InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Zure regen (zure neerslag)

Zure regen (zure neerslag)

Door de verbranding van fossiele brandstoffen komen schadelijke stoffen in de lucht terecht, die ‘zure regen’ (zure neerslag) kunnen veroorzaken waardoor het biologische evenwicht in de natuur en wereldwijde bossen verstoord wordt. Ook landbouw en verkeer zijn grote veroorzakers. Alles wat aan regenwater op aarde valt bezit een natuurlijk gehalte aan zuren. Door de toenemende milieuverontreiniging stijgt de uitstoot van co2. Die co2 gehalte moet dus weer naar beneden!

Wat is zure regen? (zure neerslag)

Door de verbranding van kolen en olie komen zwaveldioxide en stikstofoxiden vrij. Verbrandingmotoren stoten uitlaatgassen uit die weer een chemische cocktail vormen i.c.m koolwaterstoffen en stikstofoxiden, deze zijn bekend als de grootste veroorzakers van zure regen. Door het zonlicht ontstaan uit stikstofoxiden en koolwaterstoffen weer andere gevaarlijke stoffen zoals ozon. Deze schadelijke stoffen reageren op hun beurt weer met zwavel en stikstofoxiden en vormen dan zwavel en stikstofbevattende zuren in de kleine waterdruppeltjes, die als wolken opstijgen.

Oorzaken van zure regen

Het begin van dit probleem begon ongeveer driehonderd miljoen jaar geleden. Grote delen van de aarde waren bedek met regenwoud waarvan grote massa’s in de loop van de tijd zijn omgezet in steenkool en olie. Fossiele brandstoffen zijn dan het resultaat, en zijn op grote schaal aangewend voor de verwerking van elektriciteit en het verwarmen van fabrieken en huizen, wat heel veel schadelijke stoffen in de lucht heeft gebracht. Door het intensiever worden van de veehouderij ontstaat veel mest. Deze mest bevat ammoniak. Als ammoniak in de bodem terechtkomt, wordt het door bacteriën als grondstof gebruikt en omgezet in onder andere salpeterzuur. Indirect draagt ammoniak daartoe bij aan de verzuring. Ook in droge perioden komen grote hoeveelheden verzurend materiaal op de aarde terecht; dat is droge depositie. Er komt via droge depositie zelfs tweemaal zoveel verzurende stoffen in de bodem als via de natte depositie.

Natte depositie
  • Natte, zure neerslag (natte depositie): zure regen, hagel, sneeuw, mist of dauw
  • Droge, zure neerslag (droge depositie): verzurende stoffen die als minuscuul kleine deeltjes of als gassen neerslaan
  • Fotochemische luchtverontreiniging: onder invloed van zonlicht wordt ozon gevormd uit Stikstofoxiden NOx

Aantal veroorzakers

  • Industrie: (energiecentrale, hoogoven en raffinaderijen)
  • Verkeer: (auto, motor, boot, vliegtuig, bus en trein)
  • Landbouw: (mest)

Hoe zuur is zuur?

De zuurgraad geeft een waarde aan, dat is dan de pH-waarde. De pH-waarde is een negatieve logaritmische waarde. Dat wil zeggen: als de zuurgraad 10 keer zo hoog is, daalt de pH-waarde met 1. Zo is zeer zure regen (pH 4) 100 maal zuurder dan natuurlijke regen (pH 6). In Nederland is het gemiddeld 20 maal zo zuur als natuurlijke regen. Af en toe vallen er buien die 50 tot 80 keer zuurder zijn. In andere Europese landen worden nog grotere hoeveelheden zuur gemeten. De pH-schaal loopt van 0 tot 14. Een pH-waarde onder 7 geeft aan dat een stof zuur is. Een vloeistof met een pH-waarde van 7 is neutraal. Stoffen met een pH-waarde hoger dan 7 zijn basisch of alkalisch.
  • pH 7: zuiver water (neutraal)
  • pH 6: natuurlijke regen
  • pH 5: licht zure regen
  • pH 4: zeer zure regen, tomatensap
  • pH 3: azijn
  • pH 2: citroensap
  • pH 1: maagzuur

Uitstervend bos

Bron: Rambla, Flickr (CC BY-ND-2.0)Bron: Rambla, Flickr (CC BY-ND-2.0)
Voor het afsterven van vele miljoenen hectaren Europees bos is zwaveldioxide verantwoordelijk . De verontreiniging door auto’s heeft even zeer een negatieve uitwerking, omdat de bomen dan al te ziek zijn om zich te herstellen. Zelfs bij volwassen bomen kan een kleine beschadiging al dodelijk zijn, en het immuunsysteem tegen vorst en schimmelaantasting wordt verzwakt.

