InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en trein

CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en trein

CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en trein Het klimaat en de leefomgeving ligt bij de meeste mensen nauw aan het hart. Het is algemeen bekend dat onze aarde heel snel aan het opwarmen is, hoofdzakelijk door de verhoogde uitstoot van broeikasgassen. Op de klimaattop van eind december 2015 in Parijs moesten de lidstaten maatregelen nemen om de CO2-emissie fors terug te dringen. De uitstoot van CO2 gebeurt ook via onze transportmiddelen: in grote mate via vliegtuigtransport en in mindere mate via treinverplaatsingen. Een vliegtuig zal op bepaalde trajecten en afstanden tien keer meer CO2 uitstoten dan een hogesnelheidstrein. Ook bedrijven houden alsmaar meer rekening met hun ecologische voetafdruk en gaan op zoek naar milieuvriendelijke verplaatsingsmethoden. “Groen reizen” is de toekomst.

Hoogste CO2-emissie: trein, vliegtuig of auto?

Op de lange afstand vervuilt de trein per reizigerskilometer het minst. Zelfs als de geplande werken aan het Europees hogesnelheidsnetwerk volledig zullen uitgevoerd zijn, en er meer energie nodig zal zijn dan vandaag, dan blijft het energieverbruik voor reizen over lange afstand minimaal. Ongeacht de milieu-inspanningen van luchtvaartmaatschappijen blijft de trein het meest milieuvriendelijke vervoermiddel, gevolgd door de touringcar en de auto. Vliegtuigen hebben immers een grote verantwoordelijkheid bij de klimaatverandering, onder andere als gevolg van de emissie van waterdamp hoog in de atmosfeer (gekende condensatiestrepen in de lucht) en de toename van NOx bij moderne vliegtuigmotoren. Hierdoor is de totale luchtvervuiling van vliegtuigreizigers per kilometer gemiddeld tienmaal hoger dan die voor een reiziger in een hogesnelheidstrein.

Onderzoek van Paul Watkiss Associates en AEA Technology Environment toont aan dat vliegtuigpassagiers tussen Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam elfmaal meer CO2-uitstoot veroorzaken dan treinreizigers. Een retourvlucht Londen-Parijs zorgt voor 122 kg CO2 per passagier tegen 11 kg per treinreiziger. Een retourtje Londen-Brussel/Amsterdam veroorzaakt 160 kg CO2-vervuiling per luchtreiziger tegen 16 kg per treinreiziger. Voor dit onderzoek werd rekening gehouden met de nieuwste vliegtuigtypes, actuele aantallen passagiers per toestel en de mix van stroombronnen voor treinverkeer. Uit dit onderzoek blijkt dan ook dat vier op de tien vliegtuigpassagiers in deze Europese regio op termijn de trein zullen verkiezen omwille van milieuvriendelijkheid, comfort, snelheid en de verplaatsing van stadscentrum tot stadscentrum. Een traject Parijs/Brussel – Londen met Eurostar gaat vandaag al heel snel van stadscentrum tot stadscentrum. In bruto-reistijd (inclusief check-in, verplaatsing naar centrum) haalt de trein het absoluut van het vliegtuig op deze route.

Een trend naar “groenere” zakenreizen

De specifieke CO2-uitstoot wordt door steeds meer bedrijven in overweging genomen bij het bepalen van hun politiek voor zakenreizen. De grote vervoerscapaciteit en de geringe rolweerstand van het contact tussen de stalen wielen en de stalen rails maken de trein uitermate energiezuinig. Bovendien worden hogesnelheidstreinen alleen elektrisch aangedreven wat het gebruik van CO2-emissievrije energiebronnen mogelijk maakt. Hierdoor wordt de hogesnelheidstrein bestempeld als het groene alternatief voor langeafstandsvervoer. Rijdend tegen 300 km/u en meer, blijft de hogesnelheidstrein één van de meest milieuvriendelijke vervoersmiddelen over lange afstand. Omgerekend vervuilt een vliegtuigpassagier minstens tienmaal meer dan een treinreiziger.

