eigen gemeente. In dat geval zijn ze mogelijk wel te hergebruiken, maar kost het wel meer werk om ze schoon te maken. Het is niet erg als er een nietje door het oud papier zit. Dit wordt bij het recyclen verwijderd. Wanneer er nog een plastic folie om een tijdschrift zit kunt u dit het beste verwijderen. Er zijn ook bepaalde soorten drankenkarton die een FSC-keurmerk dragen. In dat geval weet dat voor de productie daarvan gebruik is gemaakt van hout uit een goed beheerd bos.

Recycling van oud papier

Van de papieren en kartonnen verpakkingen die geproduceerd worden in Nederland wordt meer dan 90 procent gemaakt van oud papier. De rest van het product bestaat met name uit houtvezels. Elk jaar wordt er een miljard kilogram aan papier ingezameld. Dat is bijna een derde van het totale papieren gebruik. Dat betekent tegelijkertijd dus ook dat er nog steeds veel papier verloren gaat, omdat dat gewoon bij het algemene vuil wordt gegooid. Voor een deel van het afval geldt dat dat niet anders kan, bijvoorbeeld melkpakken die zijn bedekt met een laagje plastic of aluminium.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Recyling: de inzameling van oud papier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: December 2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!