InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Gooi jij ook kostbaar goud weg bij je restafval?

Gooi jij ook kostbaar goud weg bij je restafval?

Gooi jij ook kostbaar goud weg bij je restafval? Afval scheiden was misschien wel het allereerste duurzame gemeengoed. Wie kan zich nog een tijd herinneren dat er géén groene container voor de deur stond? In 2018 hebben huishoudens beschikking over minimaal drie, tot wel vijf containers. Toch blijken we nog waardevolle grondstoffen bij het restafval te scharen, waardoor kostbaarheden vernietigd worden in plaats van hergebruikt. Zou jij je gouden sieraden bijvoorbeeld in de grijze container gooien? Natuurlijk niet. Maar er verdwijnt wel degelijk -letterlijk- goud naar de afvalberg.

Beter sorteren

In veel plaatsen wordt met afvalverwerkingsbedrijven samengewerkt aan het scheiden van waardevolle stoffen die niet bij het restafval thuishoren. Er wordt volop gezocht naar manieren om mensen te motiveren beter te sorteren. Een manier daarvoor is om het eenvoudiger te maken om afval te scheiden. De meeste gemeenten bieden aparte containers aan voor GFT, voor papier en voor plastic. Bij het plastic mogen ook andere materialen worden aangeboden, zoals blik, andere kleine metalen, drankenkartons. Glas kan bij vrijwel elke supermarkt in een daarvoor bestemde container gedaan worden. Soms krijgen huishoudens beschikking over een aparte krat voor dit materiaal.

Luiers en incontinentiemateriaal recyclen

Een nieuwe ontwikkeling is het apart inzamelen van luiers en incontinentiemateriaal. In een aantal plaatsen lopen hiervoor proeven en kunnen inwoners een extra container aan huis krijgen, of mogen zij dit afval gratis naar een ondergrondse container brengen met een daarvoor aangevraagd pasje. Zo wordt in Apeldoorn na 31 maart 2018 de balans opgemaakt van een proef die op 1 januari startte. Luiers kunnen in principe gerecycled worden, maar daar is wel de medewerking van de fabrikanten en afvalverwerkingsbedrijven voor nodig. Ook zitten er haken en ogen aan het verwijderen van mogelijke resten van medicijnen. Voor gebruikers van het materiaal én het milieu is het een aanzienlijke vermindering van de hoeveelheid afval. Het oorspronkelijke plastic van de luier kan hergebruikt worden, terwijl de organische inhoud kan worden vergist om energie te winnen.

Plastic: kassa!

Meestal blijkt de portemonnee de meest gevoelige snaar. En je hoeft geen rekenwonder te zijn om tot de conclusie te komen dat je veel kunt besparen door je grijze container minder vaak aan de weg te zetten. Vooral met het scheiden van plastic afval is veel winst te behalen. Het heeft een relatief groot volume in verhouding tot het gewicht. Door dit apart te houden, houd je veel meer ruimte in je grijze container. Omdat je betaalt per keer dat je de grijze container aan de weg zet en niet per ingeleverde kilo restafval, scheelt het al snel tientallen euro's om je plastic apart in te leveren. Ook als je geen speciale container voor plastic hebt is het vrij eenvoudig om dit te scheiden, omdat het vrijwel niets weegt. Zelfs op de fiets kun je het meestal naar een container in de buurt brengen.

Omgekeerd inzamelen

Bron: Antranias, PixabayBron: Antranias, Pixabay
Ook omgekeerd inzamelen is een oplossing om mensen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Daarbij wordt al het gescheiden afval gratis thuis opgehaald en moet je met uitsluitend je restafval zelf naar een verzamelcontainer, waar je voor elke portie betaalt met een pasje dat de container opent. Sinds 2015 is er een populair project om mensen te motiveren en bewust te maken van het ‘verspillen’ van afval: 100-100-100. Daarbij proberen 100 gezinnen 100 dagen lang 100% afvalvrij te leven. Steeds meer gemeenten en afvalverwerkingsbedrijven willen eraan meedoen.

Afval bestaat niet
Wekelijks wordt het restafval van de deelnemers gewogen en krijgen zij opdrachten. Zij wisselen ervaringen en tips uit en zien al snel in dat er nog veel te veel in de grijze container verdwijnt. Door mee te doen aan de actie leren mensen dat zij nog veel beter afval kunnen scheiden, waardoor zij de grijze container maar eens per twee jaar aan de weg zouden hoeven zetten. De conclusie is: afval bestaat niet. Na het gescheiden inzamelen van kostbare grondstoffen blijft er vrijwel niets over dat echt restafval genoemd mag worden.