Specifieke CO2-emissie reizigersverkeer (kg CO2 per enkele reis per reiziger)

In onderstaande tabel worden de verschillende transportmiddelen met elkaar vergeleken.
RouteHogesnelheidstreinAutoVliegtuig
Amsterdam-Parijs, 510 km87375
Brussel-Frankfurt, 410 km245963
Brussel-Londen, 315 km94580-111
Brussel-Nice, 1250 km6179185
Brussel-Parijs, 310 km34446

De getallen voor de hogesnelheidstrein houden rekening met de gemiddelde bezettingscijfers van de HST op deze trajecten en met de productiemix van elektriciteit in de betreffende landen. De getallen voor de wagen houden rekening met een gemiddelde bezettingsgraad van een wagen van 1,4 personen en met de actuele mix van wagens in België. De getallen voor het vliegtuig (exclusief Brussel-London) zijn gebaseerd op een specifieke uitstoot van 148 gram/passagierskilometer.

Ecopassenger: heel eenvoudig je ecologische voetafdruk berekenen

Via de website www.ecopassenger.org kan je zelf de impact van je verplaatsing op het milieu berekenen. Je kan de CO2-uitstoot berekenen voor elke verplaatsing in Europa en tevens ook een vergelijking maken per afgelegde kilometer tussen vliegtuig, auto en trein, en dit tussen twee bestemmingen. Het resultaat van Ecopassenger komt quasi altijd op hetzelfde neer. De verplaatsing per trein wint het qua milieuvriendelijkheid steeds van een vliegtuig en auto. Met de trein kies je dus voor “groen reizen”.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groene autoverzekeringGroene autoverzekeringSteeds meer mensen proberen rekening te houden met het milieu en letten bij aanschaf van hun producten op de energiezuin…
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…
Rittenadministratie bijhouden bij privégebruikRittenadministratie bijhouden bij privégebruikWerknemers die de beschikking hebben over een leaseauto van de werkgever, worden automatisch belast met de bijtelling vo…
Bijtelling auto 2018Bijtelling auto 2018Hoe hoog is de fiscale bijtelling 2018 voor uw nieuwe auto van de zaak? De soort auto die u rijdt, de leeftijd van de au…
De handel in emissierechtenDe handel in emissierechtenEr gaat veel geld om in de handel in emissierechten. De handel vindt plaats tussen verschillende bedrijven en landen. De…
Bronnen en referenties
  • Transport & Mobility Leuven, http://www.tmleuven.be/, 4 januari 2015
  • Ecopassenger, http://www.ecopassenger.org/, 4 januari 2015
  • Studie AirFrance, korte afstandsvluchten
  • Studie Paul Watkiss Associates en AEA Technology Environment, 2007

Reageer op het artikel "CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en trein"

Reacties

Ian, 28-07-2019 06:52 #6
Helaas weet ik nu nog niets.

Mijn meest gereisde route is Athene-Amsterdam v.v. en ik heb me al vaak afgevraagd hoe dat ecologisch zit per gereisde kilometer.

Ik moet daarbij rekening houden met het gegeven dat het aantal gereisde kilometers met de auto een stuk groter is dan per vliegtuig en dat ik, voor de kortst mogelijke route, ook per ferry de Adriatische zee zal moeten oversteken.

Qua kosten is het een no-brainer maar hoe zit het met de uitstoot?

Gdej, 20-02-2019 20:03 #5
De berekening laat een onvoordelige berekening zien voor het vliegtuig. Voor deze korte vluchtduur, tussen 30 en 60 minuten is het milieutechnisch zeer onvoordelig. De vliegtuigen zijn kleiner, de afstand kort, dus veel klimmen dalen, weinig recht vliegen. Indien de berekening over langere afstand wordt berekend ben ik benieuwd wat de uitkomsten zijn. 10uur vliegen, met 400+ passagiers in een zuinig vliegtuig over een afstand van 8000km geeft een heel ander beeld. De trein zal daar minder goed uitkomen, er moet worden overnacht, de tijdsduur is vele malen langer (als het al mogelijk is).
Voor de Nederlandse vervuiling getallen is dit minimaal: na 10 minuten is het vliegtuig verdwenen uit Nederland. Dan is er geen Nederlandse vervuiling meer. Zeer kort door de bocht, echter wel een factor om rekening mee te houden.

