InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvet

Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvet

Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvet Het is mogelijk om op steeds meer plaatsen gebruikt frituurvet in te leveren. Het gebruikte frituurvet kan vervolgens worden aangewend voor andere zaken, zoals het maken van biobrandstof en shampoo. De Nederlandse overheid zet daar ook fors op in. Dit is om te voorkomen dat het frituurvet bijvoorbeeld in het riool wordt gegooid. Daar kan het makkelijk zorgen voor verstoppingen doordat het frituurvet makkelijk stolt. Steeds vaker wordt gebruikt frituurvet ingezameld voor hergebruik. Er komen in steeds meer gemeenten inzamelingspunten waar gebruikt frituurvet kan worden ingeleverd. Er zijn bijvoorbeeld verschillende supermarkten die meewerken met deze actie om frituurvet te verzamelen. Dit komt omdat veel gemeenten frituurvet willen scheiden van de reguliere afvalstroom. Er zijn daar verschillende redenen voor. De eerste reden is dat gebruikt frituurvet zeer verontreinigend is als het bijvoorbeeld in het riool wordt gegooid. Het is lastig te scheiden van ander water. Dit kan wel, maar het gaat gepaard met veel moeite en hoge kosten. Ook als het in de grijze kliko wordt gegooid is het vaak lastig te scheiden van het andere afval.

Recycling van gebruikt frituurvet

Naast supermarkten zijn er ook Nederlandse horeca, kringloopwinkels en sportclubs die meehelpen met de inzameling van gebruikt frituurvet. Er zijn verschillende manieren waarop het frituurvet kan worden aangeleverd. Dit kan door het in de originele verpakking te gieten of het te doen in een sluitende plastic fles. Het kan daarin worden gegoten. Het is wel belangrijk dat te doen zolang het vet nog vloeibaar is. Na verloop van tijd gaat het namelijk stollen en is het veel lastiger om het in de fles te gieten. Op die manier kan het worden meegenomen naar de supermarkt waar het in een gele container kan worden gedaan.

Inzamelen van gebruikt frituurvet

Het ingezamelde frituurvet kan op verschillende manieren worden hergebruikt. Zo is het mogelijk om er biobrandstof van te maken. Er zit nog veel energie in frituurvet en dit kan worden aangewend om bijvoorbeeld auto’s op te laten rijden. Die energie is er doordat frituurvet vooral bestaat uit verzadigde etsers van vetzuren en die zijn heel energierijk. Eerst wordt het frituurvet overigens wel gefilterd om al het afval en vuil er uit te halen. Vervolgens kan er een reactie worden gecreëerd met behulp van methanol. Er worden dan methylesters van de vetzuren gemaakt. Deze vormen het hoofdbestandsdeel van biodiesel. Ook kan het frituurvet worden gebruikt als ingrediënt voor bijvoorbeeld zeep en shampoo. Een bijkomend voordeel van het hergebruik van frituurvet is dat er minder een beroep hoeft te worden gedaan op andere grondstoffen. Er is een sprake van een toenemende schaarste en door het hergebruik van oude producten kan er langer een beroep worden gedaan op andere grondstoffen. Vanuit het Ministerie van Infrastructuur & Milieu is er ook een campagne begonnen onder de titel ‘Nederland leeft met water’.

Inleveren van gebruikt frituurvet

Deze campagne is opgezet in samenwerking met Stichting RIONED, waterschappen en gemeenten. De campagne is er op gericht op te bevorderen dat het rioolgebruik verbeterd. Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat er niet zomaar gebruikt frituurvet in het riool wordt gedumpt. Veel huishoudens gieten het gebruikte frituurvet namelijk door de wc heen nadat de frituurpan is schoongemaakt. Het frituurvet gaat al snel klonteren en daardoor raken regelmatig riolen verstopt. Dit is een grote schadepost voor gemeenten. De campagne bestaat uit een algemene folder met daarin een afvalwijzer, een speciale folder over frituurvet en een tv-commercial.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvet"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!