InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Koolzaad, milieuvriendelijke brandstof!

Koolzaad, milieuvriendelijke brandstof!

Het broeikaseffect, je hoort er alles over tegenwoordig. Co2 uitstoot is gevaarlijk en er vormt zich een deken van uitlaatgassen en andere schadelijke stoffen om de aarde. Maar hoe kunnen we zelf bijdragen aan een schoner milieu en de strijd tegen de opwarming van de aarde? Eén van de nieuwste uitvindingen is het gebruiken van koolzaad als autobrandstof. Dit is beter voor het milieu, goedkoper voor de consument en men is minder afhankelijk van fossiele brandstoffen!

Fossiele brandstoffen en het broeikaseffect

De prijzen voor brandstof worden steeds hoger, en naar verwachting zullen ze alleen maar verder stijgen door een wereldwijd tekort aan aardolie. Een zoektocht naar alternatieve brandstof is dus van het grootste belang! De aardolie die gebruikt wordt in brandstof is een produkt van miljoenen en miljoenen jaren oude plantenresten, die onder hoge druk onder de grond hebben gezeten. Deze aardolie bevat grote hoeveelheden energie, en bij verbranding van deze olie komt die energie vrij. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld machines te laten draaien en auto's te laten rijden.

Tot voor kort werd eigenlijk alleen de olie uit deze oude plantenresten gebruikt. Maar wat veel mensen niet weten is dat ook verse planten een hoeveelheid olie bevatten. Koolzaad bestaat voor bijna 60% uit olie! Deze olie is er zonder veel moeite uit te persen, en hierdoor krijgt men een soort slaolie. Deze is al te koop in elke supermarkt en is ook brandbaar, en zelfs te gebruiken om dieselauto's mee te laten rijden.

Enkele voordelen aan het rijden op koolzaad

Er zijn veel voordelen aan het rijden op koolzaad. De motor maakt minder herrie en loopt rustiger bijvoorbeeld. Er komt ok nauwelijks CO2 vrij, dus er treedt nauwelijks versterking van het broeikaseffect op. Ook bevat koolzaadolie geen zwavel, waardoor u door het rijden op koolzaadolie ook niet meewerkt aan zure regen. Ook komt er de helft van de normale hoeveelheid roet vrij, en er komen geen kankerverwekkende deeltjes vrij.

Belangrijk is op te merken dat koolzaadolie niet hetzelfde is als biodiesel! Het gaat hier om pure geperste plantaardige olie, zonder toevoeging van chemicaliën. Het is dus ook prima te gebruiken om mee te bakken of over de sla te doen. De gebruikte methode van persen wordt 'koud persen' genoemd en hierdoor heeft de olie het hoogste gehalte aan onverzadigd vet!

Biologische brandstof is een stuk schoner dan fossiele brandstof. Ook kan het in Nederland gemaakt worden en is het oneindig, dus het raakt nooit op!

Wat het ook interessant maakt voor mensen die niet zo om het milieu geven is de prijs. De olieprijzen blijven maar stijgen en de marktprijs voor koolzaadolie ligt meestal rond de 0,20, hetgeen lager is dan de algemene dieselprijs. Ook is het mogelijk gewoon en fles slaolie in de winkel te halen als u even zonder brandstof zit.

In de praktijk

Er is al vanaf begin jaren '90 op koolzaad gereden door enkele bedrijven, voornamelijk om het systeem te testen. Vooral na 1999 was er een sterke toename van aangepaste dieselmotoren zichtbaar. Inmiddels zijn er al vele ombouwstations die dieselmotoren geschikt voor koolzaad maken (in Duitsland al meer dan 60!).

Er is al een geregistreerde Mercedes met meer dan 600.000 op koolzaad gereden kilometers. In Duitsland rijden al meer dan 25.000 omgebouwde voertuigen rond, en ookschepen en treinen maken al gebruik vaan koolzaadbrandstof.
© 2007 - 2019 Daan123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene auto  de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenZuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenDe auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendeli…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…

Reageer op het artikel "Koolzaad, milieuvriendelijke brandstof!"

Reacties

Trudy, 09-10-2014 12:59 #5
Wil dit koolzaad gebruiken voor mijn openhaard in plaats bio etanol.
Waar kun je dat dan kopen?
In de buurt v Hardenberg Overijssel!?

Aart, 13-06-2014 14:13 #4
Als je de ethische vragen aan de kant schuift/oplost (landbouwgrond voor olie, terwijl op deze zelfde grond voedsel verbouwt kan worden voor hongerende mensen), is dit natuurlijk zeer veelbelovend. Jammer dat Elsbett en de Elsbettmotor niet genoemd worden.

Onbekend, 07-01-2013 16:50 #3
Als koolzaadolie veel goedkoper is als benzine of diesel, waarom rijden alle mensen dan nog niet op koolzaadolie? Er staat tenminste dat je erop kunt rijden. (er staat in de tekst hierboven: "Ook is het mogelijk gewoon en fles slaolie in de winkel te halen als u even zonder brandstof zit.")

Onbekend, 22-03-2011 19:36 #2
Het broeikaseffect, je hoort er alles over tegenwoordig. Co2 uitstoot is gevaarlijk en er vormt zich een deken van uitlaatgassen en andere schadelijke stoffen om de aarde. Het is CO2!

Onbekend, 04-12-2007 00:19 #1
Ik vind het goed dat ze er iets aan willen doen.

Infoteur: Daan123
Gepubliceerd: 05-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 5
Schrijf mee!