Richter, 24-01-2019 11:02 #4
Beste,

Ik vind reizen met de trein heel fijn. Ik woon op het platteland van Frankrijk en ik ga 3 keer per jaar naar mijn moeder in Nederland.
Tot nu toe ging ik meestal met de auto en heel af en toe met de trein.Ik reis meestal alleen
Pasgeleden ben ik voor het eerst met het vliegtuig gegaan en ik ben bang dat ik dat straks veel vaker ga doen om de volgende redenen.:
Met de auto doe ik 7.5 uur over de reis( 650 km) en het is erg vermoeiend en gevaarlijk, want het wordt steeds drukker op de wegen.
Dus dan met de trein denk je dan. Bij ons vandaan is dat niet gemakkelijk( een uur om bij een station te komen) en de reistijd is ongeveer 10 uur met een overstap in Parijs waar je van het ene station naar het andere station moet met metro of te voet. Dit is erg stressvol want vaak heb je maar een halfuur overstaptijd en als de trein dan vertraging heeft mis je de aansluiting. In Frankrijk is je kaartje dan meteen niet meer geldig en moet je van alles regelen op het station om alsnog met de volgende trein mee te kunnen( tgv is alleen op reservering, dus als de trein vol zit ben je de klos). Allemaal al niet erg stimulerend, maar toen ik laatst een treinkaartje wilde boeken bleek dat 400 € te kosten voor een retourtje. Als je heel vroeg boekt is het wel goedkoper, maar dat is niet altijd mogelijk.>Toen ik informeerde wat het vliegtuig kostte bleek dat ongeveer 55 € heen en weer te kosten; De trein is 4 keer zo duur!,en de reistijd is langer. Er komt wel wat bij, want ik moet 2 uur reizen met de auto(want er gaat geen trein) om bij het vliegveld te komen en parkeergeld betalen, maar dan is het nog steeds veel goedkoper.
Ik vind het milieu heel erg belangrijk, maar een zo groot verschil is werkelijk niet stimulerend voor mensen met een bescheiden inkomen zoals ik.
De trein is geweldig als je in een stad woont (en in Nederland), maar daarbuiten is het nog steeds een catastrofe helaas.
I,

Chris, 29-09-2018 12:20 #3
Wat men vlug uit oog verliest is de verplaatsing naar bijvoorbeeld een luchthaven, een vliegtuig kan uiteraard x aantal personen meenemen en zal zo per persoon gerekend minder vervuilend zijn, echter gaat men nu de wijze van verplaatsing van die x aantal personen bekijken welke naar de luchthaven gaan en na landing naar het hotel, dan wordt dit vlug de inzet van de auto, trein, bus. waarbij deze afstand van en naar de luchthaven gemakkelijk kan oplopen tot + 50 km ik denk hierbij dat de trein het wint, en zeker wanneer je een fiets kan meenemen!

Jan Lambers, 27-02-2018 12:25 #2
Ik vraag mij af of bij de berekening van het energieverbruik van de trein per passagier kilometer de (maatschappelijke) energiekosten van het aanmaken en het onderhoud (als gevolg van b.v. permanente corrosie) van b.v. de rails ook is meegenomen.
Zo ligt in het spoortraject Amsterdam - Parijs een hoeveelheid staal waarvoor ooit ca. 1.100.000.000 MJ aan energie nodig was om die te maken. Die hoeveelheid staal is permanent onderhevig aan corrosie waardoor er permanent delen moeten worden vervangen.
En dan is dat nog slechts de energie gepaard met staal.
Daarnaast gaat er energie in beton constructies, talud aanleg, tunnelbouw.

Weet iemand die deze site invult of dergelijke energie verbruiken zijn meegerekend?
Met vriendelijke groet Jan Lambers

Johan Herps, 03-01-2018 14:43 #1
Ik vraag me af of de uitstoot van een groter vliegtuig (bijv de Airbus A380 met ca 500 stoelen) per passagier gunstiger is dan de uitstoot per passagier in een kleiner vliegtuig (bijvoorbeeld de Airbus A320 met ca 120 stoelen)?
De grotere Airbus A380 staat namelijk op het punt om uit productie te worden genomen.
Is daar iets over te zeggen?

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Treinreizen in Europa
Reacties: 6
Schrijf mee!