InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Is vegetarisch eten wel echt zoveel duurzamer?

Is vegetarisch eten wel echt zoveel duurzamer?

Is vegetarisch eten wel echt zoveel duurzamer? Duurzaam eten lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Je kiest biologische producten of je eet eens een dagje geen vlees. Natuurlijk help je daarmee de CO2-uitstoot te verminderen. Alhoewel … Is dat wel zo? Een fanatieke vegetariër zal je vertellen dat vlees eten per definitie uit den boze is. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor een eerlijkere verdeling van voedsel over de hele wereldbevolking. Voor het ‘maken’ van vlees, namelijk het houden van vee, wordt veevoer verbouwd dat beter rechtstreeks als mensenvoedsel zou kunnen dienen.

Milieuvriendelijke koe?

Een veganist eet geen vlees of vis, net als een vegetariër, maar daarnaast ook geen enkel dierlijk product. Dus geen melk, geen kaas, geen honing. Want ook voor de productie daarvan worden dieren gebruikt. De hoeveelheden vlees die mensen in de rijke westerse wereld verorberen, gaan ten koste van voedsel voor mensen in armere delen van de wereld. In de hele voedselproductie en -exportketen valt ook nog veel te winnen. Daarvoor is het vooral belangrijk om zoveel mogelijk seizoensgebonden en lokaal af te nemen. Dat geldt ook voor het veevoer. Daarin worden kostbare, hoogwaardige grondstoffen verwerkt die zeer belastend zijn voor het milieu. Voor het voederen van het vee zijn echter innovatieve oplossingen die kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld. Het veevoer kan bijvoorbeeld gemaakt worden van eendenkroos. Er bestaat zelfs een veehouderij van flinke omvang die een geheel gesloten systeem heeft: het voert de koeien met eendenkroos dat op het dak van de stal gekweekt wordt en wekt eigen energie op, onder andere uit de mest van de koeien.

Veehouderij

Afgezien van de vraag of wij dieren mogen gebruiken om onszelf te verrijken, wordt wel gesteld dat vlees eten niet alleen overbodig is, maar ook zeer egoïstisch ten opzichte van andere wereldburgers. Aan de andere kant is het onmogelijk om veehouderij helemaal uit te sluiten. Want niet alleen vlees voor consumptie is een product dat dan komt te vervallen, ook mest die nodig is voor de groei van gewassen verdwijnt. En daarnaast alle andere dierlijke producten, zoals leer, melk, kaas en dergelijke. Het zou dus een heel andere maatschappij, arbeidsmarkt en consumentengedrag vereisen. Gelukkig zijn er veel goede compromissen. Consuminderen is daar één van. Een andere mogelijkheid is om biologisch vlees te eten, waarbij de hele keten van dier tot bord op duurzame wijze doorlopen wordt.

Eén dag per week vegetarisch eten

Er doet een stelling de ronde die ons vertelt dat alle klimaatdoelstellingen voor 2020 in één klap gehaald zouden worden als iedereen één dag per week geen vlees eet. Maar wie nu denkt dat een prakje met tofu als vleesvervanger, of een sojadrankje in plaats van een beker melk, een goed alternatief zou zijn voor die vleesloze dag, die heeft het helaas toch mis. Voor de productie van soja wordt namelijk kostbaar regenwoud gekapt, waardoor we wellicht nog verder van huis zijn. Er zijn voldoende alternatieven en ook hier geldt: met mate, liefst lokaal en seizoensgebonden. Granen, peulvruchten en noten zijn bekende bronnen van gezonde eiwitten. Groene bladgroenten leveren naast vitamine C ook ijzer. Zonder vlees en met een beperkte hoeveelheid soja kun je uitstekend een gezond, duurzaam leven leiden.

Genoeg voor iedereen

Een wereldmaaltijd, zoals die geregeld georganiseerd worden in het hele land, laat zien dat er in principe genoeg voedsel beschikbaar is voor de hele wereldbevolking. Met een rekensom wordt al het voedsel van de wereld gedeeld door het aantal mensen op de wereld. Met die cijfers wordt een maaltijd gemaakt, waarin exact de hoeveelheden ingrediënten verwerkt worden die uit de rekensom zijn gekomen. Daaruit blijkt dat er wel degelijk genoeg is om nergens ter wereld honger te hoeven lijden. Het is alleen extreem oneerlijk verdeeld … Een wereldmaaltijd bestaat uit onder andere 267 gram tarwe, 164 gram wortelen, 247 gram fruit en nog veel meer ingrediënten. Er is geen vlees opgenomen in een wereldmaaltijd, vanwege de eerder genoemde verspilling van voedsel die daarvoor nodig is.

Is 'krekelbrood' de oplossing?

Vegetarisch is het niet, maar misschien is het eten van insecten de meest effectieve oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Deze bevatten hoogwaardige eiwitten, die zij omzetten uit laagwaardige grondstoffen. Geen milieubelasting, geen CO2-uitstoot, wel gezonde voedzame bestanddelen voor onze maaltijd. Alhoewel de meeste mensen gruwen bij de gedachte, zou het na verloop van tijd net zo gewoon kunnen worden als het eten van slakken, organen of andere ‘heel gewone’ dierlijke producten waarmee we vertrouwd zijn. Gewoon, omdat we ermee opgroeiden. Wellicht is de stap wat kleiner als we beginnen met het eten van producten waarin insecten niet als zodanig herkenbaar zijn. Zoals het brood dat eind 2017 door een Finse bakker aan het assortiment wordt toegevoegd, gemaakt met meel van tarwe, zaden en... krekels. Het is voor mensen in Europa even wennen aan het idee, maar wereldwijd eten veel mensen insecten. In Nederland is het inmiddels, net als in onder andere België en Oostenrijk, toegestaan om insecten te verwerken in voedingsmiddelen.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wereldmaaltijd.nl/watis.htm
  • Interviews Ecoferm (1 juli 2015), Milieudefensie (15 juli 2015), De Cantharel (23 december 2015)
  • https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/futurefood/26005/finse-producent-maakt-duurzaam-brood-met-krekelmeel-uit-nederland

Reageer op het artikel "Is vegetarisch eten wel echt zoveel duurzamer?"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 27-11-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!