Minder verpakkingen verspillen

Minder verpakkingen verspillen Vrijwel alle producten die tegenwoordig gekocht worden door consumenten zijn verpakt in plastic, glas, papier of een ander verpakkingsmateriaal. De enige functie van deze verpakkingen is vaak alleen om je product veilig mee naar huis te nemen om het daar weg te gooien. Dit leidt tot veel verspilling van deze materialen wat een negatief effect heeft voor het milieu. Iedereen kan zelf stappen ondernemen om minder verpakkingsmateriaal te verspillen.

Verspilling

Natuurlijk zijn verpakkingen er voor een reden. Vaak gaat het hierbij om het voorkomen van het bederven of beschadigen van een product. Toch kunnen ook deze zinvolle verpakkingen gebruikt worden op een manier waardoor ze minder belastend zijn voor het milieu. Om zelf te zorgen dat je minder verpakkingsmateriaal verspilt moet je natuurlijk goed weten waar en wanneer het meeste materiaal verspild wordt.

Type verspillingen van verpakkingen

Grofweg zijn er drie soorten verspilling te onderscheiden binnen de verpakkingen.

Aanvoerverpakkingen

Dit zijn verpakkingen die gebruikt worden voor het vervoer naar de groothandel toe, denk hierbij aan pallets waar producten op vervoerd worden en het plastic waarmee ze worden ingepakt.

Doorvoerverpakkingen

Hierbij gaat het om de verpakkingen die gebruikt worden tussen de groothandel en het daadwerkelijk verkooppunt, daarbij gaat het vooral om plastic en karton en meerdere producten tegelijk te kunnen vervoeren.

Primaire verpakkingen

Dit zijn de verpakkingen die gebruikt zijn om de producten zelf in te pakken, deze verpakkingen bestaan vaak uit papier, plastic of glas.

Al deze weggegooide verpakkingen zorgen voor verspilde hulpbronnen. Voor papier zijn bomen gekapt, voor plastic zijn olie en andere chemicaliën gebruikt en bij vrijwel alle typen verpakkingen wordt gebruik gemaakt van schoon water, iets wat steeds schaarser wordt in de wereld. Het verminderen van het verspillen van verpakkingen is daarom goed voor het milieu en voor een duurzame samenleving.

Zelf minder verspillen

Je kunt zelf bijdragen aan het verminderen van de verspilling van verpakkingen door je bewust te zijn van waar er verpakkingsmaterialen worden verspild. Je kunt rekeningen houden met deze verspilling tijdens het doen van je aankopen in de winkel. Koop producten waar weinig materialen voor zijn gebruikt en laat producten die het milieu erg belasten links liggen. Echter is dit niet altijd duidelijk wanneer je een product tegen komt in de winkel. Het is daarom het makkelijkst om zelf de verspilling van de primaire verpakkingen tegen te gaan, deze zijn immers zichtbaar bij de aankoop van een product.

Kies niet verpakte goederen

Er zijn veel producten beschikbaar waar geen verpakkingsmaterialen omheen zitten, kies deze.

Neem je eigen verpakkingen mee

Neem zelf een tas mee naar de winkel waardoor je geen plastic tas hoeft te verspillen en neem altijd een bidon mee zodat je geen water in plastic flesjes hoeft te kopen

Koop producten in navulverpakkingen

Het gaat hier vooral om verzorgingsproducten, deze zitten vaak in glazen of plastieken verpakkingen, als je zorgt dat ze navulbaar zijn hoef je de verpakkingen niet elke keer weg te gooien.

Kies voor gerecyclede verpakkingen

Wanneer er geen alternatief zonder verpakking beschikbaar is, ga dan voor de gerecyclede variant, deze zijn altijd nog beter voor het milieu dan de andere alternatieven.

Let op het gewicht van de verpakking

Twee vrijwel identieke producten van verschillende merken kunnen ook een verschil in verpakkingsafval opleveren, het gaat hier vaak om het gewicht en de dikte van het materiaal. Lichtere producten hebben minder materiaal nodig om geproduceerd te worden en het scheelt ook nog eens brandstof in het vervoer.

Minder verspilling

Er zijn naast deze punten nog andere manier om te besparen op verpakkingsmateriaal, maar wanneer je elke keer wanneer je een product koopt nadenkt over de bovenstaande punten zal je minder verpakkingsmateriaal verspillen.
© 2014 - 2020 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recyling: de inzameling van oud papierRecyling: de inzameling van oud papierHet grootste deel van het papier in Nederland is gerecycled papier. Het is mogelijk om op een groot aantal plaatsen het…
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffenRecycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffenEen beter milieu begint bij jezelf. Natuurlijk doe je er alles aan om zo weinig mogelijk afval te produceren. Je probeer…
Hoe kan ik minder plastic gebruiken?Hoe kan ik minder plastic gebruiken?We gebruiken allemaal dagelijks plastic. Van al het plastic in de wereld wordt maar 9% gerecycled, 12% verbrand en komt…

CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinCO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinHet klimaat en de leefomgeving ligt bij de meeste mensen nauw aan het hart. Het is algemeen bekend dat onze aarde heel s…
Luchtvervuiling in NederlandIn het nieuws en gewoon in het dagelijks leven hoor je in Nederland vaak iets over luchtvervuiling. Als je om je heen ki…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Streetwise Cycle, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.milieucentraal.nl/themas/afval-heb-je-zelf-in-de-hand/verpakkingen

Reageer op het artikel "Minder verpakkingen verspillen"

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 19-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!