Dierenwereld vergiftigt

In de jaren ’50 werden beplanting dichtbij industriegebieden door milieuverontreiniging getroffen, het is tegenwoordig minder zichtbaar maar breid zich wel verder uit. In Zweden, Noorwegen, Schotland, Canada en in het oosten van de VS zijn duizenden vissen omgekomen. De meesten stierven aan vergiftiging door aluminium uit de bodem, dat door de zure regen werd opgelost en zo in het water terrecht is gekomen. Vogels en andere dieren die leven van water dieren, zoals de visarend, parel en de roodkeelduiker, het visdiefje en de grote zaagbek werden getroffen door het giftige voedsel.

Wat wordt/is gedaan?

  • In de Verenigde Staten zijn de grenswaarden voor schadelijke stoffen vier maal lager dan in Groot Brittannie. De auto’s zijn zo geconstrueerd dat ze 95 procent minder koolmonoxide en koolwaterstoffen, alsmede 75 procent minder stikstofoxiden uitstoten.
  • Als eerste ad hoc maatregel is in Duitseland en in Zweden kalk over meren en in bossen verspreid om de verzurende stoffen te neutraliseren.
  • Tien Europese landen hebben de zwaveluitstoot van fabrieken met 30 procent verlaagd.
  • De olie-industrie heeft miljarden geïnvesteerd om raffinaderijen om te laten schakelen naar de productie van loodvrije benzine.
© 2008 - 2018 Artline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De sluipende comeback van zure regenDe sluipende comeback van zure regenIn de jaren zeventig en tachtig had zure regen een vernietigende invloed op het milieu. De flora en fauna gingen gebukt…
Droogte in NederlandDroogte in NederlandMen spreekt van 'droogte' wanneer zich in een gebied of land langdurige periodes voordoen waarin weinig tot geen neersla…
Hoe werkt de buienradar?Heel veel mensen in Nederland maken gebruik van de buienradar op internet. Maar hoe werkt die buienradar nou eigenlijk,…
Zonnige en warme bestemmingenZonnige en warme bestemmingenBent u het weer in Nederland zat? Er zijn genoeg landen waar het vaak warm en zonnig is. Hieronder kunt u informatie ove…
Buienradar, www.buienradar.nl: regen en temperatuur onlineBuienradar, www.buienradar.nl: regen en temperatuur onlineDit artikel behandelt het populaire fenomeen Buienradar op www.buienradar.nl, dat consumenten de mogelijkheid biedt om,…
Bronnen en referenties
  • Dierenjungle.nl Wnf.nl scholieren.com vrom.nl milieuennatuurcompendium.nl
  • Afbeelding bron 1: Rambla, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "Zure regen (zure neerslag)"

Reacties

Bob de Bouwer, 23-01-2017 19:23 #5
Weet iemand een site voor de oplossing voor zure regen?!

Lex, 20-02-2016 16:59 #4
Is dit ook gevaarlijk voor de mens? Reactie infoteur, 29-02-2016
Voor zover ik weet is het in deze concentratie niet schadelijk voor de mens. Zolang de planten en dieren het nog goed doen is er geen reden tot paniek… :-)

Sjefke, 19-11-2010 11:22 #3
"Voor het afsterven van vele miljoenen hectaren Europees bos is zwaveldioxide verantwoordelijk." Waarom niet gewoon even er bij zetten over welke bossen we het hebben? Dat moet toch wel bekend zijn, of is dit weer z'n doom scenario a'la de weapons of mass destruction in Irak? Ik geloof niets van die consequenties en al helemaal niet als er op geen enkele wijze word onderbouwd.

David, 19-11-2010 09:39 #2
"Die co2 gehalte moet dus weer naar beneden!". Het niveau is duidelijk. Qua taal en qua wetenschappelijke kennis. De eerste en een van de meest lachwekkende milieu hoax wordt zo'n 30 jaar na dato nog eens dunnetjes overgedaan? Zelfde methode (angst, doemscenario) en zelfde onderbouwing (geen). Verschil: assertievere en minder volgzame bevolking met beschikking over internet. Vergeet het maar met je aksie!

Marie-Jo, 06-11-2009 09:38 #1
Wat wordt er bedoelt met zure neerslag?

Infoteur: Artline
Laatste update: 21-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 5
Schrijf mee!