Textiel recyclen

De meeste mensen weten wel dat plastic hergebruiken beter is voor het milieu. Dat er zelfs kleding (fleece) van gemaakt wordt. Maar ook oude kleding en ander textiel zou beter gerecycled kunnen worden. Er verdwijnt nog veel in het restafval. Zonde, want textiel kan heel goed verwerkt worden. Als kleding nog draagbaar is, brengen mensen het wel vaak naar een kringloopwinkel of kledingcontainer. Maar ook kapotte kleding, versleten beddengoed of tafellinnen kun je beter niet bij het restafval doen. Werd vroeger nog gedacht dat katoen en wol vanwege hun natuurlijke aard gezonder en milieuvriendelijk waren, anno 2016 is bekend dat juist de productie daarvan uitermate veel CO2-uitstoot veroorzaakt. Voor deze producten in het bijzonder geldt dus: hoe langer het gebruikt wordt, hoe minder belastend voor het milieu.

Duurzame kleding

Dankzij grotere bewustwording is er inmiddels ook duurzame katoen op de markt. En wanneer wol een afvalproduct is, zoals bij een kudde die wordt ingezet voor duurzaam natuurbeheer, dan zijn er veel mogelijkheden om dit afval op een verantwoorde manier te gebruiken. Hand-gesponnen wol is bijvoorbeeld weer helemaal hip en in plaats van een ‘dood dierenvelletje’ voor de open haard schaffen bewuste mensen nu vaak liever een diervriendelijk, duurzaam schapenkleed aan van een vacht die ge-vilt is, in plaats van gevild… Ook komen er steeds meer kledingmerken op de markt die hippe mode maken van hergebruikt materiaal. Dekens bijvoorbeeld.

Bron: PavelBokr, PixabayBron: PavelBokr, Pixabay

Kostbare metalen gaan verloren door het onjuist aanbieden van kapotte apparaten zoals computers en huishoudelijke apparatuur. Jaarlijks verdwijnen voor miljoenen euro’s goud, zilver, koper, aluminium en ijzer in het restafval en worden daardoor verbrand in plaats van hergebruikt, vernietigd dus. Nu bekend is hoeveel grondstoffen verloren gaan doordat mensen niet weten wat ze weggooien, wordt meer aandacht besteed aan de inzameling van zogeheten E-Waste: Waste of Electrical & Electronic Equipment. Alle apparaten met een stekker of een plek voor een batterij vallen hieronder. Er zijn zelfs afvalverwerkers die inwoners in hun werkgebied betalen voor het gescheiden inleveren van hun afval. Zonde om te laten liggen! En al helemaal zonde om het te laten vernietigen door het in de rest-afvalbak te laten verdwijnen.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afval is waardevolAfval is waardevolDe tijd dat we afval ‘gewoon’ weggooiden is voorbij. Veel van ons afval kan weer gebruikt worden als grondstof voor nieu…
Besparen op afvalkosten van uw bedrijfBesparen op afvalkosten van uw bedrijfHet laten afvoeren van afvalstoffen kost voor bedrijven op jaarbasis vaak flink wat geld. Met het oog op de uitputting v…
Vijf lastige vragen over plastic recyclenVijf lastige vragen over plastic recyclenHet waren van die fijne, overzichtelijke reclamespotjes op tv en op billboards. Wie plastic wil recyclen, gaat op zoek n…
Afvalscheiden en een duurzaam milieuAfvalscheiden en een duurzaam milieuSoms denken mensen dat het scheiden van afval onzin is, dat alles toch op één grote hoop terechtkomt, maar dat is niet h…
Wat kost een kilo goud?Wat kost een kilo goud?In tijden waarin beleggers vluchten uit aandelen, is goud een goed alternatief. Goud is een dure variant van metaal, en…
Bronnen en referenties
  • Interviews met Circulus-Berkel (1 juli en 9 september 2015, 6 januari 2016). Weee Nederland (23 september 2015) en Luierrecycling Nederland (13 april 2016).
  • https://luierrecyclingnederland.nl/
  • https://www.circulus-berkel.nl/apeldoorn/nieuws/ondergrondse-pmd-en-luiercontainers/
  • Afbeelding bron 1: Antranias, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PavelBokr, Pixabay

Reageer op het artikel "Gooi jij ook kostbaar goud weg bij je restafval?"

Reactie

Rkykrt (infoteur), 08-11-2016 16:42 #1
Het is natuurlijk ook een optie om zelf goud en andere metalen te "delven" uit technisch afval! Maar of de winst de kosten op die schaal overschrijdt is betwistbaar, laat staan de gezondheidsrisico's die bij dat soort chemische reacties ontstaan… Reactie infoteur, 09-11-2016
Rkykrt goudzoekers zijn van alle tijden ;-)

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 13-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Duurzaamheid
Reacties: 1
Schrijf mee!