InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Brulkikkers en waternavel: bedreigingen voor flora en fauna

Brulkikkers en waternavel: bedreigingen voor flora en fauna

Brulkikkers en waternavel: bedreigingen voor flora en fauna Al jaren heeft Nederland last van uitheemse planten en diersoorten die de fauna en flora vernielen. Zo werd in 2009 alleen al 4 miljoen euro uitgetrokken voor het bestrijden van de grote waternavel. Ook brulkikkers bedreigen de Nederlandse natuur. Voor de bestrijding van de brulkikker en de waternavel wordt alles uit de kast getrokken. Maar ode brulkikker en de waternavel dit ook stopt?

De grote waternavel

De grote waternavel is een plantje dat in de jaren ’80 werd gebruikt om vijvers en aquaria op te leuken. Maar soms vonden mensen de plantjes niet meer leuk en gooiden ze dan in de sloot. Daar bleek de plant gigantisch te groeien waardoor allerlei sloten inmiddels overwoekerd raken. Bovendien verstikt de grote waternavel alle onderwaterleven.

De Amerikaanse brulkikker

Het nieuwste gevaar dat Nederland binnentrekt, is de Amerikaanse brulkikker. Dit op een pad/kikker gelijkend dier kan wel 25 centimeter groot worden en vreet alles aan leven wat zich maar in het water bevindt. Het dier dreigt vanuit België de oversteek naar Nederland te maken, maar heeft dat in sommige gevallen zelfs al gedaan.
De dieren in Nederland zijn niet tegen de Amerikaanse brulkikker opgewassen. Het is een veelvraat. Bovendien verspreidt hij een schimmel waar de inheemse amfibieën niet tegen kunnen.

Geschiedenis van de Amerikaanse brulkikker

De Amerikaanse brulkikker werd in de jaren ’70 en ’80 door tuincentra vanuit Amerika naar Europa gehaald. Veel mensen kochten het dier omdat het zo leuk stond in de vijver. Toen echter bleek dat de brulkikker het ecologisch evenwicht helemaal verstoorde werd de invoer verboden. Maar toen waren er al zoveel brulkikkers dat ze echt een probleem vormden.

Brulkikker of stierkikker

Vooral sloten en vijvers op de vrij aardige warme zandgronden plantte de brulkikker of stierkikker zoals hij ook wel wordt genoemd zich enorm snel voort. En vrat vervolgens alles op wat er op te vreten was.

Brulkikker verdrijft alles

In Vlamingen heeft de brulkikker inmiddels zo'n 500 visvijvers helemaal leeggevreten en als woning in beslag genomen. Alle andere amfibieën zijn helemaal verdwenen waar zij zich hebben gevestigd. Ook in de Boven-Mark bij Hoogstraten (aan de grens met Nederland) is de kikker gezien. In een veelvoud.

Verscherpte grensbewaking om de brulkikker te weren

Niet voor mensen, maar voor de brulkikker wordt nu verscherpte grensbewaking ingesteld tussen Nederland en België.

Brulkikkers steriliseren

De vrijwilligers van dierenorganisaties proberen de kikkers vervolgens te vangen en ze gaan dan naar laboratoria waar geprobeerd wordt ze te steriliseren. Dit lijkt volgens de natuurbeschermers eerst nog de beste methode om de opvang van de dieren een halt toe te roepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van waternavelDe geneeskracht van waternavelWaternavel wordt in de tuin gebruikt als sierplant; het is een prima vijverplant. De bladeren steken een centimeter of v…
Boekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanrecensieBoekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanHet boek Angst vreet de ziel op (2003) van David Grossman gaat over de invloed van de zelfmoordaanslagen op de Israëlisc…
Exoten trekken Nederland binnenExoten trekken Nederland binnenNederland heeft een groot aantal inheemse planten en dieren, maar er komen steeds meer soorten bij die hier eigenlijk ni…
Spataderen Aambeien AntioxidantenSpataderen Aambeien AntioxidantenSpataderen komen voor in de benen, maar ook in de vorm van Aambeien. Menigeen weet niet dat aambeien ook spataderen zijn…
Zoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de autoZoutstrooien beschadigt de lak en carrosserie van de autoIn Nederland zijn in de winter van 2009-2010 werkelijk miljoenen kilo’s zout gestrooid op de wegen om gladheid zoveel mo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Wikipedia
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Brulkikkers en waternavel: bedreigingen voor flora en fauna"

Reactie

Inez van Schooneveld, 04-07-2011 07:02 #1
De grens tussen België en Nederland is voor de stierkikker niet waterdicht (Kan ook niet). Vanuit mijn keukenraam zag ik een muis tussen de stenen van mijn vijverrand lopen. Hij probeerde tussen een spleet van de stenen te kruipen. Tot mijn grote verbazing sprong er een kikker uit het water en pakt de muis vanachteren vast. De muis weerde zich en de kikker sprong nogmaals, sleurde de muis onder water, waar een heftige beroering onder de bladen van de waterlelie volgde. Daarna heb ik de muis niet meer gezien. Ik vrees het ergste voor mijn vissen. Wat moet ik doen om dit probleem goed op te lossen? De plaats van handeling is een vijver in Bunde, Duitsland. Bunde ligt net over de grens van Nederland (Oost-Friesland) op de lijn Groningen -Leer. Het verschil tussen deze kikker en de groene kikker is heel duidelijk te zien.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Overlastbezorgers
Reacties: 1
Schrijf mee!